Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik rijd trouwens zelf ook western sinds een aantal jaar
(lees: recreatief, maar volg sinds kort wel een opleiding). Verder ben ik al langer met grondwerk bezig en doe ik regelmatig wel eens schriktraining en dergelijke. Mijn paard is behoorlijk bom-proof en koel in der koppie (als het volbloed niet naar boven komt tenminste
haha, ze kan er wat van hoor
). Vandaar dat ik denk dat ze ook zo braaf was tijdens het scheren. Tot die stomme praam erop ging en ze het hoofd wilden scheren natuurlijk. Ik had gewoon moeten weten dat mijn paard hier niet mee akkoord ging gaan (en dan doel ik op de praam). Jammer dat het zo verkl**t is, maar ik denk dat ik met veel geduld dit hopelijk wel weer goed krijg. En ik heb er ook uit geleerd: de volgende keer gewoon naar mijn gevoel luisteren en dit ook zo verwoorden!
We zien wel hoe het loopt. tamary schreef:Eponastable schreef:Dit is wel iets wat je als eigenaar kan doen met een klein scheermachientje (oefenen), de gedachte is heel goed, alleen kunnen mensen die scheren er niet een hele dag aan hangen om dit te doen.
Maar wel fijn dat je het deelt!
Paard netjes opvoeden en trainen op dit soort dingen voordat de prof er bij komt is de taak van de eigenaar. Net zo goed als voetjes geven bij de smid, etc.
Heb over een week of 3 het ergste meegemaakt.Suzanne F. schreef:Sedasan erin, praam erop en goed aandraaien.
Mocht dat niet helpen, de veearts vragen om hem te verdoven met een spuitje. Dan zal nog de praam er wel op moeten voor het stilstaan waarschijnlijk maar dat ligt eraan.
Vandaar dat ik wel een vermoeden had dat haar hoofd scheren (en voornamelijk dan de buitenkant van haar oren), wel eens een probleem zou kunnen geven... Ik heb gelijk gekregen, zodra er met de oren werd begonnen is ze helemaal door het lint gegaan, al was de praam erop het begin van de miserie.
Gek ding is het ook!
Als ze kon, had ze hem opgegeten denk ik whaha. tweety_be schreef:Leuk, al die reacties, ik vind het wel leerrijk zo.
@Rumpleteaser, ik ben het met je eens hoorIk rijd trouwens zelf ook western sinds een aantal jaar
(lees: recreatief, maar volg sinds kort wel een opleiding). Verder ben ik al langer met grondwerk bezig en doe ik regelmatig wel eens schriktraining en dergelijke. Mijn paard is behoorlijk bom-proof en koel in der koppie (als het volbloed niet naar boven komt tenminste
haha, ze kan er wat van hoor
). Vandaar dat ik denk dat ze ook zo braaf was tijdens het scheren. Tot die stomme praam erop ging en ze het hoofd wilden scheren natuurlijk. Ik had gewoon moeten weten dat mijn paard hier niet mee akkoord ging gaan (en dan doel ik op de praam). Jammer dat het zo verkl**t is, maar ik denk dat ik met veel geduld dit hopelijk wel weer goed krijg. En ik heb er ook uit geleerd: de volgende keer gewoon naar mijn gevoel luisteren en dit ook zo verwoorden!
Nu ga ik het gewoon verder doen zoals je zei, enneuh, ik haal de machine pas weg als ze ontspant hoor. Heb ik gisteren ook gedaan zo, positief geëindigd en blijven kijken naar mijn paard. Ze gaf gisteren duidelijk haar grens aan. Om het veilig te houden, ben ik gewoon tijdig gestopt. Ben gestopt met scheren zelf, maar de machine liet ik wel aanstaan, pas toen ze ontspande, hield ik er ook echt mee op (=machine uit en weghalen). Ben benieuwd hoe ze vandaag gaat reageren
Verdoving vind ik ook vrij drastisch, dat raadde die vrouw me dus aan. Maar ik wil niet verdoven zonder eerst te proberen desensibiliseren. Okay, het is niet echt een zicht zo, dat half geschoren hoofd, maar dat zal me een worst wezen. Als het desensibiliseren correct gaat, loopt dit normaal vrij vlot en is dat hoofd over een week alweer bijgewerkt. En gaat het niet zo vlot, dan is dat maar zo, dan neem ik er gewoon meer tijd voor. Vandaar dat ik ook zelf een tondeuse (opscheermachine) heb gekocht en het nu zo probeer. Jammer genoeg geen geld voor een echte scheermachine momenteel, anders had ik die nog gekocht ook haha ^^
Overigens denk ik dat het voor velen niet evident is om te desensibiliseren voor het scheren. Meestal heeft de eigenaar zelf geen grote scheermachine en laten ze iemand komen om te scheren. Dan wordt desensibiliseren op voorhand wel erg moeilijk. Ik kan dus best begrijpen waarom men een praam of verdoving gebruikt. Maar dat wil niet zeggen dat ik het zo wil aanpakken. Iedereen moet doen waar die zich goed bij voeltWe zien wel hoe het loopt.
maar mijn 2 machines zijn wel stuk nu.Eponastable schreef:@Suzanne: dan mag je die ene wel is komen doen, trouwens niet enkel de oren gingen niet, het totaalpakket was een ramp. Uiteindelijk hebben ze haar in een stal volledig vast gezet en met man en macht geprobeerd om er iets van te maken... Heb mooi toegekekenmaar mijn 2 machines zijn wel stuk nu.
Ohja ik werk trouwens met de double K het hoofd en benen. Lekker makkelijk en super stil als het nodig is.
Voor de rest heeft ze zich wel super gedragen, dus ik lig niet wakker van dat hoofd.
Vindt het wel gaaf dat ze dit zo goed toelaten.
Maar goed, dat is een andere discussie 
Ze vindt alleen dat gekriebel maar helemaal niks
Daar wordt ze echt vervelend van, maar met veel geduld en vooral positieve aanmoediging is het me dan toch gelukt om bijna heel het stuk onder de kaak te scheren
Denk dat ik nog geen 10 minnutjes bezig ben geweest ofzo. Het enige wat nu nog zou gedaan moeten worden is een stukje van de neus en de buitenkant van haar oren. Dat zal rustig opbouwen zijn en véél geduld hebben. Geen idee of daar scheren überhaupt gaat lukken, maar we zien wel. Ik ga het toch proberen hoor ^^ Ze moet maar wennen aan dat gekriebel
. Op haar kaak aan de zijkant en in haar hals kon ze er wel van genieten gisteren, gek beest is het ook
blue_sky schreef:Er is bijna geen enkel paard dat zich zonder praam of verdoving laten scheren rondom de oren. Je zou het kunnen proberen met een kleine tondeuse maar ik vrees ervoor. De meeste paarden reageren heel goed op een praam maar sommige helaas niet. Ook werkt het niet meer als het paard al opgefokt is voor je de praam er op zet.
Hij was onwijs braaf rond zijn ogen alles kon.. tot tja die oren! Ik heb het zelf opgelost door heel rustig te blijven , me pony telkens weer te kalmeren en kleine stukjes doen.. toen hij door had dat het goed was en het alleen kriebelde en niet zijn oor eraf zou halen mocht ik het karwei zo afmaken
Praam zou ik zelf nooit aan beginnen , en al helemaal niet bij voorbaat. Mijn pony haaaaaaat haaaat haaaat dat ding , daar gaat hij dus van door lint