Scheren gevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:04

TS Op welk moment is de vorige keer verdoving gegeven? Als een paard al volledig in de stress zit schiet je met een verdoving niet erg veel op en kan het potentieel alleen maar een grotere traumatische ervaring opleveren.

Misschien moet je dit jaar juist eens kijken hoever je zonder verdoving in complete ontspanning kan komen. Dus zoals je nu bezig bent en dan steeds een stapje verder. Dus uiteindelijk ook met een scheerapparaat wat aanstaat tegen je pony aankomen (zonder te gaan scheren!). Pas als dat helemaal geaccepteerd is (en dan zeker al een aantal dagen achter elkaar) een stukje echt gaan scheren. Als je pony echt zo in de stress schiet moet je hier echt rustig de tijd voornemen. Dat heb je niet in een weekje voor elkaar.

Lijkt me handig om zo min mogelijk te scheren deze keer. Dus alleen onderkant hals. Er zijn wel wat topics met mooie minimale modelletjes te vinden.

Lolacabana

Re: Scheren gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:06

Verdoving was een poos van te voren gegeven ivm de reacties van de voorgaande jaren. Dierenarts is later terug gekomen om haar nog een keer plat te spuiten.

Met alleen een streep op haar hals/borst zou ik al gelukkig zijn, daar zweet ze het ergste.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:16

Afbeelding

Een hels karwei vrees ik, maar wellicht beter dan de schaar die je net noemde :D
Of inderdaad zo'n lichte tondeuse, draadloos welke weinig geluid maakt.

Maar ik zou zeker blijven oefenen met het scheerapparaat :j Zolang je het met hele kleine stapjes doet en pas verder gaat als de stress echt weg is kom je hopelijk een stuk verder. Maar misschien niet snel genoeg voor deze winter.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:22

Sprintje schreef:
[ Afbeelding ]

Een hels karwei vrees ik, maar wellicht beter dan de schaar die je net noemde :D
Of inderdaad zo'n lichte tondeuse, draadloos welke weinig geluid maakt.

Maar ik zou zeker blijven oefenen met het scheerapparaat :j Zolang je het met hele kleine stapjes doet en pas verder gaat als de stress echt weg is kom je hopelijk een stuk verder. Maar misschien niet snel genoeg voor deze winter.

Met dat ding kan je géén paard scheren ;(. Ondingen. Voor (een deel van) het hoofd misschien geschikt, maar verder ook echt niet.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:24

Inderdaad: leuk om op t eknippen, maar helemaal scheren is niet te doen met dat ding..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:24

Lolacabana schreef:
Het probleem (naast de stress) is ook dat ze zo onvoorspelbaar is. Het ene moment stond ze te soezen en was er helemaal niks aan de hand en het volgende moment moest de gene die haar scheerde echt weg springen voor zijn leven.
.

Dat is het risico bij sommige soorten verdoving, dat ze uit het niks ontploffen.
Of je geeft een andere verdoving of je scheert zonder verdoving, dat is allebei veiliger als dat. Als je het zelf niet aandurft kun je ook iemand zoeken die rustig is en minder heftig als die mannen, maar wel veel ervaring met scheren heeft. Dat scheelt vaak alles.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:26

_O- _O- _O- Niet te serieus op ingaan graag B-) Als alternatief voor de schaar noemde ik dit. Aangezien de TS zelf over knippen met een schaar begon :')

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:26

raakt ze ook gestrest van een kleine tondeuze? deze maken niet veel lawaai en misschien kun je hiermee een deel scheren. Dus de onderkant van de hals zodat je pony de warmte kwijt kan. Dus niet het hele lichaam. veel oefenen, ookal is het met een tondeuze.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:27

Met wat voor apparaat werd ze geschoren? Tegenwoordig zijn er ook stille scheermachines (hoewel, helemaal stil zijn ze niet, maar in ieder geval minder lawaaiig!), of desnoods probeer je een tondeuze. Misschien kun je haar vast laten wennen aan het geluid ervan zonder haar daadwerkelijk aan te raken.
Dan zou je nog kunnen overwegen om haar in twee keer te scheren misschien? Ik weet niet of de stress zich opbouwt bij haar, als dit wel het geval is zou je dat kunnen proberen.

En inderdaad een praam om, goede verdoving erin.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:28

xmarliez schreef:
Als je weet dat je paard zo reageert waarom zet je haar dan niet optijd onder dekens? Dan hoeft er geen scheerapparaat aan te pas te komen..

Da's heel jammer, maar werkt helaas niet bij alle paarden.
Was het maar waar, niet omdat hij niet te scheren is, maar gewoon omdat ik mijn zwarte ongeschoren mooier vind.

TS, als het met gevaar voor eigen leven is, zou ik het lekker laten, paar mooie wollen dekens erbij aan schaffen om onder af te koelen
en niet te laat op de avond gaan rijden.

