Chagerijnig/agressief op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:56

Je geeft duidelijke antwoorden en bent er ook bewust mee bezig ! Super !

Dit is duidelijk géén dominantie maar reactie vanuit angst en onzekerheid (psychisch) en duidelijk een lichamelijk probleem-reactie !
Gezien zijn voorgeschiedenis heb je dus een paardje met een trauma en moet je dit zoveel mogelijk respecteren...als een mens zijn plek niet respecteerd en hem dan ook nog mishandeld in een ruimte waar hij niet uit kan, dus niet weg kunnen lopen...dan moet hij wel aanvallen !
Niet wetende wat gaat komen doet hij dat bij iederéén ! Logisch toch ?!!

Dit paard kan zijn ei kwijt in het wat doen/ondernemen, zodra dat duidelijk is is het dus goed en is hij braaf !
Dus maak het in de stal zijn/komen zo kort mogelijk, dus toch maar halster beveiligt omhouden ! Aanklikken en eruit...en grote stal waar hij niet kortom hoeft te draaien ! Dus het liefst rechtuit zonder inbuigen zijn stal uit !

Ook is dit vaak een reactie van ertegenin gaan bij paarden die ergens vastzitten in het lichaam...oprekken doet pijn...denkt hij, dat jij (!!!) dat bij hem doet...zo denkt een paard, je kunt hem niet vertellen dat dat een probleem in zijn lijf is waardoor die ongemak komt... !
Halster omdoen is éénzijdig (links wordt je geleerd...kreeg hij dus óók de klappen, kijken wat dat al kan veroorzaken in hoofd en lijf... !) kijken wat hij doet als je rechts van hem gaat staan...zat hij rechts bij zn nek,hals (de houding die hij dan aanneemt...) of ergens aan die kant vast ???
Is ook vaak een reden van het luchtzuigen i.c.m slechter slikken/droge mond/maagklachten/koliek en spierpijn !

Jij denkt té makkelijk over het luchtzuigen...geeft altijd een zuurstoftekort in het lichaam met alle gevolgen...bewegen geeft extra zuurstof en werkt dus voor dit paard rustgevend !
Kan dus mede reden zijn van zijn gedrag op stal....zuurstof tekort in de hersenen en/of het lichaam en spierpijn !

Bij dominantie zit vaak ook voedernijd...ik eerst eten dan jij...maar ik denk niet dat dit aan de orde is !

Wel weet ik dat luchtzuigers meer tijd nodig hebben om te eten en vandaaruit een vorm van voedernijd kan ontstaan...zoals ik al schreef...ik zou het testen...willen weten hoeveel hij daadwerkelijk eet...vooral als er in de groep gegeten wordt is dit moeilijk te achterhalen... maar ik begrijp dat dit paard op stal zijn hooi krijgt...
Heeft hij een natte stal of eerder heel droog ? Drinkt hij veel ?

Zoveel mogelijk buiten, met extreme hitte in de schaduw en een grote stal waar hij kan blijven lopen !
Zo te lezen ben je er goed bewust mee bezig...besef iedere keer weer dat jij dit probleem niet hebt gevormd en nooit meer kunt oplossen, dat het gevormd werd door 2 factoren...de geweld van een mens in een afgesloten ruimte en het ontnemen van beweging !!!
Geef hem veel beweging en doe leuke dingen, niet in het zweet werken, dan breng je meer schade aan dan dat je goed doet !
Negeer zijn gedrag maar blijf in je ooghoeken altijd alert !
Verminderde zuurstof is dus ook een héél belangrijke factor in het gedrag van dit paard !!!

charysa

Re: Chagerijnig/agressief op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:43

@broadway :
Bedankt voor je hartstikke fijne uitleg!
ik zal je tips is proberen en kijken wat op een veilige manier kan!
Heb hem vandaag een beetje geobserveerd toen ik de stallen aan het vegen was.
Hij hield me in de gaten met zijn oortjes naar voor maar zodra hij merkt dat je kijkt gelijk oren naar achter.. Romeo hinnikt ook gewoon als je hem roept dus ik heb het idee dat hij aan de ene kant wel nieuwsgierig is naar wat ik doe maar aan de andere kant wilt hij meer op zichzelf zijn denk ik.

Jij denkt té makkelijk over het luchtzuigen...geeft altijd een zuurstoftekort in het lichaam met alle gevolgen...bewegen geeft extra zuurstof en werkt dus voor dit paard rustgevend !
Kan dus mede reden zijn van zijn gedrag op stal....zuurstof tekort in de hersenen en/of het lichaam en spierpijn !

Ik heb me wijs laten maken dat het ook kan komen door maagproblemen? Dat ze daardoor lucht gaan zuigen. Weet niet of het zo is maar daarom heb ik hem ook op onbeperkt ruwvoer gezet zodat die veel bezig is met het verteren van het eten.

