Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dieselpaard schreef:Dus...omdat je vriend dat goed kan, moet dat jou ook lukken?
Mijn vriend rijdt al 10 jaar met aanhangers met allemaal troep erop,maar daar ging ik het echt niet van leren! Bovendien blijft hij ook herhalen: met een trailer rijden is anders dan met een aanhanger. Je moet (wat Sprintje al zegt) veel beter vooruit kijken en anticiperen. Dat wil niet zeggen dat je moet gaan trutten op de weg, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Als je dan toch niet van plan bent om je BE te halen, neem dan op z'n minst les bij iemand die ervaring heeft met rijden met een trailer en een paard erin.
En denk er ook niet te makkelijk over...je beheerst zo'n voertuig niet in een uurtje sturen...
Dieselpaard schreef:Oja...en vergeet het bochtje achteruit niet...waarbij je de ene kant op een kleinere dode hoek hebt dan de andere kant op...maar dat moet jouw vriend jou haarfijn kunnen uitleggen, toch?
Laurahh schreef:Kunnen jullie met mij mee denken?
Nieuwe regeling:
•Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter zijn auto voorttrekken. Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
Waar ik over struikel is over die laatste zin.
De gegevens van onze combinatie:
Lege trailer = 540 kg
Laadgewicht = 810 kg
Maximum gewicht trailer= 1350 kg
Ledig gewicht auto = 1282 kg
Toegestane maximum massa auto = 1935 kg
Wat de auto kan trekken = 1250 kg
Samen is het gewicht dus onder de 3500 kilo. En de auto kán de trailer trekken, aangezien er maar 400 kg in gaat en het dan dus 940 kg weegt.
Maar die laatste zin, betekent het dan dat ze alsnog kijken naar het maximum gewicht van de trailer? Want dan heb ik helaas geen voordeel bij deze nieuwe regelgeving.

Laurahh schreef:Kunnen jullie met mij mee denken?
Nieuwe regeling:
•Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter zijn auto voorttrekken. Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
Waar ik over struikel is over die laatste zin.
De gegevens van onze combinatie:
Lege trailer = 540 kg
Laadgewicht = 810 kg
Maximum gewicht= 1350 kg
Ledig gewicht auto = 1282 kg
Toegestane maximum massa auto = 1935 kg
Wat de auto kan trekken = 1250 kg
Samen is het gewicht dus onder de 3500 kilo. En de auto kán de trailer trekken, aangezien er maar 400 kg in gaat en het dan dus 940 kg weegt.
Maar die laatste zin, betekent het dan dat ze alsnog kijken naar het maximum gewicht van de trailer? Want dan heb ik helaas geen voordeel bij deze nieuwe regelgeving.

Laurahh schreef:Inderdaad, het staat er niet helemaal duidelijk, nu kijken ze inderdaad ook naar het maximum..
Indien dat het geval is mag het helaas niet, want auto mag 1250 trekken terwijl trailer maximaal 1350 weegt. Helaas staat er maar een kleine haflinger in en red ik die 1350 nooit
Edit; Maar tinkersjakie, hoe blijkt dan uit het bewijs van de auto dat het mag? Want daar staat dat ie 1250 mag trekken, terwijl op de trailerpapieren dat maximale gewicht van 1350 staat.. Dus, ik kan dan toch niet bewijzen aan bv. politie dat de trailer niet maximaal beladen is?

Laurahh schreef:Hmm verschillende meningen dus, maar denk zelf ook dat ze kijken naar het maximale helaas
Bedankt voor de antwoorden