Verder uitgebreid gaan trainen met scheerapparaat zoals hier al geopperd, zodat dat ding geen kabouter meer is met enge tanden.
Heb je nog geen garanties, maar theoretisch moet je dan uiteindelijk minstens wel de door jou gewenste streep op de hals kunnen scheren.
Maar uiteindelijk kan wel even duren he!?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:30

Als je paard door een DA platgespoten is en dat al niet helpt, dan blijft er weinig over. Lekker niet meer scheren?

En het hele winterseizoen gebruiken om te oefenen op gewenning aan het scheerapparaat.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 25-11-12 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:30

Er is wel een groot verschil TS tussen gewone verdoving inspuiten of de cocktail... En ik gok dat je DA de gewone verdoving ingespoten heeft. En zoals reeds gezegd, een paard dat al helemaal in de stress is, daar werkt geen enkele verdoving nog goed bij.

Als ze schrik heeft van het luide geluid van de tondeuse, kan je nog proberen om watten in haar oren te steken. Dat dempt het geluid.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:32

Het lawaai is niet altijd het probleem: ik had ooit een paard waar ik niet eens met een schaar in de buurt kon komen. Scheren is dus ook nooit gelukt :+ Als je alleen een stukje wilt kunnen scheren is het mogelijk de moeite waard om te oefenen, maar dnek niet dat je hem ooit zo krijgt dat je hem geheel geschoren krijgt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:44

giotto schreef:
Er is wel een groot verschil TS tussen gewone verdoving inspuiten of de cocktail... En ik gok dat je DA de gewone verdoving ingespoten heeft. En zoals reeds gezegd, een paard dat al helemaal in de stress is, daar werkt geen enkele verdoving nog goed bij.

Als ze schrik heeft van het luide geluid van de tondeuse, kan je nog proberen om watten in haar oren te steken. Dat dempt het geluid.

Watten werkten bij de zwarte die ik een paar jaar geleden nog verzorgde inderdaad echt uitstekend. Hij was precies hetzelfde als het paard van TS, stress, slaan, bijten, omhoogkomen, alles. Ik heb hem op gegeven moment gewoon gepakt, los op de deel gezet, watten in de oren gepropt en ben bij de benen begonnen.

Ik heb er geen kind aan gehad :oo .

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:46

Maar had je geen last met uitpulken van de watten? :P Ik doe ze in pantykousjes en dan een springmustje of een keer om het oor knopen tegen uitschudden.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:57

Hoe is ze verder met 'enge' dingen? Wordt ze dan ook snel angstig? Of is het scheren echt een uitzondering? Als het namelijk echt een uitzondering is, dan is de kans best aanwezig dat ze het gevoel van het scheren echt niet prettig vindt. Sommige paarden hebben een hele dunne/gevoelige huid en vinden het gewoon echt heel naar. Ook gechecked of het apparaat niet te heet wordt? Bij sommige apparaten werkt het koelsysteem niet voldoende en wordt de scheerkop echt heel heet. Geen prettig gevoel natuurlijk voor je paard, en dan is de associatie apparaat = pijnlijk natuurlijk heel snel gemaakt en dan zal de angst niet snel verminderen. En kan het geluid al voldoende zijn om die angst weer te triggeren.
Als je deze dingen hebt uitgesloten en je paard is sowieso wat stressig dan is het denk ik vooral een kwestie van heel veel oefenen. Desensibiliseren. Je zegt dat ze nog wat stressig op het geluid reageert, dan moet je dus eerst door gaan met elke keer weer dat apparaat aanzetten, en zodra ze ontspant (dat is erg belangrijk, de juiste timing) apparaat uitzetten en belonen. En dat herhalen tot ze vrijwel direct ontspant bij het horen van het geluid. Dan kun je verder met steeds wat dichter in de buurt komen terwijl het aanstaat. Tot je hem overal bij haar lijf kunt houden (nog niet erop) zonder dat ze in de stress schiet. Ook dan, bij ontspanning stoppen. Al moet je in eerste instantie op 10 meter afstand beginnen met het apparaat aanzetten.
Maar dit soort dingen werken echt alleen als ze het apparaat verder niet als pijnlijk ervaart. Want zodra je dan weer gaat scheren (ook al is ze dan gewend aan het geluid) komt de pijnreactie direct terug en zal ze het apparaat daarmee blijven associëren.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:58

Chaos schreef:
Maar had je geen last met uitpulken van de watten? :P Ik doe ze in pantykousjes en dan een springmustje of een keer om het oor knopen tegen uitschudden.

Nee, want ik heb ze idd ook in een pantykousje gedaan _O-.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:10

Oefenen, oefenen, oefenen.

