Lastig paard met blessure wat nu ermee te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:48

Stippeltje71 schreef:
Dank jullie allemaal vast voor de antwoorden. De berijder heeft er idd geen zin meer in los van de blessure. Hij is er inmiddels zo vaak vanaf gekletterd en reed inmiddels zelfs al met bodyprotector. Ikzelf durf er ook niet op maar ik heb ook zoiets van zet hem op een landje en we zien wel. Maar dan...wat als hij wel weer goed gaat worden. Verkoop is idd geen optie dat snap ik ook gezien het verleden...lastige beslissing dus.

Er is een grote kans dat dit paard ook geestelijk beter zal worden van de rust op de wei (ik zou hem dan ook lekker met rust laten op de wei, dus geen grondwerk gaan doen zoals gesuggereerd werd. Hooguit de laatste maanden.). Je zou wel eens een veel rustiger en stabieler paard terug kunnen krijgen na dat jaar. Of dat genoeg is om daarna een fijne omgang met het paard te kunnen hebben valt vantevoren (helaas) niet te voorspellen.
Dus als je hem die tijd wilt geven zou ik er zeker voor gaan.

Stippeltje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 11:02

BarbaLala schreef:
Ik lees trouwens steeds "berijder", bedoel je daarmee bijrijder?
Want jij bent de eigenaresse begrijp ik?

Geen bijrijder maar samen eigenaar, alleen durf ik er zowiezo al niet op (ben geen held). Maar ben het met de keuze afmaken dus niet eens.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:03

Misschien handig om de topic mens en welzijn...hypermobiliteitssyndroom te lezen...mensen kunnen het goed verwoorden als ze het zelf hebben...óók paarden kunnen dit hebben ...net als veel andere "menselijke/lichamelijke/geestelijke-problemen" !
Helaas zijn er velen, die zich hier niet van bewust zijn...omdat ze het nooit hebben gehoord en er niet op gewezen worden !!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:47

Stippeltje71 schreef:
Dank jullie allemaal vast voor de antwoorden. De berijder heeft er idd geen zin meer in los van de blessure. Hij is er inmiddels zo vaak vanaf gekletterd en reed inmiddels zelfs al met bodyprotector. Ikzelf durf er ook niet op maar ik heb ook zoiets van zet hem op een landje en we zien wel. Maar dan...wat als hij wel weer goed gaat worden. Verkoop is idd geen optie dat snap ik ook gezien het verleden...lastige beslissing dus.

twee opties, ook in mijn ogen...
jaartje ergens op de wei mikken, hij zal in het begin misschien even gek doen, maar als ze eenmaal vol in de wei op de groep staan dan valt dat allemaal wel mee... meestal is het gek doen , puur omdat ze blij zijn buiten te komen.
na een jaar kun je dan kijken of die pees beter is , dan zou je op zoek kunnen naar een stek waar ze hem doorrijden en alsnog verkopen.

andere optie...enkeltje Nijkerk, ook als die pees dus niet meer in orde komt.
weggeven, als weidemaatje ergens plaatsen etc zijn in mijn ogen geen optie, op die manier is er een te groot risico op toch nog iemand er op kruipen, toch weer de handel in etc...
dus zelf eigenaar blijven en zelf grenzen bewaken tot het verantwoord is hem af te geven aan een ander of iemand vinden die bij zijn volle verstand is, voldoende kennis en kunde bezit en een poging wil wagen op een laatste kans onder het zadel als ie in orde is , met de intentie om de juiste keuze te maken als het niet wil
, of er een eind aan breien

snap best dat je niet eens bent met de optie er een eind aan te breien, maar wat dan?
uit handen geven , weggeven etc etc met daarbij de kennis dat het fout kan gaan omdat het risico dat ie de handel in verdwijnt heel realistisch is ?
of zelf houden en dan maar betalen voor een weide ornamentje omdat ie niet berijdbaar is ?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:33

Mensen die een enkeltje Nijkerk de makkelijkste weg vinden hebben zeker nog nooit zelf met het bijltje gehakt. Er is een hoop moed en lef voor nodig om die beslissing te maken. Je hebt zo'n dier gekocht om dat je hem leuk vond en er wat in zag. Maar als je een paard hebt wat, als hij volledig hersteld, alleen voor de recreatie geschikt is maar alleen door een (semi) prof gereden kan worden. Wat heb je dan? Je dier komt na een jaar van het land. Je stopt er nog eens een half jaar tijd en geld in om het weer op te bouwen. En dan......?

