Paard flipt bij scheren hoofd (vnl. de oren), opties?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:02

Als je messen zo heet worden dat je ze niet meer gewoon aan kan raken dan is het tijd om je apparaat een goed schoon te blazen.
Dat moet al na een paar paarden scheren.

Ik scheer altijd het hoofd met een gewoon apparaat.
Maar meestal doe ik eerst heel de onderkant vh hoofd tot aan de bakstukken.
Dan ga ik kijken of het paard het toelaat de rest te doen.
Wanneer ze moeilijk doen laat ik het gewoon zo,met een hoofdstel in zie je daar niets van.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:27

Ook ik heb dit jaar voor het eerst mijn pony geschoren.. ze is 3 jaar en zweet behoorlijk snel! Zelfs nu ze geschoren is, is ze vaak na het rijden nog nat..

Ik had zwaar gereedschap mee om er te verdoven alles voor de zekerheid.. ik probeerde het eerst zonder en tot mijn grote verbazing bleef ze poep mak staan ik geloofde me ogen niet! en ook mijnes leek het zelfs lekker te vinden! tot ik bij haar hoofd en liezen kwam toen was het over met de pret.. ik heb er uiteindelijk maar een kwart verdoving ongegooid zodat ik dat allemaal even snel kon doen dit ging prima toen ik klaar was, was de verdoving ook wel weer uitgewerkt en heb ik de rest afgemaakt. Voor me pony werkte dit prima! Ik zelf heb ook nog een tondeuse waarme ik haar oortjes en de kaken vaak mee bij werk.. dit heb ik eigenlijk altijd al vanaf dat ze 1 was gedaan want mijn pony kreeg in die pluimen in der oren altijd van die vieze harde brokken wat alleen maar zeer deed om schoon te maken.. zomers stond zij 24/7 buiten in de opfok en 's winters overdag buiten maar 's nachts in de opfok boks (Vermeld dit er maar even bij voordat ik ?? van bokkers krijg met waarom ik mijn pony der oren uitschoor als jaarlinger) misschien kun je bij je DA een tube trangigel halen dat is niet zo zwaar maar wordt ie wek wat rustiger en lukt het je misschien gemakkelijker.. snap dat je het vervelend vind om hem te moeten verdoven maar op deze manier blijft het misschien een vervelende ervaring voor hem als je het niet doet..

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:33

Leuk, al die reacties, ik vind het wel leerrijk zo.

@Rumpleteaser, ik ben het met je eens hoor :) Ik rijd trouwens zelf ook western sinds een aantal jaar ;) (lees: recreatief, maar volg sinds kort wel een opleiding). Verder ben ik al langer met grondwerk bezig en doe ik regelmatig wel eens schriktraining en dergelijke. Mijn paard is behoorlijk bom-proof en koel in der koppie (als het volbloed niet naar boven komt tenminste :o haha, ze kan er wat van hoor :+). Vandaar dat ik denk dat ze ook zo braaf was tijdens het scheren. Tot die stomme praam erop ging en ze het hoofd wilden scheren natuurlijk. Ik had gewoon moeten weten dat mijn paard hier niet mee akkoord ging gaan (en dan doel ik op de praam). Jammer dat het zo verkl**t is, maar ik denk dat ik met veel geduld dit hopelijk wel weer goed krijg. En ik heb er ook uit geleerd: de volgende keer gewoon naar mijn gevoel luisteren en dit ook zo verwoorden!

Nu ga ik het gewoon verder doen zoals je zei, enneuh, ik haal de machine pas weg als ze ontspant hoor. Heb ik gisteren ook gedaan zo, positief geëindigd en blijven kijken naar mijn paard. Ze gaf gisteren duidelijk haar grens aan. Om het veilig te houden, ben ik gewoon tijdig gestopt. Ben gestopt met scheren zelf, maar de machine liet ik wel aanstaan, pas toen ze ontspande, hield ik er ook echt mee op (=machine uit en weghalen). Ben benieuwd hoe ze vandaag gaat reageren :)

