Klacht over mede-ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:58

Dat snap je niet he, mensen die dan ook bezig zijn met paarden, die beter zouden moeten weten, maar dan toch nog zo uit de hoek komen..

Ik heb zelf nooit zoiets mee gemaakt, hoogstens dat ze me in de piste mijn voorrang afnamen en bijna op mij en m'n paard knalden.
Verder ook wel automobilisten e.d., maar geen andere ruiters/paardenmensen.

Ik zou de pensionhouder aanspreken. Misschien kan hij tot de man doordringen. Die vent heeft nu toch al een negatief beeld van jou, daar kom jij niet meer aan. Misschien dat een ander dat wel kan. Hij hoeft er uiteindelijk maar gewoon op gewezen worden, dat hij dat zelf ook niet aangenaam zou vinden. Je mag het braafste paard ooit hebben, maar het is en blijft een prooi- én kuddedier, en dat zal reageren op zoiets. Tuurlijk, er zullen wel uitzonderingen zijn, maar dan wel uitzonderlijk haha :+

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:01

Ik vind het niet meer als een normale reactie van het paard van TS, om het op een lopen te zetten als iets met veel geluid en een behoorlijke vaart van achteren nadert. Paarden zijn vluchtdieren en dit paard toonde gewoon instinctief gedrag. Verder vind ik het al heel erg braaf dat het beestje zo braaf bleef staan terwijl er in draf een menner passeerde, niet veel paarden doen dat aangezien die dingen voor de meeste toch niet alledaags zijn.

verder kan ik het van de pensionhouder deels begrijpen dat hij geen actie wil ondernemen. Ook al kan de man al meerdere klachten achter zich aan hebben, hij betaald wel voor zijn stalling (neem ik aan) en dat zorgt weer voor brood op de plank voor de pensionhouder, geef hem eens ongelijk.

Ik zou ook een klacht hebben geplaatst en toch ook wel aangifte hebben gedaan, zoals TS zelf al zegt voor het zelfde geld was te gevallen en had ze zich bezeerd, of het was een kind geweest. Helaas is het vaak zo dat er eerst iets moet gebeuren voordat mensen dingen gaan inzien.

dito

Re: Klacht over mede-ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:06

jeetje wat zou jij geschrokken zijn....wat een aparte actie van die man zeg! Gelukkig is het goed afgelopen, al is een paard nog zo braaf, als er iets hard komt aanstormen met zoveel lawaai zo menig paard op de vlucht staan. Wel goed dat je het bij de pensionstal heb neergelegd ook al doen ze er niet zoveel mee, het ligt er wel! jeetje dat zo'n man niet tot inkeer komt als dit zo vaak gebeurd!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:45

Rose123 schreef:
Ik vind het niet meer als een normale reactie van het paard van TS, om het op een lopen te zetten als iets met veel geluid en een behoorlijke vaart van achteren nadert. Paarden zijn vluchtdieren en dit paard toonde gewoon instinctief gedrag. Verder vind ik het al heel erg braaf dat het beestje zo braaf bleef staan terwijl er in draf een menner passeerde, niet veel paarden doen dat aangezien die dingen voor de meeste toch niet alledaags zijn.

Een paard van 20 zou ondertussen verder moeten zijn opgevoed dan zomaar achter haar instincten aangaan als er onderweg wat gebeurd. Voor een 3-jarige vind ik het een "normale reactie", maar voor een 20-jarige zeker niet.
Als je buitenrijdt zul je dingen tegenkomen die ongewoon zijn, die een paard kunnen laten schrikken en dan is het aan de ruiter om te zorgen dat het paard hiermee om kan gaan. Dus zorg dat je je omstandigheden kiest om een paard op te leiden tot een niveau dat veilig is.
Het paard van TS werd niet tijdig door TS gecorrigeerd in haar reactie en zo ontstond een potentieel gevaarlijke situatie doordat het paard van TS niet onder controle was.
Een acceptabele schrikreactie van het paard zou zijn om een sprongetje op de plaats te maken, maar niet om er vandoor te gaan, TS had op het moment van dat "sprongetje" direct moeten ingrijpen om te voorkomen dat het paard zou doorreageren. Ben je als ruiter daar niet toe in staat, dan ga je niet met dit paard alleen op stap, maar zorg je voor een stabiel rijmaatje dat haar paard wel voldoende onder controle heeft.

