Hoeveel mest jullie paard/ponie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Hoeveel mest jullie paard/ponie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:54

Net als bij de mens is dit bij ieder paard verschillend.
Het is niet erg als je paard weinig poept, maar het gaat om de structuur van de poep.

* Droog: paard krijgt te weinig vocht binnen. Zorg voor constante watervoorziening.
* Veel zand, dit kun je controleren door een redelijke hoeveelheid poep te weken. Zand zakt naar de bodem van de emmer: paard eet te veel zand. Zorg voor gras of voor afleiding, bijvoorbeeld hooi in de paddock.
* Als een paard veel druk moet zetten: verstopping of te traag/ slecht werkende darmen waardoor poep hard is en zwaar/ moeilijk valt uit te poepen.

En zo kun je alle soorten poep gaan interpreteren, maar ga er nooit vanuit, dat paarden hetzelfde zijn.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:57

ah oke, thanks tendance dit is exact hetzelfde als wat de DA net zei!!!! Hij kwam andere paarden enten dus toch maar even lastig gevallen met mijn vraag!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:29

mijn pony is koliek gevoellig, hij mest ook niet veel, hij staat op stal van 6 uur savonds tot 9 uur smorgens en dan ligt er meestal 1 hoogstends 2 drollen in zijn stal.
overdag weet ik niet aangezien hij met meerdere paarden buitenstaat ....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:37

@Ravvie: Jeetje dat is echt niks, krijgt hij niet voldoende ruwvoer?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:45

Hij krijgt meer als 10 kilo op een dag, pony is een hele lange tijd zwaar ondervoed en verwaarloosd geweest, volgends DA heeft het daarmee te maken maar is verder wel alles goed en hoef ik me geen zorgen te maken,

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:58

Mijn paard krijgt 1 kilo biks , 1/2 muesli op een dag.
Lees ; dit zijn we aan het opbouwen .
2x per dag hooi ( savonds best veel hooi ) .

Ook krijgt ze flink wat wortels en 2 appels .
Na het werken krijgt ze nog wat lekkers zoals slobber of nog wat muesli .

Ik rijd haar 3-4 dagen per week 30 min ongeveer .
De rest vd dagen longeer ik haar 20 min .
Of in de stapmolen/paddock dat verschilt .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:32

ravvie schreef:
Hij krijgt meer als 10 kilo op een dag, pony is een hele lange tijd zwaar ondervoed en verwaarloosd geweest, volgends DA heeft het daarmee te maken maar is verder wel alles goed en hoef ik me geen zorgen te maken,

Wat raar, wat er in gaat moet er toch ook uit? Komt dat dan op de wei allemaal? In dat geval zou ik wel oppassen met zulke lange uren op stal, beweging is heel belangrijk, dit zou wel eens tot verstoppingskoliek kunnen leiden...

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 21:42

Hij komt minstens 7 uur per dag buiten, word daarnaast ook nog gelongeerd gereden of gewandeld voor een uur, dus hij is minstens 8 uur in de buitenlucht, daarbij in de zomer 24/7 op land dus kwa buitenlopen en beweging zit het wel goed, ik kan moeilijk zien wat hij buitenpoept , hij staat nog met 2 andere pony,s in de winter, en in de zomer met stuk of 10 ..

Hij heeft een zandkuur gehad en tijd lijnzaad Er is kwa ontlasten niks veranderd hiermee, structuur is ook gewoon goed, DA erb gehaald want ik vond het,ookal vreemd hij zegt dat het vrij normaal is, ook sommige mensen hebben een lastige stoelgang en me pony dus ook, hoef me geen zorgen te maken zolang hij nietnte veel in een keer eet, hij krijgt dan ook maar handje biks per keer en eet uit een hooi net :)