Paard is Lastig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:01

Konijnen graven ook veel kleinere gaten :+

Re: Paard is Lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:05

Konijn????
Nee!!
Hamster is beter!

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:06

Of een paard van Playmobile. Het grootste voordeel is dat het zadel altijd past :7

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:15

Ik snap dat jij dingen irritant vind maar draai het eens om een slecht zittend zadel veel op zn donder krijgen, dit paard wil helemaal niet meer luisteren, zaak om eens helemaal anders te gaan werken met hem en hem veel vertrouwen te geven, misschien kan bepaalde oefeningen niet omdat hij pijn heeft in bepaalde delen van zn lijf. dus ga eerst eens op zoek waarom hij dit doet en laat de houding die je nu hebt varen. En leren is niet erg maar je moet het wel willen en zien.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 08:36

Ik snap best dat sommigen twijfelen, maar sommige reacties voegen echt niks toe hier.

Ts: ik hoop heel erg dat je dit getypt hebt vlak nadat er iets gebeurd was & het er daarom zo ongenuanceerd staat?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:03

En wat zegt je instructeur ervan? Geef 'm maar een klap?

Josjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:46

Doubtless schreef:
Ik snap best dat sommigen twijfelen, maar sommige reacties voegen echt niks toe hier.

Ts: ik hoop heel erg dat je dit getypt hebt vlak nadat er iets gebeurd was & het er daarom zo ongenuanceerd staat?

Ja, nadat hij zo vaak op hol is geslagen, ben ik begonnen erover te denken. Zoals sommigen vroegen, het zadel is nu opgevuld en zit perfect dus het tuig is en zit goed. Ik krijg les en word geholpen door iemand die zegt dat ik echt consequent met hem moet zijn. Aangezien ik altijd ging afstappen als hij zo vervelend deed en dan verder ging lopen naar de manege moest ik hem nu harder aanpakken.

Vandaag ging het wel heel erg goed, ik ben met nog een ander paard naar de manege gegaan en hij deed het ontzettend leuk! Dus hij mankeert niets, en ik weet dat het 90% altijd aan de ruiter ligt. Maar ik ga hem echt niet weg doen, hij kan ook wel normaal doen.
Laatst bijgewerkt door Josjje op 26-11-12 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Josjje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:04

Ik was inderdaad wel een beetje grof in mijn beginpost.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:08

Maar wat wil je nu dan ? zou je niet eerst eens kijken waarom je paard zo doet ?
is zijn rug goed ? weet je zeker dat je zadel nu wel goed is ? gebit, bit ? etc ?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:41

gaten graven doen paarden meestal als ze mineralen te kort komen, niet alleen weg willen of uitbreken als er een ander weg gaat duid op verlatingsangst, en je zadel ligt miss dan goed maar hoe lang is het geleden dat de tandarts is geweest? want door haken kan zelfs het braafste paard in een waar monster veranderen.
ik heb wat sugesties voor je opgeschreven, miss is het een idee om iig naar deze drie even te kijken?

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:49

Inderdaad even zijn rug en gebit nalaten kijken..
En misschien ook wat meer grondwerk met je paardje doen, eventueel basis dingen van vrijheidsdressuur oefenen, zodat je er niet alleen bent om te rijden maar ook op een andere manier een band opbouwen.
Dat heeft bij mij in het verleden erg goed geholpen.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:05

Een beetje positief benaderen wil ook wel eens helpen. Je lost niet alles op met een pak rammel. Gebit en rug zijn al genoemd als checkpoints. Het graven kan duiden op verveling, het uitbreken ook. Maar wat je ook kunt doen, is je paard magnesium geven. Veel paarden die "raar" doen hebben daar gebrek aan.

Ah Barbar, jij hebt het ook al over mineralen. Top.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:00

Los van alle gezondheids- en harnachementschecks moet je eerst jezelf eens even na laten kijken!
Waarom heb je een paard? Wat verwacht je van een paard? Dat je er een kwartje ingooit en dat ie dan doet wat jij wil?
Waarom in hemelsnaam zou ie???

Er wel eens over nagedacht om tijd en energie te steken in het opbouwen van een band met je paard? Een paard heeft vertrouwen nodig wil hij iets voor je willen doen.
Wel eens over nagedacht om je te verdiepen in het wezen paard en wat zijn behoeftes zijn? (dus even niet die van jou?)
Je wat bescheidener opstellen?
Denk eerlijk gezegd dat je het al verpest hebt met dit paard door hem te pas en te on pas "op zijn donder te geven"
Misschien moet je eens uit gaan zoeken wat goed leiderschap inhoudt.

