Constant getrap tussen mijn paard en shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:40

Is wel érg klein hoor... die shet kan geen kant op!

Wat dommere paarden hebben, naar mijn idee, vaak een wat bottere benadering van "nieuwe" paarden die slimmer zijn. Slimmere paarden zijn vaker leiders dan domme, je paard zit er denk ik niet op te wachten dat de shet de boel overneemt maar is zelf ook niet geschikt om die rol te vervullen. Dat de shet wegloopt zegt ook al wat: 't is denk ik zo'n type dat zich de pis niet lauw laat maken en eerst eens even een tijdje de kat uit de boom kijkt. Terwijl je merrie wat onhandig is met de situatie en een reactie uitlokt. En er is geen ander paard dat de boel in banen leidt terwijl deze samenstelling dat wel heel hard nodig heeft.

In een kudde heb je zowel dominante paarden (= je merrie), leiders als volgers (= de shet, die klinkt als een type dat zich inslijmt bij een leider omdat hij wel een leuke positie wil en daar ook slim genoeg voor is maar niet de verantwoordelijkheden van leiderschap wil dragen) Je hebt geen leider en het klinkt mij alsof je paard en je shet er niet uit komen wie dat moet worden. Ze zijn allebei niet geschikt.
Verschil tussen dominantie en leiderschap is dat een dominant paard vooral voor z'n eigen dingen gaat, en dus niet echt een bijdrage levert aan de kudde. Zo'n paard valt, als het niet uitkijkt, buiten de boot. Een leider is dan juist degene die verantwoordelijk is, die voor rust zorgt en waar anderen zich bij willen aansluiten.

Klinkt niet echt als een match. Weet je wat de positie van de shet was in de kudde waar die eerst in stond? Als die shet niet doorpakt blijf je denk ik in deze impasse.
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-12-12 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Re: Constant getrap tussen mijn paard en shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:43

Nou, bij mij heeft het toen erg geholpen toen mijn jaarling helemaal naar de klote getrapt werd. Paarden hebben 1 keer met een longerzweep een flinke mep op hun reet gehad..

Wat moet je dan :+ .. '' Slaan, niet doen blabla'' .. Nee, de shet dood laten trappen :+ ?? 1 keer een flinke mep is echt niet erg als het nodig is hoor :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:45

Als ze elkaar meppen als ik erbij ben krijgen ze ook op hun flikker. Dat doen ze maar leuk in hun eigen tijd en niet als er mensen lopen die kans lopen om geraakt te worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:48

capopjekop schreef:
Als ze elkaar meppen als ik erbij ben krijgen ze ook op hun flikker. Dat doen ze maar leuk in hun eigen tijd en niet als er mensen lopen die kans lopen om geraakt te worden.

Kijk, en dan ben jij op zo'n moment dus bezig om duidelijkheid te creëren.

Maar niet in alle samenstellingen komen paarden daar zelf uit. Uiteindelijk kunnen ze aan elkaar wennen maar als er niet eentje bij zit die duidelijk de boel regelt kan dat lang duren. En soms komt 't helemaal niet goed, afhankelijk van de dieren die je wel hebt staan. Er zijn nou gewoon paarden die veel bevestiging nodig hebben en die erg ongelukkig zijn zonder leider.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:49

Zou wel eens kunnen dat de grote dan denkt dat de shet hem goed te stekken heeft gehad (als hij de zweep voelt en niet doorheeft wie hem raakte)
Zou het paard daarmee respect gaan opbrengen voor de shet, als ze denkt dat hij raak terugtrapt ?

Mijn ruin is geen leiderstype, maar als hij op de wei is met een onderdanig paard, dan gaat hij ervoor. Hij hoeft maar te merken dat paard of mens hem iet of wat onzeker benadert, om zelf de grote man te gaan uithangen.
Met voer staat hij constant met 1 voorbeen in de lucht en oren in de nek. Als zijn buurpaard daar wat schrikkerig op reageert, gaat hij gegarandeerd dat emmertje binnenhalen. Maar als zo'n paard onverstoorbaar verder eet, doet de mijne nul niks poging om het voer af te pakken en bemoeit hij zich verder met zijn eigen potje.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:51

flooredking schreef:
Misschien nog een shet erbij kopen? :) een ruintje, of is dat iets te veel van het goede?
Ik zou er ook gewoon een draad tussen doen dat de shet zelf kan bepalen waar ze is.

Dat is iets teveel van het goede :D

Mijn vader stelt voor om de shet gewoon weg te doen en het paard alleen te laten staan. Maar dat wil ik absoluut niet. Gelukkig zijn het mijn eigen paarden, dus ik bepaal, maar pfft, hij zit er wel ontzettend op te pushen en te zeuren.. Ik met mijn paardengedoe altijd. Hij is van mening dat mijn paard prima alleen kan staan. En het is ook zo dat ze niet veel waarde hecht aan andere paarden en hij merkt geen enkel verschil aan haar met of ze alleen staat of met andere paarden, maar ik weet ,dat als ze alleen staat, ze echt ongelukkig is. Dat zie en voel ik, al doen de anderen dat niet.

