Hoe zit het met gewicht van auto ten opzichte van trailer??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:47

Mag ik jullie wat vragen? Waar komt dat misverstand (?) dan vandaan dat het gaat om het maximaal toegestane gewicht van de trailer? Een stalgenoot van mij meende ook al dat het ging om het maximaal toegestande gewicht van de trailer. Ik weet niet beter dan dat het gaat om het werkelijk gewicht van de trailer (dus gewicht trailer + lading, in dit geval 1590 kg). Waarom is hier twijfel over? Zijn er ook gevallen dat het wel om het maximale toegestane gewicht gaat?

En nog een kleine vraag. Maakt het niet uit hoe 'vol' je de auto laadt? Als je je auto tjokvol propt, heeft dat toch ook gevolgen voor de belasting van de motor?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:50

Je rekent met MTM als je alleen B hebt. Werkelijke gewichten is voor je E.

En voor je auto: je hebt je laadvermogen, hier moet je de kogeldruk nog aftrekken (telt als 'lading') en dat mag je nog meenemen. Theoretisch gezien dan.

reina

Re: Hoe zit het met gewicht van auto ten opzichte van trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:54

@Hilli: Dank! Helemaal duidelijk.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:00

Het is zoooo eenvoudig:
auto mag 1500 kilo trekken. Dan mag er een trailer achter die een brutogewicht (staat op de trailerplaatje op de trailer) heeft van 1500 kilo. Dat betekend je auto geen 2 paardstrailer die zijn altijd vanaf 2000 kilo.
Maarr, heb je een auto die b.v. 1800 kilo mag trekken dan mag je je 2 paardstrailer naar beneden laten keuren naar 1800 kilo (bij de RWD) let daarbij wel op dat je deze trailer nooit weer naar boven kan laten keuren.
Trailergewicht + lading wordt niet meer naar gekeken. Soms wel als je een laadbrief hebt, waarop staat dat de lading (altijd hetzelfde paard) 1590 kilo is. Maar in de praktijk werkt dat dus niet.

Duss,... kijk in de papieren van de auto wat hij mag trekken en wat het bruttogewicht is van de trailer. Is de gelijk of hoger met de trailer dan is er niets aan de hand.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:12

yarrah schreef:
Het is zoooo eenvoudig:
auto mag 1500 kilo trekken. Dan mag er een trailer achter die een brutogewicht (staat op de trailerplaatje op de trailer) heeft van 1500 kilo. Dat betekend je auto geen 2 paardstrailer die zijn altijd vanaf 2000 kilo.
Maarr, heb je een auto die b.v. 1800 kilo mag trekken dan mag je je 2 paardstrailer naar beneden laten keuren naar 1800 kilo (bij de RWD) let daarbij wel op dat je deze trailer nooit weer naar boven kan laten keuren.
Trailergewicht + lading wordt niet meer naar gekeken. Soms wel als je een laadbrief hebt, waarop staat dat de lading (altijd hetzelfde paard) 1590 kilo is. Maar in de praktijk werkt dat dus niet.

Duss,... kijk in de papieren van de auto wat hij mag trekken en wat het bruttogewicht is van de trailer. Is de gelijk of hoger met de trailer dan is er niets aan de hand.

Bovenstaand geldt indien de bestuurder van deze combi GEEN B-E rijbewijs heeft!!!! art 15 reglement rijbewijzen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... 02-01-2013

Let op: per 19-01-2013 wijzigen deze regels!!! Zie http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... er2012.pdf voor de belangrijkste wijzigingen.

Heeft de chauffeur B-E rijbewijs, dan wordt gekeen naar wat de aanhanger inkl lading daadwerkelijk weegt en of de auto (en trekhaak) dit gewicht kunnen en mogen trekken.
Ik mag dus met mijn Fiat Panda (800kg trekgewicht) volkomen legaal een 2-paards trailer trekken met een baal stro erin (trailer weegt 760kg leeg). Leg ik die baal tegen de laadklep, werkt het als contragewicht en blijft de trailer zelfs beneden de 50kg toegestane kogeldruk van die Pinda!! Voor de duidelijkheid: ik heb B-E rijbewijs.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:34

:D leuk voorbeeld ikke :D

en nu de foto.... Parkeren kan grappig zijn; Panda met trailer parkeren, afkoppelen, klep omlaag, panda erin :D .
#pandametmobilegarage

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:41

Tuihanti schreef:

en nu de foto.... Parkeren kan grappig zijn; Panda met trailer parkeren, afkoppelen, klep omlaag, panda erin :D .
#pandametmobilegarage

Panda past net niet in de trailer dus helaas, die grap kan ik je niet tonen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:45

Met een Fiat Cinquecento en een tweepaardstrailer gaat het wel. Spiegels inklappen! :+

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 11:21

@Hilli: Oh, nu snap ik je onderschrift :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:50

Tuihanti schreef:

#pandametmobilegarage

en hoe kom je dan uit die panda? door het open dak? :D

reina schreef:
Mag ik jullie wat vragen? Waar komt dat misverstand (?) dan vandaan dat het gaat om het maximaal toegestane gewicht van de trailer? Een stalgenoot van mij meende ook al dat het ging om het maximaal toegestande gewicht van de trailer. Ik weet niet beter dan dat het gaat om het werkelijk gewicht van de trailer (dus gewicht trailer + lading, in dit geval 1590 kg). Waarom is hier twijfel over? Zijn er ook gevallen dat het wel om het maximale toegestane gewicht gaat?

waar dat vandaan komt geen idee, maar het is een hardnekkig misverstand dat heel veel mensen hebben. Als je de regels kent is het misverstand ook gelijk weg. ;)