Mijn pony staat stil!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:48

Als je pony nog erg jong is of als je nog bezich ben met beleren. Moet je niet willen dat die aan de teugel loopt. Bevestig eerst maar eens de voorwaartse beweging . Jullie zien er samen leuk uit trouwens . Komt echt goed hoor , met jullie. Geduld en rustig door vragen . Succes

Thebestonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 09:51

sontana schreef:
Als je pony nog erg jong is of als je nog bezich ben met beleren. Moet je niet willen dat die aan de teugel loopt. Bevestig eerst maar eens de voorwaartse beweging . Jullie zien er samen leuk uit trouwens . Komt echt goed hoor , met jullie. Geduld en rustig door vragen . Succes

Het gaat ook super goed. Alleen met dit weer moer ik weer van voor af aan beginnen.
Hij doet het goed alleen het is echt een gevoels pony die echt op je houding reageert en dat ben ik niet gewend.
Het is wel echt een dotje met streken haha ( arabierenbloed)
Soms wordt ik welleens bang van hem maar dat is zo weer terug gedraaid. Want dat weet hij precies want dan gaat hij kusjes geven haha.

Mioux

Re: Mijn pony staat stil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:55

Heb je op het moment wel les van iemand of dergelijke die jullie misschien zou kunnen helpen ?

sabeth_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:44

Ik denk dat je de pony ook een beetje moet kennen ervoor, maar wat dacht je van dat jij been geeft en als hij niet wilt even iemand achter hem gaat staan & een tikJE geeft, of de zweep eventjes laat zien, dna hoef je niet meteen boos te worden, misschien begrijpt je pony het gewoon niet, maar misschien snapt hij het zo wel ! :)

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:50

Sorry hoor maar een paard een rotschop geven zonder dat je weet wat er aan de hand is vind ik belachelijk! maargoed, toen ik een paardje inreed deed ze dat ook, ze snapte het toen gewoon niet. Heb toen veel op de grond met hulpen geoefend, daarna deed ze het perfect! misschien een idee om ook te proberen. Succes! :D

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:55

Als je pony " Hi Sensitive " is moet je goed oppassen met zomaar straffen. Beter is het te werken aan je balans & wederzijds vertrouwen. te veel op het verkeerde moment straffen ofzo zal haar alleen maar verharden. En dan raak je verder verwijdert van je doel.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 08:15

Ik denk dat de enige die echt advies kan geven, is iemand die je even ziet rijden. Het hier neerzetten en het echt zien zijn wel 2 verschillende dingen natuurlijk, zeker als de pony nog maar net beleerd is en bezig is met het leren van doorrijden. Echter zou ik aan de teugel nog helemaal niet boeiend vinden, eerst de basis goed krijgen en elkaar aanvoelen, en dan pas denken aan loopt mijn pony wel mooi genoeg.

Thebestonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:00

Ik heb 2 x les in de week van een vrouw.. Het ging altijd wel goed maar door T slechte weer was de bak modderig Dus ik heb ong. 2 weken niet meer gereden. Dat vind ik wel jammer want ik ben bang dat ik weer van voor af aan moet beginnen.. Ik ben zins toen ik 12 in het bos gevallen en ik was in me eentje daardoor ben ik nu best wel bang..ik kende dat paard 5 jaar en toch viel ik (oorzaak blaadje) terwijl ik zowieso 1 x in de maand in het bos reed.. En daar heb ineen gekneustebeen en arm van overgehouden en ik moest in me eentje uit het bos lopen ong (20 min) het blijft je altijd achtervolgen..

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:47

Pony die ik rijd deed precies hetzelfde!
Rij jena met zweep? Zonniet neem die eens mij.. Niet de bedoeling dat je hem helenmaalmin elkaar slaat, maar dat ze weet dat je hem mee heb.
silver die pony die ik rij, die wist toen we eenmaal een zweep meehadden ze het nietmkon flikken!
En zeker niet omdat ze er bang voormis.. Maar omdat ze dan weet dat het meennus is!

