Wie leert zijn proefjes uit zijn hoofd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dame23

Re: Wie leert zijn proefjes uit zijn hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:23

Ben bang om in de stress te raken dat ik het halverwege inene vergeet ofzo. Het lijkt mij nogal spannend. Maarja misschien moet ik maar eens een onderlinge starten om het uit het hoofd rijden te oefenen ofzo....

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:25

Davina21 schreef:
Ben bang om in de stress te raken dat ik het halverwege inene vergeet ofzo. Het lijkt mij nogal spannend. Maarja misschien moet ik maar eens een onderlinge starten om het uit het hoofd rijden te oefenen ofzo....

Leer hem uit je hoofd en laat hem dan alsnog door iemand voorlezen! Kun je kijken hoe hard je het echt nodig hebt.
En natuurlijk gewoon thuis je proefje uit je hoofd rijden, maar dat is wel zonder spanning natuurlijk. Onderlinge is natuurlijk altijd een goede oefening! Vind het alleen altijd zo jammer als je dan winst rijdt, maar er dan niks aan hebt :Y) ;)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:29

Ik doe het ook. Mijn vader leest daarbij ook voor, maar vind het toch fijner dat ik het zelf weet, mocht hij te laat zijn met lezen :)

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:32

Ik heb niet alle reacties gelezen.

Ik rijd de proeven ook uit mn hoofd. Niet omdat ik geen voorlezer heb maar omdat mn pony te goed naar de stem luistert, ik longeer een paar keer per maand en dan luisterd ze super naar mn stem. Helaas ook in de proef als ik word voorgelezen.
Hoe ik ze in mn hoofd krijg is best simpel. Ik lees hem een paar keer door en weet hem dan. Dan oefen ik hem een paar keer met mn pony thuis, ook uit mn hoofd, en dan weet ik hem wel :)
Nog een voordeel voor mij. Als ik uit mn hoofd rijd ben ik tijdens de proef veel meer bezig met waar ik heen moet dan hoe mn pony loopt.. Ik rijd dan een veel onspanner een proefje :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:52

Twee tips die hier nog niet genoemd zijn: nadat je de proef een aantal keren door hebt gelezen, kun je het beste tijdens het losstappen de lijnen alvast rijden. Dus alle figuren die erin zitten maar dan in stap. Zo heb je rustig de tijd om te bedenken wat je moet doen en weet je paard ook niet wat er gaat komen. En je hebt gelijk losgestapt.
Andere tip: begin met een voorlezer die je proef heel zachtjes voorleest maar wel echt voorleest. Spreek een seintje af wanneer je het niet meer weet zodat de lezer weet dat ie op vol volume verder moet omdat je de proef niet meer weet. Als je nl uit het hoofd rijdt en je weet het niet meer dan mag er niet opeens iemand bijspringen. Maar er staat nergens in het reglement dat het verboden is om op verschillende volumes voor te lezen ;)
Succes, het komt vast goed!

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:20

Bedankt voor de tip Fitzroy!.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:10

Ik rijd de proefjes ook altijd uit m'n hoofd. Dat is eigenlijk gekomen doordat mijn paard alles eng vond in de proef, dus ook de voorlezer :+ Tevens moest ik ook altijd ter plekke mensen regelen om mij voor te lezen en dat was ik op een gegeven moment gewoon zat.

Meestal ken ik het proefje na één keer doorlezen al uit m'n hoofd. Daarna ga ik het meerder malen visualiseren in m'n hoofd, hoe ik alles precies ga rijden. Daar ben ik dan ook echt 5 minuten mee bezig, net zo lang een echt proefje duurt. De ultieme voorbereiding voor mij. En ik vind het echt heerlijk om ze uit m'n hoofd te rijden, wàt een rust (letterlijk en figuurlijk!!)