Uiteraard was de menner niet correct bezig, maar dat ontslaat TS niet van haar plicht om haar paard onder controle te hebben.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 11:56

Heb je wel de OP gelezen waratje?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:59

Ja hoor. ;)
Laatst bijgewerkt door Waratje op 01-12-12 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:00

TS, ging het echt om een menner of een pikeur met sulky?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:07

Ik zou het inderdaad even bij de gemeente en de boswachter (als die er is) melden, vooral als er al meerdere klachten liggen.
Op mijn oude stallign ging ik ook veel naar buiten en was er ook altijd een man die je in volle galop naderde, of dat nu van achteren was of van voren, hij kwam altijd in galop langs .. gelukkig heeft mijn paard er nooit op gereageerd maar hier kunnen wel ongelukken door ontstaan!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 12:11

Geen idee wat het verschil is, sorry. Het was een draver (heb ik via PB gehoord) met een 2-wielig karretje erachter, met dan iemand die in het midden zit. (en deze persoon rijdt met de combinatie van de race's op een drafbaan, zo'n karretje)

@Waratje; Als jij mij een paard kunt laten zien die rustig doorstapt als er letterlijk iemand schreeeuwend achterop komt galoperen(op een zandpad wat aan beide kanten een sloot/bomen heeft), heel graag. Dat ze dan alleen een sprongetje mag maken is onzin, want dan waren we nu zeer waarschijnlijk plat geweest of in de sloot belandt :P. (daarnaast is mijn paard een paard mét instinct, zo is ze geboren namelijk)

Mijn paard is wel degelijk zeer braaf, ook voor groot (landbouw) verkeer, blaffende honden enz. We rijden 3x per week (alleen) buiten en dat doet ze prima. Ook tijdens oogst-tijden met veel landbouwverkeer, meerennende kuddes paarden in de wei enz. dat is allemaal geen enkel probleem.

Als jij er had gestaan was je zelf ook opzij gesprongen kan ik je garanderen. Daarom is het ook zo gevaarlijk, want er rijden daar regelmatig mensen (en kinderen) met een minder braaf paard. En je moet toch een keer beginnen met verkeersmak maken lijkt me.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:25

Mijn paarden hebben ook instinct, daarnaast zijn ze opgevoed en opgeleid voor het buitenrijden.
Ik zeg nergens dat het paard rustig en ongestoord door zou moeten stappen, maar wel dat de reactie binnen bepaalde grenzen moet blijven.
Mijn oude merrie zou gaan dribbelen van zo'n kar, maar ook blijven luisteren. Dan parkeer je je paard tussen de bomen of je draaft (onder controle!) naar een plek waar je even opzij kunt om die kar te laten passeren. Hoe dan ook, je zorgt dat je paard onder controle is, desnoods spring je eraf om je paard vanaf de grond te ondersteunen en te sturen.

Paard verkeersmak maken doe je niet in je eentje, dan parkeer je het groene paard tussen een paar ouwe rotten in en dan ben je een stuk minder gemakkelijk te overlopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:40

caroline_max schreef:
Geen idee wat het verschil is, sorry. Het was een draver (heb ik via PB gehoord) met een 2-wielig karretje erachter, met dan iemand die in het midden zit. (en deze persoon rijdt met de combinatie van de race's op een drafbaan, zo'n karretje)

Dan was het waarschijnlijk iemand die zijn tweejarige draver aan het trainen was en daarom vaart maakte.
Waarmee ik het overigens helemaal niet goed wil praten.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:42

Waratje: wat knap dat jij zo gecontroleerd kan reageren in een zwaar onverwachte situatie. Jij moet vast een topruiter zijn! Geef je ook workshops? Lijkt me wel interessant :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:48

Jose22 schreef:
Waratje: wat knap dat jij zo gecontroleerd kan reageren in een zwaar onverwachte situatie. Jij moet vast een topruiter zijn! Geef je ook workshops? Lijkt me wel interessant :j

Ik vind het haast een versnelling van de evolutie, een vluchtdier van z'n instincten afhelpen! Chapeau! Gelukkig zijn ook alle paarden hetzelfde!

