Iedere week op wedstrijd teveel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienH

Re: Iedere week op wedstrijd teveel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:17

Meestal periodes, na het eventingseizoen even rustig daarna regelmatig springen. Meestal 2 à 3 keer per maand. Elke week hoeft van mij niet zo nodig maar als er blijvoorbeeld een paar leuke concoursen achter elkaar zijn lopen ze wat vaker. Ik denk niet dat het kwaad kan maar het moet wel leuk blijven. :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:18

Ik ga inderdaad wel eens een periode wat vaker op wedstrijd, maar dan gaat het vaak om 1 grote wedstrijd, en daarvoor doe ik dan 1 of 2 kleinere wedstrijden om in het ritme te komen.

Maandenlang achter elkaar wekelijks op wedstrijd gaan vind ik onzin. En voegt ook niks toe aan mijn training of rijtechnische ontwikkeling. Dan ga je echt op wedstrijd om op wedstrijd te gaan.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:20

Ligt er ook wel aan of het dressuur of springen is, springen heb je echt je ritme nodig. Dressuur ga ik gerust maanden niet en als hij elkaar is voor een hogere klasse weer een keer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:24

Dat bedoel ik idd Anoeska, en volgens mij gaat dat voor springen ook op. Week in week uit een Z parcours springen vind ik echt te gek, zowel fysiek als mentaal doe je je paard volgens mij geen goed mee.

Ik werk idd ook meer in blokken, heb nu voor december een paar weken op rij opgegeven (zowel dressuur als springen). Daar werk ik ook echt naartoe met de paarden, en dan is het weer een maand rustiger voordat we gaan opbouwen naar het crossseizoen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:29

Ik vind het ook wel veel om iedere week op de toppen van zijn/haar kunnen te rijden. Als het zo uitkomt dan start ik eens wat meer, maar ik snap niet zo goed dat het nu in 3 maanden moet gebeuren en de rest van het jaar niet.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:43

Anoeska schreef:
Maandenlang achter elkaar wekelijks op wedstrijd gaan vind ik onzin. En voegt ook niks toe aan mijn training of rijtechnische ontwikkeling. Dan ga je echt op wedstrijd om op wedstrijd te gaan.

Wat is er mis dan met het op wedstrijd gaan om de wedstrijd?
De komende tijd heb ik regelmatig dressuur en springwedstrijden staan, ik denk 3/4 per maand. Ik ga inderdaad op wedstrijd om de wedstrijd. Ze moet veel zien en leren zodat ik haar ook op wedstrijd goed kan rijden en ze niet elke keer overdonderd is. Ik zie niet wat daar mis mee is. Maar dit voegt wel degelijk wat toe aan mijn training en ook aan de rijtechnische ontwikkeling.
Elke week ga ik eigenlijk nooit, of er moet eens een groot concours zijn waar ik heen wil. Ik ga maximaaal 3 zaterdagen/ zondagen in een maand. Een wedstrijd zie ik echter niet als een wedstrijd, ik zie het als een training. Maar die training hangt wel deels af van het op wedstrijd gaan, daarom wil ik op wedstrijd.
Ik denk zelfs dat ik op zo'n wedstrijd (m.u.v. SGW) zo nu en dan minder van mijn paarden vraag dan tijdens een goede les of training thuis.
Daarnaast ga ik 2 avonden in de week naar de vereniging, 1x dressuur en 1x springen. Rij ik regelmatig in het bos en longeer ik ook, genoeg afwisseling dus. Is de week eens wat drukker krijgt ze een dagje meer vrij.
Ik zie niet echt in waarom het niet kan om vaker op wedstrijd te gaan dan 2x in de maand. Als je nuchter blijft en je paard in de gaten houd is dat prima. Kijk maar eens naar die profs, die rijden vrijwel 3/4 x in de maand een wedstrijd. Waarom? Om die paarden op wedstrijd verder te trainen... Daar leren ze veel meer van dan elke dag thuis in dezelfde bak rijden.
Maar goed, meningen verschillen. :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:14

Lielle schreef:
maar gaan jullie drie maanden op rij iedere week op wedstrijd, of werk je in periodes?

Nee dat haal ik nooit hoor. 3 keer in de maand per paard gemiddeld, en heb natuurlijk 2 paarden. De ene zal dus keer een week thuis blijven. 3 maand onafgebroken heb ik dus nog nooit gehad.

Moet wel zeggen dat ik het zelf ook wel eens lekker vind niet weg te hoeven. Meestal in maart en rond oktober heb ik het vaak wat rustiger qua wedstrijden en dan hoeven de paarden ook niet volop getraind te worden.

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:46

Beste Lielle, Ik eindig zeker niet de discussie omdat het "lastig" wordt of omdat er een kritische noot komt.

