Kopen jullie een 21jarig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:24

Ja daarom, in een jaar kan de gezondheid ook veel achteruit gaan. Dus laat je niet 'beetnemen' dat je ze al zolang kent dus dan moet het wel goed zijn.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:33

Ik heb in Juli vorig jaar een 17 jarige ruin gekocht, hij stond toen al bijna een jaar stil (dus, dik en amper conditie), na de klinische keuring kregen we te horen dat er weinig mis mee was en de DA het een prima paardje vond die nog een aantal jaar mee zou kunnen.

Ik heb 'm toen gekocht, en nog geen seconde spijt van gehad. Hij voelt zich ook nog helemaal oud haha.

Ik zou ervoor gaan als je een klik hebt met het paard, en de klinische keuring niks (ernstigs) naar boven brengt. (Ja, die kosten zou ik toch voor lief nemen.)
Of ze kan fokken of niet zou voor mij even bijzaak zijn, je moet vooral een paard hebben waar je iets mee/aan hebt, buiten het financieel plaatje. Enfijn, dat is dan toch mijn gevoel ;)

anneliesdj

Re: Kopen jullie een 21jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:37

De klinische keuring zou ik zowieso doen, ook als je besluit haar wel te nemen weet je meteen wat aandachtspunten zijn; of de tanden goed zijn, of ze wormen heeft ed.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:54

Ik denk het niet anders wordt het als het een van de paarden zou betreffen die hier op stal staan die ik al jaren ken. Maar dat is wat anders natuurlijk.
Persoonlijk als het dier nu in slechte conditie is zou ermee fokken voor mij echt niet eerlijk meer zijn. Zeker paarden die wat ouder zijn hebben weleens moeite weer op gewicht te komen en te blijven. Dat is vrij lastig een veulen vergt gewoon ontzettend veel dus dat zou ik sowieso uitsluiten. Verder kun je natuurlijk kijken hoe het in de toekomst gaat wat rijden betreft.
Ik zou het niet gauw doen, komen meestal een hoop zorgen en wie weet kosten aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:01

Ik zou het niet meer aandurven. Niet mee fokken en er niet meer op durven rijden (zelfs niet als het gaat om een recreatief ritje. Zou het net onder je dood neervallen zeg. Of met een goed veulen erin de dracht niet overleven. Risico is toch of het hart het blijft doen zeg maar.
Wel doen als je het paard een rustige oude dag wil geven.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:05

ik zelf heb door de jaren heen verschillende paardjes op leeftijd weggegeven voor een goed tehuis
waar nog wat mee gedaan word dat is zeker beter voor het paard
op deze leeftijd zijn goede papieren ,fokken ,op niveau rijden niet meer van belang
je mag blij zijn dat je paardje nog wat mooie jaren krijgt en een goede verzorging
ik heb op het moment een ruin van 23 jaar kan nog bereden worden maar geniet van zijn pensioen
moet ik hem ooit wegdoen dan zal ik er zeker niets voor hoeven hebben als hij maar goed verzorgd word en aandacht krijgt
als een ouder paard een slechte conditie heeft( mager) dan duurt het lang voordat dat goed komt als het al goed komt er zal ook geld in gaan zitten( opknappertje)
ik zou me er alleen aan wagen als er geen aanschafkosten zijn en er nog een mogelijkheid is dat het paard in de toekomst nog bereden kan worden anders zeg ik niet doen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:07

ik zou het nu niet doen..zit al met een van 26 en een van 19...en verlang naar een jong paard zonder problemen. :D

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:08

Ik heb zelf pas een oud paard gekocht voor de slachtprijs (€ 300). Het paard is zeer goed in conditie en er zaten geen papieren bij. Maar voor papieren erbij zou ik echt niet meer betaald hebben. Ze mag hier blijven tot ze op is en er gaan ongetwijfeld nog de nodige kosten aan komen. Over een tijdje zal ze misschien aan speciaal voer moeten en dat is natuurlijk ook niet goedkoop, om over de dierenartskosten nog maar te zwijgen. Ik vind persoonlijk € 1000 erg veel geld.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:11

