Mondoni Canada: Levensgevaarlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:45

Ik heb met deze gereden : http://www.harryshorse.com/nl/catalogus ... .30003250/
Hier staat ook bij ''met dressuurboog'', dan ga je er toch vanuit dat ze om te rijden zijn, maar helaas, ook ik ben er meerdere keren mee blijven haken, achter de waterdichte stuk(overgang naar de stof bij het voetstuk) en gelukkig was er toen iemand aanwezig die mij kon helpen want ik kon er niet vanaf het zadel het goed doen, dat is 2x gebeurd, daarna heb ik ze niet meer gedragen tijdens het rijden..

antje_vip

Re: Mondoni Canada: Levensgevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:47

Maar je ziet toch zelf wel dat de laars te breed is om mee te rijden?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:10

Ik heb ze zelf ook gehad, maar gaven inderdaad te weinig steun.
Destijds heb ik wel direct een veiligheidsbeugel er bij aangeschaft, puur omdat ze zo breed zijn en ik het risico van vastzitten niet wil lopen. Dus ja, je kunt er rustig mee rijden, maar dan wel met bredere/veiligheidsbeugels. Maar dat is meer gezond verstand dan productkennis denk ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:22

Ik heb de thermolaarzen van BR 'de luxe' en deze zijn niet lomp,hierin kan je heel goed rijden.
Ze zijn lekker warm maar niet helemaal waterdicht,bovenop de voet.
En de prijs is ook te doen,rond de 60,- zijn ze.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:28

Het gedeelte om te voorkomen dat je blijft haken in de beugel is volgens mij aardig makkelijk aan te passen, namelijk door dat boogje aan de voorkant/over wreef/enkel verder naar boven door te laten lopen.
Ik heb deze laarzen ook (en op pony/s nergens problemen mee, omdat die lip niet door de beugel kan glippen(buitenritten van 3/4uur, incl rengalop en rare sprongen van pony)) en zat op een gegeven moment (tijdens les op normaal paard) inderdaad vast met mijn voet. Kreeg de beugel met enige moeite nog wel los zonder hulp van mijn handan (hak extreem uitdrukken) maar duurde wel een minuutje ofzoiets.

Als die flap/lip aan de voorkant nog een stuk door zou lopen (5cm is waarschijnlijk al genoeg, of tot hoogte onderste klitteband) en ook net zo stevig is dan is het hele probleem van vast komen zitten opgelost.
Zou dat moeilijk zijn om aan te passen in het productieproces? Denk het niet toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:32

antje_vip schreef:

Precies...
Juist bij zo'n soort laars ga je toch even 'passen' met je beugels erbij, om te zien of ze niet te breed zijn?
En zelfs als niet van te voren past, dan zie je toch meteen met opstijgen dat je laars te breed is voor de beugel?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:36

ik had het ook, heb dezelfde laars, mijn voet kreeg ik niet meer terug. heel gevaarlijk !

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:42

ik heb ook dit soort thermolaarzen, ook hier bleef mijn voet tijdens een rengalop op het strand in de beugel haken... levensgevaarlijk. Heb toen per direct rijthermo's gekocht via een webshop van een bokker. Dit voetstuk is van leer en heeft veters, dus niks om achter te haken. de thermo's waren overigens niet te breed voor de beugels, heb ook een maatje 36 :)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 19-12-12 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:43

blijheid, van dat de laars te breed is heb ik nog geen last gehad.. dat past ruim (zeker cm of 3/4 aan beide kanten van voet) het is het vlapje/lipje aan de voorkant van de laard die door de beugel schien en niet meer terugwil.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:49

Blijheid schreef:
antje_vip schreef:

Precies...
Juist bij zo'n soort laars ga je toch even 'passen' met je beugels erbij, om te zien of ze niet te breed zijn?
En zelfs als niet van te voren past, dan zie je toch meteen met opstijgen dat je laars te breed is voor de beugel?

Ik persoonlijk had meer dan genoeg ruimte aan de zijkanten van de beugels hoog ;) het was meer dat de bovenkant bleef haken, daarbij werd het mij ook echt verkocht als thermorijlaars.
Ik had meerdere thermorijlaarzen gepast(was wel bereid er veel geld aan uit te geven) maar die pastten niet ivm enkelbraces die ik ook draag tijdens het rijden..
Uiteindelijk na 2x mis gegaan was, heb ik nu 'winterschoenen' van mountainhorse, zelfde voet maar doordat het geen plastic voet is blijf ik daar niet mee hangen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:18

Rijlaarzen hebben een gladde zool, deze hebben een diep profiel.
Op de meeste (alle?) maneges mag je niet met zulke laarzen rijden.
Dat geldt ook voor stalschoenen met een diep profiel.
Daarbij staat ook niet duidelijk dat je er niet mee rijden moet, maar iedereen weet dat ze daar niet voor zijn bedoeld.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:01

