[Discussie] Negatieve (?) veranderingen op wedstrijd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 18:35

_Esther_87_ schreef:
Maar...Schwung is toch helemaal niets anders dan losgelatenheid? Een paard dat zijn lijf volledig loslaat, in balans en over vier benen beweegt en waarbij de beweging zonder ergens te blokkeren door het lichaam heen vloeit, dan gaat een paard swingen. Dus naar mijn mening is het gewoon een onderdeel van het scala en hoe beter je dat beheerst, hoe hoger je punten zullen worden.

Maar niet elk paard kan dat swingen hoor. Heb hier een tinker op stal staan die écht ontzettend los in zijn lijf staat.. Maar de swung zoals andere paarden op stal heeft hij gewoon niet. Zeker zwaardere paarden zullen minder snel een "dans" krijgen, maar dat houdt niet in dat ze niet los zijn.

0000

Re: [Discussie] Negatieve (?) veranderingen op wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:40

Maar dan ga je het volgens mij hebben over hoe ver ze uiteindelijk van de grond knallen. Dat gaat die tinker inderdaad niet doen. Mijn warmbloed ook niet trouwens. Maar ik reed zo 10-20 punten meer als ik hem echt los in zijn lijf had ten opzichte van wanneer hij (door mijn spanning overigens) net wat vast bleef. Dus in mijn ervaring zien (de meeste) juryleden echt wel het verschil tussen braaf, correct maar stijfjes en braaf, correct en met lossigheid gereden.

Ik denk eerlijk gezegd dat je je wat verkijkt op hoeveel werk er in zit om die natuurlijk schwung ook te behouden in het rijden. Ook die paarden kunnen zich namelijk vasthouden en het lastige is dat dat tien keer meer op valt dan wanneer een paard dat toch al niet bijzonder bewoog zich iets vasthoudt. Zo'n hele goede beweger is vaak ook veel sneller uit balans en maakt veel sneller tactfouten of gaat slingeren dan een simpeler dier. Vereist dus ook veel meer stuurmanskunsten van de ruiter en moet zeker erg correct zijn afgericht anders rijd je ze zeer snel hartstikke vast.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:45

_Esther_87_ schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat je je wat verkijkt op hoeveel werk er in zit om die natuurlijk schwung ook te behouden in het rijden. Ook die paarden kunnen zich namelijk vasthouden en het lastige is dat dat tien keer meer op valt dan wanneer een paard dat toch al niet bijzonder bewoog zich iets vasthoudt. Zo'n hele goede beweger is vaak ook veel sneller uit balans en maakt veel sneller tactfouten of gaat slingeren dan een simpeler dier. Vereist dus ook veel meer stuurmanskunsten van de ruiter en moet zeker erg correct zijn afgericht anders rijd je ze zeer snel hartstikke vast.

Hier ben ik het helemaal mee eens..

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:17

Ik herken dit goed, had voorheen een echt dressuur paard en reed heel makkelijk mijn punten terwijl het vak lang niet zo fijn ging. Nu met een ander paard al 2x onvoldoendes voor beweging gereden omdat de jury in het B en l1 een actiever achterbeen en meer bergop wil zien bewegen _-:( . terwijl dit paard veel fijner in aanleuning loopt en ik er weinig op hoef te werken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:43

S_en_Z schreef:
Wat een onzin...
Ik heb een simpel bewegend KWPNertje in de kleurcategorie "13 in een dozijn" zonder bijzondere aftekeningen die het L op haar sloffen doorgelopen is incl. grote fouten van de baas die er op zat.

Mee eens, wij (mijn dochter en ik) hebben een W.C. (Wesh Cob :D :D ) en rijden daar echt wel punten mee. Ik vind dat je wel "proefgericht" les moet krijgen om te weten waar je net dat puntje hoger kunt halen. Bijvoorbeeld bij het afwenden naar stappen ook in de wending gaan stappen levert een 7 op ipv 6. Je kunt de dingen die nog niet perfect gaan compenseren met de dingen die wel echt goed gaan. En zo kun je toch winst halen. Blijven lachen en niet compleet van de leg zijn als er iets niet lukt. Op zich vind ik er wel wat voor te zeggen dat je een paard op zijn minst nageeflijk moet kunnen rijden, wil je in de B gaan starten. Daarna heb je nog zoveel te leren...

S_en_Z schreef:
Dat er niet MAKKELIJK punten worden gegeven.. daar ben ik het wel mee eens. Dat er veel ruiters 6jes proeven rijden.. zie ik ook heel veel.. maar dat een simpel paard als een olympisch kandidaat moet lopen om een punt te halen..?? Nee.. (of ik moet maar gauw mijn knol op internet zetten.. want dan is ze blijkbaar zonder dat ik het weet toch een "hoog niveau"-paard := ) Er word kritischer gekeken ja.. een jury kan niet zien of jij 1x B rijd of al bijna naar het L door mag stromen.

