Tips voor 1ste keer scheren van een paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

Re: Tips voor 1ste keer scheren van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:50

mijn paard heb ik dit jaar ook voor het eerst geschoren, hij is over het algemeen wel braaf dus ik ben maar gewoon aan de slag gegaan, kheb eerst zijn hoofd geschoren met een klein apparaat daar scheer ik ook altijd zijn kaak mee op, dus dat is hij gewend) en toen ik dat gedaan had heb ik het grote apparaat gepakt en eerst even geolied en gewoon even naast hem laten draaien, meneer gaf geen kick dus ben gewoon rustig begonnen bij zijn schouder, en ik heb hem helemaal zonder problemen kunnen scheren :) ook tussen zijn achterbenen en onder zijn buik en op zijn benen :) ik denk dat als je het rustig aanpakt dat het wel moet lukken :) mijne was erg braaf zonder verdoving en zonder praam helemaal gelukt :) ik ben van mening neem je tijd :j dan moet het zeker lukken...

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:34

hier ook een raaf paard (staat bijna te snurken)
maar gaat ook helemaal kaal incl hoofd met grote maschine(wel met praam just in case)

wel een gladde deken op de geschoren vacht doen anders gaat het trekken, althans mijn paard vind dat niet fijn zo`n "trek" deken
nu staat ie gewoon overdags buiten en s`nachts op stal , na het rijden stao ik hem wel uit met zweetdeken met hals

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 18:31

poef schreef:
Voor het scheren wat voor een deken had je toen op en wat doe je nu?
Merk je verschil nu aan je paard qua gedrag met borstelen of zo?
Fijn dat het scheren goed is gegaan. :)

Ik had voor het scheren een regendeken op. Nu heeft hij een 350 grams winterdeken en regen deken in 1 op. :D
Als het echt heel erg koud word, met forst aan de grond krijgt hij natuurlijk een dikkere deken op.

En hij staat snachts op stal. en nu als het echt ''giet'' dan gaat die op stal.

Kwa borstelen absoluud hij is heel erg druk.
En met longeren stapte die het liefst.. maar nu direct draf en galop. ( moet hem echt tegenhouden om in te stappen )

Kwa rijden. is die ook wel frisser. :j

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 18:32

Taartdoos schreef:
Wat raar dat het haar bovenop haar kont niet weg wil :?

Houdt ze het scheerapparaat wel goed vast?
Zijn de messen wel scherp?

Normaals jens je er zo doorheen hoor met een goed apparaat.

Bokker Kaatje77 komt sinds vorig jaar bij ons op stal de paarden scheren.
Mijne stond te springen toen het apparaat aan werd gezet en wou ook hangen, maar ze was zo bekwaam dat mijn paard ook heel rustig werd, echt een aanrader hoor!

Zijn haar was bovenop zijn kont heel erg vet. dus dat heb ik even gewassen en toen kwam ze er wel door heen gelukkig. :) :D

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 18:34

Aukelizzy schreef:
Tip voor de volgende keer: Het haar op de kont kun je het beste eerst even (schuin) met de haarrichting mee scheren en daarna pas tegen de haar richting in. Je paard heeft daar waarschijnlijk een flinke dichte vacht en niet elk scheer apparaat trekt dat even gemakkelijk...

Ze heeft alles geprobeerd. haha maar ik heb het even gewassen en nu is het erg gelukkig af.
Het mooiste was dat die bij zen benen ineens ook toeliet. alleen tot de kaak was wel echt een ''gehanes'' maar gelukkig bleef ze rustig en kon ze hem goed scheren na een tijdje.

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 18:35

kaatje77 schreef:
xJellybeex12 schreef:
Hij is nu helemaal geschoren tot aan zijn kaak ben er blij mee

Weet je nu ook waarom het haar eerst niet van de kont af wou?
Ben daar wel benieuwd naar :o

Het haar op de kont was erg vettig. dus heb het eerst even gewassen. de mesjes waren ook al geslepen. maar gelukkig kwam ze er nu wel door heen :D

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 18:38

joykel schreef:
mss een rare vraag, maar hoe lang duurt het scheren ongeveer? (ik heb een kleine d pony)

Mijn paard. duurde van half 2 tot half 5.
Ik weetniet of die van jou al eens is geschoren?
maar voor het wennen aan het apparaat moet je minstens een half uur tot 3 kwartier rekenen.. apparaat even laten voelen aan de schouder,
En dan is hij nog niet eens aan als die aan is even laten wennen aan het geluid en zelf doen alsof er niets veranderd anders worden ze erg nerveus.

We hebben er 3 uur bijgezeten.
Dit ook omdat die steeds naar achteren liep dus weer ophalen. en apparaat weer aan..

En de dag erna (zondag) nog een klein uurtje omdat die amper bij zijn hoofd toeliet. (en natuurlijk dat haar bovenop zijn kont eraf moest ) :D

Hoop je genoeg geinformeerd te hebben *D

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:51

dank je voor de uitgebreide informatie. hij is nog nooit geschoren, en is momenteel erg bang voor nieuwe dingen (na een paar bezoekjes van de da) maar als hij iets niet meer eng vind ik hij super braaf... ik wil hem binnenkort laten scheren, dan weet ik ongeveer waar ik op moet rekenen.

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:52

joykel schreef:
dank je voor de uitgebreide informatie. hij is nog nooit geschoren, en is momenteel erg bang voor nieuwe dingen (na een paar bezoekjes van de da) maar als hij iets niet meer eng vind ik hij super braaf... ik wil hem binnenkort laten scheren, dan weet ik ongeveer waar ik op moet rekenen.

Die van mij was ook nog nooit geschoren hihi, maar goed ieder paard reageert er anders op he.
Ik zou hem zowiezo eerst laten wennen aan het geluid!

Succes laat je nog even weten hoe het gegaan is? :D