Ik word echt een beetje onpasselijk van jouw topic eerlijk gezegd.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:02

Nikass schreef:
Los van alle gezondheids- en harnachementschecks moet je eerst jezelf eens even na laten kijken!
Waarom heb je een paard? Wat verwacht je van een paard? Dat je er een kwartje ingooit en dat ie dan doet wat jij wil?
Waarom in hemelsnaam zou ie???

Er wel eens over nagedacht om tijd en energie te steken in het opbouwen van een band met je paard? Een paard heeft vertrouwen nodig wil hij iets voor je willen doen.
Wel eens over nagedacht om je te verdiepen in het wezen paard en wat zijn behoeftes zijn? (dus even niet die van jou?)
Je wat bescheidener opstellen?
Denk eerlijk gezegd dat je het al verpest hebt met dit paard door hem te pas en te on pas "op zijn donder te geven"
Misschien moet je eens uit gaan zoeken wat goed leiderschap inhoudt.

Ik word echt een beetje onpasselijk van jouw topic eerlijk gezegd.

Erg netjes onder woordn gebracht!!!!!!!!!!!!!!! *\o/*

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:37

Nikass schreef:

Daar mag jij je dan nog even in verdiepen, want imo klopt dat niet ;)
Ben het er verder wel mee eens.

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:47

barbar schreef:
jeetje, wat een frustratie....
lijkt mij dat je paard heel hard bezig is met jou iets duidelijk te maken.

Ja, ik denk dat ook.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:50

Het eerste wat in mij opkwam bij het lezen van de titel, was direct: de eigenaar is lastig. Klinkt niet leuk, maar dat is het wel. Het paard probeert van alles duidelijk te maken, wat òf genegeerd wordt òf niet begrepen. Een aantal opties zijn al gegeven, maar het hangt ook af van alle andere tekenen die een paard daarbij of daarnaast geeft. Het kunnen minieme signalen zijn, vandaar dat het heel belangrijk is om je in paardengedrag te gaan verdiepen. Er zijn vele boeken over geschreven, maar Drs. Machteld van Dierendonck is aardig bedreven in het duidelijk omschrijven van veel signalen. Straffen heeft in ieder geval geen zin, dat kan juist bepaald gedrag verergeren of plaats maken voor ander, wellicht nog "vervelender" gedrag. ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:40

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:49

Waarom reageert bokt altijd zo vervelend..? Gewoon jammer.. :\ Je zou bijna niets meer op bokt neer durven zetten omdat er gelijk allemaal %&*^*reacties op gegeven worden.

Gewoon normaal reageren is toch niet zoveel gevraagd.. Neem je haar niet serieus, waarom antwoord je dan?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:53

Zoals sommigen vroegen, het zadel is nu opgevuld en zit perfect dus het tuig is en zit goed

Is er naar gekeken door een zadelmaker? Het feit dat het zadel nu opgevuld is, is nog geen garantie dat het ook goed op het paard past.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:56

Hoe kan een paard nou dankbaar zijn? Ze weten dat je hen eten komt brengen maar verzinnen echt niet dat ze er wel braaf voor terugdoen :n Daar zal je zelf voor moeten zorgen. Zou eerst eens wat grondwerklesjes nemen en op dat respect gaan hameren, want dit paard komt op mij gewoon over als een volkomen respectloos paard tegenover mensen. Met de juiste aanpak heb je hier echt wel een toppaard aan hoor, maar daarvoor moet je er zelf wat voor doen, dat komt niet vanzelf.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:38

Vivian__ schreef:
Waarom reageert bokt altijd zo vervelend..? Gewoon jammer.. :\ Je zou bijna niets meer op bokt neer durven zetten omdat er gelijk allemaal %&*^*reacties op gegeven worden.

