Paard gestrest door vuurwerk, wat doen jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:12

Ook hier luiken dicht, licht aan, radio aan. Luiken dicht vanwege het gevaar van een verdwaalde vuurpijl in het stro. En een beste portie ruwvoer......................

Lauraennala

Re: Paard gestrest door vuurwerk, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 19:33

Is lichten aan niet een beetje riskant de hele nacht?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:47

Lauraennala schreef:

Hoezo is het riskant om een lamp aan te laten op stal?

Wij doen de lichten trouwens wel weer uit na de ergste gekte, voordat we zelf gaan slapen.
Hier ook luiken dicht, lichten aan en radio. Bij ons hebben de paarden nog uitgebreid contact met elkaar als de luiken dicht zijn. Dan is al het geknal etc. echt op de achtergrond. De grote paarden zijn er aardig relaxed onder, de kleine shet daar in tegen staat te rammelen in zijn karkas ;-) Dit jaar een nieuw paard erbij, maar ik gok dat dat wel goed gaat aangezien zijn grote voorbeeld ook rustig blijft.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:51

Hoeft toch ook niet de hele nacht de lichten aan?Hooguit een uurtje...als het meeste geknal er weer opzit dan gewoon alles weer het oude.Geloof dat er toch niet veel/lang geknalt gaat worden dit jaar.Het gaat waarschijnlijk warm water regenen :P

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:07

Lauraennala schreef:

Waarom zou dat riskant zijn? Waterdichte TL-buizen................ onbereikbaar voor de paarden.
Het carbidschieten gaat de hele nacht door, om 06.00 uur begint een verse groep........................... -O-

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 20:09

linky schreef:
Lauraennala schreef:

Waarom zou dat riskant zijn? Waterdichte TL-buizen................ onbereikbaar voor de paarden.
Het carbidschieten gaat de hele nacht door, om 06.00 uur begint een verse groep........................... -O-

Worden TL-buizen niet warm?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:17

Ik heb een LED-lichtslang is de stal,die kun je zeker veilig laten branden hoor :) gebruikt ook nog eens weinig stroom en wordt absoluut niet warm.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:45

TL buizen warm? Geen idee? Niet te warm in ieder geval.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:55

Hier blijven ze buiten. Eentje vindt het nu al wat spannend, die loopt wat meer dan anders. Ze kunnen in de schuilhut gaan staan, en het is bij ons aan huis dus ik blijf ook buiten om alles in de gaten te houden.
We wonen hier pas sinds augustus dus ik weet nog niet hoe het hier is met vuurwerk, maar we wonen buiten het dorp en zijn het enige huis in de straat dus het zal wel meevallen.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:15

Die van ons blijven gewoon buiten. Mijn ervaring is dat ze een keer opkijken, en dan gaan de tinkers vrolijk door met eten terwijl mijn quarter een rondje over de wei spurt. Het nieuwe paard wat er bij staat zal ook wel even een sprintje trekken, maar ik verwacht er niet te veel van. Wij horen ook altijd van mensen uit de buurt dat de paarden er toch zo rustig bij stonden met oud en nieuw *D
Hooinetten worden wel extra gevuld zodat ze wat meer te doen hebben, en verder is het de ochtend erna vuurwerk rapen, mensen vinden het blijkbaar een goed idee bij ons om dat in de wei van de paarden te schieten.

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:22

Tot nu toe heb ik een heerlijk relaxt paard op stal staan. Ze geeft er tot nu toe niks om. Vanmiddag zelfs even wezen wandelen buiten door de buurt en daar werd in de straten(niet waar wij liepen maar in de straten achter ons) wel vuurwerk afgestoken maar ze keek niet op of om.
Verder hoorde ik vandaag op stal dat ze net doen alsof het een gewone dag is. dus gewoon voeren en lichten uit op de normale tijden maar gaan tussendoor wel kijken hoe het met ze gaat.
Dus ik heb er alle vertrouwen in. Maar inderdaad een beetje extra hooi enzo kan nooit kwaad.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:29

unihorses schreef:
net heerlijk gereden tussen de lawinepijlen/gillendekeukenmeiden/vlinderbommen/fontijnen en morgenavond gaan ze op stal ( normaal 24/7 wei )

