Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Luz_ElenaE schreef:Er zit wel degelijk verschil tussen zomer en winterbanden. Wij hebben 1 auto die altijd zomerbanden heeft en de andere heeft 's winters winterbanden. Het sneeuwde heel erg en ik moest naar het paard dus mijn vader was zo lief me te brengen. De heenweg met zomerbanden glibberden we alle kanten op op de terugweg had die de ander auto mee met winterbanden dus en probeerde die dezelfde trucjes uit maar die auto bleef perfect liggen.
sflj schreef:Waarom zou je sneeuwkettingen om niet aangedreven- en niet gestuurde wielen leggen?
Wie gaat er überhaupt met z'n paarden in de trailer op pad als de wegen besneeuwd zijn?!
En banden... ach als ze maar profiel hebben en in goede staat.
Niet te druk om maken dus!
Lara_Silver schreef:sflj schreef:Waarom zou je sneeuwkettingen om niet aangedreven- en niet gestuurde wielen leggen?
Wie gaat er überhaupt met z'n paarden in de trailer op pad als de wegen besneeuwd zijn?!
En banden... ach als ze maar profiel hebben en in goede staat.
Niet te druk om maken dus!
Onzin, zomerbanden worden onder de 5 graden keihard, kun je 1 cm profiel hebben dat zal je niet helpen. Dus in principe heeft winterbanden op de niet aangedreven noch gestuurde as van het voertuig ook geen zin? Juist ja, dubbel onzin. In de winter hoor je je voertuigen gewoon uit te rusten met de goede band. Mud en snow/ matsch und schnee is prima, maar echte goede winterbanden (die met het vlokjes-symbool) is nog beter. Wij hebben onze paarden moeten vervoeren uit noodgeval, aangezien ze slechts met zn tweetjes op stal stonden en de temperaturen tegen de -15 en later -20 gingen. Aangzien er toen al een goede meter was gevallen waren wij heel blij dat we goede banden onder zowel de auto als de trailer hadden.
" Jaja...ikke schreef:Mag ik je er even op wijzen dat Zwitserland geen NL is; winterbanden als "modegril" is iets van de laatste tien jaar! Wat nu "opeens" als winterband verkocht wordt (en volgens diezelfde modegril dus gewisseld) is jaaaaaaarenlang als standaard-band onder elke nieuwe Range Rover geleverd!
Het punt is inderdaad dat "winterbanden" een andere samenstelling hebben, waardoor ze wat beter tegen lagere temperaturen kunnen (en ook daar zijn grenzen aan!!!), dat klopt wel. Echter, dat banden door ermee te rijden een hogere eigen temperatuur krijgen en daarmee weer hun "gewone" rij-eigenschappen, daar gaan we voor het gemak maar even aan voorbij, dat verkoopt immers geen winterbanden!
Dat "zomerbanden" keihard worden is ook onzin. Het duurt alleen wat langer voordat dergelijke banden in koude omstandigheden hun werk goed kunnen doen. Dat jij de band niet de omstandigheden kunt bieden die zo'n band nodig heeft, dat is jouw probleem, niet dat van de band. Immers, als jij in de winter de band niet "op temperatuur" krijgt, krijg je dat in de zomer ook niet en is het wellicht zinvoller om gewoon standaard "winterbanden" te laten monteren en daar jaarrond mee te rijden.......
Lara_Silver schreef:ikke schreef:Mag ik je er even op wijzen dat Zwitserland geen NL is; winterbanden als "modegril" is iets van de laatste tien jaar! Wat nu "opeens" als winterband verkocht wordt (en volgens diezelfde modegril dus gewisseld) is jaaaaaaarenlang als standaard-band onder elke nieuwe Range Rover geleverd!
Het punt is inderdaad dat "winterbanden" een andere samenstelling hebben, waardoor ze wat beter tegen lagere temperaturen kunnen (en ook daar zijn grenzen aan!!!), dat klopt wel. Echter, dat banden door ermee te rijden een hogere eigen temperatuur krijgen en daarmee weer hun "gewone" rij-eigenschappen, daar gaan we voor het gemak maar even aan voorbij, dat verkoopt immers geen winterbanden!
