Angst voor eigen stal...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:33

kim_dura schreef:
Christiene schreef:
Er wil vast wel iemand ruilen die geen raam heeft?

Dat is het probleem, want haar beste vriendinnetje heeft de grootste stal nodig, en de rij aan de muur heeft allemaal raampjes:

X
O
O x
X x
A B

A staat zij, b staat het andere paard, x is bezet. En o is over
En ze moeten naast/bij elkaar staan... Ennop plek B is de grote stal en aan de kant van a zijn alkemaal raampjes.

en deze x wil niet toevallig ruilen?

sallandval

Re: Angst voor eigen stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:34

Is het wel angst? Misschien wil ze wel gewoon naar buiten?

Mijn pony heeft normaal nergens last van maar als ze (bijvoorbeeld afgelopen oudjaarsdag) langer binnen moet staan gaat ze zich ook ineens vreselijk lopen aanstellen over het raam... dat is haar manier van mij duidelijk maken dat ze het binnen wel zat is en naar buiten wil.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:37

@mang daar staat geen paard maar dat is een opslag stal... :( zat ik zelf ook al aan te denken.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:37

en de opslag kan niet in jou stal?

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:40

@sallandval
Hmm, met het vuurwerk scheen ze gek te worden,wa er zelf niet bij maar als ik zelf bij haar ben en er vliegt een vogeltje langs of iets dergelijks dan kijkt ze direct, maakt van die brom/draakgeluiden en trekt ze soms oogwit.
Ik neem aan dat dit angst is of vergis ik mij hierin :)
Maar ze wil.inderdaad altijd graag naar buiten...

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:41

@mang dan moet ik dat eerst eens goed overleggen met eigenaar. Het lijkt me voor haar ook niet leuk om zo obsessief bezig te zijn met dat ding...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:42

Gewoon het probleem voorleggen aan je staleigenaren en de 2 eventuele oplossingen erbij, of misschien komt hij zelf al ergens mee :)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:46

Ja, dat zal ik doen. Ze stond trouwens eerst op de 3e stal van boven, die o. Maar toen stond de andere direct naast haar alleen die heeft de grote stal nodig... Daarom zijn ze verplaatst. Maar er komt waarschijnlijk een oud maatje weer op stal dus misschien kan ze dan ergens anders of vind ze het raampje minder eng(hoop ik!!!)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:49

Logisch toch? ze hoort wat van wat door het raampje heen kwam en ze ziet niets omdat het net wat te hoog is en te klein is en dan is het eng, want ze ziet niets wat het geluid veroorzaakt.

Dat hebben meer paarden wel.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:53

Ja dat klopt, maar het is een soort 'obsessie' geworden bij het kleinste geluid staart ze ee alweer naar. En als ze los.in haar stal.staat en je staat toevallig bij de wand kan ze je uit angst soms bijna verpletten. :')

Capri10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:13

Is ze misschien bang voor haar eigen weerspiegeling? Dan zou je buiten de stal kunnen oefenen met een spiegel.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:18

Mijn pony staat ook altijd uit z'n raampje te kijken en stoot af en toe zijn hoofd tegen zijn hooiruif :=
Ik kan dan gaan springen en doen maar hij reageert niet. Heb er zelf gelukkig niet echt last van

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:29

kim_dura schreef:
@sallandval
Hmm, met het vuurwerk scheen ze gek te worden,wa er zelf niet bij maar als ik zelf bij haar ben en er vliegt een vogeltje langs of iets dergelijks dan kijkt ze direct, maakt van die brom/draakgeluiden en trekt ze soms oogwit.
Ik neem aan dat dit angst is of vergis ik mij hierin :)
Maar ze wil.inderdaad altijd graag naar buiten...

Klinkt meer als opgekropte energie eigenlijk... hoeveel is ze binnen/buiten? Hoeveel beweegt ze? Hoeveel brok krijgt ze?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:31

zijn er mensen die tegen de ramen aanslaan (etterige kindere)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:33

Doet ze dit ook als je er zelf niet bent? Begrijp me niet verkeerd, maar misschien is het aangeleerd gedrag, of reageert ze op jouw (onbewuste) spanning of iets?

