onhandelbare shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanniejj

Re: onhandelbare shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 23:26

ik zet de shet ook gewoon vast en dat kan hij ook wel.
maar als ik de stal aan het mesten ben en ik loop langs de kruiwagen de stal uit stijgert hij, als ik de kruiwagen wil leeg gooien en ik loop langs hem stijgert hij.
ook schraapt hij met zen voor benen over de grond. schuurt langs de muur en probeert met zen kont de kruiwagen om te duwen.

Als ik hem uit de stal wil halen en ik doe de stal deur open en loop de stal uit dan doet hij zen hoofd naar beneden schud dan met zen hoofd en soms spring ie ook. (doet ie ook tijden het lopen)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:28

even offtopic, beetje rare vraag misschien maar ben je 24? (staat in je profiel)

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 23:30

ja ben 24 jaar hoezo dan? :P

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:33

dat klinkt heel banketstaaf maar het lijkt net of het iemand is die 11 is en dit schrijft :P echt niet stom bedoeld hoor!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:40

Dat beest schreeuwt om een beetje beweging en vrijheid.Lekker buiten lopen met de andere paardjes,dat mag hij nu niet.Jij loopt steeds door de deur terwijl hij vast staat en er niet uit kan.Ik zou ook gek worden.

Ik denk dat het grootste probleem opgelost is als hij weer lekker zijn beentjes kan strekken. :j

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:47

Als de bak shetlanderproof is, heb ik wel een tip voor je om respect van het dier te krijgen:
Jaag hem op in de bak en zorg er daarbij voor dat hij op ruime afstand van je blijft. Zodra hij zich gaat ontspannen (kun je zien aan bijvoorbeeld hals laten zakken, oren draaien, kauwbewegingen e.d.) keer je hem de rug toe en laat je hoofd hangen. Blijf zo staan in 1 vaste positie en je shet zal vanzelf (langzaamaan) naar je toe komen en aandacht zoeken. Op dat moment kun je door de bak gaan lopen en als het goed is zal hij je volgen. Doet hij dit niet? Herhaal dan alles vanaf het begin!

Deze oefening is goed voor vertrouwen, respect en een sterkere band. Je kan het meerdere malen herhalen, maar zorg dat de oefening altijd goed eindigt en als het is gelukt stop er dan mee voor die dag. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:50

nadja15 schreef:
Als de bak shetlanderproof is, heb ik wel een tip voor je om respect van het dier te krijgen:
Jaag hem op in de bak en zorg er daarbij voor dat hij op ruime afstand van je blijft. Zodra hij zich gaat ontspannen (kun je zien aan bijvoorbeeld hals laten zakken, oren draaien, kauwbewegingen e.d.) keer je hem de rug toe en laat je hoofd hangen. Blijf zo staan in 1 vaste positie en je shet zal vanzelf (langzaamaan) naar je toe komen en aandacht zoeken. Op dat moment kun je door de bak gaan lopen en als het goed is zal hij je volgen. Doet hij dit niet? Herhaal dan alles vanaf het begin!

Deze oefening is goed voor vertrouwen, respect en een sterkere band. Je kan het meerdere malen herhalen, maar zorg dat de oefening altijd goed eindigt en als het is gelukt stop er dan mee voor die dag. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Heartland gelezen?

Wat je omschrijft klinkt als een join-up en dat is niet iets wat je zomaar moet gaan doen als je daar geen opleiding voor hebt gehad.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 23:51

dank je wel Nadja15 hier heb ik tenminste wat aan!
dat ga ik is proberen als de bak inderdaad shetlanderproof is. :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:53

vooral niet gaan doen! dit is ongeveer hetzelfde als een join-up, en dat moet je niet willen doen als je er geen ervaring mee hebt. er is veel informatie over te vinden hier op bokt, kijk daar anders even in. en dan lees je wel waarom het niet verstandig is hier zelf mee te gaan "experimenteren".

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 23:55

zoals ik in mijn 1e bericht al schreef dat ik TIPS zocht hoe ik dit kan aanpakken.

wat moet/kan ik dan wel doen???

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:57

De beste tip is al gegeven door aerolus, zoek hulp van iemand met ervaring met gedragscorrectie en spoor de eigenaar aan om die omheining te maken zodat het dier lekker naar buiten kan. :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:59

Ik heb geen heartland gelezen. Ook geen opleiding o.i.d. hiervoor gehad. Ik heb het ooit ergens gelezen geloof ik. Ik heb het bij meerdere paarden toegepast en ze zijn er allemaal niet slechter op geworden. Dus ik zou niet weten waarom TS het niet gewoon kan proberen?! ;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:00

een omheining maken zodat hij zijn energie gewoon kwijt kan. ik denk dat je dan al voor een groot deel het probleem hebt opgelost. want zodra je nu naar buiten gaat wil hij waarschijnlijk alleen maar z'n energie kwijt, en gaat hij dus waarschijnlijk bijten omdat hij wil rennen, wat logisch is, maar wat je niet mag toelaten. en als hij zijn energie kwijt is zal hij heus niet in een keer een lieve brave pony zijn, maar ik denk wel dat je probleem al voor een groot deel is opgelost dan. dan is het gewoon een kwestie van opvoeden. en als je dat zelf niet lukt, zul je misschien toch hulp moeten vragen. en dat is heus geen schande. vaak worden shetlanders gezien als een grote hond of zoiets, maar het is en blijft wel gewoon een pony ;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:00

nadja15 schreef:
Ik heb geen heartland gelezen. Ook geen opleiding o.i.d. hiervoor gehad. Ik heb het ooit ergens gelezen geloof ik. Ik heb het bij meerdere paarden toegepast en ze zijn er allemaal niet slechter op geworden. Dus ik zou niet weten waarom TS het niet gewoon kan proberen?! ;)

zijn ze er wel beter op geworden dan?