Verdoving vind ik ook vrij drastisch, dat raadde die vrouw me dus aan. Maar ik wil niet verdoven zonder eerst te proberen desensibiliseren. Okay, het is niet echt een zicht zo, dat half geschoren hoofd, maar dat zal me een worst wezen. Als het desensibiliseren correct gaat, loopt dit normaal vrij vlot en is dat hoofd over een week alweer bijgewerkt. En gaat het niet zo vlot, dan is dat maar zo, dan neem ik er gewoon meer tijd voor. Vandaar dat ik ook zelf een tondeuse (opscheermachine) heb gekocht en het nu zo probeer. Jammer genoeg geen geld voor een echte scheermachine momenteel, anders had ik die nog gekocht ook haha ^^

Overigens denk ik dat het voor velen niet evident is om te desensibiliseren voor het scheren. Meestal heeft de eigenaar zelf geen grote scheermachine en laten ze iemand komen om te scheren. Dan wordt desensibiliseren op voorhand wel erg moeilijk. Ik kan dus best begrijpen waarom men een praam of verdoving gebruikt. Maar dat wil niet zeggen dat ik het zo wil aanpakken. Iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt :) We zien wel hoe het loopt.

_Naomii_

Re: Paard flipt bij scheren hoofd (vnl. de oren), opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:14

Ik scheer mijn pony zelf! (Vroeger als lopendeband machine altijd pony's op de manege geschoren) Heb geen eigen apparaat maar die leen ik altijd van mijn nicht. ik heb er ook ruim de tijd voor genomen voordat ik begon! Mijn pony was er niet zo van onder de indruk als dat ik eigenlijk verwachtte, had eigenlijk verwacht niet eens in de buurt te kunnen komen met dat rare trillende geluid ding maar pony bleef braaf staan..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:58

Ik deed hoofd en benen nooit. Waarom? Vroeg ik me zelf dan af en kon er zelf geen antwoord op geven. Dus ik zou zeggen lekker afblijven van dat hoofd.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:08

tamary schreef:
Eponastable schreef:
Dit is wel iets wat je als eigenaar kan doen met een klein scheermachientje (oefenen), de gedachte is heel goed, alleen kunnen mensen die scheren er niet een hele dag aan hangen om dit te doen.
Maar wel fijn dat je het deelt!
:j

Paard netjes opvoeden en trainen op dit soort dingen voordat de prof er bij komt is de taak van de eigenaar. Net zo goed als voetjes geven bij de smid, etc.

Klopt! :j Heb over een week of 3 het ergste meegemaakt.
Zo eentje moeten ze me niet meer aanbieden want de kosten zijn hoog... 2 gesneuvelde machines.
Ik zei dan nog... laat aub dat hoofd zoals het is... stonden ze me beuteuterd te bekijken ... een nachtMERRIE was het!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:11

Sedasan erin, praam erop en goed aandraaien.
Mocht dat niet helpen, de veearts vragen om hem te verdoven met een spuitje. Dan zal nog de praam er wel op moeten voor het stilstaan waarschijnlijk maar dat ligt eraan.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:28

Suzanne F. schreef:
Sedasan erin, praam erop en goed aandraaien.
Mocht dat niet helpen, de veearts vragen om hem te verdoven met een spuitje. Dan zal nog de praam er wel op moeten voor het stilstaan waarschijnlijk maar dat ligt eraan.

Heeft 0,000000% geholpen.
Lag versuft van de verdoving en dan nog kregen we er geen praam op met 3 man... euuhm zelf platgespoten ging het kreng nog omhoog.
Heb nu wel al ervaring maar dit was er over.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:31

Ik heb al heel wat gezien en meegemaakt, ook op grote stallen en hengstenhouderijen enzo maar heb nog nooit meegemaakt dat er met platspuiten door de veearts nog geen paard zijn oren kon worden gedaan. Dat lukte altijd. Al moest ie liggen en ging er iemand op zijn hals zitten, het ging altijd.

Maar leuk is anders natuurlijk. Met oefenen en trainen kom je vaak al een heel eind. In het begin zijn ze vaak moeilijk maar het wordt meestal steeds makkelijker. Nu hoeft bij die van mij de praam er alleen maar losjes om en dan staat ze al stil. Dat was de eerste paar keren wel anders.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:36

je hebt het over een wintervacht in een binnenpiste..

Waarom de oren?..