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:34

Een KWPNer op stal bij mij die gaat ook altijd keihard rondjes draaien in de stal omdat ze voor ieds nerveus is,, een grote tip, poets haar niet in de stal als ze nerveus is want dat grote kans dat je geplet word of zo iets. gwn op een wasplaats of aan de stal.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:36

Ze is 25 he? Ze gaat bij normaal weer van s'ochtends tot begin avond, 4/5/6 uur. Het verschilt meestal nog wel eens.
ze krijgt s' ochtends 1/2 kilo brok, s'middags 1/4 kilo, s'avonds 1/2 kilo. Misschien nog wat meer :)
Beweging is puur het weiland.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:42

@maureen95 nee, grenst niet aan de straat
@saintelette ja, ze doet dit ook als ik er niet ben. Met oud en nieuw werd ze ook helemaal gek, vandaardit topic ;)
@ymjeerica bedankt voor de tip, maar ze is het wel zo gewend, ik kan het vragen aan de eigenaresse en dan misschien voorzichtig proberen?. Maar dan zou ze moeten vaststaan aan de buitenkant van de box. Normaal doe ik het zo: ze heeft in de stal een ring aan de muur waar ik haar aan vast zet, zodat ze niet kan draaien, hoogstens der kont naar de muur. :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:49

Ik deed het eerst ook door een dikke handoek voor het raam te spannen.....achter het rooster wat er voor zat/
Er zat zeker ruim 5cm tussen het rooster en daar waar de handoek zat.
Maar mijn pipo kreeg het werkelijk voor elkaar een puntje te pakken te krijgen en scheurde het ding steeds in 1000 snippers :')

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 21:52

Haha! Ja dat kan ook nog, daarom is het aan de buitenkant misschien handiger... Maar ik ben bang dat ze dan nog steeds denkt dat ze erdoorheen kan kijken... :+

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 22:35

Iedereen bedankt voor de reacties, heb het topic weer even doorgelezen, ik ga overleggen met de eigenaar en leg jullie tips voor :)
Ik laat jullie wel weten wat de oplossing wordt, maar dat zal nog wel wat weken duren... :(

Iedereen die ook zo'n probleem heeft mag dat hier natuurlijk posten
Ik hoop dat er dan ook zulke tips gegeven kunnen worden en het probleem verholpen. Het beste is natuurlijk geen probleem hebben :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:46

kim_dura schreef:
Ze is 25 he? Ze gaat bij normaal weer van s'ochtends tot begin avond, 4/5/6 uur. Het verschilt meestal nog wel eens.
ze krijgt s' ochtends 1/2 kilo brok, s'middags 1/4 kilo, s'avonds 1/2 kilo. Misschien nog wat meer :)
Beweging is puur het weiland.

Dat is best veel brok, de mijne krijgt een handje muesli en een schep luzerne per dag (naast het ruwvoer). Probeer het eens te minderen, wie weet helpt dat; brok is helemaal niet nodig als ze op rust staan.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:22

Klinkt mij in de oren dat dit paard gewoon graag naar buiten wil.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 01:33

Het is maar 1,25 kilo brok per dag, en de.meeste paarden krijgen zelfs nog meer in een maaltijd, dus dat leek mij niet zoveel... :?
Ze staat ook vaak bij het hek te drammen dat ze naar binnen wil... Maar gaat soms ook rennend naar buiten
Ik weet niet maar zou het daar echt aan liggen :?
En ze draait dan het liefst weg van dat raampje, of keert haar kont er expres naar toe.
Maar als een paard van die 'drakengeluiden' maakt, dan is dat toch angst? Of begrijp ik dat dan niet goed :?

Ik begin een beetje te twijfelen nu...je kan idd nog wel gelijk hebben... Maar... Hmmm

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:38

kim_dura schreef:
Het is maar 1,25 kilo brok per dag, en de.meeste paarden krijgen zelfs nog meer in een maaltijd, dus dat leek mij niet zoveel... :?
Ze staat ook vaak bij het hek te drammen dat ze naar binnen wil... Maar gaat soms ook rennend naar buiten
Ik weet niet maar zou het daar echt aan liggen :?
En ze draait dan het liefst weg van dat raampje, of keert haar kont er expres naar toe.
Maar als een paard van die 'drakengeluiden' maakt, dan is dat toch angst? Of begrijp ik dat dan niet goed :?

Ik begin een beetje te twijfelen nu...je kan idd nog wel gelijk hebben... Maar... Hmmm

Proberen kan geen kwaad toch? Ik ben het standaard voerbeleid gaan heroverwegen toen ik eens ging kijken op stal bij een kennis; die rijdt haar KWPNners dagelijks een uur naar ZZ niveau (veel hoger dan ik dus :') ) en voert ze een handje biks per dag plus onbeperkt ruwvoer en sommigen een supplement. Volgens haar is krachtvoer alleen maar goed voor mensen met het motto 'hoe heter hoe beter'. Mijn paarden krijgen nu ook veel minder en zijn er niets te dun onder hoor, wel veel beter te hanteren.

En angst en opwinding (heter zijn) liggen niet zo ver uit elkaar he? Een mens krijgt ook eerder een paniekaanval als hij meer suiker of cafeïne op heeft.