Ts, ik ben nieuwsgierig naar de reactie van de stalhouder!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:45

Waarom zou ik daar een topruiter voor moeten zijn? :?
Buitenrijden is vergelijkbaar met motorrijden: verwacht gewoon dat iedere andere verkeersdeelnemer er op uit is om jou van je fiets te rijden, dan valt het in de meeste gevallen reuze mee en die ene keer dat het terecht is kun je snel reageren. Anticiperen heet dat.
Daarnaast zou ik nooit willen buitenrijden op een paard dat er zomaar blind vandoor gaat, voor ik naar buiten ga met een paard heeft het een opleiding gehad zodat het ook in wat spannender situaties met mij in contact blijft.
En even voor de duidelijkheid, een paard is niet per definitie een "vluchtdier", vluchten is slechts een keuze die een prooidier heeft wanneer er gevaar dreigt. Er zijn genoeg paarden die andere reflexen hebben (geleerd). En ja, reflexen kun je aanleren, je kunt gedrag dat volgt op schrik een heel eind ombuigen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 13:52

Inmiddels weet ik wie het is, daar is geen misverstand over :P.

Stalhouder had maar een deel gezien, maar die was het wel met mij eens dat dit niet kan. Wat hij er verder mee doet weet ik niet, maar ik snap het best als hij er misschien alleeen een opmerking over maakt. Het is wel zijn klant natuurlijk.

@Cayenne; Dat klopt idd, maar hij had ook 100 meter verder kunnen keren, dan was er helemaal niets aan de hand geweest (hij reed een erf op uiteindelijk, waar wij dan al wel voorbij waren). Hij is echt bewust/met opzet zo vlak na ons gekeerd, er is echt geen enkele reden/smoes te verzinnen waarom hij juist daar moest keren.

@Waratje; als je nou eens leest dan had je gelezen dat er helemaal geen tijd was om opzij te gaan, naar een veilige plek te draven of wat dan ook. Hij kwam namelijk direct achter ons aan in GALOP. Jij weet als topruiter vast wel hoe hard die dravers dan gaan, en ook hoe hard een (oudere) KWPN'er draaft. Paard tussen de bomen zetten is geen optie, want daar zit een hele diepe sloot tussen/voor. En nogmaals; mijn paard is niet groen en rijdt al 17 jaar meerdere keren per week zonder problemen buiten (ongeacht weer/verkeer/enz).

Eraf springen is voor mij absoluut geen optie, al helemaal niet van een dravend paard.

EDIT; Ik zeg helemaal nergens dat mijn paard er blind vandoor gaat. Ze ging ervandoor en stond 50 meter later weer netjes stil. Jij maakt er zelf een verhaal van hier hoor.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:51

Als je weet wie het is zou je dus een melding bij de politie kunnen doen voor gevaarlijk rijgedrag. Of het veel helpt is natuurlijk de vraag, maar als je het niet doet gebeurt er in ieder geval niets.

Je verhaal blijft me wat vaag, hoor. Meestal groeien bomen niet midden in een sloot en is er dus een stukje berm waar die bomen groeien, daar kun je met een paard dan toch staan?
Verder lijkt het me vreemd dat iemand die een draver traint het dier met opzet in galop zet. Dat is de laatste gang die je bij een draver voor een sulky wil zien. Ja, dravers kunnen flink hard gaan en ik kan je uit ervaring zeggen dat sommige oude WPN-ers ook goed uit de voeten kunnen. Maar goed, die van jou dus kennelijk niet, dat kan.
Eraf springen doe je uiteraard als het paard stilstaat, niet als het paard draaft.
Maar wat ik me afvraag, hou jij andere verkeersdeelnemers dan niet in de gaten tot ze op veilige afstand zijn? Want je merkt het toch als iemand omdraait op zo'n korte afstand? Dat omdraaien is vast niet in een halve seconde gebeurd, dus kun je je maatregelen toch nemen? :?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 17:19

Er is niets vaag aan volgens mij als je het hele topic even leest. Je komt nu met een 'oplossing' van een melding doen terwijl dit al lang en breed besproken is én ik al gemeld heb wat ik aan stappen heb ondernomen. Daarnaast kun je ook aangifte/melding doen als je niet weet wie het is, een omschrijving en locatie is namelijk genoeg.