Doe dan als ze ernome haar oren heeft, even naar buiten kammen, de oren dichtknijpen en gelijk knippen maar binnen in uit scheren nee nergens voor nodig!..
Voor de keuring etc vind ik het een ander verhaal maar nu zo in de winter

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 12:57

@winia4ever, eerder in het topic heb ik dit al vermeld, maar zal dat nogmaals eens verduidelijken. Binnenkant van de oren uitscheren is helemaal niet de bedoeling, enkel de buitenkant dus... Het is niet echt een zicht, zo een half geschoren (buiten)oor en een niet geschoren (buiten)oor. Maar als dat niet lukt, laat ik het gewoon zo, zal me een worst wezen. Alsook deel van haar onderkaak en neus moet nog gedaan worden.

Oren dichtknijpen en gelijk knippen heeft ze dus een bloedhekel aan := Vandaar dat ik wel een vermoeden had dat haar hoofd scheren (en voornamelijk dan de buitenkant van haar oren), wel eens een probleem zou kunnen geven... Ik heb gelijk gekregen, zodra er met de oren werd begonnen is ze helemaal door het lint gegaan, al was de praam erop het begin van de miserie.
Maar aan haar oren friemelen en zelfs in haar oren friemelen vindt ze dan wel helemaal geweldig :+ Gek ding is het ook!

Gisteren had paard geen schrik meer van de tondeuse in de buurt van haar hoofd, kon zelfs nog een stukje onderkaak doen. Ze vindt alleen dat gekriebel maar niks en wordt wel heel erg boos op de tondeuse := Als ze kon, had ze hem opgegeten denk ik whaha.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 13:02

tweety_be schreef:
Leuk, al die reacties, ik vind het wel leerrijk zo.

@Rumpleteaser, ik ben het met je eens hoor :) Ik rijd trouwens zelf ook western sinds een aantal jaar ;) (lees: recreatief, maar volg sinds kort wel een opleiding). Verder ben ik al langer met grondwerk bezig en doe ik regelmatig wel eens schriktraining en dergelijke. Mijn paard is behoorlijk bom-proof en koel in der koppie (als het volbloed niet naar boven komt tenminste :o haha, ze kan er wat van hoor :+). Vandaar dat ik denk dat ze ook zo braaf was tijdens het scheren. Tot die stomme praam erop ging en ze het hoofd wilden scheren natuurlijk. Ik had gewoon moeten weten dat mijn paard hier niet mee akkoord ging gaan (en dan doel ik op de praam). Jammer dat het zo verkl**t is, maar ik denk dat ik met veel geduld dit hopelijk wel weer goed krijg. En ik heb er ook uit geleerd: de volgende keer gewoon naar mijn gevoel luisteren en dit ook zo verwoorden!

Nu ga ik het gewoon verder doen zoals je zei, enneuh, ik haal de machine pas weg als ze ontspant hoor. Heb ik gisteren ook gedaan zo, positief geëindigd en blijven kijken naar mijn paard. Ze gaf gisteren duidelijk haar grens aan. Om het veilig te houden, ben ik gewoon tijdig gestopt. Ben gestopt met scheren zelf, maar de machine liet ik wel aanstaan, pas toen ze ontspande, hield ik er ook echt mee op (=machine uit en weghalen). Ben benieuwd hoe ze vandaag gaat reageren :)

Verdoving vind ik ook vrij drastisch, dat raadde die vrouw me dus aan. Maar ik wil niet verdoven zonder eerst te proberen desensibiliseren. Okay, het is niet echt een zicht zo, dat half geschoren hoofd, maar dat zal me een worst wezen. Als het desensibiliseren correct gaat, loopt dit normaal vrij vlot en is dat hoofd over een week alweer bijgewerkt. En gaat het niet zo vlot, dan is dat maar zo, dan neem ik er gewoon meer tijd voor. Vandaar dat ik ook zelf een tondeuse (opscheermachine) heb gekocht en het nu zo probeer. Jammer genoeg geen geld voor een echte scheermachine momenteel, anders had ik die nog gekocht ook haha ^^

Overigens denk ik dat het voor velen niet evident is om te desensibiliseren voor het scheren. Meestal heeft de eigenaar zelf geen grote scheermachine en laten ze iemand komen om te scheren. Dan wordt desensibiliseren op voorhand wel erg moeilijk. Ik kan dus best begrijpen waarom men een praam of verdoving gebruikt. Maar dat wil niet zeggen dat ik het zo wil aanpakken. Iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt :) We zien wel hoe het loopt.