Ook mee eens; je ziet nog wel eens verschil in punten. Zomaar een puntje hoger punten bij ieder onderdeel. Behalve bij de echte fouten. Want in het algemeen vind ik de beoordeling vrij uniform en weet ik ook best waar mijn/onze tekortkomingen liggen.
Daarbij heb je idd "last" van het kwaliteitsverschil van de paarden die er lopen. Het mag niet uitmaken natuurlijk, maar bij een kwalitatief beter paard oogt de uitvoering "gemakkelijker" en het is dan logisch dat daar hoger voor gepunt wordt. Dat zie je natuurlijk ook in de GP maar daar wordt meer gekeken naar de basis uitgangspunten van het FEI en de bouw van het paard. Overigens zie je ook dat door de fokkerij het "standaard" paard natuurlijk enorm is veranderd. Dat sijpelt ook door naar de basis sport.
Hoe hoger je komt, hoe strenger de jury zul je merken. Daarom ben je m.i. ook pas "klaar" voor een hogere klasse als je stabiel ruim in de punten (dus 195 of zo) kunt rijden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:07

Aukelizzy schreef:
_Esther_87_ schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens..

Ik verkijk me er niet op.. Mijn eigen paard is een echte "danser" en ik vloog zo de klasses door. Maar ik vind dat andere met mij in de ring, net zo'n goede proef neer zette qua oefeningen maar toch veel minder gepund werden.

Maar ik ben alleen maar blij om te horen dat het in veel gevallen dus niet zo over komt. :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:25

Ik heb nu nog maar een paar knhs wedstrijd gestart, maar krijg toch wel 5en voor de beweging. Terwijl ik in november mee heb gedaan met het best gaand rijpaard van het stamboek en kregen we een 8 voor de draf, dat was gelijk het hoogste cijfer van de draf van alle deelnemers. Ik vind dit erg tegenstrijdig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:52

paardjes123 schreef:
Ik heb nu nog maar een paar knhs wedstrijd gestart, maar krijg toch wel 5en voor de beweging. Terwijl ik in november mee heb gedaan met het best gaand rijpaard van het stamboek en kregen we een 8 voor de draf, dat was gelijk het hoogste cijfer van de draf van alle deelnemers. Ik vind dit erg tegenstrijdig

Dat kan ik me voorstellen. FF in je profiel gekeken en wat een leuk paard. Vind haar hier en daar wel wat op de voorhand, mss is dat het? Wat stond erbij op je protocol?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:58

Ja klopt ze heeft een vrij lang achterbeen of een heeft ze nu een kort voorbeen ;) . Ik heb beide keren de jury gesproken de eerste keer liep ze achter niet actief genoeg en moest ze meer bergop(b). Afgelopen keer vond zij ze alleen dat me midden gangen er niet genoeg uit kwam.
Ze loopt netjes boven in en loopt verder correct, dus ik vond het echt ongepast om onvoldoendes te geven in de lagere klasses

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:18

paardjes123 schreef:
Ja klopt ze heeft een vrij lang achterbeen of een heeft ze nu een kort voorbeen ;) . Ik heb beide keren de jury gesproken de eerste keer liep ze achter niet actief genoeg en moest ze meer bergop(b). Afgelopen keer vond zij ze alleen dat me midden gangen er niet genoeg uit kwam.
Ze loopt netjes boven in en loopt verder correct, dus ik vond het echt ongepast om onvoldoendes te geven in de lagere klasses

Kijk, daar gaat het dus al mis. Een vijf is volgens de begrippen van de KNHS geen onvoldoende, sla je boekje er maar eens op na. Ze vinden een vijf alleen wel voldoende, maar niet goed genoeg voor een wp, daarvoor moet je net iets meer dan dat laten zien. Daarbij, wat is niet actief genoeg? Ik zie genoeg paarden waarbij de toon van de achterhoef niet of nauwelijks van de grond komt. Zeg niet dat dat in jouw geval zo is, maar verwar 'correct' in ieder geval niet met 'netjes maar net te weinig impuls hebbend'

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:01

Paard loopt actief genoeg en achter gaat goed mee. Anders had ik ook geen 8 gehaald op bestgaand :) . Klopt dat heb ik gelezen van die 5, maar een 5 is onvoldoende voor een winstpunt. Volgende wedstrijd laat ik het filmen en ga ik met mijn instructie die Z jury is samen het bekijken

