Merrie doet laatste tijd nogal agressief naar mij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:26

Ik geef je nog een half jaar, dan lig of jij onder de groene zode, of je paard!

Dit heeft niks met dominantie of gebrek aan leiderschap te maken, maar is voor een groot deel dom gebrek aan opvoeding. Het andere deel is duidelijk een niet afvragen of er wellicht een fysieke reden is voor dit gedrag.

sjojo

Re: Merrie doet laatste tijd nogal agressief naar mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:08

Onder de groene zode denk ik niet, op de groene zode dat is wel al enkele keren gebeurt :D .
Er is geen reden voor dat gedrag, enkel dat ze liever grasjes opeet dan te werken.
Ik moet zeggen dat ik na die 2 weken met heel wat strubbelingen terug kan zeggen dat het weeral rustig is tussen ons. Ze doet netjes wat ik haar vraag, soms nog wel eens met een zuur gezicht maar zolang ze het doet is het goed. Linksom is ze moeilijker maar dat is ook haar moeilijke kant maar we werken eraan.
Sinds ik haar uit de stal heb gestuurd heb ik geen problemen meer gehad en kan ik haar weer overal aanraken terwijl ze in de stal eet.
Sinds het slechte weer heb ik het longeren wat op een laag pitje staan aangezien de wei een modderpoel is (heb geen binnenbak). Maar nu zijn we bezig met schriktraining. Paraplu's, plastic zakken, zeiltjes,.... Alles wordt op een rustige manier op onder en naast haar gelegd, gestreken of geopend. Mijn 14 jarig ruintje kent alle truukjes en doet alles voor hoe het moet _/-\o_ . Mijn meid is snel over haar schrikje heen en eet gewoon rustig door of staat een beetje te suffen :wow: .
Ik moet zeggen dat de band tussen ons weer echt dik OKE is. Vandaag maar weer bewezen dat ze me zonder probleem over een wildrooster volgt en zonder te weigeren of nerveus gedrag. Nee hoor ze volgt netjes met los teugeltje 8)7 . Was er zelf verbaasd over := .
Als ik haar nu nog kan wijsmaken dat ze in groep zich niet met de andere paardjes moet moeien zou ik niets meer te klagen hebben over haar.
Tips voor de aandacht meer op mij te houden in groep zijn welkom!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:47

Als ik nu jouw laatste bericht lees , dan ontken je bijna alle problemen die je voordien zogezegd wel had.
Als het paard liever grasjes eet, dan is haar aandacht niet bij jou, het is nooit aan het paard te beslissen om grasjes te gaan eten.
Je zegt soms nog wel eens met een zuur gezicht, paarden kijken nooit met een zuur gezicht, ze werken graag met je mee of ze zijn het niet eens met hetgeen je vraagt, je zegt soms dus is het antwoord dat dit niet in orde is.
En het probleem in groep is dus ook nog steeds niet in orde , das dus ook simpel de aandacht bij jou houden, das eigenlijk de belangrijkste truuc hier.
Ook zeg je het paard staat soms een beetje te suffen, das ook niet ok want dan is zijn aandacht ook niet bij jou, en is er ook niet echt een vrijwillige medewerking van je paard.
leer zwart - wit te denken , zo denken paarden ook.
het is juist of het is verkeerd, half goed is dus fout.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 21:06

Nee volgens mij ontken ik het niet want steigeren heeft ze niet meer gedaan, dreigen met stampen als ze in de stal eet heeft ze ook niet meer gedaan sinds ik haar echt op haar plaats gezet heb.
Als ze vies kijkt tijdens het longeren tja dat doet ze maar zolang als ze maar mijn richting en snelheid maar aanhoudt. Tja waarom zou ze niet grazen als ik haar in de wei zet en met een paraplu en zeil enzo ga rondlopen? Als ik haar met een halstertouw vastheb dat is iets anders dan is het opletten geblazen. Als ik het zeil op haar leg en over haar wrijf dan mag ze van mij lekker loom voor zich staren terwijl ik dit alles doe zolang ze maar niet schrikt of probeert weg te lopen.
Inderdaad in groep heb ik nog een probleem, zeker als ze kort achter haar lopen of sneller dan in stap voorbij steken. Daarom vraag ik nog tips hiervoor ;) . Maar buiten dat in groep lopen ben ik terug weer heel tevreden na een 2 tal weekjes wat strubbelingen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 02:45

sjojo schreef:
Ik moet zeggen dat ik na die 2 weken met heel wat strubbelingen terug kan zeggen dat het weeral rustig is tussen ons. Ze doet netjes wat ik haar vraag, soms nog wel eens met een zuur gezicht maar zolang ze het doet is het goed. Linksom is ze moeilijker maar dat is ook haar moeilijke kant maar we werken eraan.

Sinds ik haar uit de stal heb gestuurd heb ik geen problemen meer gehad en kan ik haar weer overal aanraken terwijl ze in de stal eet.