Dat "zomerbanden" keihard worden is ook onzin. Het duurt alleen wat langer voordat dergelijke banden in koude omstandigheden hun werk goed kunnen doen. Dat jij de band niet de omstandigheden kunt bieden die zo'n band nodig heeft, dat is jouw probleem, niet dat van de band. Immers, als jij in de winter de band niet "op temperatuur" krijgt, krijg je dat in de zomer ook niet en is het wellicht zinvoller om gewoon standaard "winterbanden" te laten monteren en daar jaarrond mee te rijden.......
Ik heb het hier over gewone personenauto's niet over de banden die onder gebruiksvoertuigen gelegd worden. Daar heb je vaak niet eens variatie, dat is standaard MS. (Zowel Jeep, als de Maverick, Q5 en Q7 waarvan ik de banden gewisselt heb) In geen enkel geval komt een zomerband bij de - graden aan zijn normale eigenschappen, zelfs niet na een flink stuk gereden te hebben. De rubber samenstelling van een zomerband is harder, dit veranderd minimaal met de temperatuur. Het is de lucht in de band die opwarmt waardoor de bandendruk veranderd. Het rubber zelf blijft absoluut hetzelfde. Wil je als huis tuin en keuken chauffeur het bandenoppervlak gaan opwarmen dan zit je standaard aan zo'n honderden kilometers autobaan per dag. En het lijkt me sterk dat de gemiddelde bestuurder die trajecten aflegt.
Daarom is het ook hoogst onzinnig winterbanden in de zomer te monteren, het rubber is veel zachter en de slijtage is dus hoger. Deze banden hebben juist een bepaalde lage temperatuur nodig om optimaal te functioneren. Wat ik mijn banden kan 'bieden' is niet relevant, een goede band hoort direct, bij iedere temperatuur optimaal te zijn. We rijden immers niet met slicks, die een bepaalde temperatuur nodig hebben om aan het asfalt te blijven plakken en het ook toelaten opgewarmd te worden.We rijden met normale auto's en normale banden.
Zou banketstaaf zijn voor het oude vrouwtje om de hoek die niet kan gaan inkopen 10 minuten verderop omdat haar banden eerst 'op temperatuur' moeten zijn. Daarom, de huidige bandenproducenten houden hier rekening mee. Laatst voor mijn werk/ studie nog een producent bezocht, was heel interessant, heb veel kunnen leren over de samenstelling en het gebruik van de verschillende soorten banden. Hier zijn ook preventiecampagnes vanuit de staat die op het gebruik van winterbanden wijst. Kan een modegril zijn maar het kan ook serieus genomen worden. Maar ach ik zie het als de bestuuders van het buurcanton bij ons de heuvels op willen. (Om bij ons te komen hebben ze vaak al zo'n 50 km moeten afleggen, de bandentemperatuur is dus al gestegen) En toch zijn net zij diegenen die files veroorzaken omdat hun zomerbandjes een bepaalde lage temperatuur en een kleine heuvel niet meer aankunnen en ze dus blijven staan. Of in de berm belanden. Maargoed wellicht heb je gelijk en neem ik het serieuzer omdat daar waar ik woon winterbanden gewoon een must zijn, en dat in Nederland nu even minder het geval is.
CrazyCat schreef:Ik daag de mensen die zeggen dat een winterband geen verschil maakt uit om eens hier van de berg te komen rijden als het sneeuwt met je zomerbandjes.
Ik kom op zomerbanden niet eens het erf af.
Echter sneeuwkettingen heb ik zelfs hier op de gewone weg nog niet nodig gehad.
ikke schreef:Bij welke bandenfabrikant heb jij aandelen???
Dat "winterbanden" in de zomer ietsje harder slijten klopt wel, maar zolang die "winterbanden" probleemloos 200k meegaan, zie ik niet in wat er onzinnig is aan "winterbanden" in de zomer. Ook voor "gebruiksvoertuigen" zoals mijn Range Rover kun je tegenwoordig alle soorten en maten banden kopen; voor elke gelegenheid een andere band!
