Ferdo schreef:Goh, over paarden in de topsport ben ik helemaal niet te spreken. Op gebied van rijden ook niet.
Maar ik vind dat een paard toch minstens 4 uur buiten moet komen, en dan op de wei of op een paddock. Maar ze zijn idd te goed voor buiten te staan, ze zouden zich eens moeten mistrappen. Sja, dat is het risico van paarden houden, er kan altijd iets mee gebeuren, ook met de toppaarden. Als je daarmee niet kunt leven, moet je maar geen paarden houden...
Ik kan het niet helpen, maar bij een dergelijk kortzichtige opmerking schiet ik toch even uit mijn slof.
Een ruiter die een paard in de topsport (of is het tobsport?) is zelden de eigenaar van een paard.
En de eigenaar van een paard, die wil dat paard dat een ton of meer waard is, zo lang mogelijk heel houden.
Dus als ruiter-trainer van een dergelijk paard van een ander, heb je maar beperkte mogelijkheden. En als er een ongeluk gebeurt op een weiland dat te voorkomen was geweest, kun je als trainer-ruiter niet naar een eigenaar toestappen, je schouder ophalen en roepen dat "ongelukken kunnen gebeuren, en als je daar niet mee om kunt gaan, je maar geen paarden moet gaan houden..." Het paard loopt risico's genoeg, op blessures tijdens het werk of daarna, ook gewoon als hij in de box staat.....