Agressief gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:19

3112Gizmop schreef:
@Tigra, wij hebben beurtenrol, wil zeggen om de week breng ik ze buiten en binnen, geeft s'ochtends eten en s'avonds. Eigenaar daarentegen doet dat niet! hierdoor zijn ze sowieso al dan nerveuser om s'avonds binnen te willen gaan om te eten, hoe zou je zelf zijn als je s'ochtends honger hebt en geen eten hebt!!!! Vroeger gaf ik mijn paard als eerste eten, eigenaar daarentegen doet eerst zijn paarden en ga zo maar verder........er is geen structuur met alle gevolgen vandien. Weet ook dat eigenaar al eens een stamp durft te verkopen als een paard niet luistert, is dit hetgeen jullie ook willen dat ik doe zodat het paard luistert???? Nee hoor zo ben ik niet, ben misschien te goed, maar een paard slaan zal ik nooit doen!!!! Wat betreft die stroom ging de eigenaar het nodige doen, daar kan ik niets over beslissen, ben maar huurder ok. Enfin. Jullie laten uitblijken dat ik totaal fout ben in alles en nog wat pfff, echt niet motiverend..... maar ja.

Hebben je paarden overdag helemaal geen eten dan? Krijgen ze geen hooi of gras?
Structuur is vaak wat je zelf inbrengt. Paarden weten heel goed wie er voor hun staat en bij wie ze wat kunnen.
Maar prima je wil niet luisteren je staat totaal niet open om het te proberen om goed te kijken naar jezelf. Want ondanks dat de eigenaar ze 's ochtends geen eten geeft heeft hij toch controle. Maar goed ik ga er geen tijd meer aanbesteden als je toch niet wil lezen.

3112Gizmop

Re: Agressief gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 22:23

@Tigra, de eigenaar heeft de paarden sedert jaren en kent hen door en door!! ik daarentegen ken hem maar 2j. vandaar het enorme verschil, wil zeker en vast luisteren, wie beweerd het tegendeel? eigenaar is nogal nonchalant, ook bij het uitmesten, zijn stallen zijn nauwelijks uitgemest.....mijn paard zijn stal is geregeld proper, je wilt toch ook in proper bed slapen of niet. paarden krijgen s'ochtends soms geen hooi of dergelijke......is dit dan allemaal mijn schuld dan????? ben maar een mens of?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:30

3112Gizmop schreef:
@Tigra, de eigenaar heeft de paarden sedert jaren en kent hen door en door!! ik daarentegen ken hem maar 2j. vandaar het enorme verschil, wil zeker en vast luisteren, wie beweerd het tegendeel? eigenaar is nogal nonchalant, ook bij het uitmesten, zijn stallen zijn nauwelijks uitgemest.....mijn paard zijn stal is geregeld proper, je wilt toch ook in proper bed slapen of niet. paarden krijgen s'ochtends soms geen hooi of dergelijke......is dit dan allemaal mijn schuld dan????? ben maar een mens of?

Je haalt er allemaal dingen bij die niet ter zake doen. Dat hij de paarden door en door kent maakt op zich niet uit. Je kent hem ook al 2 jaar dus dan zou toch ook gewoon een leider voor hem moeten zijn? Uitmesten wat heeft dan nu te maken met dit? Is dat jouw schuld? Tja jij staat daar met je paard als je vindt dat hij daar niet goed staat en niet voldoende eten krijgt en je paard daar dus onder lijdt dan zul je toch wat anders moeten gaan zoeken voor het welzijn van je paard?
Jij huurt daar een stal als het je niet bevalt en je krijgt niet waarvoor je betaald is toch simpel zelfde met de stroom het is niet omdat hij stalhouder is dat jij geen invloed hebt. Je kan altijd een andere stal zoeken. Ik krijg het idee dat je daar niet echt met plezier staat?

