Buiten rijden met regen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:58

Vet beschermd je leer. Niets mis mee. De "boertjes" van vroeger hadden niet veel geld, die waren zuinig op hun tuig. Regelmatig invetten en goed (niet te snel) laten drogen. Je dekje (sjabrak) moet je gewoon echt droog weghangen en afwisselen met een droge Maar dat lijkt me geen probleem. Leer wat goed onderhouden wordt lijdt niet onder een beetje water.

UMayDream

Re: Buiten rijden met regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:02

Rijden in de regen, niet echt geweldig fijn nee. Maar met dit Nederlandse weer is het soms niet anders als je geen binnenbak hebt! Gisteren ben ik ook echt meer dan nat geregend, brr, koud! :brr: Maar ach, daarna lekker warm douchen en klaar is kees. Eerlijk gezegd verwaarloos ik het invetten van 't tuig wel een beetje, heb 't nu 1x gedaan in 3 kwart jaar :') Binnenkort toch maar weer 's doen, want 't begint wel wat stug te worden door alle regen die erover heen komt :=

noelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:15

Je krijgt er zelf wat verkleumde gewrichten van, maar een paard maalt daar niet om.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:50

Vankje schreef:
Alle mensen die in de regen rijden; hoe doen jullie dat met je tuig? Vooral je zadel, als dat doorweekt is, laat je het dan gewoon in je kast drogen?
Grootste deel wordt natuurlijk door je zitvlak bedekt, maar kan me zo voorstellen dat het toch behoorlijk nat wordt als je lang in de regen rijdt. Dat is voor mij eigenlijk de reden om niet in de regen te rijden, vind het zonde van mijn tuig :+

Als mijn paard onder het solarium staat zet ik mijn zadel er een beetje naast. Die droog ik goed af en daarnaa met zo'n lederspay afnemen(zo'n all in one spulletje)

Mijn hoofstel hang ik er ook naast en doe ik niets aan. Is een Dobert en die kan het blijkbaar hebben.

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:57

Haha rainlegs ik heb ze ook liggen, ooit gewonnen bij de bit :) Maar ik doe ze nooit aan, ik rij met regen namelijk altijd binnen. Eigenlijk zou rijden in de regen wel eens willen uitproberen, maar als ik dat voorstel gaan mijn moeder en mijn instructeur me heel raar aankijen denk ik :+

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:57

Vandaag ook lekker het bos ingeweest met regen...heb zo'n lange waxjas gekocht, gaat over de benen en over het zadel. Gaat prima, paard was ook happy, oortjes naar voren. Op stal wel een zweetdekentje op zodat ze wel droog weer onder d'r winterdekentje komt. Was heerlijk, lekker rustig in het bos. Maar als het echt flink regent blijf ik ook wel binnen hoor!

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:59

Waarom niet? Maar als je paard geschoren is kun je hem een uitrijregendekentje op doen, of hem gewoon lekker aan het werk zetten :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:01

Ik rij vaker in de regen.. lekker rustig buiten.. minder fietsers, wandelaarsen loslopende honden..

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:04

Van materiaal, ik heb een dry tex zadel. Mijn hoofdstel hang ik te drogen, dekje ook maar die word niet nat door dat het zadelvormig is.
Ow rijd trouwens met m'n gewone rijbroek in de regen.

noelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:50

Lange chaps zijn ook waterdicht en warm in de winter.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:54

Ben vandaag ook heerlijk een regen rit gaan maken :)

Waren wel doorweekt en de pony's ook, maar een bak warme chocomelk voor onszelf en een fleecedeken en eten voor de pony's en iedereen weer blij :)

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:57

Vanmiddag lekker naar het strand geweest, ook de hele rit in de regen gereden.
Groot voordeel: lekker rustig buiten en in de bak meestal ook. Mede stalgenoten hebben vaak zoiets van "Ooooh, het regent, nee dan wordt het paard nat, niet goed voor de spiertjes, wordt ie ziek van..." dus dan heb ik vrijwel de bak voor mezelf, kun je nagaan, op een stal met 100+ paarden :D
Rij trouwens wel bijna altijd met rainlegs in de regen.