Wel weet ik dat luchtzuigers meer tijd nodig hebben om te eten en vandaaruit een vorm van voedernijd kan ontstaan...zoals ik al schreef...ik zou het testen...willen weten hoeveel hij daadwerkelijk eet...vooral als er in de groep gegeten wordt is dit moeilijk te achterhalen... maar ik begrijp dat dit paard op stal zijn hooi krijgt...
Heeft hij een natte stal of eerder heel droog ? Drinkt hij veel ?

Hij krijgt op stal hooi/kuil en in de wei krijgt hij met zijn weidemaatje ook hooi.
Op stal is het een viespeuk hij maakt zijn stal echt smerig. Drinken lijkt me gewoon normaal. Zie hem niet extreem vaak drinken.

Zoveel mogelijk buiten, met extreme hitte in de schaduw en een grote stal waar hij kan blijven lopen !
Zo te lezen ben je er goed bewust mee bezig...besef iedere keer weer dat jij dit probleem niet hebt gevormd en nooit meer kunt oplossen, dat het gevormd werd door 2 factoren...de geweld van een mens in een afgesloten ruimte en het ontnemen van beweging !!!
Geef hem veel beweging en doe leuke dingen, niet in het zweet werken, dan breng je meer schade aan dan dat je goed doet !
Negeer zijn gedrag maar blijf in je ooghoeken altijd alert !

Iedere dag lekker gewoon naar buiten toe en leuke dingen doen we ook. Wandelen , poetsen , heb hem pas 2 keer gereden omdat hij nieuw is op stal en nog moet wennen.
Ik ben heel blij met het advies wat je me gegeven hebt!

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:46

@Barcelano:

Is het een manege waar die staat op heeft ie altijd op een drukke pensionstal gestaan?
Hij heeft voor zover ik weet overal wel hier in de buurt gestaan..
Op rustige maar ook drukke stallen. Nu bij mij staat hij op een rustige stal.

Hoe is het in de gang van de stallen druk of rustig?
rustig

Hoe is de stal indeling?Open stallen zodat de paarden kunnen snuffelen of zijn het dichte wanden?
Open stallen maar ik merk wel dat hij er behoefte aan heeft om bij zijn buurman te neuzen.

Kunnen ze uit de stal kijken of zijn er tralies ervoor?
Er zitten voor tralies maar hij heeft een luik naar buiten toe.

Staan er alleen aan beide zijde s paarden of ook erachter?
Aan een zeide staat zijn weidemaatje en aan de andere kant gewoon een muur

Ja ik poets hem ook uit zijn stal , wel ervoor maar niet in zijn stal. Heeft ook wel te maken met mijn eigen veiligheid! :')

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 18:47

@broadway :
Volgende week komt er een fishio/giroprakter op stal ( Weet niet precies hoe je giroprakter schrijft sorry dat het fout is geschreven!! ) en laat ik hem er even helemaal naar kijken!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:01

Dit paardje mag blij zijn dat jij op zijn pad bent gekomen...van mij een mega compliment !
Hier spelen een aantal problemen wat van een lief en braaf paard een onzeker (dus niet chagrijnig !) en agressief paard maakt !
Zo'n paard geeft altijd signalen af dat er wat is, kan dus ook zijn dat de vorige eigenaresse het bijten/gedrag bestrafte met slaan vanuit onwetendheid en onmacht...van kwaad tot erger !
Hoe oud was zij ?
Wist zij van het luchtzuigen af ?
Uit jouw verhaal begrijp ik dat dit paard dit altijd al doet...op verschillende stallen heeft gestaan...heeft niemand haar erop geattendeerd destijds ?
Luchtzuigen veroorzaakt een droge en soms beschadigde keel...is slikken lastiger en eten dus ook, daarom drinkt zo'n paard meer als normaal en is de stal vaak nat !
Ook moet je er rekening mee houden dat het paard soms buikpijn heeft door combinatie voer/lucht/vocht , dat zie je dan aan zijn achterbenen ,vooral rechtsachter staat die dan van zijn lijf af om druk op de buik te ontlasten .
Dus lange stengels grof hooi ,wat hem dwingt om te kouwen om de speeksel op gang te houden , mits hij de tijd krijgt om het alléén op te eten ! Merk je dat het wat moeilijker gaat (met heet weer !) kun je het nat maken voor je het geeft en muesli ook (natmaken als je het geeft...niet lang laten staan i.v.m snel bederven /schimmelvorming!
Ook vinden ze een bitje vaak heerlijk waar ze op mogen knabbelen tijdens het werk...vaak werden zulke paarden ook hardhandig (letterlijk) gereden...had hij met het rijden een (beginnend) schuimmondje ???
Zoniet ,kan je hier ook naartoe gaan werken, dat werkt vaak perfect voor de spanning in het hoofd en vloeit hij het af via zijn lijf !
Blijf hem goed observeren...desnoods even een filmpje plaatsen...mocht je vragen hebben ...gewoon vragen...ik blijf het volgen hoor !