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 22:39

@Tigra, ik sta daar niet altijd met plezier, daar ik het één en ander vernomen heb hoe men bij sommige paarden te keer gaat....ben op zoek, maar zo simpel is het ook niet. Hebben weliswaar een buitenpiste en kunnen direct het bos in om een wandeling te maken. Dit is weliswaar in mijn ogen een soort van groot voordeel. Maar wil het beste voor het paard. Heb de eigenaar trouwens zelf laten weten wie en wat met de stroom en ging er iets aandoen. Wat betreft het uitmesten, doet er mss.niet aantoe, maar als je je stal niet uitmest naar behorens, zegt genoeg over de persoon in kwestie, althans in mijn ogen. Wil hier geen ruzie maken of wat doen ook, maar heb de indruk dat jullie alles maar in schoenen willen steken......zoals ik al zei: kom gerust eens langs, zo hebben julllie een idee van hoe en wat!!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 01:01

Dit is bijna een ja en nee spelletje aan het worden.
Als eigenaar ben jij diegene die instaat voor het welzijn van je paard, en echt jij alleen, dus niet de stalhouder of iemand anders.
Jij betaald voor de stalling, en daardoor heb je recht op wat er overeengekomen is in het stalgeld, soms is die prijs echt all-in, soms moet de eigenaar/ruiter zelf een deel van de werken uitvoeren, das maar zoals je het hebt afgesproken.
Als je met een paard werkt mag er maar één de leider zijn, en dat moet in het beste geval de mens zijn, als die stalhouder erbij is, is hij blijkbaar duidelijk wel de leider, als jij erbij bent is dat soms zo, wel dat woordje soms mag niet zo zijn, dat zou ook altijd moeten worden, dat geeft jou dan het zeggenschap over wat het paard op dat moment doet, gaat hij in de fout tjaaaa dan ga jij dus corrigeren, simpel toch.
Doe je dat niet dan krijg je vervelende paarden, die tegen je in gaan drammen, en dat kan best gevaarlijke situaties opleveren.
Een paard doet nooit iets om vervelend te doen, nee die gebruiken alleen de vrijheid die jij hun geeft, let daar dus meer op, geef niet teveel toe, sta op je strepen, tot daar en geen halve milimeter verder.
Paarden gaan niet lief doen omdat jij lief tegen hen bent, zo werkt het echt niet hoor.

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 13:02

@aeolusnr1 daar heb je volkomen gelijk in, ik ben weliswaar de enige persoon die met hem rijd, verzorg, grondwerk doe, zijn stal uitmest, enz. Echter is er een beurtenrol wat betreft het eten geven en daar loopt het al fout, daar ik ze s'avonds en tevens s'ochtends de paarden eten geef, eigenaar daarentegen doet dat niet altijd. S'avonds krijgen de paarden wel hun eten, gelukkig zegt.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:48

ik heb eventjes mee gelezen en het lijkt er op dat je paardje geen leider in jou ziet, mijn advies is dan ook om met veel geduld van jou kant hem ook weer het geduld bij brengen en als hij tegen de deur trapt moet je hem daar voor straffen. En verder wat weegt zwaarder... een bos ritje of het welzijn van je paardje?

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:43

@Mary1971 volgens de privélesgever heeft mijn paard volkomen vertrouwen in mij, ik daarentegen niet volledig, daar ik weet dat hij bij minste verschiet en er even vandoor gaat. Als ik hem eens apart kan zetten van de andere en ik kom en roep hem dan komt hij naar me toe. lesgever zegt dat we een perfect team zijn, het ligt grotendeels aan mezelf. Ach ja ik weet het ik maak fouten, maar ben maar een mens. Eens je aan de 40 bent denk je anders en niet zoals men 20 was dat men geen bang had om te vallen en iets te breken, dat laatste kan ik me echter niet veroorloven, sorry. Vandaar mijn bezorgheid en weliswaar slecht, want willen op wedstrijd en hij is volgens lesgever bereid voor, alleen oppassen voor de schrikacties......en dat laatste zit steeds in mijn hoofd, onlangs ook was er een mountainbiker die simpel weg uit bos kwam en meneer schrok zich plots en hup daar ging hij :)

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:06

3112Gizmop schreef:
@Mary1971 volgens de privélesgever heeft mijn paard volkomen vertrouwen in mij, ik daarentegen niet volledig, daar ik weet dat hij bij minste verschiet en er even vandoor gaat. Als ik hem eens apart kan zetten van de andere en ik kom en roep hem dan komt hij naar me toe. lesgever zegt dat we een perfect team zijn, het ligt grotendeels aan mezelf. Ach ja ik weet het ik maak fouten, maar ben maar een mens. Eens je aan de 40 bent denk je anders en niet zoals men 20 was dat men geen bang had om te vallen en iets te breken, dat laatste kan ik me echter niet veroorloven, sorry. Vandaar mijn bezorgheid en weliswaar slecht, want willen op wedstrijd en hij is volgens lesgever bereid voor, alleen oppassen voor de schrikacties......en dat laatste zit steeds in mijn hoofd, onlangs ook was er een mountainbiker die simpel weg uit bos kwam en meneer schrok zich plots en hup daar ging hij :)

kijk daar heb je het :) Zolang dat bij je in je hoofd zit zal het naar alle waarschijnlijkheid "fout" blijven gaan. Ik beweer niet dat je dingen fout doet hoor maar zolang je niet helemaal transparant op je paardje stapt voelt hij jou spanning feilloos aan en zal hij daar ook op reageren ;)
Dus probeer die angst bij jezelf weg te nemen!

