help.. mijn paard heeft trailer angst.. en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:51

Hallo,

Mijn paard had twee weken geleden nog trailerangst. Hij heeft als jong paard een ongeval gehad met de trailer en ik dacht sindsdien dat hij bang was. We duwden hem er steeds op met longeerlijnen, mensen erachter,.. Met als gevolg: Een paard dat minder en minder graag op de trailer wou. Toen heb ik professionele hiulp ingeschakeld omdat ik zelf geen raad meer wist.

Deze man, die volgens de 'parelli methode' (weet niet of het zo heet), heeft mij geleerd dat mijn paard erg dominant was en mij niet als leider zag, dus totaal geen angst had. Als ik hem zei op de trailer te gaan hield hij het voor bekeken. Na een sessie van twee uur moest ik enkel wijzen naar de van en mijn paard liep er vrijwillig op (zonder dat ik zelf moest meelopen). De sessie bestond uit basis grondwerk en respect voor mij. Als ik zei achteruit moest hij dat doen, als ik links zei moest hij dat doen. Zo werkte we rond de trailer. Telkens als hij in de juiste richting van de trailer stond kreeg hij rust (lange lijn, belonen). Telkens weer een stapje verder. Wanneer hij afweek van de trailer moest hij werken! Links en rechts sturen, achteruit enzoverder! Na een tijdje snapte hij dat hij enkel rust kreeg richting te trailer. Hij begon dit als een vertrouwde plaats te zien waar hij met rust gelaten werd! Ik geloofde mijn eigen ogen niet toen hij na het gewoonweg duidelijk vragen, zelf op de trailer liep. Ohja er hing ook een hooinet zodat hij rustig kon eten al hij er op stond!

Ik oefen het nu zelf en het gaat perfect. Ik was eerder geen voorstander van natural horsemanship, ik ben zelf een klassieke dressuur/springruiter die volgens de klassieke engelse manier met paarden omging, maar deze sessie heeft mijn ogen geopend. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Ik doe er nog een filmpje bij zodat de methode wat duidelijker wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=vfg58vPF0Rw

Natuurlijk zullen er nog andere manieren zijn, maar ik ben er van overtuigd dat deze methode bij elk paard werkt :)

Groetjes

Flo123

Re: help.. mijn paard heeft trailer angst.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:08

Hoihoi!

Ik kom je graag helpen dit probleem op te lossen. Voor meer info over een trailerlaadtraining kan je terecht op mijn website, of pb me anders even!
Groetjes, Flo

veronamylife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:10

okee bedankt xo