Kruimels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 02:00

Serendip90 schreef:
Ik mis een beetje het idee "stemhulpen"...

Ik denk niet dat stemhulpen veel kunnen doen als 't paard sowieso nergens op reageert.

Edit: als 't paard nauwelijks reageert of op een manier die je niet wil.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:42

:x Arm dier.

Het rijden van een ervaren paard, die alle hulpen al geleerd heeft, is echt iets heel anders dan het beleren van een jonge pony. Deze pony moet alles nog leren. Hoe kan hij nu weten wat je bedoelt?!
Eerst de hulpen in stem/zweep aanleren aan de longe en aan de hand. Dan onder het zadel het langzaam ombouwen naar een beenhulp. Dat gaat niet vanzelf.
Het beste is om dit samen te doen met iemand die het paard voorwaarts houdt, door het van achteren met de zweep voorwaarts te houden en blijf in het begin stemhulpen gebruiken.

Als het paard stil staat, drukt het waarschijnlijk zijn rug weg, kantelt het bekken naar achteren. Dat doen wel meer jonge paarden omdat ze aan het gewicht van de ruiter moeten wennen. Maar op deze manier staat hij als het ware op slot; hij kan niet goed weg stappen. (bekken staat de andere kant op).
Je kan proberen schuin weg te stappen, waarbij je gebruik maakt van het gewicht op zij, waardoor je het gemakkelijker maakt voor de pony.

(ga zelf maar eens op handen en knieen zitten, maak een bolle rug als een kat en daarna een hele holle rug: daarbij kantelt je bekken naar achteren en probeer dan eens passen te maken. Je zal zien dat het een stuk gemakkelijker gaat als je bolle rug maakt. Dit moet de pony ook gaan leren: buikspieren aantrekken, rug bollen ipv de rug weg drukken onder de ruiter)

Het is een puppie die alles moet leren; dus heel consequent steeds dezelfde hulpen geven en heeeeeeeeeeel stil zitten dat je niet hulpen geeft, die je niet van plan was te geven. Dit is geen spelletje en geen ongehoorzaamheid; het dier begrijpt je gewoon niet.

Thebestonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:51

hij doet het niet meer!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:05

Hoe heb je t nu opgelost ?

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:10

deed die van mij ook bij het inrijden maar van de een op de andere dag snapte die datie vooruit kon :D

Thebestonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:21

Jaa. Elkekeer als ik bijna klaar met de les was en heel veel heeft gedraaft ging ze stil staan het was gewoon eeb soort van puveraalgedrag xd.
Achjaa.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:32

Yonneponn schreef:
sontana schreef:

Het gaat ook super goed. Alleen met dit weer moer ik weer van voor af aan beginnen.
Hij doet het goed alleen het is echt een gevoels pony die echt op je houding reageert en dat ben ik niet gewend.
Het is wel echt een dotje met streken haha ( arabierenbloed)
Soms wordt ik welleens bang van hem maar dat is zo weer terug gedraaid. Want dat weet hij precies want dan gaat hij kusjes geven haha.

ha, dat klinkt bekent :D probeer hierna vooral structuur te houden. niet te veel laten doen, maar vooral niet te lang stilstaan. helaas hebben wij zo 1 en mag ik er niet op rijden. deze heb ik door luiheid ( niet naar paard willen ) van zusje 3x opnieuw moeten beleren. nu ben ik er klaar mee en doet zo'n flapdrol het die constant met een slof rijdt want als ze bokken of doen trek je kin op de borst, onzin dus ! zijn zadel paste niet meer goed. nu ga ik het toch maar weer zelf doen.

succes ermee, en regelmaat ! het allerbelangrijkste en niet erin trappen die kusjes :D dat doet hij ook, lig je gezellig 3x op een rij in het zand komt hij je schuldig aflebberen om vervolgens weer net zo dom te doen.