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:47

@Mary1971, ja zeg je zoiets, moet ik zeker uit mijn hoofd zetten.....onlangs kwam er gewoon een mountainbiker uit het bos en hup daar ging mijn paardje plots, gelukkig zat ik goed :) bij momenten gaat het perfect en bij momenten is het op je hoede zijn. :)

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:06

Hahaha op je hoede zijn moet ten alle tijden toch *\o/*

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:53

@Mary1971, jaja zeker en vast, maar bij hem moet je bij het minste op je hoede zijn.....onlangs kwamen er luidruchtige kinderen uit het bos, en begint hij te blazen, heel onrustig te worden, enz. Een opstapladder die men uit de camion haalt en gewoon plaats, verschiet hij en hup er vandoor. In de binnenpiste zijn er balken opgestapeld in een hoek, deze kent hij nochtans en toch verschiet hij en hup er vandoor. Maar ja niemand is perfect. Met geduld bereikt men veel. Doe tevens veel grondwerk, alsook tijdens het rijden opstakels plaatsen, zoals een stoel, een plastiek. Cavaletti enz.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:43

Zoals "Mary" ook al zei op je hoede moet je altijd zijn, bij eender welk paard, en das heel normaal te noemen.
Maar uit jouw opsomming zijn de reacties van jouw paard , vrij hevig, en heb je heel weinig controle over het paard.
Je zegt zelf dat je al langere tijd hier specifiek op traint, maar blijkbaar zonder veel resultaat, want de situatie blijft. Jij gaat er een beetje van uit "niemand is perfect" dus tjaaa paard is zo hééééé, Nee paard is niet zo jij laat het gebeuren, jij traint het paard net om dit gedrag te bevestigen, jouw correcties worden door het paard heel anders ervaren, paard begrijpt niet wat jij juist wil bereiken, en daar zit het grootste probleem.
Zoek dus niet naar waar het probleem zit bij het paard, want daar zul je echt niets vinden, het probleem zit bij jou, bekijk dit heel rationeel en heel nuchter, denk wit-zwart, neem les, ....
Als je een paard traint moet je er voor zorgen dat probleem gedrag opgelost geraakt, en dat kan echt, splits elk probleem op in heel kleine onderdelen, en werk daar alleen aan tot dat dit onderdeel als het ware bijna vanzelf lukt, dan pas kan je overgaan tot het trainen van een ander onderdeel, en zo kom je na een vrij korte tijd ik spreek hier over enkele weken of maanden zeker geen jaren tot een heel ander paard die niet meer zal schrikken , niet meer zal wegvluchten, gewoon veiliger zal geworden zijn.
Klinkt mssn een beetje ongelooflijk maar toch is dit heel simpel en waar.
Ieder paard kan dit leren, dus ook het jouwe.
Werk aan jezelf en het resultaat zal een heel ander paard opleveren.

3112Gizmop schreef:
@Mary1971, jaja zeker en vast, maar bij hem moet je bij het minste op je hoede zijn.....onlangs kwamen er luidruchtige kinderen uit het bos, en begint hij te blazen, heel onrustig te worden, enz. Een opstapladder die men uit de camion haalt en gewoon plaats, verschiet hij en hup er vandoor. In de binnenpiste zijn er balken opgestapeld in een hoek, deze kent hij nochtans en toch verschiet hij en hup er vandoor. Maar ja niemand is perfect. Met geduld bereikt men veel. Doe tevens veel grondwerk, alsook tijdens het rijden opstakels plaatsen, zoals een stoel, een plastiek. Cavaletti enz.