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:26

Ik ben heel benieuw hoe ik het ga ervaren.
Kan er weinig over zeggen behalve dat ik tot nu toe van mening ben dat het reuze meevalt.
Ik heb wel 1 keer met een huis-tuin-keuken paardje (ponygefokt dus geen "mooie" gangen e.d.) op mn protocol gehad in de M1 "amazone kan meer dan paard". Eigenlijk was ik toen nog beledigd ook. Ik ben altijd van mening dat ieder gezond paard Z dressuur kan lopen. Tenzij echt vreselijk overbouwd e.d. maar dat zie ik niet als helemaal gezond. Ik had toen wel een winstpunt dus de jury vond mijn paard niet goed genoeg, maar mijn proef schijnbaar wel. Denk dat ze ermee wilde zeggen dat ik beter niet teveel kon pushen om er Z mee te worden oid omdat het paardje daar volgens haar niet voor gemaakt was. En wie weet had ze gelijk, paardje is vlak daarna met pensioen gegaan dus ik zou het niet weten.

Met dit paard heb ik in de B, L1 en L2 regelmatig in de prijzen gereden. Ook kringkampioen mee geworden e.d. Ik merkte echter wel in de M dat het hem tegen ging werken dat hij zo ontzettend hard voor bepaalde dingen moest werken. Ik reed af en toe wel een wp maar dat "echte hoge" qua punten was wel een beetje verdwenen :=

Maar ik ga in Januari voor het eerst een Fries starten. Dus ik ben benieuwd. Het is nog een jong dier, ik ga hem denk ik in de L1 starten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:04

paardjes123 schreef:
Paard loopt actief genoeg en achter gaat goed mee. Anders had ik ook geen 8 gehaald op bestgaand :) . Klopt dat heb ik gelezen van die 5, maar een 5 is onvoldoende voor een winstpunt. Volgende wedstrijd laat ik het filmen en ga ik met mijn instructie die Z jury is samen het bekijken

En nu vergelijk je twee dingen die je totaal niet kan vergelijken...De beoordeling van de gangen bij bestgaand is heel anders dan in een dressuurproef. Sowieso wordt er bij bestgaand uitgegaan van de rasstandaard en er wordt geloof ik vooral gekeken naar de natuurlijke aanleg en niet naar de oefeningen.
In je dressuurproef wordt er niet alleen naar de natuurlijke kwaliteit van de gang gekeken, maar ook naar hoe je paard daarin kan schakelen, of hij tact behoudt in wendingen, overgangen en tempowisselingen, losgelatenheid van het paard, kortom alles wordt meegenomen. Stel je paard stapt voor een 9 maar heeft veel spanning in de middenstap of verliest steeds tact in de overgangen, dan krijg je echt die 9 niet in een dressuurproef.

Tot slot nog het allerbelangrijkste verschil, het is niet dezelfde situatie! Het is prima mogelijk om met hetzelfde paard de ene dag een 5 te krijgen voor de draf en de dag erop een 7 of een 8. Geheel afhankelijk van hoe jullie je die dag laten zien. Misschien was je paard tijdens het bestgaand wel net wat meer ontspannen en daardoor ruimer of soepeler aan het bewegen. Of bleef hij tactmatiger omdat je niet allemaal oefeningen hoefde te rijden tussendoor, ik noem zo maar even wat hoor.

Ik schrijf niet om je af te kraken hoor, helemaal niet. Maar in jouw posts lees ik eigenlijk dingen die ik vaker zie en hoor, namelijk onbegrip. En dat is zo jammer want juist omdat je dit soort dingen vergelijkt creëer je bij jezelf en anderen het idee dat de punten niet kloppen of heb je misschien wel het gevoel dat je paard als niet goed of talentvol genoeg wordt gezien, terwijl dat echt niet nodig is. Vergeet niet dat een goede proef neer zetten een vak apart is en dat je daarom je resultaten op wedstrijd niet altijd meteen kunt vergelijken met hoe je training thuis gaat. Hoe meer je start, hoe meer je leert zien dat er echt wel een lijn in die punten zit (en natuurlijk, heel soms klopt het echt een keer niet, juryleden zijn ook mensen en er worden heus weleens fouten gemaakt). Maar de grote lijn komt echt wel overeen. Alleen moet je als ruiter dan eerst leren kijken naar je proefjes zoals de jury doet (eens mee gaan schrijven helpt enorm en je instructrice kan je ongetwijfeld ook helpen) en dan pas ga je logica zien in al die verschillende punten en dan ga je ook leren om je paard niet alleen te trainen en te rijden, maar echt voor te stellen. Is moeilijk hoor, ik ben na vijftien jaar nog steeds hard aan het oefenen :')

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:16

Ik begrijp je feedback en snap de redenatie, vandaar dat ik het ook volgende wedstrijd laat filmen en naar ga kijken.
Momenteel zit ik ook vol onbegrip, omdat ik afgelopen 2 wedstrijden super fijn heb gereden en net aan een puntje rij(2x bij de zelfde jury). Terwijl dat ik vroeger met mijn nrpser kwam, met een redelijk gereden proef dikke punten scoorde.
Mijn instructie heeft zat ervaring, geeft ook de orun cursus voor de knhs, jureert t/m Z en heeft met meerdere paarden subtop gereden. Dus hopelijk kunnen we samen naar aanleiding van de proeven terug kijken, nu bekijken waar de punten blijven liggen.