Zo he, jij bent wel heel stoer.
Misschien was ik dat ook wel toen ik 17 was :')
Is nu wel andere koek. Ik hoor alle knallen in de verte, maar mijn paard geeft er niks om :P

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:49

vorig jaar hebben mijn vriend en ik oud op nieuw op stal gevierd, overal lichten en muziek aan, deuren goed dicht. Silas had er minder last van dan ik geloof ik (ik vind vuurwerk maar niks, ik schrik steeds van die knallen:P) Dit jaar wederom lichten en muziek aan maar we blijven niet daar dit keer. Onze staleigenaar gaat wel regelmatig kijken of alles nog in orde is:)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:32

Jups, check. Ik heb ze sinds zaterdagavond vroeger binnen gezet, want ze aten ook niets meer in de paddock van de stress en onrust :(:) Ze gaan vandaag ook vroeg naar binnen, eind van de middag op zn laatst, en krijgen meerdere malen hooi zodat ze onbeperkt wat te kauwen hebben. Binnen gaat het beter; minder geluid, en geen rare flitsen.

Overigens geef ik haar sinds een paar dagen weer bach rescue. Ze is al een week goed van slag door alles :(:)
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 31-12-12 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 13:11

Die van mij stond nu rustig buiten. Wel op scherp, maar in ieder geval rustig. Ze gaan wel wat vroeger naar binnen. Ze krijgen altijd al veel hooi, dus als het goed is ook heel de nacht wat te knabbelen. De stal eigenaar gaat regelmatig langs en gooit er nog extra hooi bij ( als het nodig is)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:17

Ach, met al dat vuurwerk hoef ik ze ook niet te trainen, ze gaan regelmatig in passage de paddock door om dan weer lang en laag te eten, :D

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:22

Ik zit midden in de bebouwde kom. Dus als het los gaat dan gaat het hier ook echt los. Ze zijn er door al het geknal de gehele dagen door al aardig aan gewend. Reageren er niet meer op. Alleen om 00.00 uur is het hier wel even spannend. Luiken dicht, licht aan, radio aan en voeren met lekker dingen. Wortelen, appels,biks etc. Eentje sedeer ik een beetje. Zij gaat wel over de rooie, maar wat wil je als er een honderduizend klapper vlak bij ontploft. Daarnaast al het andere vuurwerk. Momenteel regent en stormt het hier. Het enige moment van het jaar dat ik blij ben met regen is nu :D :D

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:28

Mijn paardjes reageerde er vanmiddag niet op.
Gelukkig staan ze aan een pensieon stal bij bos met weinig vuurwerk!
En staleigenaar zou ze extra veel hooi voeren. Als ze maar eten hebben is het goed bij die van mij haha

Fijne jaarwisseling iedereen !!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 19:50

hier staan ze 24/7. mijn wei ligt net buiten het dorp dus is erg makkelijk te bereiken :j Ik heb al het stroomdraad incl. paaltjes van de wei afgehaald (paddock) en een grote open wei van gemaakt. Hooi in de slowfeeder gedaan en gewoon lekker laten staan :) na 12en ben ik met ons pa nog even langsgereden en ze gecontroleerd, ze stonden alsof ze niet anders gewend waren ;)

mariieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:11

Hier stonden ze gewoon binnen! Geen radio aan en geen licht aan! Wij besteden er geen aandacht aan bij ze. Overdag stonden ze ook lekker lang buiten zodat het "normaal" voor ze is. Verder geen aandacht aan schenken. En ging prima. Ze staan ook in een binnen schuur met tralie boxen dus kunnen ze mekaar continu zien.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 22:23

Die van mij is sinds vandaag gelukkig weer rustig. Nog 363 dagen tot de volgende :P