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 13:39

Eerlijk gezegd hoef ik u commentaar niet meer want je legt steeds de schuld bij mij!!!! Ik neem privé les, rij in de club, rij dikwijls genoeg OK!!!!!! En anders kom kijken en of neem contact op met mijn privé lesgever die zal jou eens op je plaats zetten en duidelijk laten stellen dat niet altijd het probleem bij mij ligt OK!!!!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:05

ok op deze manier is er geen mogelijkheid om tot een oplossing te komen blijkbaar.
Dan zoek je maar verder naar de ultieme truuc hé. of je gaat ervan uit dat het probleem eigen is aan het paard en dat er toch niet echt iets aan te doen is.
Ik vind het steeds heel raar dat mensen niet eens de moeite willen doen om zelf te zoeken naar een oplossing, de fout zit nooit bij het paard , tenzij bij een medisch probleem

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 14:24

Ben geringe tijd opzoek naar een oplossing!! En zeker zit de fout niet volledig bij het paard, maar grotendeels bij de mens, echter moet dit niet duizend maal herhaald worden, daar het echt niet motiverend is. Doe mijn uiterste best en dat mag je gerust vragen aan mijn lesgever en omgeving, ......trouwens als je wil weten ben ik veel te goed en te zacht voor mijn paard, dat zegt lesgever enz.!!! Ok daar al een fout van mezelf, maar ben geen persoon die paarden slaat. Jij hebt misschien enorm veel ervaring en zo veel te beter, maar iedereen moet leren met vallen en opstaan. En gelukkig bestaat er een forum waar men eens een vraag kan stellen, maar als men dan telkens moet aanhoren "DE FOUT LIGT BIJ JOU, EN JE BENT FOUTIEF BEZIG EN JE BENT DIT EN JE BENT DAT......is dat dan nog motiverend voor een persoon die een vraag stelt en telkens op de neus word geduwd?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:41

nee idd , voel je niet aangevallen door mij, dat was ook nooit mijn intentie hoor.
Ik weet van mezelf dat ik vrij zwart-wit denk, ik zeg zoals ik vind dat het zou moeten verlopen, dus zonder franjes en fantasietjes, ik trek me er ook niet veel van aan wat de ander er van zou vinden, ik tracht enkel een oplossing te vinden voor een probleem dat zich voordoet, das eigenlijk alles wat ik zoek.
Ik wil zeker nooit de begeleider/ruiter afkraken, maar kan er echt niet tegen dat er steeds naar verontschuldigingen gezocht wordt, nee denk zoals een paard , het is goed of het is fout, heel simpel dus.
Ook ik zal zeker regelmatig fouten maken tijdens het trainen, op zich is dat niet erg als je het maar opmerkt, en er dan ook een andere oplossing voor gezocht wordt, het is steeds actie en reactie, een soort gesprek met je paard.
Je moet het paard zover krijgen dat hij zelf gaat denken hetgeen jij van hem wil, je moet er dus voor zorgen dat het paard eigenlijk zelf de goede oplossing komt aanbrengen, de truuc daarbij is dat je als mens vragen gaat stellen die zelf naar het juiste antwoord leiden.
Maar het is wel zo dat het bijna onmogelijk is om via een vraag hier of op een ander furom, hoe goed de antwoorden ook bedoelt zijn, het is echt niet het juiste antwoord waar de oplossing in zit, maar de manier waarop je de vraag stelt, en dat kan bijna nooit lukken als de begeleider/ruiter dit op eigen houtje gaat proberen.
Je kan een probleem alleen oplossen door onder begeleiding van een instructeur/trainer aan die dingen te werken. En ik weet ook wel dat zoiets centen kost.
Maar zelf wat dingen uitproberen lijdt bijna altijd tot het nog erger maken van het probleem.
Ik wou jou echt niet aanvallen, neem mijn antwoorden heel puur en zakelijk, zonder enig sentiment.
succes verder.
En wil je me contacteren , je hebt mijn Gsm nr hé.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:49

3112Gizmop schreef:
Ja sorry, tekst was niet even duidelijk!!!! Heeft uiteraard niets te maken met de vaccin, maar na mijn zin staat er wel degelijk een punt hé....... en begon ik aan een andere zin.......waarin ik zei dat zijn karakter weliswaar niet veranderd is, volgens de VET kan het liggen aan iets te weinig werk en of verveling, moet echt zien wat ik schrijf hé ;)
Het onder draad doorgaan deed hij vroeger nooit, maar neemt dit over van zijn stalgenote.....snif.

Als je over een ander onderwerp begint doe je dat in een nieuwe alinea, niet in een nieuwe zin. Als je dan ook nog onderwerpen in je OP zet die volstrekt niet ter zake doen (zoals hier het griepvaccin) brengt dat mensen alleen maar in verwarring. Zeker omdat je ermee begint en daarmee min of meer de zin over het griepvaccin de hoofdzin van je verhaal maakt. Terwijl juist die zin er niet toe doet.

