Paard wordt ouder en steeds magerder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:27

Een oud paard hoeft inderdaad niet mager te zijn,grote onzin.
Paard op de foto was ongeveer 38 jaar oud en absoluut hollands glorie...

Afbeelding

Hoeveel hooi je moet geven is afhankelijk van de voedingswaarde,de 2% lichaamsgewicht aan ruwvoer is een goed uitgangspunt.

Emmer mais zou ik ook niet voeren,is niet echt paardenvoer.

Wat veel energie bevat is lijnzaad meel/schroot,je kunt dit door een slobber voeren (begin eens met 20-40 gr p/d) met zemelen.Hier kun je ook wat zout ( ongeveer 1 theelepel)aan toevoegen (gewoon tafelzout zonder jodium á 0,20 p/kg) en wat vitaminen.
Eventueel een muesli kan er natuurlijk ook door.

fro

Re: Paard wordt ouder en steeds magerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:09

Ik zou is proberen onbeperkt hooi te voeren. Hooi maakt dik. Ga je er krachtvoer instoppen worden ze drukker > verbranden ze meer worden ze nog dunner.
En wat tinky12 zegt scheutje lijnzaadolie (of zonnebloemolie) erdoor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:53

fro schreef:
En wat tinky12 zegt scheutje lijnzaadolie (of zonnebloemolie) erdoor.

Fro...ik had het niet over olie maar schilvers/schroot,dit is het restproduct wat uiteindelijk over blijft als de olie eruitgehaald is.

Een groot deel wordt in biks geperst maar het is ook los verkrijgbaar.Het fijne is dat het erg voedzaam is maar ze worden er absoluut niet drukker van.Heb het vorig jaar aan mijn jongens gevoerd omdat ze zulk arm hooi hadden dat het enkel bestond uit ruwe vezels en ijzer :P
Voor een paard wat iets exytra's kan gebruiken vind ik het daarom ook zeker een aanrader :j

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:56

Het is ook beter om je paarden meerdere keren per dag wat hooi aan te bieden dan maar 2x per dag ;)

Kun je haar niet lekker wat slobber geven en muesli ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:05

Tinky12 schreef:
Een oud paard hoeft inderdaad niet mager te zijn,grote onzin.
Paard op de foto was ongeveer 38 jaar oud en absoluut hollands glorie...

[ Afbeelding ]

Hoeveel hooi je moet geven is afhankelijk van de voedingswaarde,de 2% lichaamsgewicht aan ruwvoer is een goed uitgangspunt.

Emmer mais zou ik ook niet voeren,is niet echt paardenvoer.

Wat veel energie bevat is lijnzaad meel/schroot,je kunt dit door een slobber voeren (begin eens met 20-40 gr p/d) met zemelen.Hier kun je ook wat zout ( ongeveer 1 theelepel)aan toevoegen (gewoon tafelzout zonder jodium á 0,20 p/kg) en wat vitaminen.
Eventueel een muesli kan er natuurlijk ook door.

Oh wat leuk!!!Midden in Amsterdam <3

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:12

Hoe staan de andere paarden erbij? Hebben die wel genoeg aan de hoeveelheid wat gegeven wordt? Mij lijkt het wel erg weinig. Ik zou dan toch meerdere voerbeurten hooi geven en eventueel nog iets erbij wat waar een paard van aan kan komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:12

een oud paard moet je gewoon flink voeren,de niet sobere rassen helemaal.
Daar is hooi vaak niet genoeg voor.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:20

Oudje bij ons (37) kan geen hooi meer kauwen en krijgt 3xpd 2 nappen slobber (subli senior) (dit nog mengen en je hebt een zwarte emmer vol ;-)). Hier doet ze het al 4 jaar goed op. Tevens staat ze 24/7 buiten op anderhalf ha land met lang en kort gras (al heeft ze het makkelijker met kort gras en haar scheve tanden die ze nog heeft). hooi sabbelt ze wel op maar kauwt niet en laat het weer uit haar mond vallen als ze uitgezabbelt is :+ . Oudje is 1.38 m

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:26

geerke schreef:
een oud paard moet je gewoon flink voeren,de niet sobere rassen helemaal.
Daar is hooi vaak niet genoeg voor.

Vind ik ook hoor,goed kijken naar een paard...als het nodig is ruwvoer opvoeren en zeker krachtvoer erbij.Oudjes hebben dan nodig :j

geerke schreef:
Oh wat leuk!!!Midden in Amsterdam <3

Ja,was mijn 1e paard en een ongeloofelijke lieverd al was hij niet zo gecharmeerd van de rondvaartboten :P
Toch reden we vaak in de binnenstad hoor,hij heeft de respectabele leeftijd van ongeveer 40 jaar gehaald.

Alleen de laatste paar maanden ging hij wat invallen,hij was gewoon op.Uiteindelijk ook een moeilijke beslissing moeten nemen.
Toch is hij met gewone basis brok,zemelen,muesli en goed hooi altijd vol gebleven.
Die oudjes moet je gewoon goed in de gaten houden,evt deken op als ze moeite hebben me zich warm te houden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:29

flink voeren voor ouder paard kan ook ervoor zorgen dat deze hoefbevangen raakt dus niet zomaar alles bij gaan voeren..

hier 24 jaar en inmiddels 2 jaar al een deken op 300 gram dit werkt super kan ze haar energie gebruiken om te eten en dikker te blijven ipv warm te blijven. hiernaars 24 uur per dag weidegang en 3 x per dag 1 plakje hooi en 1 keer per dag special senioren voer soort van slobber.

niet te mager en vooral ook niet te dik.
beweging staat nu 2 jaar stil ivm hoefbevangen geweest dit is super onder controle. en gaan zachtjes aan 2a3 keer wat bewegen gewoon door lekker te longeren.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:35

ipv mais kun je dan beter geweekte!! bietenpulp.. altijd eerst in water laten weken,... niet zo voeren!

MistiLover98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:39

Zoals het nu gaat :).

Tandarts geweest, die kon gelukkig niks raars opmerken.
Heb nog een extra wormkuur gegeven.

Voer geen mais meer.
Krijgt nu wel onbeperkt hooi, en slobber ben ik ook aan begonnen.

Ik wil dit een maand aankijken, en kijken hoe het dan gaat. :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:43

Ben benieuwd...maak even foto's zodat je vergelijkingsmateriaal hebt over een maand.
Als je een paard elke dag ziet valt het soms niet op ;)

MistiLover98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:44

Tinky12 schreef:
Ben benieuwd...maak even foto's zodat je vergelijkingsmateriaal hebt over een maand ;)

Zal ik doen. :j

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:51

Ik had op m'n werk een paard van 36, die nog regelmatig met cliënten werkte! Kreeg wel 2x daags slobber (1 kilo) gehakselt hooi ( zoveel ze op kon) lucerne ( 1 emmer), brok muesli ( 1 kilo per 2 soorten) en had ook een dekentje op ( laatste 2 à 3 jaar) dus, dat is dan vrij veel vergeleken met wat de jouwe krijgt! Ook in de winter nog veel wortels. Dit paard had ook moeite met eten ivm slecht gebit. Hier kon de tandarts weinig meer aan doen. Maar, ondanks dat was ze altijd lekker rond!