Sneeuw, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:40

Ik herinner me nog een aantal horror-topics van 2 jaar terug hier op bokt. Gebroken benen, peesblessures en weet ik veel wat allemaal. Binnen een korte periode gebeurde er het ene na het andere ongeluk met paarden in de sneeuw. Maar goed, degenen die het risico voor lief nemen moeten dat vooral doen natuurlijk. Je zou eens je fotosessie uitstellen... |o

Even via de zoekfunctie "gebroken been sneeuw" intypen, zo rond februari/maart 2010 staan er diverse fatale ongelukken beschreven, gewoon in Nederland, gewoon bij bokkers.

AnniekSolana

Re: Sneeuw, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:58

Ja, maar zo stond er gister een paard bij ons in de buitenbak (er lag hier toen nog GEEN sneeuw), is over de bakrand heen gesprongen, verkeerd terecht gekomen en opslag dood.
Ik denk dat je zelf wel kunt inschatten of jouw paard met dit weer handelbaar en rustig genoeg is en wanneer je je paard uit de stal haalt merk je (als het goed is) gelijk wel of je wel of niet de sneeuw in kunt. Ten minste, ik heb vandaag een kleine wandeling in het bos met mijn paard aan de hand gemaakt en er was niks aan de hand, niet glad en goed te doen ook al lag er een pak sneeuw.
Als je een beetje verstandig kunt nadenken, kun je ook wel situaties inschatten en weten of jouw paard hieronder rustig zal blijven of niet.
En ongelukken kunnen natuurlijk altijd gebeuren. Maar ik vind het onzin, dat wanneer er wat sneeuw valt, je gelijk je paard binnen moet houden omdat er anders ongelukken kunnen gebeuren.
Wanneer ik mijn paard hele dagen binnen houdt, dan gebeuren er pas ongelukken.
En ik vind het heel erg dat er hier bokkers zijn die hun paard zijn verloren waarvan de oorzaak sneeuw was, maar ik vind dat je ook niet té voorzichtig met je paard moet worden, want daar wordt niemand vrolijker van, je paard niet en jij niet.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:01

Wollen sokken over de ijzers trekken wil al helpen en idd vaseline smeren. Vergeet ook vooral geen hoeven krabber.

Zorg dat je niet te lang hoeft te stappen totdat je er bent, loop er naast en niet er op (ivm evenwicht van het paard).

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:07

AnniekSolana schreef:
Ja, maar zo stond er gister een paard bij ons in de buitenbak (er lag hier toen nog GEEN sneeuw), is over de bakrand heen gesprongen, verkeerd terecht gekomen en opslag dood.
Ik denk dat je zelf wel kunt inschatten of jouw paard met dit weer handelbaar en rustig genoeg is en wanneer je je paard uit de stal haalt merk je (als het goed is) gelijk wel of je wel of niet de sneeuw in kunt. Ten minste, ik heb vandaag een kleine wandeling in het bos met mijn paard aan de hand gemaakt en er was niks aan de hand, niet glad en goed te doen ook al lag er een pak sneeuw.
Als je een beetje verstandig kunt nadenken, kun je ook wel situaties inschatten en weten of jouw paard hieronder rustig zal blijven of niet.
En ongelukken kunnen natuurlijk altijd gebeuren. Maar ik vind het onzin, dat wanneer er wat sneeuw valt, je gelijk je paard binnen moet houden omdat er anders ongelukken kunnen gebeuren.
Wanneer ik mijn paard hele dagen binnen houdt, dan gebeuren er pas ongelukken.
En ik vind het heel erg dat er hier bokkers zijn die hun paard zijn verloren waarvan de oorzaak sneeuw was, maar ik vind dat je ook niet té voorzichtig met je paard moet worden, want daar wordt niemand vrolijker van, je paard niet en jij niet.

Klopt helemaal, een ongeluk kan altijd gebeuren natuurlijk. Toch vind ik dat je met sneeuw wél extra voorzichtig moet zijn. Ongelukken gebeuren niet eens altijd door wegspringen of raar doen, ook het "rustig"in een spagaat glijden geeft erge blessures. Ik zeg ook niet dat je je paard binnen moet houden, maar schep dan een pad vrij en stap lekker wat aan de hand bijvoorbeeld. Of doe wat extra moeite en hou de buitenbak veilig begaanbaar. Wat erg trouwens van dat paard op jouw stal. Sterkte voor de betrokkenen.