Ondertussen ook een shettenruil aangeboden gekregen. Mijn merrie voor een ruintje. Zeker een optie en een geweldig aanbod. Maar ik twijfel wel, want ik vind haar echt leuk.. En stel dat het met het ruintje ook fout gaat.

@Koper: Je slaat de spijker denk ik op zijn kop. Kan me heel erg vinden in jouw uitleg. Mijn merrie is geen leider, nooit geweest, maar wel dominant. Valt in alle kuddes er altijd een beetje buiten (en daarom denkt mijn vader dat ze een 'alleenling' is en geen maatje(s) nodig heeft) en doet haar eigen ding.

De shetter is ook geen leider. Die doet ongemoeid ook haar ding en wandelt weg als het te heet onder haar hoefjes word.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:54

Shettenruil klinkt goed, ruil 'r dan wel in tegen een shet die van wanten weet. Zo eentje die je merrie meteen duidelijk maakt dat ze moet inbinden en die autoriteit uitstraalt. Dat zijn de intelligentere dieren die de verantwoordelijkheid (voor een ander paard/groep) aan willen gaan.

Of anders een andere lomperik, dat zou ook nog kunnen werken. Maar geen volger, zoals je huidige shet, want die gaat niet voor zichzelf opkomen en je merrie laat 'm ook niet met rust. En dat is voor beide niet goed. Je shet is zo'n zelfde type als mijn ruin: die heeft een stabiele omgeving nodig waarin er een ander paard voor veiligheid zorgt. Mijne werd doodongelukkig van een situatie waarin er niet zo'n paard was en knapte na een verhuizing binnen een paar uur enorm op. Voor je huidige shetje is het nu niks en gaat 't als ik het zo lees ook niks worden.
Laatst bijgewerkt door Koper op 17-12-12 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:55

Dus dit gaat nooit goed komen, denk je Koper? Ook niet als ik eerst dat draadje span? Of mijn paard straf als ze dit weer uithaalt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:58

ElineS schreef:
Dus dit gaat nooit goed komen, denk je Koper? Ook niet als ik eerst dat draadje span? Of mijn paard straf als ze dit weer uithaalt?

Denk dat ze wel aan elkaar kunnen wennen. Maar ik denk dat je shet, in deze samenstelling, niet gelukkig zal zijn. Niet alleen nu niet maar ook in de toekomst niet. Ik heb 't destijds 7 maanden zo geprobeerd en toen kon ik het niet meer aanzien. 't Is natuurlijk maar net hoe je dat zelf beslist, hoe lang je die shet in elkaar wil laten meppen en hoevéél ze uiteindelijk blijken te verschillen. Ik zou 't in elk geval niet doen, en een shet of andere kleine pony met een wat doortastender karakter zoeken. Of dus een tweede lomperd.

Op het kleine stukje waar je ze nu hebt staan zie ik 't sowieso niet gebeuren, eigenlijk.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 15:59

Hé bah.. Ik wil het beste voor mijn shet en dat ze gelukkig is, maar ik kan niet ontkennen dat ik ook wat egoïstisch ben en haar heel graag wil houden...

Het lente/zomerweiland is een heel stuk groter, mja, daar hebben ze nu niks aan en als ik die nu ga gebruiken, heb ik straks geen gras.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:02

Heb je geen mensen in de buurt met een ruintje of pony met karakter die het aandurft om hem bij jouw paard te zetten? Dan kun je zien hoe je paard op een andere pony anders reageert dan op jouw shet.

Een kennis van me had een shetmerrie die ook erg moeilijk was om te koppelen met andere paarden. De merrie had gewoon geen zin in andere pony's. Nu heeft ze er een ruin bij staan en daar reageert de pony veel beter op dan op de merrie's. Mijn ruin is ook heel makkelijk met andere paarden, helemaal in vergelijking met mijn merrie's. Die zijn dominant. Hans wil alleen spelen en eten en vindt het allemaal wel best.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:27

Koper schreef:
Shettenruil klinkt goed, ruil 'r dan wel in tegen een shet die van wanten weet. Zo eentje die je merrie meteen duidelijk maakt dat ze moet inbinden en die autoriteit uitstraalt. Dat zijn de intelligentere dieren die de verantwoordelijkheid (voor een ander paard/groep) aan willen gaan.

Misschien is dat wel juist waar het nu mis gaat? Dat de shet te eigenzinnig en bazig is naar mening van het paard en daarom klappen krijgt. Dan zou een shetje die heel volgzaam is misschien een betere optie zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:31

Ik zou het eerst even proberen met een draadje ertussen. Je kan altijd later nog ruilen. Dit is zo'n leuke shet. _/-\o_

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:39

anneliesdj schreef:
Koper schreef:

Misschien is dat wel juist waar het nu mis gaat? Dat de shet te eigenzinnig en bazig is naar mening van het paard en daarom klappen krijgt. Dan zou een shetje die heel volgzaam is misschien een betere optie zijn.

