facebook en juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frederique22

Re: facebook en juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:28

Ik vind ook dat het belangrijk is dat het jurylid objectief is, ze hoeven zich natuurlijk niet totaal af te sluiten van paardenmensen op fb, maar ik denk ook niet dat als een jury een vriendenverzoek van een wildvreemde krijgt, dat hij dan hem/haar opeens betere punten gaat geven.. Wat de jury wel kan doen om niet te worden verdacht van partijdigheid, is bijv niet aan de tafel in de kantine gaan zitten met een deelnemer van de betreffende wedstrijd..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:42

Wat een gedoe. Ik heb van alles en iedereen op mijn facebook. En dat heeft niets te maken met mijn jureren. Sterker nog, afgelopen weekeinde schreef er op zaterdagavond iemand bij me, die ik zondagmiddag in de baan had. En het kwartje viel bij mij pas bij de prijsuitreiking :) Zodra ik in dat hokje zit en die ruiter die cap op heeft, is het niet helemaal meer een persoon, maar een hoofd, handen, benen, zit, paard, ritme en al die dingen meer die nodig zijn om een proef neer te zetten.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:08

Ik vind dat ''wij'' als juryleden niet op die uitnodigingen in moeten gaan. Tenzij je die mensen erbuiten ook (regelmatig) ziet en/of spreekt.
Ik vind dat je bij ons in de buurt juist steeds meer ''vriendjespolitiek'' hebt. Had er afgelopen weekend zelf ook mee te maken, heb een proef gereden waar ik normaal 190-195 mee rijd, het kon veel beter, maar kreeg 171. En ik rij altijd prijzen eigenlijk. En dan zie je toch dat de mensen uit die buurt/kennisen vd jury (zaten later aan 1 tafel aan de koffie) dit keer in de prijzen rijden. Ik maak me daar dan niet druk om, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat minder tof vinden.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:31

Maar het 'probleem' is juist dat je die mensen gewoon ook regelmatig ziet. Die mensen heb ik hou ik gewoon op FB. Zou toch te zot zijn als ik die uit mijn vriendenlijst moet verwijderen omdat het anders wel eens vriendjespolitiek zou kunnen lijken als ze bij mij in de ring een keer een winstpunt of een prijs halen?

En dat vriendjespolitiek vind ik ook altijd wel discutabel hoor. Als mensen hoge punten bij je rijden ben je een prima jury, als ze lage punten bij je rijden deugt er opeens niets van je en zul je wel vriendjes zijn met degene die bovenaan staat. Ik word daar een beetje moe van.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:37

Juryleden mogen dus niet meer op facebook, niet meer koffiedrinken in de kantine, eigenlijk ook geen boodschappen meer doen bij de buurtsuper, zelf rijden kan ook niet, je komt altijd wel andere tegen en dat kunnen ook altijd ruiters zijn en het kan zijn dat je die daarna nog moet jureren...

Ik denk (en hoop) dat ze daar tijdens de opleiding aandacht aan schenken hoe ze daar mee om moeten gaan en wat wel en niet kan...

Maar naar mijn inzicht zijn de meeste juryleden ook liefhebbers van de sport en naast jurylid vaak ook instructeur en ruiter en kunnen ze, net als alle andere ruiters en liefhebbers ook op facebook zitten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:39

Als je dan toch juryleden wil omkopen denk ik dat er doeltreffender manieren zijn dan als vriend toegevoegd zijn op F.B. :P
Er zijn ook veel mensen uit de paardenwereld die toevallig ook jureren, die hebben vast veel kennissen uit de paardenwereld.
Mijn oude instructeur jureerde ook bijv. en zo zijn er wel meer mensen die elkaar kennen, vooral op wat hoger niveau.
Nu maar hopen dat ze niet alleen op niveau rijden, maar ook denken! :D

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:41

Precies! Ik heb zojuist mijn brievenbus dicht gemetseld, de krantenjongen schijnt een pony te willen kopen en ik wil alle schijn van belangenverstrengeling voorkomen mocht hij in de toekomst nog eens op concours willen! :+

