Aan de Z jury's: ring met zweep verkennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:18

Suzanne F. schreef:
The_Stig schreef:
Bij een onervaren B paard kan ik mij dit wel voorstellen, maar als je Z gaat starten niet meer.

Z wil niet zeggen; Ervaren. Er zijn ook onervaren Z paarden.

Snap ik, maar dan vraag ik mij af wat je met een paard te zoeken hebt in de Z als je met je been het paard de ring niet door krijgt. Ik geloof namelijk niet dat je met behulp van een zweep een paard uit zijn/haar schulp kan laten kruipen. Wel forceren om ondanks de spanning door te lopen en dan hopen dat de spanning een keer af gaat vloeien. Misschien is het eerlijker/beter om het paard beter voor te bereiden/ op te leiden. Maar dat is een keuze die je maakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:21

The_Stig schreef:
Snap ik, maar dan vraag ik mij af wat je met een paard te zoeken hebt in de Z als je met je been het paard de ring niet door krijgt. Ik geloof namelijk niet dat je met behulp van een zweep een paard uit zijn/haar schulp kan laten kruipen. Wel forceren om ondanks de spanning door te lopen en dan hopen dat de spanning een keer af gaat vloeien. Misschien is het eerlijker/beter om het paard beter voor te bereiden/ op te leiden. Maar dat is een keuze die je maakt.

Inmiddels mogen Subtop ruiters in de L2 beginnen met een paard. Dit was jaren geleden wel anders. Toen moest je hoger starten, ook al was het paard nog volledig onervaren.
Dan kwam je dus echt in de ring met een supergroen dier en ja die schoot de ring door, heel vervelend.
Maar dat heeft niks met de wijze van opleiden te maken.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:35

Ben blij te horen dat het toch mag! Wij (m'n dochter en 7-jarige pony) zijn net voor 't eerst tot 't Z1 doorgedrongen en dan wordt je door 'behulpzaam' publiek medegedeeld dat je niet met zweep mag binnenrijden en dus iets doet wat niet mag. Blijkt 't dus wel te mogen. Heb ik dus voor de volgende keer m'n antwoord klaar. Want wij verkennen graag nog even de bak met zweep, want ook onze pony is nog niet zo ervaren. ;)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 17:53

The_Stig schreef:
Mosh schreef:
Daar ben ik het mee eens Suzanne :) Heb eigenlijk bijna nooit met zweep gestart, alleen deze heeft het echt nodig om uit haar schulp gehaald te worden. Dat lukt niet met mijn benen, daar breekt ze op zo'n moment op af.

Bedankt voor de duidelijkheid!

Wat is dan de oorzaak van het in haar schulp kruipen, daar al eens over nagedacht? Bij een onervaren B paard kan ik mij dit wel voorstellen, maar als je Z gaat starten niet meer.

De oorzaak weet ik helaas al. De oplossing is nog niet gevonden of wordt misschien wel nooit gevonden.

The_Stig

Re: Aan de Z jury's: ring met zweep verkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:02

Klinkt als een eerder opgedane nare ervaring? Het is niet zo dat ik tegen een zweep ben hoor. Maar wat je vaak ziet gebeuren is dat mensen er afhankelijk van worden, of nog meer spanning bij het paard opbouwen, dat is natuurlijk jammer.

orkaan

Re: Aan de Z jury's: ring met zweep verkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:46

ja hoor mag gewoon! zelfs Edward Gal doet het gewoon:-) gooit dan gewoon zweepje aan de kant en rijd bij A binnen.