Ik zou zeker niet boven de 500 euro gaan betalen. Maar als je het paard al kent en je hebt er een goed gevoel bij, dan zou ik er voor gaan. Maar niemand kan in jouw portomenee kijken, kun je de gok wagen? Dat is de vraag volgens mij die je jezelf moet stellen, stel dat er hoge kosten bij komen, kan en wil je die dan dragen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:11

Ik heb in maart een 22-jarige pony gekocht voor mijn jongste dochter. Het speelde uiteraard ook mee dat ze al eerder van ons is geweest (van haar 15e tot haar 18e). Toen ze weer te koop kwam heb ik geen moment geaarzeld en haar opgehaald (zonder ook maar eerst te gaan kijken). Hier speelt een enorm stuk emotie bij, pony gaat hier nooit meer weg. Ze loopt nog prima met onze jongste en binnenkort haar eerste wedstrijd. Ik heb nog € 500,00 voor haar betaald (daar had ik haar ook voor verkocht).

Ik zou het paard sowieso klinisch laten keuren, zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan die evt al bekend zouden kunnen zijn. En duidelijk aan de DA aangeven met welke verwachtingen je het paard wilt kopen. En of ze evt nog voor de fok geschikt zou zijn. Als ze al meerdere veulens heeft gehad, zou dat best nog mogelijk kunnen zijn.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:17

Dood omvallen kan op elke leeftijd
dat weet je niet heb je niet in de hand.
Wij hebben een 23+er en vele jongere leggen het af bij haar.
Voor een symbolisch bedrag overgenomen en geen spijt
(nou ja af en toe het is nog al een botte bok als ze het in de kop krijgt :D )
Laatst bijgewerkt door jackyline op 03-12-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:18

De hamvraag is: waarom zou je juist dit paard willen hebben? Is ze speciaal voor jou? Zo niet, dan kun je in deze tijd waarschijnlijk wel een jongere merrie met even goede papieren kopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:21

Ik zou wel foto's laten maken om eventuele atrose te kunnen zien,samen met een klinische keuring. meer dan 500 zou ik ook niet betalen. Als fokmerrie is ze in deze tijd ook niet veel waard,want fokken is nu over het algemeen ook niet winstgevend als hobbyfokker.(eerder een dure hobby)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:24

Ik denk dat je op die leeftijd niet mag verwachten dat zo'n paard 100% scoort op foto's en buigproeven. Dat is niet reeël. De vraag is alleen in welke mate er sprake is van evt artrose en of andere dingen meespelen gezien ze er slecht uitziet. Dat laatste is toch iets om terdege bij stil te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:26

Nee zou ik niet doen. Tenzij ik geld over had, dan zou ik het paard een mooi pensioen willen gunnen.
Veulen fokken zou ik ook niet meer doen..
Als ik het zou doen, zou het uit medelijden zijn met het dier..

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:29

Gaat het toevallig om een voskleurige welsh merrie met een onregelmatige smalle bles, zonder aftekeningen aan de benen? Je beschrijving komt namelijk heel erg overeen met een pony die ik een aantal jaren geleden uit het oog ben verloren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:29

Realiseer je wel dat ze pas een veulen zal krijgen als de merrie 23 jr. is........áls dat lukt op die leeftijd en met deze conditie. De vraag is of je haar dat aan wil doen.
En over haar toekomstige gezondheid is niks gegarandeerd. Je weet alleen dat ze nu niet in goede doen is, niet wat de oorzaak is.
Mogelijk is ze eerder al gust gebleven. Waarom zou een fokker anders een fokmerrie met goed papier willen verkopen?

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:33

Daarom ook mijn reactie. De merrie die ik in mijn hoofd heb is 2 jaar geleden gust gebleven, dat jaar ervoor is haar veulen overleden, dit in combinatie met haar leeftijd: Ik denk dat je dan beter niet met haar kan fokken, mocht het om deze merrie gaan.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:34

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:35

geerke schreef:
ik zou het nu niet doen..zit al met een van 26 en een van 19...en verlang naar een jong paard zonder problemen. :D

Ik heb er eentje van bijna 21, en eentje van 3,5.. Ik kan je zeggen dat die van 21 in betere conditie is..haha!