Mijn zadel blijft trouwens zo goed als droog onder mij en mijn jas, en als ie een beetje nat wordt gewoon goed afdrogen. Hoofdstel neem ik ook af met een doek en hang dan gewoon weg.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:58

Tuurlijk kan het :j, als je een goede bak hebt die niet gaat glijden, ookal staat er water in.
Als ik enkel zou rijden wanneer het niet regent, zit ik misschien 10x per jaar op m'n paard :')

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:17

Ik rijd inprencipe altijd, zeker vanaf feb/maart t/m oktober/november erg fanatiek. December en januari altijd wat minder een soort " rust" periode met veel grondwerk ed, ik vind het in het winterseizoen niet eerlijk voor m'n paard om ineens een lange rit te maken en door slechte weersomstandigheden weer stil te zetten. Ik ben van plan rond feb de training (endurance) weer flink op te pakken als het weer wat droger wordt. Dat neemt niet weg dat ik in de regen met m'n paard bezig zijn erg vind, maar nu os de bak erg slecht. Ik ga wel gewoon een rondje door het park stappen in de regen het maakt mij niet zoveel uit en m'n paard gelukkig ook niet

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:19

Paard kan er heel slecht tegen, loopt dan helemaal gedraaid om maar niet met kop in die regen te hoeven, wil altijd wel even doorzetten maar ben zelf wel van suiker helaas %)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:20

geen problemen mee alleen bij harde regen en veel wind wil ik nog wel eens overslaan. Meestal houd mijn paard dan de kont in de wind dus heeft het ook geen zin.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:22

Vandaag konden we het wijken wel mooi oefenen toen we ineens harde wind en regen kregen tijdens de buitenrit. Alanda heeft een heel pad zijwaarts gelopen met haar kont richting de regen :')

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:26

Ik vind het heerlijk om in de regen te rijden, alhoewel mijn paard daar soms anders over denkt.
Dan gaat ie met z'n kont in de regen staan en verzet geen stap meer. behalve op buitenrit dan maakt het hem helemaal niks uit :D

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:29

ik rij gewoon in de regen hoor, geen enkel probleem.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:47

mijn paard staat op stal, dus als het regent maak ik dankbaar gebruik van de binnenbak :) tenzij ik van plan was die dag te gaan wandelen, als het niet te erg regent ga ik toch. Droge kleren mee, handdoek (voor mij en paard) paardje een zweetdeken op en goed afdrogen en zelf droge kleren aan. Daarna begint het minder leuke werk, tuig poetsen ;)

Mijn pony staat op het land bij mijn ouders, daar moet ik wel steeds buiten rijden, door weer en wind. Ik geef toe ik heb er niet altijd zin in ;) deze week al 2x in de regen gereden en nu heb ik het wel gehad! Mijn tuig ligt nog te wachten op een laagje vet, dat doe ik volgende week dan wel weer eens (hoop ik :P )

Maar de paarden hebben er weinig last van. Moest ie het erg vinden zou ie wel in z'n stal gaan staan telkens als het regent, maar meneer staat altijd buiten.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:50

kan prima , ik vind het super leuk , fijn rustig
lekker plenzen oor de plassen , of niet natuurlijk , als madam weer eens bang is voor nate voeten :Y)

alleen als je dan weer afstapt en niet meer '' actief bezig bent ''
word het k-k-koud :brr:

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:52

Heeeeeeerlijk lekker uitwaaien trek waterdichte kleren aan en veel sokken en kleed je paard ook warm aan! :j

Roos18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:53

Nou ik rij lekker in de binnebak en in de zomer in de buitenbak of bos! :)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:41

Mijn paard heeft een hekel aan regen, als ik dan aan het rijden ben en het regent wil ze alleen maar omdraaien om met haar kont er tegen in te staan. :+ Als ik al aan het rijden ben en het begint met regenen dan rijd ik meestal nog wel even door.

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:45

gewoon naar buiten gaan! eerst liep men pony altijd om plassen heen, maar nu heeft ze door dat lekker er door galoperen ook heel leuk is :D