Ik heb een merrie die echt panisch is (voor meerdere dingen). Die is heel braaf, maar stond al te schudden en te zweten uit angst als ik een ander aan het scheren was en ze staat op ong 10 meter om gepoetst te worden. Het is een oudere merrie waarbij het niet echt nodig is om te scheren. Maar heb dit jaar toch een poging gewaagt met mijn stille opscheer machientje. Heb daar eerder eens een angstige pony bijna helemaal mee geschoren. Nu heb ik haar borst er mee kunnen scheren. Niet heel relext en heel netjes, maar ze word alleen hier thuis gereden dus vind het wel prima.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:13

_San87_ schreef:
Chaos schreef:

Ik heb het bij mijn merrie een keer zonder pantykousje gedaan, ze was erg boos op mij nadien. :')

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:17

Heej Laura,

Ik heb ff alles bijgelezen en er zitten echt dingen tussen die we kunnen gaan proberen.

Ps, ik ben de bijrijdster :p

Wat tamaramt zegt klop, ze is na 10 minuten loswerken al klam en als je dan gaat draven druipt het zweet al van dr af. Ze maakt zich best druk onder het zadel int begin maar dit gaat steeds beter.

Lau, die watten in dr oren is natuurlijk iets om te proberen, want ze geageerd best heftig op het geluid.

We werken nu met oefenen met een opscheer apparaat. Deze maakt niet zoveel lawaai maar we hebben ook beschikking tot een echt scheer apparaat.

Ze vond eerst het gevoel van tegen de haren ingaan niet leuk, maar we hebben dat eerst met de handen gedaan en daarna ook met de machine (uit).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:18

Chaos schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb het bij mijn merrie een keer zonder pantykousje gedaan, ze was erg boos op mij nadien. :')

Ik snap geheel waarom :P. Ik wilde eerst ook zonder doen, toen vroeg een vriendin of de watten niet blijven plakken. Toen dacht ik :)*.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:19

Twee weken later vond ik nog plukjes. :oo

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:31

Als je snapt hoe een paard leert, kun je hem trainen en leren omgaan met enge dingen.
Een paard leert vanaf het moment dat de druk weg gaat, dus om te leren om te gaan met spanning van bijvoorbeeld een scheermachine, moet je stapsgewijs te werk gaan. Dit kan met een scheermachine, maar ook met een elektrische tandenborstel, föhn e.d.

Houd het app. zo dicht mogelijk bij het paard dat het niet teveel spanning oplevert maar dat je wel binnen de "gevoels-zone bent" Zodra het paard ontspant, zet je het app. uit. Dit is de beloning; de ontspanning.
Wat je hiermee zegt; zodra je het goede gedrag vertoont; gaat het enge stoppen. Ontspan maar.

Dit herhaal je tot het paard geen reactie meer geeft zodra het app. aangaat.

Dan ga je een stukje dichterbij. Het paard zal misschien iets reageren, ook hier geldt weer, stop met het enge geluid wanneer het paard ontspant. NIET EERDER want dan leer je het paard weg te springen voor het enge app.

Er gaat even tijd inzitten maar je hebt snel genoeg door hoe het werkt en je paard leert je wel vertrouwen.

-----

Op deze manier kun je paard desensibiliseren met ALLE enge dingen en krijg je een heel fijn en betrouwbaar paard.
Als je vragen hebt, stuur je maar een pb ;) Succes!

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:34

sliertje schreef:
Als je snapt hoe een paard leert, kun je hem trainen en leren omgaan met enge dingen.
Een paard leert vanaf het moment dat de druk weg gaat, dus om te leren om te gaan met spanning van bijvoorbeeld een scheermachine, moet je stapsgewijs te werk gaan. Dit kan met een scheermachine, maar ook met een elektrische tandenborstel, föhn e.d.

Houd het app. zo dicht mogelijk bij het paard dat het niet teveel spanning oplevert maar dat je wel binnen de "gevoels-zone bent" Zodra het paard ontspant, zet je het app. uit. Dit is de beloning; de ontspanning.
Wat je hiermee zegt; zodra je het goede gedrag vertoont; gaat het enge stoppen. Ontspan maar.

Dit herhaal je tot het paard geen reactie meer geeft zodra het app. aangaat.

Dan ga je een stukje dichterbij. Het paard zal misschien iets reageren, ook hier geldt weer, stop met het enge geluid wanneer het paard ontspant. NIET EERDER want dan leer je het paard weg te springen voor het enge app.

Er gaat even tijd inzitten maar je hebt snel genoeg door hoe het werkt en je paard leert je wel vertrouwen.

-----

Op deze manier kun je paard desensibiliseren met ALLE enge dingen en krijg je een heel fijn en betrouwbaar paard.
Als je vragen hebt, stuur je maar een pb ;) Succes!

Deze manier van oefenen gebruiken we op het moment ook. Ik kon haar gister al aaien met de rug van mijn hand terwijl het apparaat aan stond in mijn hand.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:36

Super! Als je paard doorheeft dat het niet eng is, zal hij/zij blijvend braaf te scheren zijn. Mooi dat je zo bezig bent!