Dan zou 't denk ik eerder al mis zijn gegaan. Merries zijn er nou allebei achter dat de ander het heft niet in handen gaat nemen en aangezien het grote paard botter is delft de shet het onderspit. Want die doet niks en gaat ook niks doen. Qua karakter niet en ze heeft ook niet de maat om een lomp, groter paard aan te kunnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:18

Of de merrie is een bitch maar tolereerde de shet in het begin wel omdat ze behoefte heeft aan gezelschap en de shet niet dominant is. Maar nu blijkt dat de shet niet de baas wil zijn maar zich ook de kaas niet van het brood laat eten en dat is de merrie niet naar de zin, die wil een onderdanig shetje.
Een shet gaat zowieso de baas niet zijn, tenzij het grote paard echt een volgzaam type is, anders gaan ze het gevecht aan, enkel omdat de shet toch kleiner is en ze die wel de baas kunnen. Dan kan de shet nog zo'n karakter hebben maar tegen een groot paard kan ze niet op.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:22

Nou, zeg dat niet te hard .. ik ken meer grote paarden die bang zijn van shetlanders dan shetlanders die bang zijn van grote paarden :))

Die kleintjes zijn uitermate wendbaar en kunnen gemeen uithalen en raken de paarden daarbij op onaangename plekken, die grote slaan er vaker overheen dan raak :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:35

Ik ken idd ook een aantal paarden die echt bang zijn voor die mini's :') Maar die ukkies zijn ook onwijs slim en als ze dan ook nog een dominant karakter hebben dan zijn het geduchte tegenstanders. Ik roep vaak dat het maar goed is dat Amber groter, ouder en sterker is dan de shetten, anders had ze geen leven :') Nu zijn de shetten nog wel onder de indruk als ze met haar oren in de nek en ontblote tanden ze aan de kant jaagt, al daagt vooral Hans graag uit als hij wil spelen. Hans heeft overigens pas bij de fjord van mijn buurmeisje gestaan en haar kwpn'er. Hij at gewoon onverstoorbaar door, grootte van het paard deed hem niet veel :') Hij is ook wel erg sociaal en makkelijk, hij wil met ieder paard spelen. Terwijl mijn merrie's dan altijd meteen de rangorde willen uitvechten met veel gepiep en gebok.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:50

En daar heb je dus precies de angel beet. Want de shet van TS is niet dominant of assertief. 't Is er eentje die een ander paard nodig heeft die 'm bij z'n handje (hoefje) pakt en begeleidt in de wereld. En dat paard ontbreekt nou juist.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 15:43

Vanochtend stukje draad afgezet waar ze dan onderdoor kan, als ze weg wil.. Wilde even oefenen met het eronder door lopen. Nou echt niet. Kreeg haar er op geen enkele manier onderdoor. Ook al hangt het draad hoger dan haar.. Ze is zo bang voor het draad, het lukte met geen mogelijkheid. Uiteindelijk bracht het proberen zoveel stress met zich mee, dat ik het maar opgaf. Ook al kreeg ik haar er wel onderdoor, uit zichzelf zal ze niet gaan. Ze heeft ontzettend veel gezag voor het draad..

Maar, ik was de hele ochtend op stal. Van 9 tot net half 3 en heb geen enkele incident gezien. Ze aten zelfs van dezelfde hooi stapel. Dat is iets nieuws. Normaal jaagt ze de shet weg.

Heb ze dus nog gewoon bij elkaar in.. Blijf het nog een tijdje aanhouden en zien hoe het gaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:46

Dat zie je vaak dat ze pas gaan ruzieën als de baas er is. Dan valt er vaak wat te halen, eten of aandacht. Ik ben ook eens in de sloot gaan liggen zonder dat ze me zagen, toen ging het prima en mocht Hans langs ze staan. Zodra ze me zagen was de rust over en moest hij weg. Dus opzich denk ik dat het een goed teken is dat het zo rustig was vandaag, ik denk dat het wel goed komt als ik dit zo lees.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:49

Misschien moet je het even proberen met een stuk touw, in plaats van een draadje. Dat heb ik gedaan met mijn shet, die liep daar wel onderdoor, terwijl ze niet onder het schriklint door wilde. Aan het halster tenminste, uit zichzelf deed ze het wel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:56

Misschien wisselen: aan de andere kant van de draad zetten en dan hooi en jouw paard aan de andere kant. Dan is de overtuigingskracht groter om onder de draad door te gaan. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:20

Dat lijkt me inderdaad slim janouk :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:01

Shetlanders zijn soms net Haflingers :D en als Haflinger eigenaar heb ik wel geleerd om buiten de bekende boekjes te denken: want er is geen een boek dat onze Haflinger gelezen heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:18

Koper schreef:
En daar heb je dus precies de angel beet. Want de shet van TS is niet dominant of assertief. 't Is er eentje die een ander paard nodig heeft die 'm bij z'n handje (hoefje) pakt en begeleidt in de wereld. En dat paard ontbreekt nou juist.

Hoe kun jij dat nu weten? TS heeft alleen gezegd dat de shet haar paard in eerste instantie negeerde.