DA ziet botfragment over het hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:03

Shalot schreef:
Nee ik heb niet de keuring betaald? Ik heb niet de DA gekozen en geen PROK DA is. Echter is het wel een erkende DA. Dus dat zou toch niet mogen uitmaken. Het gaat mij er om dat hij het had moeten vermelden op keuringrapport.

Nou ik vind het een duur foutje. En ik zit met de gebakke peren. Wat is dan de toegevoegde waarde van een rontgenlogisch onderzoek

Vrij weinig, in mijn ogen. Hebben er al eens een, interessante, discussie over gehad toen ik nog op school zat. Je kan even zo goed rontgenologisch onderzoek gedaan hebben en er geen aanmerkingen op krijgen terwijl t paard overal last van heeft, en zo kan je net zo goed een paard hebben dat rontgenologisch afgekeurd is terwijl die nergens last van heeft. Hoeveel paarden zouden er wel niet hoog in de sport lopen zonder enige probleem terwijl die eigenlijk rontgenologisch afgekeurd zouden worden bij onderzoek? Rontgenologisch onderzoek is leuk, maar in mijn ogen zegt het niet altijd wat.

Neemt niet weg dat het voor jou wel ontzettend vervelend is dat je, waarschijnlijk, best veel betaald hebt voor een paard wat uiteindelijk toch niet ''goed'' blijkt te zijn. Fouten maken is menselijk. Het is ontzettend vervelend voor jou, maar jij zal vast ook ooit wel eens een foutje gemaakt hebben op je werk. Maar zoals de rest eigenlijk al zegt zou ik even proberen goed uit te zoeken of je hier nog wel wat mee kunt en evt in gesprek gaan met de verkoper en de DA. Juist doordat het niet door eigen DA en/of PROK gecertificeerde DA is gedaan en zowel de verkoper als betreffende DA het (over het hoofd hebben gezien en) niet wisten vraag ik me toch enigzins af hoe sterk je dan staat tegenover hen...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:17

iemand zei dat een botstukje aan de voorkant van de kogel niet erg is......bij mijn paard is deze weg gehaald omdat hij daar onzuiver mee liep
en er zit dus ook artrose :+

de DA vertelde dat deze kwaal erg veel voorkomt bij KWPN`s en dat hun er veel op de tafel krijgen

deze operatie is zo`n 1000 euro en een soort routine operatie met 95% slagings kans

ik hoop dat je er met de DA en vorige eigenaar uit gaat komen.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 23:58

Goede vraag. Hoeveel is je paard minder waard doordat er een chip is geconstateerd? Wie kan daar antwoord op geven? En chip of botfragment is toch een waarde vermindering.

Dus wie weet het antwoord? Het zit op een plek dat het nu geen kwaad kan. LV kogel. Echter weet je niet wat het in de toekomst doet

Jessix

Re: DA ziet botfragment over het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 00:08

Als je nu eens contact op neemt met de da dan kun je misschien nog wel regelen dat de bot chip verwijderd wordt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 00:10

Kogels worden voor Prok niet beoordeeld, omdat de erfelijkheid van OC(D) daarvan zeer gering is. Is dus geen enkel bezwaar om je paard daarmee Prok te krijgen. Wel moeten de gemaakte foto's voldoen aan de Prok-eisen (de scherpte en hoek waaruit ze gemaakt zijn) en uiteraard aan de gestelde eisen voor de andere gewrichten. Is het botfragmentje een chip of avulsie?

Enne, je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt. Geldt niet alleen voor de chip, maar juist voor je hele paard. Gezond kopen is niet zo moeilijk, gezond houden een hele kunst.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:44

Marion71 schreef:
Kogels worden voor Prok niet beoordeeld, omdat de erfelijkheid van OC(D) daarvan zeer gering is. Is dus geen enkel bezwaar om je paard daarmee Prok te krijgen. Wel moeten de gemaakte foto's voldoen aan de Prok-eisen (de scherpte en hoek waaruit ze gemaakt zijn) en uiteraard aan de gestelde eisen voor de andere gewrichten. Is het botfragmentje een chip of avulsie?

Enne, je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt. Geldt niet alleen voor de chip, maar juist voor je hele paard. Gezond kopen is niet zo moeilijk, gezond houden een hele kunst.

Dat laatste stuk is een waarheid als een koe!!
TS : Ik begrijp niet dat, als de keuring dan toch zo belangrijk is, je zelf geen dierenarts hebt gekozen om de keuring te doen.
Het is algemeen geweten dat er dikwijls problemen en eindeloze discussies van komen als je de dierenarts van de verkoper de keuring laat doen.
Ik begrijp ook niet (of heb ik misschien slecht gelezen) dat je je eigen Da pas naar de foto's hebt laten kijken als je het paard al gekocht hebt... Dat doe je toch voor je het dier effectief koopt?? Toch zeker als het zo belangrijk is dat het 100% in orde moet zijn voor jou en dat je echt geen paard wilt met bemerkingen op de foto's??