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:13

Ja ben ik ook met je eens, dat het inderdaad niet alleen door raar doen fout kan gaan. Maar ik nam eigenlijk ook aan dat de TS er niet op zou gaan zitten? En alleen er naast wandelen?
De harde paden moeten gewoon het meest vermeden worden, want die zijn vaak het meest glad. En inderdaad, bij ons wordt er voor gezorgd dat de buitenbak veilig begaanbaar blijft. Erg fijn, want kunnen ze toch veilig naar buiten.
Ben trouwens wel benieuwd hoe het bij de TS gegaan is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:38

ik heb gister gereden ( aleen stap hoor ) met mijne op ijzers. ging prima, alleen stond ze wel af en toe op een flatgebouw :) Ze is ook weg gesprongen , niks gebeurt. later in het land zijn ze allemaal rond gaan galoperen. mijn ervaring is dat ze zelf prima controle hebben over hun benen . vorig jaar dacht ze de split te kunnen doen op het ijs _-:( %) ze is een kwartier kreupel geweest, daarna was het over. gelukkig kunnen ze HET MEESTE wel overleven en zijn ze niet super breekbaar

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:54

Gister ben ik op buitenrit geweest, geen problemen gehad... Ben wel over een weg gegaan waar gestrooid is dus viel mee... Maar ging erg goed en heb de hoeven helemaal niet bol gehad ...

Vanmiddag in de vak los gehad, zat wel Een klomp ijs in, maar geen rare dingen ... Ik denk dat als je ze niet opgejaagd worden ... Door mensen, maar natuurlijk ook door paarden, dat ze dan prima weten wat wel en niet kan... Als ze straks in het land komen als het bevroren is ken
Er wel beschermers om de benen :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:05

Hoe zit het dan met sneeuw als ze geen ijzers hebben? Mijn paarden lopen buiten, zijn met sneeuw/ijs altijd erg voorzichtig, maar vind het toch een eng idee om erop te rijden. Of ben ik dan te voorzichtig?

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:32

Zonder ijzers heb je geen last van klonten in de ijzers
Rijden kan wel als je rustig aan doet ... Kan niet in een buitenbad met sneeuw denk ik .. :P

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 00:23

gerlindie schreef:
Ushilove schreef:
Oke bedankt allemaal! morgen gaan we het zien. als het niet ged gaat jammer dan voor de foto's
Gaat ze weer lekker op stal;)

wat bedoel je hier precies mee? ik heb zelf geen ervaring met ijzers, maar er word dus gezegd dat er kans is op uitglijden, en dan ze jij 'jammer voor de foto's als ze uitglijd' als ik het goed heb. of bedoel je het anders? want het komt een beetje raar over

Nee ik bedoel:'
Het is jammer als het niet zou gaan. en als ze niet zeker staat en het spannend vindt. dan is het jammer voor de foto's maar ik wil niet het riscico lopen dat ze echt uitglijdt of op d'r bek gaat...
Dan zet ik haar liever op stal en ga 'smiddags rijden in de binnenbak ;)
Maar het is allemaal heel goed gegaan, ik heb getest of de vaseline werkte ( en echt wel!!)
ik heb links wel vaseline gedaan en rechts niet.
Steets gechekt en bij rechts moest ik steeds krabben en links niet ;)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:29

Waarom denk je dat een slee ijzer eronder heeft zitten??? Juist, dan glijd hij goed op de sneeuw en het ijs..... Dus lijkt me niet slim om met een paard op ijzers op sneeuw en ijs te lopen.... je paard kan schrikken en heel erg uitglijden...denk aan Bambi op het ijs..... Dat moet je gewoon niet willen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:07

Ik doe alles in de sneeuw wat ik normaal ook doe, ik ken de paden waar ik over rijd, belangrijk is natuurlijk wel dat ze vlak zijn want je kunt niet zien wat er onder de sneeuw ligt.
Maar gewoon draf en galop, gaat prima, nooit problemen gehad.
Het verraderlijke is de sneeuw die op de weg ligt, pap wordt en dan héél glad is, daar moet je echt voor uitkijken.
Mijn paarden staan allemaal op blote voeten trouwens.

Met een paard wat ijzers onder heeft zou ik het overigens nooit doen, hooguit een drafje als ik het pad goed ken. De kans op glijders is dan wel een stuk groter!