Rosa_

Re: Lastig paard met blessure wat nu ermee te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:14

Als jij het als (deels?) eigenaar niet eens bent met afmaken dan zou ik zeggen, gooi hem een jaar op het land. In dat jaar kan jij ook nadenken wat je wil met dit paard. Je wil er zelf niet meer op, berijder liever ook niet, dus moet je gaan denken over een andere oplossing. Wat best mogelijk is, is dat dit paard van een jaar niks doen en gewoon paard zijn erg opknapt. Voor hetzelfde geld heb je daarna een ander paard, waarmee iemand wél wijs kan worden. En als zo'n blessure op het land niet geneest, dan geneest het sowieso ook niet met boxrust en stappen, als dat paard tijdens het stappen op ontploffen staat.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:15

je kan hem eerst eens een half jaar op een wei zetten als je hier de middelen voor hebt, laat wel een scan maken van het been nu, en hoe het er over 6 maanden uitziet, dan zie je of er duidelijk verbetering is of dat het een hopelose blesure is.
is er dan nog geen enkele verbetering dan zal inslapen misschien de enige optie zijn gezien het dier hier altijd een zwakke plek zal hebben en misschien bij het minste of geringste weer met een ontsteking staat. een ontsteking doet pijn en ze zullen zich dan op de wei net zo beroerd voelen. misschien gaat hij zijn agressie dan wel op de groep uitten.
een paard zal niet uit het niets ontploffen, misschien zit er meer niet goed en is die oude blesure een gevolg van wat hij eerder uitgevreten heeft bij de oude eigenaar.

je moet het jezelf schuldig voelen mocht hij niet genezen, of niet meer berijdbaar zijn en ingeslapen moeten worden. hij heeft misschien van die 7 jaar al 3 a 4 jaar blesures, steeds een ander baasje..je geeft hem dan wel zijn welverdiende rust na +/- 3 a4 jaar onrust in zijn leven. stel dat hij weer de handel ingaat en hij dit hele proces nog moet doorlopen tot hij wellicht 28 is, daar zou ik zelf eerder wakker van liggen dan van een dier inslapen dat geen toekomst heeft, misschien veel pijn heeft en geen stabiliteit heeft. uiteindelijk ga je waarschijnlijk toch met een ander paard verder omdat je hem niet vertrouwd en staat hij te staan

dan mogelijke oplossingen:
kun je niet ergens een inloopstal huren?
je zou eens contact op kunnen nemen met paard in nood of een andere stichting die er speciaal is voor dit soort paarden.
hij zou, mits hij pijnvrij is, als weidemaatje kunnen dienen, soms vragen er boeren dit soort paarden om land kaal te houden ( weet niet of dat 100% betrouwbaar is maar dan zou je je daar eens in moeten verdiepen), wel word zijn grootte dan misschien een issue, vaak worden er c of d pony's gevraagd.

heel veel sterkte in je beslissing

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:25

Wat ik me nog afvraag, is het paard eerder ook onderzocht op afwijkingen? Je zegt dat hij vanuit het 'niets' ontploft tijdens het berijden, maar 9 van de 10 keer ligt hier wel iets aan ten grondslag. Op het moment dat je daarvan op de hoogte bent kun je hier ook aan werken.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:39

Heb je je misschien ook wel eens af gevraagd waarom hij zo doet onder het zadel?
Dit hoeft niet altijd aan het persoonlijkheid van het paard te liggen, wat sommige denken.
Ik denk bijna zeker dat dit paard een heel verleden achter zich heeft omdat hij blijkbaar al naar meerdere handelstallen is gebracht.
Hij kan ook pijn hebben met gewicht erop en dat het paard daardoor zo'n gedrag vertoont.

Ik zou hem ook de wei opjagen voor een jaar, en daarna (als je het ervoor over hebt) hem toch eens laat na kijken... Komt er dan te veel naar boven, heb je altijd nog keuze om hem de eeuwige groene weides te bieden.

