Citaat:Jeugdige balorigheid? Hoe staat ze gestald in de winter? Komt ze nog buiten en kan ze haar energie kwijt? Of staat ze op een gladde paddock/wei waar ze haar ei niet kwijt kan. Of nog slechter: op stal?
Mijn bijna 4 jarige (ook erg brave merrie) liet ik laatst na een tijdje rust vanwege slechte bak weer eens werken aan de longe, ze raakte zo opgewonden van zichzelf en het feit dat ze weer eens de benen goed kon strekken dat ze ook overeind wilde komen, maar ik was er net op tijd bij en heb haar een heel stuk naar achteren gezet. Ze had wel een touwhalster om dus ik kon haar net op tijd even inwerken op haar neus waardoor ze niet verder omhoog kwam.
Bij een andere merrie die ik had die omhoog kwam om effe uit te testen rende ik als ze omhoog kwam naar haar toe en rammelde keihard en heel irritant aan haar hoofdstel/halster (weet niet meer wat ze omhad) met de longe, met brul erbij, daar was ze zo verbouwereerd door dat ze meteen weer naar beneden kwam. Ik geloof dat ze het daarna nog een keer probeerde en toen was het voorbij.
Ik zou om uit te sluiten dat het aan iets anders ligt dan balorigheid eerst zonder zadel longeren en dan met zadel, en exact hetzelfde van haar vragen. Kijken wat ze doet, dan weet je meer.
Ze staat van 8.00 tot 17.00 op de wei, soms wat langer soms wat korter dat ligt aan het weer, en s'nachts op stal. Wei is wel glad maar ze kan goed haar energie kwijt.
Wel heb ik de laatste anderhalve week weinig met haar gedaan maar als ze echt fris is staat ze altijd heel bol en reageert ze door te springen als een stier. Dit steigeren was echt nieuw voor me vandaar ook dit topic. Ik kan dat met het zadel wel proberen, maar zou ze dan ook niet reageren op het zadel als ik erop zit?