En als de DA van de verkoper de chip effectief niet had gezien (wat ik betwijfel), dan zal het allemaal best wel meevallen.
Hoeveel je paard nu minder waard is? Dat hangt ervan af hoe oud ze is, wat ze al gepresteerd heeft en of ze 100% was op de klinische keuring.
ALs ze nog jong is en bv nog niet zadelmak, dan is het een heel ander verhaal tov dat ze bv 7 jaar is en al op serieus niveau getraind/gereden is.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:40

Shalot schreef:
Oke ik snap dat meerdere zeggen een DA is maar een mens. Maar wie had ik dan moeten na laten kijken of vertrouwen en betekend voor de verkopers van tegenwoordig dat het geen waarde heeft om een paard vooraf te laten keuren. Ik wilde een paard zonder op of aanmerkingen op rapport

Je had dit paard zelf moeten laten keuren, of er bij moeten zijn ;)

En met een heel klein fragment hebben ze niet direct een aanmerking, dat is nonsens, als jij een paard had willen kopen zonder ook maar een hele kleine opmerking, met alleen maar 1'tjes, dan had je het paard zelf moeten keuren, en nu niet jammeren achteraf.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:44

Shalot schreef:
Goede vraag. Hoeveel is je paard minder waard doordat er een chip is geconstateerd? Wie kan daar antwoord op geven? En chip of botfragment is toch een waarde vermindering.

Dus wie weet het antwoord? Het zit op een plek dat het nu geen kwaad kan. LV kogel. Echter weet je niet wat het in de toekomst doet

Het hoeft helemaal geen reden te zijn dat een paard minder waard is, je bent erg zwart wit, misschien je even verdiepen in een röntgen rapport....

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:21

Elke aanmerking drukt de prijs, ook al is het niet van belang. Al is het alleen al doordat de koper van zo'n paard die aanmerking snel zal aangrijpen om de prijs te drukken.
Als ik een paard voor de verkoop koop wil ik ook geen aanmerkingen, tenzij heel miniem. En als ik een al
gerontgend paard tref met allemaal 1 tjes laat ik hem zeker overkeuren of de foto's heel goed controleren.
Dat vertrouw ik al helemaal niet.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 21:26

Het zit in de LV kogel aan de voorkant van gewricht. Nu is het rustig echter geeft eigen DA aan dat paard jaarlijks een onderzoek moet krijgen om te zorgen dat mocht er wel wat zijn dat ik niet te laat ben.

Voor diegene die het interresant vind. Rechtsbijstand gebeld. Een DA heeft een meldingsplicht of het nu groot, klein, wel of niet kwaad kan. De DA is in gebreken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:32

Shalot schreef:
Het zit in de LV kogel aan de voorkant van gewricht. Nu is het rustig echter geeft eigen DA aan dat paard jaarlijks een onderzoek moet krijgen om te zorgen dat mocht er wel wat zijn dat ik niet te laat ben.

Voor diegene die het interresant vind. Rechtsbijstand gebeld. Een DA heeft een meldingsplicht of het nu groot, klein, wel of niet kwaad kan. De DA is in gebreken.

ik heb in mijn profiel foto`s van mijn paard, ook met een chip RV kootgewricht
ghij liep er wel onzuiver op

tijdens de keuring goed door de buigproef

paard had altijd op zachte bodem gelopen en bij mij op de weg, na paar mnd begon hij onzuiver te lopen en dit kwam er op de foto tevoorschijn

hij is weer helemaal rad na de operatie :j

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 21:37

Nou inderdaad ben erg blij voor je. Maar al had ik dit vooraf geweten dan had ik het paard niet gekocht. Ik had met verkoper afgesproken. rontgen keuren. Zonder op of aanmerking. Zowel dan gaat koop niet door.

Ik heb namelijk net een paard gehad met een vergelijkbare blessure en op latere leeftijd wel last van.

Het gaat mij ook niet erom of paard wel of niet goed gekeurd is. En of paard er wel of niet mee de sport in kan. Het gaat mij erom dat DA dit had moeten melden

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:44

Shalot schreef:
Nou inderdaad ben erg blij voor je. Maar al had ik dit vooraf geweten dan had ik het paard niet gekocht. Ik had met verkoper afgesproken. rontgen keuren. Zonder op of aanmerking. Zowel dan gaat koop niet door.

Ik heb namelijk net een paard gehad met een vergelijkbare blessure en op latere leeftijd wel last van.

Het gaat mij ook niet erom of paard wel of niet goed gekeurd is. En of paard er wel of niet mee de sport in kan. Het gaat mij erom dat DA dit had moeten melden

Maar wat nou als dit zo klein is dat hij het niet gezien heeft? Dan kon hij het toch ook helemaal niet melden.