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:10

Ik zie ook een hele mooie schimmel met een mega uitstraling...ietsje onderhals wat volgens mij uit het linker-voorbeen weg komt...dus ook een puntje om aan te werken...maar het spreekt mij wel aan, leuk paard !!!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:12

haha in je profiel gekeken en gezien...!
Niet dat je denkt dat het in een ander topic hoort...

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 20:30

haha ja daar heb ik ook zat mee te stellen gehad..
Baylaro komt uit spanje en is daar verkeerd ingereden , hals omhoog rug weg drukken.
Maar naar 3 jaar veel lessen en met rust en geduld zijn we al een heel eind gekomen en is zijn onder hals al stukken minder geworden! Voor hem komt een deze dagen ook de fishio. En anders volgende maand als ik me loon weer heb hihi.

Om weer even terug te komen op romeo ;
Ja ik ben ook heel erg blij met hem. Vond hem al een super mooie pony toen ik nog een kleine penny was. En naar zoveel jaar heb ik hem dan eindelijk voor mezelf!

Dit paardje mag blij zijn dat jij op zijn pad bent gekomen...van mij een mega compliment !
Hier spelen een aantal problemen wat van een lief en braaf paard een onzeker (dus niet chagrijnig !) en agressief paard maakt !
Zo'n paard geeft altijd signalen af dat er wat is, kan dus ook zijn dat de vorige eigenaresse het bijten/gedrag bestrafte met slaan vanuit onwetendheid en onmacht...van kwaad tot erger !
Hoe oud was zij ?

Onwetenheid en onmacht weet ik wel zeker. Toen dit meisje hem reed was ze 14/15. Ze heeft hem ingereden ( hij is verder goed ingereden reageert goed op je zit en been/stemhulpen ). Alleen ze kon niks met hem gedrag en heeft hierdoor regelmatig klappen gehad. Ze heeft hem met een longeerzweep in de stal afgeslagen!! Gelukkig heeft de staleigenaar haar toen weggestuurd.

Wist zij van het luchtzuigen af ?
Luchtzuigen is die pas later gaan ontwikkelen. Ik denk ook puur uit verveling.
Niet in de wei komen , geen hooi of iets anders om bezig te houden.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat dit paard dit altijd al doet...op verschillende stallen heeft gestaan...heeft niemand haar erop geattendeerd destijds ?
*verwijderd*

Ook vinden ze een bitje vaak heerlijk waar ze op mogen knabbelen tijdens het werk...vaak werden zulke paarden ook hardhandig (letterlijk) gereden...had hij met het rijden een (beginnend) schuimmondje ???

Hardhandig is zeker met hem gedaan dit merk je met alles. Mama en ik willen een medium bij hem halen. Kijken wat hij loslaat tegenover haar.
Schuimmondje heeft hij altijd. Onder het zadel is het een super braaf beestje waar je heerlijk mee aan de slag kan!

Ik zal is kijken of een filmpje kan maken van zijn gedrag op stal en een rij filmpje. Als het me lukt het op bokt te zetten!

Ben blij met je informatie! Heb hier echt wat aan.
Laatst bijgewerkt door Martine op 15-01-13 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:52

Wat triest voor dit hengstje...is dus de volgende die kapot gemaakt wordt...GEESTELIJK ÉN LICHAMELIJK !!!
En het ergste is...je kunt er niks aan doen...eigenlijk moet je het filmen (maar dat mag dus niet i.v.m inbreuk op privacy !) en zo iemand aanklagen...helaas ken ik ook heel veel van zulke gevallen...brengt zo'n onmacht gevoel en boosheid !
Je kunt dan wat zeggen maar dan wordt je gewoon in je gezicht uitgelachen...tot het bewezen wordt en het paard dus kapot is ...dan wordt het verkocht en kopen ze weer een andere slachtoffer !!!
Vinden ze het vreemd dat er zoveel slechte handel is tegenwoordig...grondwerk en longeerwerk verkeerd uitgevoerd is vaak het begin van het einde !!!
Maar ook die afschuwelijke touwhalsters, die als een gewone halster wordt gebruikt...pure mishandeling via neus en oor zenuwen !!!
Heeft zij die ook bij deze pony gebruikt ?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:30

Bij deze open ik het topic weer. Het gaat hier in het topic niet over vorige eigenaren. Die verhalen hoeven niet in dit topic te worden gezet. Bij deze dus het verzoek om ontopic te reageren.

Nobodyshere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:20

staat hij met andere paarden op de wei en daarna niet meer op stal want daar kan het mischien ook aan liggen