Enne, voor het opwarmen van een band heb je maar enkele km's nodig, maar hoe kouder de omgeving, hoe langer het duurt, maar echt geen 100-en km snelweg zoals jij sugerreerd; dat is regelrechte flauwekul! Die "oude vrouwtjes" waar jij op doelt, die rijden hier zelden of nooit met winterbanden, die hebben zoveel levenswijsheid dat je hen die onzin niet meer verkoopt!
Hier doen sommige organisaties ook erg hun best om de omzetten van de fabrikanten te spekken. Ik kan er alleen maar om lachen. Veiligheid zit eerst en vooral tussen je oren, niet in je banden!
Dat je in Zwitserland andere eisen aan auto's en banden stelt klopt wel, net zo goed als dat de fanatieke terreinrijder hele andere banden eronder heeft dan degene die z'n 4x4 vooral als comfortabele reisauto inzet. Je moet zorgen dat je materiaal is opgewassen tegen de omstandigheden waaronder je het gaat gebruiken. Die eisen zijn op een 1500m hoge Zwitserse alp anders dan op zeeniveau in dit natte kikkerlandje!
Lara_Silver schreef:ikke schreef:Bij welke bandenfabrikant heb jij aandelen???
Dat "winterbanden" in de zomer ietsje harder slijten klopt wel, maar zolang die "winterbanden" probleemloos 200k meegaan, zie ik niet in wat er onzinnig is aan "winterbanden" in de zomer. Ook voor "gebruiksvoertuigen" zoals mijn Range Rover kun je tegenwoordig alle soorten en maten banden kopen; voor elke gelegenheid een andere band!
Enne, voor het opwarmen van een band heb je maar enkele km's nodig, maar hoe kouder de omgeving, hoe langer het duurt, maar echt geen 100-en km snelweg zoals jij sugerreerd; dat is regelrechte flauwekul! Die "oude vrouwtjes" waar jij op doelt, die rijden hier zelden of nooit met winterbanden, die hebben zoveel levenswijsheid dat je hen die onzin niet meer verkoopt!
Hier doen sommige organisaties ook erg hun best om de omzetten van de fabrikanten te spekken. Ik kan er alleen maar om lachen. Veiligheid zit eerst en vooral tussen je oren, niet in je banden!
Dat je in Zwitserland andere eisen aan auto's en banden stelt klopt wel, net zo goed als dat de fanatieke terreinrijder hele andere banden eronder heeft dan degene die z'n 4x4 vooral als comfortabele reisauto inzet. Je moet zorgen dat je materiaal is opgewassen tegen de omstandigheden waaronder je het gaat gebruiken. Die eisen zijn op een 1500m hoge Zwitserse alp anders dan op zeeniveau in dit natte kikkerlandje!
Geen aandelen hier. Wel sinds 2 maanden iedere dag zo'n 50 banden in de hand. Ben zelf erg fan van Gislaved en Michelin moet ik wel zeggen. Heb dan ook niets anders onder mijn auto. Ik vind het erg bijzonder dat je er van overtuigd bent dat je het rubber van de band zo makkelijk kan opwarmen en dat je met dit temperatuurverschil zelfs de eigenschappen van een winterband kun imiteren. Dus de auto-ingenieur die ons op school alles over banden leert, en dus absoluut objectief is, zal wel flauwekul vertellen? Ik moet zeggen dat ik jou posts dan eerder lachwekkend vind dan dat ik ze als een serieus argument zie. Levenswijsheid is geen garantie voor zekerheid, en juist die mensen zie ik liever met goede banden onder hun auto. Veiligheid zit eerst in je kunde en dan in je banden. Bij een flinke noodstop op slecht wegdek kun je nog zoveel veiligheid tussen je oren hebben, jou auto zal veel later tot stilstand komen dan diegene die er adequate banden onder heeft liggen. Iets flauwekul noemen zou ik pas doen als je 100% zeker bent van de zaak en vooral technisch beter ingelicht bent, want dat onderbreekt er duidelijk in je uitleg. Je blijft schreeuwen dat je het onzin vind, maar de hoe en wat, ontbreekt duidelijk. Ja het temperatuurverhaaltje, dat blijf je herhalen, maar andere elementen in een band blijk je te overzien. Maargoed, de dag dat je eens een flinke glijder maakt, omdat de wrijvingscoëfficiënt van je bandjes simpelweg te laag wordt (nog altijd met de veiligheid tussen de oren uiteraard), of je eens flink vast komt te zitten en diezelfde zomerbandjes de sneeuw niet meer kunnen wegwerken dan zul je uiteindelijk vast en zeker begrijpen wat ik bedoel. Hetzelfde geld voor de banden op de trailer.