Nee, onzin natuurlijk, maar ik vind het echt jammer dat men blijkbaar zo wantrouwend is richting juryleden. Natuurlijk heb je overal rotte appels tussen, ook bij juryleden, maar er wordt naar mijn idee iets te vaak vergeten dat we allemaal met dezelfde hobby bezig zijn: de paardensport. De één op het paard, de ander in het hokje.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:43

Toch denk ik dat het tijd wordt voor kogelvrij glas in dat hokje. :')

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:44

Ik hoorde dus laatst ergens dat een jurylid na afloop van de wedstrijd haar auto volledig bekrast terug vond. Blijkbaar was iemand het niet eens met de uitslag. Diep en dieptriest...........

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:45

Roxx schreef:
Ik hoorde dus laatst ergens dat een jurylid na afloop van de wedstrijd haar auto volledig bekrast terug vond. Blijkbaar was iemand het niet eens met de uitslag. Diep en dieptriest...........

Nou, ik denk wel dat het steeds meer die kant opgaat, dan moet je nog blij zijn dat het je auto is.. -O-

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:46

Roxx schreef:
De één op het paard, de ander in het hokje.
Of de ene keer óp het paard en de andere keer in het hokje... Want ik ben naast jury vooral toch ook zelf ruiter.
Ik zou dan dus naast alle ruiters ook alle juryleden uit mijn vriendenlijst moeten verwijderen. Ik vrees dat er dan nog maar heel weinig vrienden overblijven want paardenmensen zijn nogal van het soort van 'soort zoekt soort'. :D

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:47

Ik heb precies hetzelfde! Zou vooral voor mij heel sneu zijn, ik heb al zo weinig vrienden! ;(

:D

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:54

Ach, het is zo makkelijk om de jury de schuld te geven ipv je eigen onkunde. Met mijn vorige paard onderlinge wedstrijden gereden, wetende dat ik mijn punt niet zou halen omdat we dit samen niet redden. Ik wou teveel en mijn paard wou niet dressuur. Gingen we springen, dan was ik de terughoudende factor hahahaha. Met mijn nieuwe paard ga ik januari officieel starten. Zo goed als altijd ben ik het wel eens met het commentaar op het protocol.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:59

oke, heb meeste reacties gelezen en vooral die van Schoentje vind ik erg goed.

Maar....als dit dus al in twijfel wordt getrokken door mensen die blijkbaar het niet vinden kunnen dat een jury FB vrienden in de baan krijgt.
Dan zou er toch ook naar de organiserende vereniging gekeken moeten worden?
Meestal worden er namelijk jury leden vanuit de omgeving waar de wedstrijd wordt georganiseerd gevraagd omdat anders de reiskosten te hoog worden.
Dan is het toch heel logisch dat je een jury in je baan krijgt die ongeveer de helft van de ruiters kent?
misschien via FB, supermarkt, kroeg, stal, feestjes, via via....bedenk maar wat.
Dan zou je als organisatie toch beter een jury vér uit jou regio moeten gaan vragen?
of zelf als ruiter de keus maken dat als jij uit Friesland komt dat je dan start in Utrecht ofzo, zodat je zeker weet dat je niet bij je eigen instructie/familie/FB vriend in de baan komt?
maarja...dan ben je weer afhankelijk van de keus van de mede ruiters in je baan, niet iedereen zal zo ver met zijn paard willen reizen voor 1 proefje.

Waar leg je dan de grens...?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:01

De grens ligt bij gewoon eerlijk jureren. :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:02

Juryleden van ver vragen is kostentechnisch niet handig. En bovendien is de paardenwereld over het algemeen aardig klein en kennen ruiters en juryleden elkaar ook vaak wel over grotere afstanden.

En ga je eens wat verderweg gaat starten, heeft die vereniging juist een een jury uit een andere regio gevraagd en dan heb je nog dezelfde. :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:05

Ik ben geen jurylid, maar als ik het was, zou ik mijn stinkende best doen om de schijn van partijdigheid te voorkomen. En dus geen paarden / ponies beoordelen waarbij ik een financieel voordeel had bij verkoop. En ook voorzichtig zijn met facebook (wat ik ook niet heb vanwege mijn werk).