Sinds het slechte weer heb ik het longeren wat op een laag pitje staan aangezien de wei een modderpoel is (heb geen binnenbak). Maar nu zijn we bezig met schriktraining. Paraplu's, plastic zakken, zeiltjes,.... Alles wordt op een rustige manier op onder en naast haar gelegd, gestreken of geopend. Mijn 14 jarig ruintje kent alle truukjes en doet alles voor hoe het moet _/-\o_ . Mijn meid is snel over haar schrikje heen en eet gewoon rustig door of staat een beetje te suffen :wow: .
Ik moet zeggen dat de band tussen ons weer echt dik OKE is. Vandaag maar weer bewezen dat ze me zonder probleem over een wildrooster volgt en zonder te weigeren of nerveus gedrag. Nee hoor ze volgt netjes met los teugeltje 8)7 . Was er zelf verbaasd over := .

Als ik haar nu nog kan wijsmaken dat ze in groep zich niet met de andere paardjes moet moeien zou ik niets meer te klagen hebben over haar.
Tips voor de aandacht meer op mij te houden in groep zijn welkom!

Ik denk dat aeolus wel ergens een punt heeft. De dingen gaan nu beter, maar zijn in mindere mate nog wel aanwezig. Het paard voert nog steeds niet graag uit wat jij vraagt (iets wat toch wel belangrijk is in de omgang). Ook zeg je dat ze linksom moeite heeft om op de cirkel te lopen, hoe werk je hieraan als ik vragen mag?

Wel heel fijn dat je ze weer gewoon kan poetsen in de stal en dat de schriktraining ook z'n vruchten afwerpt voor buiten blijkbaar!

Ik denk dat voor het rijden in de groep je inderdaad het moet zoeken op dingen uit willen voeren, hetgeen je merkt dat op de grond met een 'zuur gezicht' zoals jij het noemt gebeurt. Als jouw paard namelijk zonder paarden, op de grond al niet graag uitvoert wat jij zegt, waarom zou ze dit dan wel doen als je erop zit mét paarden? Natuurlijk is de eerste stap dat ze doet wat je vraagt, maar het zou fijner zijn als ze het met plezier uitvoert.

Wat vraag je allemaal met rijden als je in je eentje rijdt, hoe gaat dit en hoe staat dit in verhouding met wat je vraagt als je mét andere paarden in de bak rijdt? (Ter informatie voor passende tips)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:38

Ga je over een wildrooster?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:37

Hoewel Ikkke misschien iets overdrijft, ben ik het wel deels met haar eens...je moet je paard gewoon opvoeden. Waarschijnlijk is ze ook dominant - so be it.
Ik denk met een aantal anderen dat je niet al te veel aandacht aan dit paard moet besteden. Benader het een beetje zakelijk, in ieder geval de komende tijd. Stel zelf duidelijk je grenzen en zo gauw ze die passeert maak je haar duidelijk dat dat niet kan. Zo voorkom je dat het escaleert en je pas gaat ingrijpen als ze echt ondeugend wordt.
Zet haar goed aan het werk, echt waar, af en toe goed moe doet wonderen! Dat geldt ook voor het rijden in de groep, ieder negatief signaal dat ze uitzendt naar andere paarden moet je afstraffen. Niet door haar een lel te verkopen, maar gewoon door haar aan het werk te zetten.

Maak het niet te ingewikkeld..als je je steeds af zit te vragen wat je paard denkt maak je het wel heel moeilijk voor beide partijen.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 14:49

Tja moesten over een wildrooster, was zeker niet de bedoeling en zijn ook niet van plan om het nog een keertje te herhalen.
Ik rij nooit alleen, altijd met mijn rijbuddy mee. We hebben geen bak en gaan gewoon altijd de bossen in. Het longeren doe ik gewoon in haar wei omdat ik niets anders heb.
Tegen het paard van mijn vriend is ze vrij neutraal soms eens wat gezichtentrekkerij maar we kunnen netjes langs elkaar stappen beugel aan beugel maar ook in draf of galop kunnen we gewoon niet naast elkaar ontspannen rijden. Ze maakt dan van dat stukje draf of galop een wedstrijdje en wil dan als 1e lopen. Soms lukt het wel hoor maar dan moet ik haar de hele tijd inhouden anders schiet ze weer vooruit.
In de zomer maak ik georganiseerde ritten met haar en dat gaat goed zolang niemand te kort achter haar komt rijden of haar in rotvaart voorbijsteekt want dan dreigt ze met haar kont en staat ze te dribbelen.

Met bepaalde paarden kan ze goed opschieten en met andere verandert ze in een kleine duivel. Maar tijdens die georganiseerde ritten hang je aan niemand vast dus kun je gewoon verderrijden. Echt in groep rijden is dus het moeilijkste want dan moet je een paar uur bij dezelfde mensen rijden. Maar ook daar is het afhankelijk van paard tot paard hoe ze reageert. Ijslanders kan ze over het algemeen niet zo goed hebben behalve dan de kruising ijslander arabier en bonte grote paarden van 170 die nogal druk doen zijn ook niet haar ding. De grote draver van 3 jaar en 170 cm van een andere vriend daar kon ze het SUPER mee vinden en kon ze zelfs langs draven zonder gezever. Witte paarden zijn ook allemaal oké (we rijden altijd samen met een witteke).
Wat ik wel heb gemerkt en vergeten te vertellen heb is dat ze als ze vlak achter een paard draaft of galopeerd ze altijd haar kop wegdraaid alsof ze bang is gestampt te worden. Het paard waar ze mee opgeleerd is was een tinker die in draf en galop regelmatig bokte. Misschien heeft het daar mee te maken.
Ik weet dus niet of ze het uit angst of dominantie de paarden uit haar buurt houdt.