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:01

er word aan gewerkt om de omheining in orde te maken zodat de shet naar buiten kan.
maar aangezien de paardjes op pension staan en de gene waar de paarden staan ook druk bezig is met andere belangrijke dingen, kan hij ook niet heksen.

Vandaar dat ik om tips vraag wat ik kan doen om dit aan te pakken.
want ook al is de omheining goed. is er nog steeds een probleem met zijn gedrag.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:04

Als de pony heeft/krijgt wat hij nodig heeft en dat is dus gewoon de dagelijkse vrijheid die elk paard nodig heeft.
Moet je kijken of er dan een probleem is. Zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn die "gek" wordt van de beperkte beweging en zonlicht.
Wie weet is je probleem dan niet zo groot, kijk tuurlijk hoort een paard niet te trappen en te bijten en dat soort zaken maar, kun je het hem kwalijk nemen?
Kijk eerst eens wat er gebeurt als hij gewoon weer z'n dagelijkse portie van vrije beweging heeft. Mochten zich er dan nog problemen voordoen moet je gewoon duidelijk en consequent zijn. De goede dingen belonen, de rest negeren tenzij je dus echt gevaarlijk gedrag krijgt dan corrigeer je.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:06

minajtje schreef:
nadja15 schreef:

zijn ze er wel beter op geworden dan?

Ja! Eentje had ook totaal geen respect, liep je omver, bijten enzo. Nu kan een meisje van 6 er mee rondlopen. Lijkt me een verbetering toch? Dat komt niet alleen door die oefening, maar die heeft veel er aan bijgedragen!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:07

ik zou iemand erbij vragen die veel ervaring heeft. want met de tips van bokt kun je niet in een keer wel een "onhandelbare" shetlander aan. misschien weet je in je hoofd wel hoe het allemaal moet, maar je moet het ook kunnen uitvoeren. wat ik heb opgemaakt uit je berichten is dat je schrikt als hij trapt of bijt, waardoor je waarschijnlijk ook te laat reageerd met een tik geven oid. en dat is niet echt handig als je een shetlander gaat opvoeden ;) dat is heus geen schande, ik was vroeger toen m'n shetlander op m'n rug sprong en dat soort gekkigheid, ook bang van hem. ik heb er ook hulp bij gevraagd, omdat ik toch een beetje bang van hem was, en het gewoon niet alleen kon uitvoeren.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:08

TS en Nadja, lees deze sticky anders eens door [VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Een Join up is echt niet een leuk spelletje dat je met je paard kan spelen omdat jij het wilt, leuk vind, nodig vindt, er is veel onderzoek gedaan naar de invloed van zo'n ingreep. IMO zou alleen iemand als Annemarie van der Toorn zulk soort ingrepen moeten doen bij een paard.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:10

en zoals al eerder is gezegd, gooi hem zo snel mogelijk op de wei en kijk hoe het dan gaat. je zegd zelf dat hij dan nog steeds een gedragsprobleem heeft, maar ik denk eerlijk gezegd echt dat het een stuk minder is zodra hij zijn energie kwijt kan!

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:11

toen ik de 1e keer bij deze paardjes ging kijken was dit gedrag er ook al en toen ging de shet gewoon iedere dag de wei in met de andere paarden.
de paarden gaan nu in de bak omdat ze anders de wei kapot lopen vanwege het vieze weer.
hij is toen uitgebroken en vandaar dat hij nu dus niet naar buiten gaat.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:12

hoelang staat hij al binnen dan?

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:13

2/3 weken ongeveer

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:16

dat is behoorlijk lang.. en aan de longeerlijn naar buiten lukt ook niet? anders zou je hem aan een lange lijn mee kunnen nemen en met hem gaan longeren. ik geloof niet dat shetlanders zo sterk zijn om je overal mee naartoe te kunnen slepen, die van mij lukt dat niet in iedergeval. maar het moet wel veilig blijven natuurlijk.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:22

heb inderdaad geprobeerd om hem te longeren.
maar hij heeft me door heel de bak getrokken en schoot dus de bak uit heb de bak gebarricadeerd zodat dat niet lukte (dacht ik) maar hij zorgde er wel voor dat ie weg kon.
toen ik hem dus weer terug in de bak had en de zweep wilde oppakken sprong hij dus op men rug waardoor ik dus viel.
maar ben weer op nieuw gaan longeren en weer heel de bak door getrokken.
toen heb ik de longeerlijn los gemaakt en heb ik hem zonder longerlijn laten rennen.
toen werd ie wel moe maar daarna nog steeds dribbelen enz.