Volgens mij ben je prima bezig zo! Rustig doorgaan met oefenen, dan gaat het wel lukken :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:53

Ik scheer me AV s met een kleinere tondeuse.
Vaak zijn ze het van kleins af aan gewend.
Je ziet toch weleens die veulen arabieren met een geschoren hals/hoofd?
Dit is niet alleen om te kijken hoe ze er uit zien zonder teddy vacht maar ook gelijk een leer moment ;)
Vandaar dat over het algemeen je de meeste Arabische volbloeden zonder poespas kan scheren...het is een onderdeel van de training.

Nog een weetje: Officieel mogen we op shows alleen een stukje van de manen af scheren....Tast haren en oren en vetlokken mogen we feitelijk niet weg scheren...dat zijn de stamboek regels..

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:06

@Suzanne: dan mag je die ene wel is komen doen, trouwens niet enkel de oren gingen niet, het totaalpakket was een ramp. Uiteindelijk hebben ze haar in een stal volledig vast gezet en met man en macht geprobeerd om er iets van te maken... Heb mooi toegekeken :) maar mijn 2 machines zijn wel stuk nu.

Ohja ik werk trouwens met de double K het hoofd en benen. Lekker makkelijk en super stil als het nodig is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:46

Eponastable schreef:
@Suzanne: dan mag je die ene wel is komen doen, trouwens niet enkel de oren gingen niet, het totaalpakket was een ramp. Uiteindelijk hebben ze haar in een stal volledig vast gezet en met man en macht geprobeerd om er iets van te maken... Heb mooi toegekeken :) maar mijn 2 machines zijn wel stuk nu.

Ohja ik werk trouwens met de double K het hoofd en benen. Lekker makkelijk en super stil als het nodig is.

Oh ik begin er zelf niet aan hoor. Maar heb genoeg gezien in ieder geval. Meestal ging het met spuitje van de dierenarts en een praam prima.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:33

mijn paard vind het bij zijn hals hoofd oren ook helemaal niets en flipt ook dus oren / baard knip ik met een schaar wat bij :D

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:26

ik weet dat dit niet hier mee te maken heeft maar wel om een ongeveer vergelijkbare situatie gaat zet ik mijn vraag toch hier bij.
ik heb mijn pony vorige week ook voor het eerst geschoren. de vorige eigenaren hadden gezegd dat het zonder verdoving niet mogelijk was en dus mocht ik het ook eigenlijk niet.
maar ik zo eigenwijs als ik groot ben toch iemand via bokt gevonden om hem te scheren.
had hem de dag van te voren al wel aan de scheermachine laten wennen en toen reageerde hij bijna niet. wel een beetje snuiven maar that's it.
dus de dag erna komt iemand hem scheren.
een vreemd persoon en dan ook nog zo'n raar ding vond hij blijkbaar niet zo leuk.
het duurde driekwartier voor we de eerste baan hadden (met een heeeel klein beetje verdovende pasta).
uitendelijk toen de eerste baan eraf was hebben we eigenlijk zonder problemen door kunnen scheren. af en toe was hij er even klaar mee en dan ging het weer wat lastiger, maar daarna werd hij toch weer rustig.
ik was aan het twijfelen of ik zijn hoofd en benen wel zou laten scheren omdat hij zo gevoelig is maar omdat we met het scheren van zijn hals al vrij dicht tegen zijn oren aan konden komen dacht ik. we proberen het gewoon. ik zei doe maar alleen de onderste de helft van zijn hoofd want dan zijn in elk geval die lange haren onder zijn kaak weg.
zij trek een baantje onder zijn kaak en hij begint meteen te flippen. steigeren weg proberen te rennen ons tegen de muur aan beuken.
het ging gewoon echt niet. nu heb ik het er maar met een schaar afgeknipt maar dat ziet er een beetje raar uit al helemaal omdat er dus al een stukje weg is.
en omdat hij verder wel helemaal geschoren is ziet het er een beetje raar uit dat zijn hoofd niet geschoren is.
wij hebben zelf ook een scheerapparaat dus wij moeten het zelf eigenlijk ook kunnen doen (zeker als zijn oren en rond zijn ogen niet hoeven )
nu ben ik al tevrede als we alleen de onderkant voor elkaar krijgen. dus dit zegmaar:
http://fotos.marktplaats.com/kopen/3/02 ... 2Htg==.jpg
TS zegt dus dat praam niet werkt maar zou ik het wel kunnen proberen?
want zelfs al ik met de schaar onder zijn kaak (de baard dus) wegknip