Het gaat om een zandpad met aan beide kanten een diepe sloot, en de bomen staan deels achter en deels voor de sloot. Er is geen berm, en dus geen uitwijkmogelijkheid op het pad. Er zijn een paar erfopgangen, maar daar waren we al voorbij, en de laatste was te ver voor ons. Het paard voor de kar was wel degelijk in galop, de heenweg overigens ook al. En ja, ik ben zelf een zeer sociaal ruiter, stap ook wel eens af als mensen een bange hond hebben oid, en ik let goed op of er verkeer aankomt of wandelaars enzo. Nee je merkt het niet als iemand zo achter je draait a) omdat wij doorreden, en b) omdat dat zeer onverwachts is gezien de snelheid van de menner, en de lengte van het pad. We zagen het toen hij al gekeerd was, en dan is het al te laat dus.

Mijn paard kan zeker wel aardig draven, maar niet zo hard als de menner aankwam. Heeft niet zoveel met de leeftijd te maken denk ik. Daarnaast stap ik altijd het laatste stuk van het pad, omdat daar een soort verhard stuk is (grind) waar mijn paard soms wat gevoelig oploopt.

Wat ik een beetje vaag vindt is dat ik een vraag stel over zo'n (gevaarlijke) situatie en dat jij dan komt melden dat mijn paard niet braaf genoeg is (en ik daar niet mee moet buitenrijden). Daarnaast ; waarom moet ik wel rekening houden met de menner dan (en in de berm gaan/ vooruit draven oid) en hij blijkbaar niet met mij? Terwijl wij hem op de heenweg vriendelijk gevraagd hebben rekening te houden met het feit dat mijn paard het wat spannend vond? Lijkt me een kwestie van fatsoen hoor, en hier in de buurt heb ik nog nooit zoiets meegemaakt. Zelfs motorcrossers en quads passeren ons/elkaar rustig op dit pad, en dan lijkt me heel normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:20

Ts ik geef je groot gelijk hoor....volgens mij hoort het ook bij de regels die je als menner leert, dan is het fatsoen en nog een, een regel in de wegenverkeerswet is dat je andere weggebruikers niet in gevaar mag brengen.....

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:03

Regel nr1 was altijd. Ga in stap als je een tegenligger moet passeren, een wandelaar, fietser, ruiter, maakt niet uit.

De weg is voor iedereen en het hoort respect te hebben voor elkaar.

Zo ben ik vroeger "opgevoed" op de manège, is er ingepepert ;) . Altijd aangenaam, al ben je met een 20- jarige of een 4- jarige... hardrijders brengen altijd gevaren met zich mee, hoe je 't ook bekijkt.

Oefenen met een draver doe je op een renbaan :j

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:29

Deze menner staat zeer negatief bekend hier in de buurt, denkt alleen aan zichzelf, voetgangers en fietsers moeten regelmatig de bosjes in duiken als hij weer eens full-speed over het fiets/wandelpad (!!!) racet. Het ruiterpad ligt er naast, maar ja dat is gras en op die schelpen gaat het veel sneller................... het is hetzelfde als wanneer een formule 1 racer zich op 60 km. wegen net zo zou gedragen als op een circuit. Het regent klachten over deze "meneer".
Een paard is en blijft een vluchtdier, die van mij is behoorlijk bomproof maar met zo'n gek op je kont weet ik ook niet wat ze doen zou. Het beste is gewoon midden op het pad in de breedte gaan staan, hebben wij met elkaar ook afgesproken.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 18:20

