Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Koper schreef:Nee zou ik nog maar niet doen zo lang de rest niet goed gaat.
Eigenlijk is grondwerken alles wat je met een paard doet vanaf de grond. Dus ook poetsen, aan een halstertouw ergens naartoe brengen en dat soort dingen... lukt dat wel goed?
Tigra_ schreef:Ik zou eerst de eigenaar toch informeren ik weet niet wanneer je deze spreekt maar ik zou hem zeker op de hoogte stellen. Ik als eigenaar zou er de volgende keer zelf bij willen zijn als jij naar de pony toe gaat. Het is heel fijn dat je moeder mee gaat maar ik zou eerste echt met de eigenaar praten voordat je er nog eens heen gaat eigenlijk.
Dan kan die ook kijken of die je voorlopig even kan bij staan blijft natuurlijk zijn pony en verantwoordelijkheid dus als je hem niet ziet zou ik hem even bellen. Vindt het vrij ernstig als hij je echt aanvalt.
Koper schreef:Wat noem je zelf grondwerk?
geerke schreef:zolang Gijs je aanvalt zit het wel goed met zijn vertrouwen hoor![]()
Een springzweepje meenemen en een flinke mep op zijn boeg.
Zelfs hengsten kunnen lief zijn,dat heeft niets met castreren te maken.
Mijn shet en friese hengst halen dit echt niet in hun hoofd hoor.
scoper schreef:ik heb nog een vraagje, hoe vaak komt hij op de wij of word hij eens aan de longe gezet. wnt een paard dat zich verveelt kan namelijk ook dit soort kuren vertonen. bespreek idd eerst eens met de eigenaar wat je moet doen.
Als 13 jarige een paard dat dit doet kan ik je maar 1 ding adviseren: neem hem terug mee naar binnen zet hem in de stal en vraag iemand dat iets van paarden kent of hij je de volgende keer wil helpen. het paard word hier in zekere zin ook door gestraft omdat zijn plezier in dit geval het werk word afgenomen.
een 2de tip is neem als 13 jarige voor zoiets nooit een zweep zoals zovelen hier zeggen wnt dan kan het pas echt gevaarlijk worden. wat niet wil zeggen dat als je bv in de stal bent en hij bijt je geen tik op zen neus mag geven met je hand maar dat zijn andere problemen
Deaglán schreef:Gijs kan natuurlijk met zijn 5 jaar eens heerlijk zijn gaan puberen, wat zijn gedragsverandering wel eens kan verklaren maar het voor jou niet makkelijker zal maken.
Vraag eens aan je ouders of je niet een paar grondwerk lesjes mag volgen (van een lesgeef persoon die idd ook ervaring heeft met grondwerk en hengsten) met Gijs want het is nu erg belangrijk dat jij je zekerder gaat voelen want dan straal je dat ook uit en dat heeft dan weer invloed op het gedrag van Gijs.
Een paard geeft nl kleine tekentjes om iets aan te geven en als je niet precies weet wat die tekentjes zijn en wat ze inhouden moet zo'n paard wel een vergrotende trap gaan gebruiken (met stijgeren e.d. gedrag tot gevolg), met grondwerklessen kan je die tekentjes gaan herkennen.
Bij een hengst (die je om het leiderschap kan gaan "bevechten") moet je dus ook nog eens duidelijk leiderschap kunnen tonen om een "gevecht" op een eerlijke (paarden)manier te kunnen winnen. Dit zijn allemaal dingen die je van een goede lesgeef persoon kan leren.
Deaglán schreef:Als je; grondwerk paard intoetst bij google dan krijg je allerlei sites te zien en kan je kiezen.
Als ze het gedrag van Gijs niet zelf gezien hebben kan het natuurlijk zijn dat ze denken dat je overdrijft en dat het allemaal wel mee zal vallen dus zal je ze moeten overtuigen/laten zien dat Gijs zich wel degelijk zo gedraagd als je alleen met hem bezig bent.
Kan je niet vragen of ze je een paar keer onopvallend in de gaten kunnen houden terwijl jij met hem aan het werken bent(zodat Gijs niet in de gaten heeft dat zij er zijn)?
Volgens mij had ik gelezen dat je ouders ook paardenmensen zijn dus dan kunnen zij ook meteen zien wat er fout gaat op leiderschapsgebied want als hij het niet doet als zij er zijn dan vrees ik toch dat je te onervaren bent voor een hengst.
Nog een vraagje. Had je al contact gehad met de eigenaar en wat had die eventueel te vertellen over het geheel?
SindyKaya schreef:Deaglán schreef:Als je; grondwerk paard intoetst bij google dan krijg je allerlei sites te zien en kan je kiezen.
Als ze het gedrag van Gijs niet zelf gezien hebben kan het natuurlijk zijn dat ze denken dat je overdrijft en dat het allemaal wel mee zal vallen dus zal je ze moeten overtuigen/laten zien dat Gijs zich wel degelijk zo gedraagd als je alleen met hem bezig bent.
Kan je niet vragen of ze je een paar keer onopvallend in de gaten kunnen houden terwijl jij met hem aan het werken bent(zodat Gijs niet in de gaten heeft dat zij er zijn)?
Volgens mij had ik gelezen dat je ouders ook paardenmensen zijn dus dan kunnen zij ook meteen zien wat er fout gaat op leiderschapsgebied want als hij het niet doet als zij er zijn dan vrees ik toch dat je te onervaren bent voor een hengst.
Nog een vraagje. Had je al contact gehad met de eigenaar en wat had die eventueel te vertellen over het geheel?
Nee nog geen contacht gehad.
Doen we na de kerst dagen..
Maar ik geloof niet dat ik geen hengst aan kan, hij deed altijd heel lief. Hij wist dat ik de baas was.
Dat heb ik heb ook wel eens laten merken, als het nodig was.
en ineens kwam dit. Puberteit? Winterdip? Geen idee, maar gevaarlijk
Ik wil niet penny overkomen..
SindyKaya schreef:Maar ik geloof niet dat ik geen hengst aan kan, hij deed altijd heel lief. Hij wist dat ik de baas was.
Dat heb ik heb ook wel eens laten merken, als het nodig was.
en ineens kwam dit.