Angst na val, hoe kom ik er vanaf?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mcjv

Re: Angst na val, hoe kom ik er vanaf?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:15

Hoi! Ik heb dit ook doorgemaakt, heb op mn zus haar paard die zo mak als een hobbelpaard is het weer kunnen oppakken. Ik mag nu ook af en toe rijden op m'n verzorgpony, en ik ben al bijna van m'n angst af. Ik hoop jij ook snel :)

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:08

Hoi! Ik herken je probleem, ben zelf ook een angsthaas geweest (Is er eerlijk gezegd nog niet helemaal uit, maar ja). Wat ik heb gedaan .. Veel met paarden bezig zijn, vooral ernaast. Op deze manier heb ik mijn eerste vertrouwen terug gewonnen. Eens ik het gevoel had dat ik er terug klaar voor was, ben ik privélessen gaan nemen. Groepslessen zou ik af raden, dan krijg je soms meer angst omdat je bang bent dat de andere paarden iets gaan doen, ... Rustig aan terug opbouwen, de eerste lessen heb ik erg veel gestapt, met mijn op 3 meter van mij. Zo had ik het gevoel dat er iemand mij kon helpen als ik het moeilijk zou krijgen. Eens je in stap rustig bent, terug beginnen draven, en zo verder opbouwen tot als je terug galoppeert. Met welk paard .. dat vind ik dubbel. Zelf ben ik begonnen met een oud, doodbraaf manegepaard die mooi zijn werk deed zonder ook maar één keer moeilijk te doen. In het begin was dit erg goed voor mij, maar naarmate ik terug vorderde (ik was nog niet van mijn angst af!), had dit ook zijn nadeel voor mij. Doordat het paard mooi zijn werk deed, en een echte routiné was, moest ik zelf niet erg veel meer doen. Hierdoor had ik erg veel tijd om na te denken op mijn paard, en dan vooral over alles wat verkeerd kon gaan. Het werkte niet meer, ik kreeg terug meer schrik omdat ik gewoon te veel nadacht. In samenspraak met mijn instructeur ben ik dan een andere paard gaan rijden, ook een erg braaf paard die niet snel schrikt, en ook geen echte kuren heeft, maar toch eentje met meer karakter. Ik had terug een uitdaging en moest meer met het paard bezig zijn, waardoor ik dus minder tijd had om na te denken. Keer na keer gingen mijn lessen goed, wat mijn vertrouwen terug een boost gaf. Uiteindelijk is het zo min of meer goed gekomen met me :-) .. Ik hoop dat het voor jou ook snel betert! :-) Succes!

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:43

Je moet vooral heel veel geduld hebben. Ik heb dit zelf meerdere keren gehad en het duurt ook echt wel een tijdje voor je eroverheen bent (wel elke keer sneller). Je moet weer opnieuw inzien dat het meestal gewoon goed gaat en je dus niet de hele tijd extreem op je hoede hoeft te zijn.
Ik denk dat je er sowieso wel op kan vertrouwen dat het na een tijdje ''vanzelf'' weer over is, maar misschien kan je het proces versnellen door zoveel mogelijk met paarden om te blijven gaan, en elke keer te kijken wat je aandurft en een stapje verder gaan. En je daarbij ook vooral bewust proberen te worden van je angst en waar je nou precies bang voor bent, en hoe realistisch dat eigenlijk is (waarschijnlijk is het namelijk niet zo heel realistisch zoals met de meeste angsten). Succes!

Ssoraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:08

je kan het verzichtig opbouwen door niet gelijk achter het paard te gaan lopen maar bijv. eerst onder de nek door bij een paard wat je het meeste vertrouwd en dan oefen je het bij dat paard tot je het allemaal durft en dan pas bij de rest van de paarden

zelma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 03:16

en om aan te vullen , als je ooit nog een keer valt gelijk er weer op gaan , tenzij het natuurlijk niet kan door een lelijke val

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:00

misschien ook nog wel een tip. makkelijker gezegd dan gedaan. maar probeer je veiligheid zo te regelen dat je niet valt. tegen woordig rijd ik alleen nog maar met een touwtje om de hals van mijn pony. afgelopen zaterdag begon ze ineens heel erg te bokken onder het zadel. ondanks dat ik het dood eng vond en de moed mij in de schoenen zakte heeft het mij onbewust wel een boost gegeven dat ik ben blijven zitten door het touwtje. geeft je het gevoel dat je ondanks alles nog steeds wel kan rijden. ( blijven zitten)

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:08

Heb ik ook lang last van gehad, alles wat ik zelf probeerde , zelfs speciale angstinstructeur gehad, niets hielp echt.....heb toen EMDR gedaan. Dat is met een koptelefoon met piepjes in je oren. dan moet je je val voor de geest halen en je angst een cijfer geven....dan steeds weer voor de geest halen met om en om piepjes in je oren...daarna weer een cijfer geven, die zal lager zijn.... etc etc

Is een therapy voor trauma verwerking....Ik ben wel een heel stuk opgeknapt met rijden qua angst, maar nog niet 100% er van af, maar ik durf iig weer te rijden en niet alleen op de volte := ...en of dat aan de therapie heeft gelegen, zal ik wel nooit weten, maar ach...het wordt vergoedt, je hoeft het maar een paar sessies te doen, dus waarom niet! gewoon ff op googelen of het bij jou in de buurt ook wordt gegeven.

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:12

veel geduld vertrouwen in de persoon die bij je is hebben en wat mij hielp was eerst het vertrouwen met 1 paard op te bouwen een van daar uit verder te werken.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:37

Heel herkenbaar, ook ik ben een angsthaas. Inmiddels heb ik een heel fijn leerpaard gekocht en begin ik eindelijk dit dier voor de 100% te vertrouwen, alhoewel het met dit koude weer toch wel weer wat minder gaat. Ook heb ik fijne begeleiding erbij die mij er doorheen banketstaaf en laat zien dat rijden echt leuk is en waar je niet bang voor hoeft te zijn. Ik heb zovaak de handdoek in de ring willen gooien maar blij dat ik door heb gezet, ik ben er nog lang niet maar het begin is gemaakt. Succes.