Gewoon normaal reageren is toch niet zoveel gevraagd.. Neem je haar niet serieus, waarom antwoord je dan?!

heb je de OP wel goed gelezen?
ze geeft hem altijd vreselijk op zijn donder, geeft hem een rotschop en jaagt hem met de zweep op.
ik vind het niet zo raar dat mensen aan de waarheid van het verhaal twijfelen en denken aan bijv een reltopic.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:51

Josjje schreef:
Ja, nadat hij zo vaak op hol is geslagen, ben ik begonnen erover te denken. Zoals sommigen vroegen, het zadel is nu opgevuld en zit perfect dus het tuig is en zit goed. Ik krijg les en word geholpen door iemand die zegt dat ik echt consequent met hem moet zijn. Aangezien ik altijd ging afstappen als hij zo vervelend deed en dan verder ging lopen naar de manege moest ik hem nu harder aanpakken.

Vandaag ging het wel heel erg goed, ik ben met nog een ander paard naar de manege gegaan en hij deed het ontzettend leuk! Dus hij mankeert niets, en ik weet dat het 90% altijd aan de ruiter ligt. Maar ik ga hem echt niet weg doen, hij kan ook wel normaal doen.

Goed dat je het zadel hebt laten na kijken en opvullen zodat hij wel goed ligt, heb je ook even zijn rug na laten kijken?
Een slecht zittend zadel zorgt voor (grote) klachten die niet ineens verdwijnen als je er na een slecht zittend zadel alleen een goed zadel op legt.

Consequent zijn is niet gelijk aan een hard aanpakken.
Ga eerder naar de manege of op een ander tijdstip wanneer je alle tijd hebt en neem er ook alle tijd voor om met hem daar te komen, geduld is een schone zaak. De aanhouder wint ook of beter gezegd juist zonder harde aanpak.
Leer een samenwerking aan te gaan met je paard door grondwerk lessen te nemen dat geeft jullie beide zoveel meer plezier.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:54

Een verhaal heeft altijd 2 kanten, hierbij mijn verhaal:

Ik zit hier al lang mee. Er komt al 3 jaar lang iemand die het zichzelf en mij erg lastig maakt en ik ben niet de enige ( als paard zijnde ) die dat vindt.
Laten we ermee beginnen dat zij niet snapt waarom ik metersdiepe gaten graaf. Iedere keer gooit zij die gaten weer dicht en moet ik weer opnieuw gaan graven *zucht*.
Ik vind het gewoon fijn om te rollen in een kuil. Heb je weleens gezien of ik ook het zand op lik? Ik zou graag willen dat je daarop let, want ook ik heb voldoende voedingsstoffen nodig. Ik vind het fijn dat ik gras kan eten en dat er andere paarden om mij heen staan. Daardoor worden mijn fysieke en emotionele behoeftes vervuld. Mentaal echter wordt ik helemaal niet uitgedaagd. De kudde is mij vertrouwd, op het saaie af, net als mijn weiland. Ik ben een paard, ik heb nieuwe prikkels nodig die ik kan onderzoeken, want ik als paard ben heel nieuwsgierig.

3x per dag komt ook nog die persoon langs pfff... Iedere keer moet ze wat van mij. Nou ja, soms krijg ik er wel wat voor terug. Dan laat ik het maar over me heen komen dat ze me fijn plet. Knuffelen noemt ze dat.

Ik voel me fit en energiek. Als er een paard uit mijn kudde wordt gehaald voel ik me niet veilig. Ik ben ergens bang voor en probeer je dat te vertellen.
Ik vind het leuk dat ze denk dat ik slim ben. Eigenlijk ben ik dat helemaal niet, ik volg alleen maar mijn gevoel. Oh, nog iets, natuurlijk weet ik precies hoe alles werkt, dat noemen mensen toch routine?
Respect, dat isse euhh... iets wat die persoon me maar moet laten zien. Ik ken dat niet, maar als zij het voordoet levert het mij misschien wat op?

Ik geef zoveel aan die persoon die mij fastfood komt brengen, maar ik krijg gewoon niets van haar terug. Ze is niet zeker en bied me geen veiligheid, stabiliteit of grenzen. Dat heb ik nodig om op haar te kunnen vertrouwen, anders kan ik het beter zelf opknappen.

Als ze voor de 2e keer op een dag komt dan moet ik mee met haar, weg van mijn veilige kudde en met allerlei dingen op en aan me. Als ik aangeef dat ik me niet fijn voel krijg ik vreselijk op mijn donder. Ik vraag me af waarom ik het nog doe, ze luistert toch niet. Ik wordt er verdrietig en wanhopig van. Als ze me toch gedwongen heeft om naar de bak te lopen blijft ze me pijn doen en moet ik steeds harder lopen. Ze denkt dat ik het expres doe, maar ik wil veel liever samenwerken. Ze is altijd boos op me, ik doe het nooit goed genoeg. Het gaat ook steeds slechter met ons, ze snapt me niet en geeft mij daarvan de schuld.