Ik heb maar één keer gehad dat ik verkeerd reed. Tijdens m'n tweede proef reed ik doodleuk m'n eerste proef overnieuw :D De eerste 3 onderdelen kwamen toen sterk overeen. Gelukkig is het bij die ene keer gebleven.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 18:42

Dat zijn goede tips fitzroy! :)
Snap ik inderdaad wel Evy, ik vind het ook maar irritant en een heel gedoe om steeds een nieuwe voorlezer te zoeken, mijn vader vind het ook maar niks dus die wil al niet ergens anders heen dan een thuiswedstrijd. Volgend jaar kan ik mezelf ergens heen rijden dus wie weet :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:11

Ik leer ze niet uit mijn hoofd, simpelweg omdat ik veel te bang ben dat ik een onderdeel vergeet of verkeerd rij (neem aan dat hier ook bedoeld wordt dat je zonder voorlezer rijdt?)

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:01

ik deed het eerst wel omdat mijn paard zenuwachtig werd van een voorlezer maar ik ben het 1x vergeten en toen riep mn moeder dus wat ik moest doen :+ hulp van 3den en niet toegestaan en uitgesloten vanaf toen veel geoefend en nu toch maar met voorlezer

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:04

Voor mn onderlinge proefjes op de manege leerde ik ze wel altijd uit mn hoofd, puur om ongeveer te weten wat er ging komen. Maar dan las er nog wel iemand voor. Ik vind het wel prettig om het zo ongeveer te weten, gaat de voorlezer dan de mist in dan gaat je proef iig niet volkomen mis. Om te oefenen lees ik hem een paar keer door, rij hem een aantal keer en teken hem op papier, dat helpt heel goed. :)

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:43

Ik heb tot nu toe al mijn proeven uit het hoofd gereden. Zo ben ik mooi niet afhankelijk van een voorlezer en bovendien vind ik het rijden in stilte een stuk prettiger dan iemand die door de bak blaat. :D

nancxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:12

Leer ze niet echt uit mijn hoofd maar neem ze wel regelmatig door zodat ik wel weet wat er gaat komen

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:27

hier op stal willen mensen nog wel eens verkeerd voorlezen dus vanaf nu ga ik dat ook eens proberen..

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:14

Ik probeer wel altijd mijn proef te kennen, iig gedeeltes er van. Ik lees proefjes vaak door, en rijd ze ook veel met oefenen. Met 2-3x oefenen ken ik eigenlijk de proef al wel uit mijn hoofd dus dat is wel handig :D

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:58

Ik leer hem niet letterlijk uit me hoofd, maar door even door te lezen en hem vaak voorgelezen te krijgen, onthoud ik hem vrij snel haha.

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:54

de wedstrijd telkens weer oefenen in de tuin en telkens(ong. 3 keer per dag) doorlezen. uiteindelijk weet je wel een beetje wat je zo'n beetje moet doen

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:17

ik rijd ze niet uit mijn hoofd, maar vaak oefen ik ze gewoon zodat, als mijn moeder dan verkeerd leest ik tenminste weet wat ik moet doen. Het was zelfs een keer zo erg dat ik mijn proefje zelf ging rennen in de bak :')

BloHal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:33

Hoi,

Ik rij mn proeven altijd uit m'n hoofd.
Thuis teken ik het uit op een a4tje, en oefen het een paar keer met rijden.
Verder lees ik de proef nog een paar keer doen en dan zit het er wel in!
Succes met het studeren :) !

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:54

Ik ken de proeven meestal wel bijna uit mijn hoofd.
Durf ze niet zonder lezer te rijden want met wedstrijden heb ik toch nog altijd een beetje zenuwen.
Het schijnt wel beter rijden te zijn uit je hoofd, je kunt je veel meer voorbereiden omdat je weet wat de volgende oefening is.

Roos18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:58

Ik leer de proefjes wel uit mij hoofd maar ik zorg er wel voor dat iemand ook voorleest mocht je het vergeten zijn dan kan je naar je lezer luisteren!