En uhh ik rij zelf ook al weer bijna 10 jaar mee op knhs wedstrijden, dus ook niet helemaal groen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:55

paardjes123 schreef:

Ja, als ik het zo zie op de foto's (en dan zie ik m nog niet gaan natuurlijk) kan ie best leuk bewegen. Wat steil achterbeen, tja zal hij geen GP gaan lopen. Maar in de basissport goed afgericht, moet het best kunnen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:39

Dus eigenlijk verbaasd de TS zich erover dat ruiters met een goed dressuurpaard, geschikt (en misschien wel gefokt) voor het doel waarvoor ze gebruikt worden hogere punten halen dan huis-tuin-en-keuken-paarden :?

Ik lees dat je het raar vind als twee paarden een schouderbinnenwaarts op dezelfde correcte manier uitvoeren, degene met de beste gangen, de meeste losgelatenheid en de betere schwung en beweging toch een hoger punt krijg. Waarom zou dat raar zijn. Het tweede paard voldoet toch gewoon meer aan het scala? Dat er niet staat van B tot M schouderbinnenwaarts met schwung wil nog niet zeggen dat dat niet meetelt in de beoordeling.

Ik denk dat veel ruiters 'voor een dubbeltje op de eerste rang' willen zitten. En dan heb ik het niet over geld. Want er zijn best goede paarden te vinden die geen vermogen kosten. Een fjord/draver/tinker zal gewoon vaak met sommige onderdelen van het scala wat meer moeite hebben. En het scala is de belangrijkste basis voor het beoodelen van dressuurproeven. Bv de uitvoering van een mooie gedragen galop is voor een draver gewoon lastig, hij is er niet op gebouwd en vaak ook niet vanaf het begin af aan correct in opgeleid. Dan zal een grote volte in de B van een draver met een wat krabbelende galop toch echt lager beoordeeld worden dan een mooie gedragen galop van een KWPN-er. En ik denk dat die verschillen steeds verder uit elkaar gaan lopen in de hogere klassen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:28

Heel eerlijk gezegd vond ik bij de laatste bijscholing voor juryleden wel degelijk dat de nadruk op goed bewegende paarden werd gelegd. Die konden zich allerhande fouten permitteren en nog een voldoende halen want hij bewoog zo goed. Ik heb me daar ernstig over verbaasd dat dat de lijn is die de KNHS voorstaat. Want dat betekent wel degelijk dat mensen met minder bewegende paarden ook minder beoordeeld worden dan goede bewegers met veel fouten. Imo kan dat nooit de bedoeling zijn. Het is een dressuurproef en geen PAVO - cup.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:29

Mijn huis-tuin-en-keukenpony liep ook gewoon punten en prijzen hoor.
In het M2 werd het lastiger maar niet onmogelijk.
De lol ging er toen wel wat af, want kon eigenlijk geen fouten meer maken.
Kreeg toen ook eens van een jury te horen dat 'je rijdt keurig, maar je pony zit aan z'n top, daarom kan ik je geen winstpunt geven'.

Maargoed, je blijft inderdaad sneller rond een 6-je hangen en een 5 is dan moeilijker op te halen.

Soms wordt een goed bewegend paard wel wat hoger gepunt dan het eigenlijk zou moeten.
Door het algemene beeld wordt 'luchtiger' over bijvoorbeeld een storing gedacht & gepunt.
Maar een taktfout is toch een taktfout?
Waarom dan verschillende punten?
Aan de andere kant is dat ook best logisch, door het algemene beeld wat getoond wordt.

Het is wel zaak dat de nadruk niet komt te liggen op benengezwaai.
Paard kan nog zo imponerend lopen, de kwaliteit van de oefeningen moet goed blijven.
Maar als dat het geval is, ja dan ga je echt punten rijden.
Daar kan een 'normaal' dier niet meer tegenop.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 18:50

Anoeska schreef:
Dus eigenlijk verbaasd de TS zich erover dat ruiters met een goed dressuurpaard, geschikt (en misschien wel gefokt) voor het doel waarvoor ze gebruikt worden hogere punten halen dan huis-tuin-en-keuken-paarden :?

.

Nee hoor, het ging met vooral om het feit dat het mij opvalt dat er steeds minder "normale" paarden met leuke punten thuis komen. Maar gelukkig zien veel mensen dit anders :)