Ik heb laatst via weer een andere manier duidelijk proberen te maken dat ik me niet prettig voelde toen ze me mee uit rijden nam. Het rijden is helemaal niet leuk meer. Wat kan ik doen ;( ?

Ik wil dat ze in de spiegel gaat kijken zodat ze recht kan doen aan haarzelf en mij. Ik wil niet langer een onprettig gevoel hebben.
Hoe kan ik haar dat extra duidelijk maken zodat zij daarmee ophoud? En het zou ook wel handig zijn als ik wist wat respect nu betekent.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:02

fjordnina schreef:
Een verhaal heeft altijd 2 kanten, hierbij mijn verhaal:

Ik zit hier al lang mee. Er komt al 3 jaar lang iemand die het zichzelf en mij erg lastig maakt en ik ben niet de enige ( als paard zijnde ) die dat vindt.
Laten we ermee beginnen dat zij niet snapt waarom ik metersdiepe gaten graaf. Iedere keer gooit zij die gaten weer dicht en moet ik weer opnieuw gaan graven *zucht*.
Ik vind het gewoon fijn om te rollen in een kuil. Heb je weleens gezien of ik ook het zand op lik? Ik zou graag willen dat je daarop let, want ook ik heb voldoende voedingsstoffen nodig. Ik vind het fijn dat ik gras kan eten en dat er andere paarden om mij heen staan. Daardoor worden mijn fysieke en emotionele behoeftes vervuld. Mentaal echter wordt ik helemaal niet uitgedaagd. De kudde is mij vertrouwd, op het saaie af, net als mijn weiland. Ik ben een paard, ik heb nieuwe prikkels nodig die ik kan onderzoeken, want ik als paard ben heel nieuwsgierig.

3x per dag komt ook nog die persoon langs pfff... Iedere keer moet ze wat van mij. Nou ja, soms krijg ik er wel wat voor terug. Dan laat ik het maar over me heen komen dat ze me fijn plet. Knuffelen noemt ze dat.

Ik voel me fit en energiek. Als er een paard uit mijn kudde wordt gehaald voel ik me niet veilig. Ik ben ergens bang voor en probeer je dat te vertellen.
Ik vind het leuk dat ze denk dat ik slim ben. Eigenlijk ben ik dat helemaal niet, ik volg alleen maar mijn gevoel. Oh, nog iets, natuurlijk weet ik precies hoe alles werkt, dat noemen mensen toch routine?
Respect, dat isse euhh... iets wat die persoon me maar moet laten zien. Ik ken dat niet, maar als zij het voordoet levert het mij misschien wat op?

Ik geef zoveel aan die persoon die mij fastfood komt brengen, maar ik krijg gewoon niets van haar terug. Ze is niet zeker en bied me geen veiligheid, stabiliteit of grenzen. Dat heb ik nodig om op haar te kunnen vertrouwen, anders kan ik het beter zelf opknappen.

Als ze voor de 2e keer op een dag komt dan moet ik mee met haar, weg van mijn veilige kudde en met allerlei dingen op en aan me. Als ik aangeef dat ik me niet fijn voel krijg ik vreselijk op mijn donder. Ik vraag me af waarom ik het nog doe, ze luistert toch niet. Ik wordt er verdrietig en wanhopig van. Als ze me toch gedwongen heeft om naar de bak te lopen blijft ze me pijn doen en moet ik steeds harder lopen. Ze denkt dat ik het expres doe, maar ik wil veel liever samenwerken. Ze is altijd boos op me, ik doe het nooit goed genoeg. Het gaat ook steeds slechter met ons, ze snapt me niet en geeft mij daarvan de schuld.

Ik heb laatst via weer een andere manier duidelijk proberen te maken dat ik me niet prettig voelde toen ze me mee uit rijden nam. Het rijden is helemaal niet leuk meer. Wat kan ik doen ;( ?

Ik wil dat ze in de spiegel gaat kijken zodat ze recht kan doen aan haarzelf en mij. Ik wil niet langer een onprettig gevoel hebben.
Hoe kan ik haar dat extra duidelijk maken zodat zij daarmee ophoud? En het zou ook wel handig zijn als ik wist wat respect nu betekent.

nou meid, hier is je antwoord! :)