ikke schreef:CrazyCat schreef:Als je een 4x4 hebt is het natuurlijk een heel ander verhaal. Ik heb een simpel voorwielaangedreven peugeot 306.
Wanneer je onder heftige omstandigheden je werk moet doen, moet je ook degelijk spul gebruiken! Ook kleine Peugeotjes zijn als 4x4 te leveren!
ikke schreef:Leraren objectief?![]()
![]()
![]()
![]()
Ik zeg nergens dat je een winterband immiteert, dat maak jij ervan. Ik zeg alleen dat je in die pannenkoek die NL heet, met zijn bijna paniekerig adekwaat schoongehouden wegen, het ECHTE effect van een winterband minimaal is. Het beetje verschil wat er is, dat wordt vervolgens teniet gedaan door de overmoedigheid die veel chauffeurs hier aan de dag leggen op hun winterbanden. Dat effect heeft zelfs een naam; vraag maar aan HC!
Ik ben absoluut een voorstander van goede banden; niet zonder reden wil ik uitsluitend Michelin en BF Goodridge onder mijn auto's. Proefondervindelijk vastgesteld dat die banden up-to-the-job zijn.
Want, je probeert mij wel onderuit te schoffelen over mijn bedenkingen bij winterbanden, maar dat ik gewoon op die "winterbanden" blijf doorrijden en probleemloos 200k uit een setje banden trek, daar ga je voor het gemak maar even aan voorbij; dat past blijkbaar niet zo goed in je betoog!
En dan nog iets: wat moet jij met 50 setjes banden als je geen belang hebt bij de verkoop van banden
Dus maar weer eens, de eigenschappen van een zomerband stellen niets voor bij lage temperaturen. Flinke kilometers moet je auto dan hebben als jij uit ieder setje banden 200 000 kilometers trekt, en ze dan ook nog vaker gewisselt hebt! Vind ik knap, maar tegelijkertijd ook hoogst, hoogst onwaarschijnlijk, maargoed laat ik je maar geloven. Daarbij doe ik niet aan onderuit schoffelen maar enkel aan discussiëren, als mijn argumenten jou niet bevallen is dat niet mijn probleem. Ik werk als leerlijk automechatroniek in een garage, en dus doe ik wat mijn baas mij opdraagt en daar ik in een A garage werk hebben wij nu eenmaal veel klanten. En die klanten komen hun banden wisselen. Aan advies of bureauwerk doe ik niet, ik ben altijd in het atelier dus ik verkoop geen banden. Lara_Silver schreef:ikke schreef:Leraren objectief?![]()
![]()
![]()
![]()
Ik zeg nergens dat je een winterband immiteert, dat maak jij ervan. Ik zeg alleen dat je in die pannenkoek die NL heet, met zijn bijna paniekerig adekwaat schoongehouden wegen, het ECHTE effect van een winterband minimaal is. Het beetje verschil wat er is, dat wordt vervolgens teniet gedaan door de overmoedigheid die veel chauffeurs hier aan de dag leggen op hun winterbanden. Dat effect heeft zelfs een naam; vraag maar aan HC!
Ik ben absoluut een voorstander van goede banden; niet zonder reden wil ik uitsluitend Michelin en BF Goodridge onder mijn auto's. Proefondervindelijk vastgesteld dat die banden up-to-the-job zijn.
Want, je probeert mij wel onderuit te schoffelen over mijn bedenkingen bij winterbanden, maar dat ik gewoon op die "winterbanden" blijf doorrijden en probleemloos 200k uit een setje banden trek, daar ga je voor het gemak maar even aan voorbij; dat past blijkbaar niet zo goed in je betoog!