Brainless schreef:
Rijlaarzen hebben een gladde zool, deze hebben een diep profiel.
Op de meeste (alle?) maneges mag je niet met zulke laarzen rijden.
Dat geldt ook voor stalschoenen met een diep profiel.
Daarbij staat ook niet duidelijk dat je er niet mee rijden moet, maar iedereen weet dat ze daar niet voor zijn bedoeld.

ik heb stalschoenen met bont, rij ik nu ook mee maar heb hier totaal geen problemen mee. ( maat 37 + 21 cm beugels ) en bovendien gebruik ik beugels niet. ( dus ik ben ze altijd kwijt :P zou wel ideaal zijn als ze eens aan me voeten bleven ... ) :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 00:44

Heb een reactie terug, dat het wss aangepast word op de site :)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:10

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:17

Als het je eigen paard betreft (en dus je eigen tuig) kun je ook ervoor kiezen om beugels met korfjes aan te schaffen.
Hebben vaak ook een breed voetbed en voorkomen dat je erdoorheen kunt schieten en zo kunt blijven hangen.

Wel testen of je laars er uberhaupt ruim genoeg inpast, met mijn EZ-rides bijvoorbeeld passen mijn rijschoenen met chaps gaat het prima, maar passen de laarsjes die ik op stal voor de rest van de tijd meestal aan heb niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:21

Ik zie eigenlijk niet zo wat ze moeten aanpassen op de site. Dat zou betekenen dat ze bij ELKE vrijtijdslaars moeten zetten dat ze niet om te rijden zijn? Maar die dingen staan toch al bij vrijtijdslaars, ipv bij de RIJlaarzen. Lijkt mij duidelijk. Dat er reviews staan van mensen die ermee rijden, moeten ze zelf weten. Maar de laarzen staan duidelijk niet in die categorie, dus zijn er niet voor gemaakt. Is inderdaad net als het petje .. als dat bij hoofddeksel staat en niet bij veiligheidshelmen is dat toch duidelijk? Ookal staan er 10 reacties dat het fijn is om met rijden op te hebben? Dan koop je die toch niet omdat het veilig zou zijn? :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:23

Ik rijd ook gewoon met outdoorlaarzen en die zitten niet vast :) en hebben wel diepe zolen (van Epplejack) het is echt dat bovenstukje van de thermolaars wat het gevaarlijk maakt

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 01:39

Ligt denk ook wel aan je beugels waarmee je rijdt ... hoe praktisch of onpraktisch het is? Heb zelf deze :
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4038102/32

Ik rij weleens met mijn thermolaarzen en dat past prima, blijf niet hangen .. schiet nooit door.
En dat zijn gewoon model kaplaars maar dan gevoerd, dus nog erger als de laarzen in dit topic :+

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:05

Ik rijdt ook gewoon met thermolaarzen maar heb van tevoren wel gekeken hoe breed te voet van de laars is. Er is namelijk wel een verschil tussen thermolaarzen en thermorijlaarzen. Ik heb mondoni alaska laarzen, deze hebben wel een nette smalle voet en een hakje. Vorig jaar thermorijlaarzen van Sectolin gehad, ook met een smalle voet. Het is gewoon even een kwestie van opletten hoe breed te zijn.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:24

het ligt inderdaad niet aan de breedte maar aan het flapje boven op de voet die loopt zeg maar naar achter en als je te ver door schiet komt het flapje vast te zitten met gevolg dat je je laars niet meer terug kan schuiven

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:30

Deze zijn inderdaad niet geschikt om mee te rijden. Ik heb zelf de thermolaars van BR en dan de luxe variant, daar kan je gewoon mee rijden. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:33

Ik heb die laars gisteren en vandaag toevallig voor het eerst aangehad. Ze zijn van de oppasfamilie waar ik momenteel op de honden + paard pas.

Ik snap niet hoe iemand op het idee komt om met zo'n laars (wat een lomp ding!) te rijden? Echt niet. Ik trek ze aan als ik tot mn enkels in de modder moet banjeren en als ik de honden uitlaat. Maar rijden? Geen haar op mijn hoofd.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 11:55

als je een termo laars wil die geschikt is om mee te rijden moet je al snel 100,- uittrekken ik heb mijn rijlaarzen voor 115,- gekocht maar ik ben er wel heel blij mee.ik kan er ook gewoon 28 kilometer mee lopen als ik een lange wandeling met de ponys ga maken.als ik jou was zou ik dat doen ze gaan ong.20 jaar mee is mij verteld en er zit 3 jaar garantie op ik zou dat echt doen het betaal zich zelf echt uit

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:53

Een laars met 3 jaar garantie? :oo
Waar heb je die vandaan? Bij mij leven ze amper een jaar.