Ik ben zeer benieuwd hoe ik haar aandacht bij mij kan houden tijdens de ritjes in groep.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:54

Mijn eerste gedachte was ook puberaal gedrag :j

Mijn merrie is echt een braaf paard! Ik kan alles met haar doen!
Wat niet weg neemt dat ze me soms als eens een duw geeft met haar kont, of (naast!) me bijt omdat ze haar eten wil.
Corrigeren, corrigeren, corrigeren.

Toen ik haar net had, kwam ze aan de longe steeds naar binnen. Dat in combinatie met gebok en getrap is natuurlijk niet zo veilig.
Wil ze bokken/trappen/steigeren? Zweep achter haar kont laten knallen en lopen verdorie!
Bij het opstappen ging ze er steeds al meteen vandoor. Tik op haar neus, en ze snapte het. Nu moet ik alleen nog maar wijzen, en ze weet al dat wat ze ook doet/van plan is, niet mag. En dan stopt ze er ook meteen mee.

Ik zou gewoon verder doen zoals je bezig bent. Ze zal je nog vaak testen, het is aan jou om sneller te zijn en proberen te voorkomen. Lukt dat niet, corrigeren. Want dat doe je al, en dat helpt duidelijk!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:53

@TS: je aandacht er bij houden in de groep doe je door te werken. Rond rijden, beetje naar links en naar rechts inbuigen, pasje schouder voor. Benen er aan en haar bezig houden. Hoop dat het helpt, als je het consequent doet kun je na verloop van tijd wel weer wat makkelijker worden.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:37

@kendra: maar wat doe je als je IN de groep loopt? ik bedoel dan ook echt te midden van de groep? of kan ik beter niet in de groep lopen maar aan de rand zodat ik haar wat meer op mijn eentje kan rijden? Dus straffen kan ik beter niet doen maar aan het werk zetten. Maar mijn vraag blijft echt hoe doe ik dat, ik kan nogal moeilijk de groep achter me laten om haar aan het werk te zetten???

Tja inderdaad puberaal gedrag, kan heel goed zijn want tot zover is ze altijd 'braaf' geweest. Met braaf zijn bedoel ik dus geen steigeren, geen dreigen met de kont,geen vieze gezichten tijdens het longeren. Maar in groep is ze altijd al moeilijk geweest.
Toen ik haar net had (vorig jaar dus) wilde ze niets met andere paarden te maken hebben: als een paard dat in een wei ,naast de weg waarop we reden, naar ons toe kwam lopen was ze echt bang en kon ze zich zelfs omdraaien om er maar niet langs te lopen of liep ze helemaal aan de andere kant van de weg :? . Dat is nu anders, nu is ze niet meer dat bange meisje maar een stoere madam die een dikke hals maakt en zo fier mogelijk loopt }> .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:50

Je kunt toch ook terwijl je naast een ander paard loopt je paard rond rijden? Maar ik snap het wel - valt niet altijd mee in een groep, vaak hollen of stilstaan. Probeer in ieder geval te ríjden, zodat ze haar hoofd ook bij jou heeft.
Eigenlijk zou je eerst wat moeten oefenen met z'n tweeën, zodat je wat kunt beter het tempo kunt controleren en wat kunt proberen. Waar je moet lopen in de groep weet je zelf het beste, waar ze zich het meest op haar gemak voelt. Ik heb zelf een paard gehad dat altijd bang werd van alles wat achter haar aan kwam (inclusief fietsen :D ). Ik heb toen maar aan iedereen gevraagd om achter me aan te komen, binnen, buiten...en maar netjes blijven rijden, rond, benen er bij en ontzettend beloond als ze braaf was. Wat ik eerst deed en niet echt hielp, was afwachten...oh, een fiets, dacht ik, nou begint ze vast weer...En dat gebeurde dan ook. Toen ik het omdraaide en de problemen wat meer ging opzoeken ging het eigenlijk snel beter. Maar dat kun je inderdaad alleen doen in een situatie waarin je zelf iets te zeggen hebt - en dat is in een groter groep moeilijk, dat geef ik toe.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:56

Mijn merrie kon in het begin ook niet naast andere paarden rijden en inhalen mocht ook niet. Dan kon ze ook wel eens uithalen.
Ik heb dus achteraan de groep meegereden zodat ik dat probleem niet had.

Opgegeven moment is dat gewoon langzaam weggetrokken en vond ze het nog steeds niet leuk om dicht langs een ander paard te rijden, maar ging het niet verder dan een oor naar achteren en was een correctie van mij genoeg. (Gewoon doorlopen)