En dan nog iets: wat moet jij met 50 setjes banden als je geen belang hebt bij de verkoop van banden
Ik neem aan dat een leraar weinigs subjectiefs kan toevoegen als hij ons de verschillende lagen rubber en staal van een band moet leren. Noch als hij ons de samenstellingen van winter en zomerbanden en de bijbehorenden eigenschappen moet leren. Dus juist ja, objectief. Laten we het bij de banden houden en niet wat hun montage doet bij sommige chauffeurs. De laatste keer dat ik in Nederland was, lag er sneeuw en was er een dusdanig zouttekkort dat de wegen niet meer schoon werden. Ben toen in Maastricht geweest, daar bleven ze al bij de drempels steken.Dus maar weer eens, de eigenschappen van een zomerband stellen niets voor bij lage temperaturen. Flinke kilometers moet je auto dan hebben als jij uit ieder setje banden 200 000 kilometers trekt, en ze dan ook nog vaker gewisselt hebt! Vind ik knap, maar tegelijkertijd ook hoogst, hoogst onwaarschijnlijk, maargoed laat ik je maar geloven. Daarbij doe ik niet aan onderuit schoffelen maar enkel aan discussiëren, als mijn argumenten jou niet bevallen is dat niet mijn probleem. Ik werk als leerlijk automechatroniek in een garage, en dus doe ik wat mijn baas mij opdraagt en daar ik in een A garage werk hebben wij nu eenmaal veel klanten. En die klanten komen hun banden wisselen. Aan advies of bureauwerk doe ik niet, ik ben altijd in het atelier dus ik verkoop geen banden.
ikke schreef:Zit jij in die hoek, duidelijk.
Als jij zo dicht bij het vuur zit, vraag die leraar dan eens waar die winterbanden-hype enkele jaren geleden opeens vandaan kwam.
Kan ik wel voor je uittekenen, hoor. Dat komt omdat de wetgeving in Duitsland en de alpenlanden het op een zeker moment verplicht stelde om onder bepaalde omstandigheden bepaalde banden (met herkenbare merktekens) te monteren. Dat heette opeens "winterbanden" en in dezelfde hype trokken ze dat maar door naar NL; immers als je als Nederlander op wintersport ging, moest je zo'n setje monteren anders had je een serieus probleem in Duitsland!! Toen is de hype in NL begonnen!
Ik heb dus een setje liggen van twee (iets oudere) banden zonder merkteken en twee identieke, wat nieuwere, banden MET merkteken. Ik mag dus met de achterbanden van mijn Disco in winterse omstandigheden door Duitsland rijden, met de voorbanden formeel niet. Right!
Dat mensen blijven steken op een drempeltje hoeft niet per se aan (het gebrek aan) winterbanden te liggen. Het gros in NL kan in de zomer de boel al niet eens recht houden, laat staan als er een paar vlokken sneeuw zijn gevallen. Zodra de eerste de beste vlok sneeuw in NL valt, loopt het verkeer hier muurvast, winterbanden of niet.
Die dingen zijn niet voor niets 'uitgevonden' voor dit werk maar een gemiddeld huishouden in NL (en DE) kan/wil zich geen 4x4 veroorleven
Lara_Silver schreef:Dankje voor de geschiedenisles, die heb ik echter al gehad van een oud-medewerker bij de Maloya, die heeft die banden-boom nog meegemaakt. Ze hebben die wetgeving ook niet voor niets veranderd lijkt me. Dus het is interessante wetenschap maar toont alsnog het nut van winterbanden aan. Daarbij kom ik met slecht weer klungels op de weg 10 x liever tegen met winterbanden dan met zomerbanden want het verschil is aanzienlijk. Anders had banden wisselen ook geen nut. Je eerste zin begrijp ik overigens niet. Nu is onze discussie eindeloos, ik vind winterbanden belangrijk zeker daar waar ik woon. Jij vind het een hype, zeker voor in Nederland onnodig maar rijdt er wel beide seizoenen op rond. Daarbij ging het over de trailers, ik zal mijn mening niet veranderen, ieder voertuig hoort vanaf een bepaalde temperatuur uitgerust te zijn met winterbanden.