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 16:10

@Noetje14, de praam werkte bij mijn paard niet, maar dat wil niet zeggen dat het bij jou niet zou lukken. Alle andere paarden (die werden geschoren) hun hoofd is geschoren met de praam op de neus, zonder al te noemenswaardige problemen. Alleen die van mij bleek een duivel te zijn }> Voor de rest heeft ze zich wel super gedragen, dus ik lig niet wakker van dat hoofd.
Je kan het altijd eens proberen. Maar als je praam gebruikt, wees er voorzichtig mee en gebruik het met verstand :)

@Barcelano, ik weet dat de AV's als veulen al geschoren worden en er daarom meestal flink aan gewend zjn :) Vindt het wel gaaf dat ze dit zo goed toelaten.
En ja, ik ken de regels van het stamboek wat betreft scheren (als veulen), maar er zijn er toch veel die die regels aan hun laars lappen heb ik de indruk :o Maar goed, dat is een andere discussie ;)

Mijn paard heeft ondertussen geen schrik meer van de tondeuse *\o/* Ze vindt alleen dat gekriebel maar helemaal niks := Daar wordt ze echt vervelend van, maar met veel geduld en vooral positieve aanmoediging is het me dan toch gelukt om bijna heel het stuk onder de kaak te scheren :D Denk dat ik nog geen 10 minnutjes bezig ben geweest ofzo. Het enige wat nu nog zou gedaan moeten worden is een stukje van de neus en de buitenkant van haar oren. Dat zal rustig opbouwen zijn en véél geduld hebben. Geen idee of daar scheren überhaupt gaat lukken, maar we zien wel. Ik ga het toch proberen hoor ^^ Ze moet maar wennen aan dat gekriebel ;). Op haar kaak aan de zijkant en in haar hals kon ze er wel van genieten gisteren, gek beest is het ook :+

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:04

dan moet ik eerst nog wel een praam aanschaffen en ik denk niet dat mijn ouders er zo weg van zijn maar ik ga het proberen als het bij sommige paarden wel werkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 21:45

Mijn paard vindt juist de benen verschikkelijk. Hoofd incl een oor kan ik met een groot apparaad in me uppie s huren. Een oor wilt ze niet. Maar met wat hulp van me vriend lukt ook dat oor. Ik ben blij dat die van mij niet bang is.

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:41

blue_sky schreef:
Er is bijna geen enkel paard dat zich zonder praam of verdoving laten scheren rondom de oren. Je zou het kunnen proberen met een kleine tondeuse maar ik vrees ervoor. De meeste paarden reageren heel goed op een praam maar sommige helaas niet. Ook werkt het niet meer als het paard al opgefokt is voor je de praam er op zet.

je moet het paard er ook aan laten wennen, dat heb ik gedaan. en nu kan ik zonder problemen de oren uit scheren !
maarja, helaas werkt dat niet bij alle paarden, ik vind een praam er maar akelig uitzien.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:52

Mijn pony is dit jaar (2x) ook voor het eerst geschoren , is niet zon jonkie meer en vrij nerveus met nieuwe dingen. Had dus eigenlijk een groot drama verwacht , maar meneer was doodbraaf. Hoofd de eerste keer op de wangen na niet meegepakt , 2de keer tot de bakstukken alles weg en ging allemaal prima. Nu heb ik zelf een scheerapparaat en tondeuse gekocht om het zelf te doen en besloot toch de rest van zijn hoofd ook te doen , want het was geen porrem! :') Hij was onwijs braaf rond zijn ogen alles kon.. tot tja die oren! Ik heb het zelf opgelost door heel rustig te blijven , me pony telkens weer te kalmeren en kleine stukjes doen.. toen hij door had dat het goed was en het alleen kriebelde en niet zijn oor eraf zou halen mocht ik het karwei zo afmaken :) Praam zou ik zelf nooit aan beginnen , en al helemaal niet bij voorbaat. Mijn pony haaaaaaat haaaat haaaat dat ding , daar gaat hij dus van door lint ;)

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:18

ja ik heb ook besloten om zijn hoofd maar gewoon niet te doen. ik heb geen zin in al dat drama.