Stippeltje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:33

Dank allemaal voor de antwoorden, toch wel fijn om zo een klankbord te hebben. Ikzelf heb ook zoiets van ik zet hem wel op een land en dan zie ik wel. maar zoals JJane ook als zo treffend zegt is het eigenlijk ook. Dan is hij misschien wel weer goed maar kan alleen door een pro gereden worden. Bij ons op stal durft echt niemand erop incl. ikzelf..zegt denk ik ook al iets.
Maar ik vergeef het mezelf denk ik nooit als ik niet alles uit de kast trek om een oplossing te verzinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:40

Ik zou hem een jaar weg zetten. Van veel verhandelen worden ze er tussen de oren ook niet beter op. Dus waarschijnlijk is een jaartje de wei op, niet alleen goed voor de pees, maar ook voor de rust in het paardenhoofd. Mocht er na dat jaar niets veranderd zijn, kan Nijkerk altijd nog. Ik zou hem deze kans iig nog gunnen, zo te horen heeft hij er niet veel gehad.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:05

Ik ga met midnim mee wat betreft hem deze kans nog gunnen. Mijn vorige paard was ook zo verkloot als het maar kon, wel te rijden nog, maar verder echt verpeat. Die is zo opgeknapt door gewoon paard te zijn. Lekker op het land gezet 24/7 en geen mens herkende hem terug. Voor hetzelfde geld knapt hij geestelijk ook op van die periode. Maar nogmaals, zijn lichamelijke oorzaken voor zijn niet gewenste gedrag uitgesloten? Dat is sowieso van belang voor je keuze.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 01:49

Ja lekker de wei op en hem paard laten zijn en worden kijken wat het met hem doet. en dan kan hij zn rust weer vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 02:01

Je kan hem door de medische molen halen, want ik betwijfel met dit verhaal of die peesblessure het enige probleem is. Vraag is of je die extra kosten wil voor een paard waar je je al niet veilig op voelt en revalidatie (als mogelijk) door de peesblessure ook lastig mee wordt.

Ik zelf zou dit paard ook opladen richting nijkerk, want de kans dat dit zo in orde komt dat jullie beide weer willen/durven rijden is twijfelachtig.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 02:30

Ik zou het paard lekker het land op gooien. Mijn paard heeft een zware peesblessure gehad, haar pees was bijna helemaal doorgescheurd. De prognose was zeer slecht en de dierenarts kon niet eens zeggen of zij ooit beter zou worden.

Ik heb mijn paard het land opgegooid en na een half jaar een scan gemaakt en wonder boven wonder was haar pees helemaal aan elkaar gegroeid! Zij kwam helemaal tot rust, op stal werd zij helemaal gek en nu staat ze 24/7 op het land en gaat het weer helemaal goed met haar en is het een heel ander paard geworden. Ik zou dit paard nog zeker een kans geven.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:05

Inderdaad lekker een jaar lang de wei in om vervolgens daarna weer vanaf het begin beginnen. Zorgen dat het paardje vertrouwen in je krijgt en andersom.
Zou hem zeker niet zomaar naar de slacht brengen maar gewoon nog een tweede kans geven.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:31

Heb je je paard al eens van oor tot staart laten nakijken?
Een paard ontploft nooit zomaar, hij kan niet praten en als hij opeens explodeert probeert hij je iets duidelijk te maken!

Je zegt zelf dat het een mega lief paard verder is, luister dan naar hem wat hij je probeert te zeggen!

Als je het geld hebt, en ervoor over hebt, laat hem dan eens helemaal nakijken ,
Het zou zonde zijn als je hem een jaar op het land gooit en hij blijkt toch iets aan z'n rug/hals etc. te hebben, hard gezegd, maar misschien heeft het op het land gooien dan al geen zin meer ....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:37

Vaak krijgen paarden door beenproblemen ook rugproblemen. Als dit paard al een oud litteken op de pees heeft kan het dus best zijn dat ie al tijden last van zn rug heeft en daarom zo vervelend is met het rijden. Misschien kan je dit eerst na laten kijken voordat je een beslissing neemt?

Maar goed ik weet niet wat ik zou doen, zadel je een ander op met de ellende, probeer je het nog even door hem een tijd in de wei te gooien of weg voor de dood.

Succes met je beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:42

Mijn paard heeft eerder zo een heftige peesblessure gehad dat iedereen maar zei dat het beste was om haar af te maken, ben ik blij dat ik dat niet gedaan had.
Ze is ook een druktemaker met rare sprongen maar heb haar op het land gehad en het is goedgekomen.
Je kan het altijd proberen, bij mijn paard is het 8 jaar geleden gebeurd en ze loopt nog steeds goed.
En als je paard zomaar ontploft terwijl het op stal een lieverd is dan zou ik hem toch echt even nakijken waar het probleem door ontstaat.

Wil je dit allemaal niet dan zit er maar een oplossing op en is toch echt enkeltje nijkerk, voor zo een paard is het oneerlijk hem weer de handel in te doen.
Dus het hangt er van af wat jij er voor over hebt..

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:44

Moderatoropmerking:
Dit topic is aangemaakt onder een schaduwaccount. Daarom hier een slotje.