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:07

Ik denk dat deze jury-de-schuld-geef cultuur ook wel een beetje dankzij Anky v Grunsven ontstaan is.
Zij en Sjef uiten hun ongenoegen over juryleden best vaak in de media. Of ze nou gelijk heeft of niet, mensen lezen dit en gaan dat gedrag kopiëren.

Op de OS bijvoorbeeld, zeiden Martin en Tim Lips dat Tim's proef niet zo lekker ging en daarom de punten lager waren dan verwacht was, dan lees je in een ander blad dat Anky vond dat Tim ondergewaardeerd was. En zulke reacties las ik best regelmatig van Anky en Sjef.
En zijn ze ermee opgeschoten? Waarschijnlijk hun eigen frustraties wat kwijt. Ik vind dat topruiters hier eigenlijk wel een goede voorbeeldfunctie in moeten nemen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:14

Nou, de 'jury de schuld geef' cultuur komt bij mij door wat ik vaker heb gezien, niet omdat ik zelf benadeeld ben, maar wel omdat ik mensen heb zien slijmen die hogere cijfers kregen dan verdiend.
Maar dat komt denk ik overal wel voor, al heeft het mij toch wel beïnvloed qua wedstrijd rijden.
Ik ben daar gewoon mee gestopt want ik had die bevestiging niet zozeer nodig.
Anky heeft als 'nadeel' dat ze niet door één jurylid wordt beoordeeld, dus ik vind dat ze niet zo moet zeuren.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:16

Juist, en karinvdM dat is dan ook wel weer grappig...hahaha
Ik denk dat we als ruiters toch ons stinkende best zullen moeten doen in de baan, of je de jury nu kent ofniet.
Als jij goed rijd en je bent 1e dan zullen andere dat ook gezien hebben en kan je je prijs alsnog aanmenen met het gevoel dat je daadwerkelijk ook gewoon goed hebt gereden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:35

Nou ik heb ook wel winst gereden terwijl ik het zelf helemaal niet zo goed vond...haha!
En dan zonder omkoping he, daar hou ik niet zo van. :n

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:40

Hoe trots kun je zijn op jezelf als je op deze manier je winstpunten haalt? Vroeg of laat kom je jezelf wel weer tegen. Van mij mag je gerust vrienden zijn met juryleden op fb, als er op een wedstrijd dan normaal wordt gejureerd. Laten we daar gewoon vanuit gaan en gaat het toch een keer niet zoals het zo moeten. Jammer dan, volgende keer nieuwe ronde en dus nieuwe kansen of kans dat je dan op je bek gaat :D

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:42

Tuurlijk wil dat niet zeggen dat je niemand kan toevoegen. Maar tussen iemand kennen en kennen zit een verschil.
Afgelopen weekend was het wel degelijk ''vriendjespolitiek'', dat hoorde je en zag je aan alle kanten. Is niet erg, als het maar niet te vaak gebeurd.
En of je het als jury zijnde nooit goed kan doen.. ja, nou ja, weet ik niet. Neem aan als je wedstrijden rijdt, je ook wel weet na je proef hoe je punten ongeveer zijn, als jij denkt dat het 200 pnt zijn en het zijn er 170, zal dat meer je spreekwoordelijke kop in het zand steken zijn als de jury ''ongelijk'' geven, waar het dan toch op neerkomt als je het hebt over dat de jury het nooit goed kan doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:24

schoentje schreef:
Ik denk dat deze jury-de-schuld-geef cultuur ook wel een beetje dankzij Anky v Grunsven ontstaan is.
Zij en Sjef uiten hun ongenoegen over juryleden best vaak in de media. Of ze nou gelijk heeft of niet, mensen lezen dit en gaan dat gedrag kopiëren.

Ik denk dat hier best wel eens waarheid in kan zitten.
In België heb je dat totaal niet. Hier rij je zelfs de piste binnen als je vader en je moeder in de jury zitten. :+