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 21:45

Heb hem gesproken. Hij heeft het ook gezien. Maar vond het niet nodig om te melden

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:49

Dan is dat mooi kl*te en ook niet echt handig vd DA...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:59

Dat vind ik wel slordig. Misschien onaardig gedacht, maar is hij goed bekend met de verkoper?

Ik heb een paard in het verleden gekocht dat op alletwee de kogels een chip aan de voorkant had. Heb dit wel goed overlegd met praktijk Bodegraven waar hij gekeurd werd. Moest geen probleem zijn, tenzij hij op hoger nivo zou gaan lopen. Paard is nu lekker met pensioen en heeft Lichte Tour gelopen zonder problemen. Het hoeft dus geen probleem te zijn. Als je hem laat opereren is het probleem hoe dan ook opgelost. Je loopt alleen natuurlijk wel het risico van de operatie. Wij hebben al meerdere paarden laten opereren aan chipjes en sloten dan een aparte verzekering af voor het risico van de operatie.
Het zou mooi zijn als de DA de kosten voor het verwijderen dan voor zijn rekening zou nemen. Wel zo netjes. Fouten zijn menselijk maar je moet ze wel proberen recht te trekken lijkt me zo.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:01

niet alleen de DA is nalatig geweest, zoiets meld je toch?daarom laat je toch foto`s maken!!

en van de verkoper..........geen goed woord voor over, die wist dat het paard zowat onverkoopbaar zou worden als dit vermeld zou worden
juist in deze tijd waar zoveel paarden te koop staan.

maar goed jij zit ermee, hopelijk krijgt hij er geen last van, en hoef er geen operatie gedaan te worden.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:11

Kan deze dan niet wel aansprakelijk gesteld worden, als hij het wist is hij nalatig geweest.

Zou hij dan niet de kosten van de eventuele operatie op zich kunnen nemen?
Lijk mij in ieder geval wel zo netjes

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 22:18

Ik ga er inderdaad nu een zaak van maken.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 23:26

die van ons zat ook op een plek waar het niet gevaarlijk was en kon voor €500 verwijderd worden alleen dan is hij wel geopereerd en dan krijg je daar weer vragen over. Tuurlijk drukt dit de prijs. Het hoort er niet. Wel gezien niet vermeld dat vind ik echt niet kunnen. Ons heeft dit geintje veel geld gekost en men kan nu wel zeggen dat het niets uit maakt maar als je kunt kiezen tussen een paard met of zonder dan gaat het merendeel voor zonder zeker weten. Ik in ieder geval wel. Ik zou het zeker niet accepteren het kost je gewoon te veel geld en dit is niet wat je wilt en wat was afgesproken en gekeurt is gekeurt dat moet toch gewoon goed gebeuren zonder dat er iemand bij staat te kijken van de andere partij.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:01

Shalot schreef:
Heb hem gesproken. Hij heeft het ook gezien. Maar vond het niet nodig om te melden

Heb je deze uitspraak zwart op wit staan of heeft hij deze mondeling gedaan. Mocht hij deze mondeling gedaan hebben hoe ga je dit dan bewijzen of met hem en/ of de verkoper oplossen of ga je er een zaak van maken??

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:09

Ik zou even bij van Schelstraeten kijken of op horses.nl daar staan een aantal soortgelijke rechtzaken en dan kun je ook zien of je kans maakt.
Je kan ook bij hun juridisch advies inwinnen maar dat zal wel wat kosten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:06

Shalot schreef:

Daarom moet je er zelf ook altijd bij zijn.
Tevens is het ook algemeen bekend dat je zelf de DA uit moet zoeken, juist om dit te voorkomen.

Maar het maakt het niet minder vervelend dat je nu met een paard met een ''gebrek'' zit.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen in welke prijsklasse je gekocht hebt?

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:17

Maar ik neem aan dat de DA niet bewust het over het hoofd heeft gezien? Hij heeft er zelf nl helemaal geen belang bij of dit paard een chip heeft of niet, vindt je gedachtegang een beetje kort door de bocht.
Je had bijvoorbeeld altijd zelf met de gemaakte rontgenfoto's op cd voor een second opinion naar een andere DA kunnen gaan, voordat je besloot het paard te kopen.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:26

Wat sommige DA's zien maar wel goedkeuren schijnt dus wel eens af te wijken.
In mijn zoektocht naar een nieuw paard, liet ik een paard keuren. FOto's waren 5 dagen oud, en werden door 1 DA ter plaatse goedgekeurd, paard was geschikt voor de sport.
Toen ik mijn eigen DA dezelfde (!) foto's liet keuren, keurde hij het paard af op de eerste foto. Botfragment in het kogelgewricht, operabel, maar met mijn doel voor het paard (op termijn eventing) niet geschikt.

Misschien nalatig van de DA, maar weet niet of er ook een deel 'onderzoeksplicht' bij zit. Eerste DA was ook keus van verkopende partij, ik wilde persé mijn vertrouwde DA laten kijken, die ook mijn doel voor het paard kent.