Maar goed. Klinkt alsof je paard een vorm van voernijd aan het ontwikkelen is. Hoe lang heb je die merrie? Deed zij voorheen ook al zo?

Vaak is voernijd toch een kwestie van dat paarden een periode niet genoeg eten krijgen aangeboden. Heeft hij buiten wel wat te eten? En dan bedoel ik dus geen gras waar niks meer in zit maar een fatsoenlijke portie hooi en eventueel iets van takken of iets anders met genoeg vezels?

Edit: Misschien moet je ook wat minder aanvallend doen naar Tigra want zij heeft wel gelijk. JIJ hoort ervoor te zorgen dat JOUW paard genoeg te eten krijgt. Bij voorbeeld door 'm bij een stal te zetten waar dat soort dingen in orde zijn. Je gaat toch niet iemand die je paard onvoldoende voert elke maand sponsoren?

En ZEKER naar aeolusnr mag je beleefder doen, er is wel iemand jou beleefd aan het uitleggen dat je 't niet handig geregeld hebt voor je paard. Ook nog eens iemand die op bokt bekend staat om constructieve bijdragen. Je hoeft het niet met iedereen eens te zijn maar het enige agressieve gedrag hier zie ik bij JOU TS... je paard reageert volkomen normaal. Aangezien paarden PERMANENT ruwvoer tot hun beschikking horen te hebben en jouw paard dat niet heeft. Hoe verwacht je dan dat hij aangeeft dat hij veel te weinig te vreten krijgt?

paardjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:26

Hey mede paardenlovers.
Ik heb dit probleem ook een keer gehad met mijn paard Babs.. Heel vervelend allemaal maar Babs kalmeert altijd van een wortel. Misschien doet jouw paard dat ook? En verder moet je het paard een tik op de bips geven als hij/zij agressieve trekjes vertoont. Pas wel op dat je niet in de shop omgeving van het paard staat het is namelijk niet zo'n aangenaam gevoel om een schop van een paard te krijgen. Als na deze handelingen het paard nog steeds agressief gedrag vertoont raadpleeg dan een dierenarts. Verder vroeg ik me af of jullie het leuk vinden om op een paardendate te gaan? Ik zoek namelijk mensen die mijn paardenliefde delen! Vriendelijke groetjes Henk, een jongen die zich onbegrepen voelt door de meeste van zijn geslachtsgenoten.

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 22:03

@aeolusnr1,ok sorry voor mijn reactie ook, maar het kwam over alsof het persoonlijk werd. Vandaar mijn antwoord. Ik weet perfect dat de meeste fouten bij de mens ligt en niet bij het paard. Rij sedert ik 6j. ben, echter ben nu weliswaar 40 en denk je anders. Bang om iets te breken e.d. Heb een schat van een paard, braaf tot en met, echter heeft hij soms tijdens het rijden van die schrikmomenten en dan moet je goed in het zadel zitten, dit veroorzaak ik echter niet hoor, integendeel. We trainen in een club, en privé. Alsook rij ik soms alleen in de buitenpiste. Dus het is niet dat ik niet bij hem bezig ben en of niet rij. Oefening baart kunst, en veel geduld is een mooie daad. Trouwens lees de boek "een paard is een paard". En daar laat men ook weten dat de fout grotendeels bij de mens ligt en niet bij het paard. Vandaag heb ik ze van de wei gehaald en mijn schat kwam als eerste, want trouwens een wonder is. Daar hij normalerwijze als laatste steeds de stal in gaat of laat ons mag gaan van stalhouder. Het is uiteraard de bedoeling om goed advies en of dergelijke te bekomen en niet om discussies aan te gaan. Wens u alvast prettige feesten. En indien gewenst neem ik eens persoonlijk contact met u op, zodat u eens een bezoek en dergelijke kan doen, zodat u een beter zicht bekomt van de situatie, daar schrijven niet altijd duidelijk is en eventueel voor misverstanden kan ontstaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:51

Bedankt hoor, vind ik heel vriendelijk van je.
dat boek dat je daar noemt "een paard is een paard" ken ik zelf ook ik heb er 2 van hem , de schrijver is Mark Rashid das idd ook wel een goede trainer.
Groetjes

3112Gizmop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 18:20

@paardjuh123
Wortelen eet hij doodgraag, maar geniet er enkel van. Ontspannen, nee niet echt. Wat juist bedoel je met een paardendate?

Groetjes.