Ik zou het gewoon doen als het goed voelt. Leeftijd is maar een getal.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:44

Ik zou het doen, maar wel voor een realistische prijs. Ook oudjes kunnen vaak nog een heel eind opknappen met de juiste verzorging, en voor recreatieve ritjes zijn ze vaak heel geschikt. Een veulen fokken zou ik op die leeftijd niet meer doen. Als de moeder daarvoor niet meer in de juiste conditie is kan het veulen daar ook de rest van zn leven onder te lijden hebben (bijv blijvende groeiachterstand).

ASPO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:48

Zou ik zelf een paard kopen van 21 jaar... nee. Zou ik het afraden om te doen... Ook niet. Ben zelf in het bezit van een midden twintiger en die doet het absoluut goed. Is in goede conditie, loopt 4 keer in de week, 3 keer met mij en nog een keer met een 10 jarig meisje. Kan nog springen en ook het bos in door het mulle zand geen probleem. Loopt als een zonnetje. Elk paard maakt evenveel kans om te hemelen. Afgelopen jaren heb ik meer 4/5/6 jarigen zien weg vallen dan de aanwezige oudjes. Op een of andere manier wandelen die wel door. Ik zou er hooguit 750 euro voor willen uitgeven.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:49

Als je er een goed gevoel bij hebt, het paard nog niet op is en je er een reeel bedrag voor mag betalen, zou ik zeggen DOEN.

Ik heb ook een 18 jarige gekocht 1,5 week geleden, zou je niet zeggen heeft energie van een 5 jarige.
Als je er rustig mee aan de gang gaat, het paard niet lange periodes stil zet kan je er nog lang plezier van hebben.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:50

Klinische keuring wil ik overwegen, foto's zeker niet. Ze mag best wat artrose hebben. Pezen ed voelen super aan, ze mankt absoluut niet, heeft nergens verdikkingen of littekens. Foto's zijn goed voor een jonger paard waar je nog jaren wil mee rijden.

Zeggen dat een 21jarige alleen nog maar op pensioen mag staan vind ik niet correct. Sommige 20jarige moeten idd op pensioen, andere kunnen nog 5 jaar serieus aan het werk. Dat hangt van paard tot paard af.

Een ander jonger paard zoeken met dezelfde papieren, is niet betaalbaar.
In dit geval was de combinatie tussen een goed betrouwbaar recreatiepaard en de mogelijkheid om nog een veulen te fokken met een mooi papier voor mezelf, mooi natuurlijk.
Op die leeftijd heb je op beide geen garantie zowel niet op jaren recreatief plezier, dan op een veulen.
Maar bij het bezichtigen, vond ik haar conditie zeker niet optimaal.
Ze zicht wel vol levenslust en wilt absoluut vooruit tijdens het rijden.
Serieuze tekorten voorzie ik niet direct, maar dat kan je nooit weten.

Besluit staat vast, voor een laag bedrag kopen we haar, anders hoeft het niet.

In ad staat dan dat ze een goede thuis zoeken, maar eigenlijk willen ze gewoon geld krijgen.
Ik verkoop mijn paard liever 500euro goedkoper aan mensen die hem een goed leven geven, dan voor 100euro meer aan mensen waar ik aan twijfel. Maar niet iedereen is zo ingesteld blijkbaar.

Bedankt allemaal!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:54

Nee ik zou het niet doen, en ermee fokken al helemaal niet, ze is wel 21 jaar he en genoeg is genoeg en de paardenmarkt zit er vol mee, dus waarom nog meer bijfokken.

Dus eigenlijk wil je er ook wat aan verdienen en niet alleen de huidige eigenaren door er geld van het dier te willen hebben.

Je moet niet naar de conditie kijken maar naar de jaartallen, dat is het eerlijkste naar het dier toe.

Want een vrouw van 60 jaar kan super goed uitzien en jong uitzien maar ze gaan toch niet meer aan een zwangerschap beginnen en of nog aan topsport gaan beginnen, kijk ik bedoel maar.

Is het enkel voor gezelschap voor een ander oud paard ok, maar dan wel gratis, want je krijgt er genoeg kosten aan.