Voor de mensen die hier last van hebben; doe aangifte/een melding bij de politie, klaag bij de gemeente en meld het bijde beheerder (staatbosbeheer oid). Anders kunnen ze niets namelijk, en ze hebben behoorlijk wat klachten nodig!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:47

Waratje schreef:
Mijn paarden hebben ook instinct, daarnaast zijn ze opgevoed en opgeleid voor het buitenrijden.
Ik zeg nergens dat het paard rustig en ongestoord door zou moeten stappen, maar wel dat de reactie binnen bepaalde grenzen moet blijven.
Mijn oude merrie zou gaan dribbelen van zo'n kar, maar ook blijven luisteren. Dan parkeer je je paard tussen de bomen of je draaft (onder controle!) naar een plek waar je even opzij kunt om die kar te laten passeren. Hoe dan ook, je zorgt dat je paard onder controle is, desnoods spring je eraf om je paard vanaf de grond te ondersteunen en te sturen.

Paard verkeersmak maken doe je niet in je eentje, dan parkeer je het groene paard tussen een paar ouwe rotten in en dan ben je een stuk minder gemakkelijk te overlopen.

Typisch een voorbeeld van de beste stuurlui staan aan wal. :')

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:55

Waratje schreef:
Waarom zou ik daar een topruiter voor moeten zijn? :?
Buitenrijden is vergelijkbaar met motorrijden: verwacht gewoon dat iedere andere verkeersdeelnemer er op uit is om jou van je fiets te rijden, dan valt het in de meeste gevallen reuze mee en die ene keer dat het terecht is kun je snel reageren. Anticiperen heet dat.
Daarnaast zou ik nooit willen buitenrijden op een paard dat er zomaar blind vandoor gaat, voor ik naar buiten ga met een paard heeft het een opleiding gehad zodat het ook in wat spannender situaties met mij in contact blijft.
En even voor de duidelijkheid, een paard is niet per definitie een "vluchtdier", vluchten is slechts een keuze die een prooidier heeft wanneer er gevaar dreigt. Er zijn genoeg paarden die andere reflexen hebben (geleerd). En ja, reflexen kun je aanleren, je kunt gedrag dat volgt op schrik een heel eind ombuigen.

Buitenrijden is absoluut niet te vergelijken met motorrijden. Een paard blijft een dier met een eigen wil. Ik heb nog nooit iemand op een motor gezien die er vandoor ging :')

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:03

Je hebt emmers en potloden. Ik geloof niet dat je ook maar iets zult bereiken door ergens te gaan klagen. Wat wil je dat degene bij wie je je beklag doet er aan gaat doen? De menner op zijn kop geven?? Tis geen klein kind, hij zal er zich niks van aantrekken en als het even niet mee zit ook onbeschoft zijn tegen de boodschapper die je er op af gestuurd hebt... Vervolgens heb je dan als je de man nog eens tegenkomt helemaal de poppen aan het dansen.
Vergeet niet wie het was, als de dag komt dat je hem terug kunt pakken dan doe je dat. Verder negeren en buiten sluiten. Meer is er niet.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:11

TS je hebt groot gelijk! bovendien weet je wie het is en kun je klacht gaan indienen.
Ik doe vaker georganiseerde ritten mee en heb het ook een keer meegemaakt dat er verschillende menners keihard doorreden en de ruiters moesten maar tussen de struiken gaan rijden :n.
Een keer was er een stuk van de baan dat onder water stond en een menner vond het oh zo leuk om er met een rotvaart door te racen! Ik had die menner al zien aankomen en aangezien mijn paardje van 4 jaar nog moet leren dat koetsen niet echt eng zijn was ik op tijd al in de struiken gegaan. Maar er was dus een man die op een 3.5 jarige reed met martingaal die hen niet had gezien en net ter hoogte van die plas reed. Dat paard ging echt over de rooie en trok zelfs zijn martingaal kapot en bokte en stijgerde gelijk zot!
Kan je zeggen dat ik blij was dat ik die man niet was want had er echt af gelegen.

Als ik menners zie ga ik ook altijd aan de kant, zeker als ze al in een rotvaart naderen.