Mijn enige vraag was mijn allereerste posting : wat jullie ervan denken dat onze pony vanaf eind september t/m volgende week (bijna) iedere week een wedstrijd heeft (gehad). (waarvan alleen de laatste 3 op Z nivo wat ze ook springt "met twee hoeven in d'r neus")

Ik heb geen vragen over trainingsopbouw. Ik ben me uitermate bewust van de training doordeweeks. Ik werk met een hartslagmeter en houdt de conditie prima op peil, ze heeft vrije dagen, ze wordt nu en dan gelongeerd, ze wordt in het veld gereden, ze wordt dressuurmatig gereden en verder wordt er doordeweeks niet of nauwelijks gesprongen (max 1x per week), maar dan laag, meer technisch. Daarnaast staat ze iedere dag in het land van 9.00-15.00 uur en krijgt ze ook nog een voedingssupplement. Allemaal al eerder geschreven.

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en na het lezen van de meerderheid van de reacties, was ik bevestigd in wat ik zelf ook zo voelde.
Voor mij was mijn vraag dus beantwoord en vervolgens hoef ik dus geen oeverloze discussie met mensen die er anders over denken want nogmaals iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Mijn gevoel zei me dat ik het goed doe, en het was prettig te lezen dat er meer mensen zo denken. That's it.

En kennelijk is het nog niet helemaal duidelijk dus ik zal het nog even verduidelijken. In december wordt het weer hier te slecht, sneeuw, ijs etc. De maanden december, januari en februari worden er dus nauwelijks wedstrijden "buiten de deur" gereden omdat je van te voren niet kan inschatten of de wegen ok zijn. Gedurende deze wintermaanden worden er dan ook geen wedstrijden gereden (muv misschien 1 of 2 "thuis") maar gaat de training gewoon door, misschien iets rustiger omdat ook de buitenrijdmogelijkheden beperkt zijn. Dus er is in de winter geen verandering behalve dan dat we niet iedere week met de trailer naar een wedstrijd buiten de deur gaan. We hebben een binnenmanege dus kunnen gewoon doorrijden

Het wedstrijdseizoen loopt hier vanaf september t/m mei. Vandaar dus dat we "in september" gestart zijn (met wedstrijden) Nu de wintermaanden qua wedstrijden (!!) rustig aan en dan in het voorjaar kunnen weer vaker op wedstrijd. Dus we werken in periodes voor wat betreft de wedstrijden.

En op wedstrijd gaan "om het op wedstrijd gaan" snap ik niet zo goed. Wij gaan op wedstrijd omdat we het leuk vinden, omdat we het leuk vinden om op verschillende lokaties te rijden, goed voor de pony, goed voor mijn dochter. En we zien het gewoon als een aanvullende training. Het kwam nu qua wedstrijdschema zo uit dat er iedere keer leuke concoursen enigszins "in de buurt" waren. Ik woon niet in Nederland dus het is hier niet vanzelfsprekend dat er zoveel wedstrijden "in de buurt" waren.

Ik hoop dat ik e.e.a. verduidelijkt heb.
Laatst bijgewerkt door Frenchie155 op 23-11-12 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:55

Je woont dus niet in Nederland? Vond het namelijk al raar dat de rest van het jaar geen wedstrijden zijn....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:59

verduidelijkt ja, overtuigd nee. Ik zie overigens nog steeds geen visie op trainingsopbouw e.d., maar kennelijk heb je daar geen behoefte aan. Hopelijk vinden pony en amazone het over een paar jaar ook nog leuk.

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:00

Ik ben er ook niet op uit om je te overtuigen Lielle, ieder heeft recht op zijn eigen mening en er zijn meer wegen die naar Rome leiden...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:01

Ik denk dat het wel te doen is, zolang je goed op je pony let.
Maar waarom ga je niet voor de zekerheid 3x per maand op wedstrijd, weekje niet en dan weer 3x?
dan weet je zeker dat de lol er in blijft en het niet teveel wordt voor de pony.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:05

Ik heb je topic op sgw er ook nog even op doorgelezen, en hoewel ik ervan overtuigd ben dat je met de beste bedoelingen en heel zorgvuldig bezig bent, hoop ik dat je niet uit enthousiasme met een te roze bril kijkt, anders is je pony er de dupe van. Ik wens je veel plezier ermee.

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:08

Het was tijdelijk ! Het kwam zo uit! Wij moeten soms 4 uur rijden voor een concours. De afgelopen tijd was het "in de buurt", vandaar ! Volgende week is de laatste (thuis).

Ik heb het even nagekeken:
Vanaf 16 september hebben we 10 weekenden gehad.
Daarvan hebben we 7 springwedstrijden gedaan, 1x dressuur en 2x thuisgebleven ( en die 2x thuisblijven was mooi verdeeld in deze 10 weken).

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:16

WOW Lielle, jij gaat wel heel grondig te werk !
Ter geruststelling, de crosstraining ligt al een poosje stil (springen), juist omdat we er zoveel normale springparcoursen op de planning stonden en ik dat uiteraard teveel vond. Dit gaan we in het voorjaar weer oppakken.
Overigens is daar de hoogte 50-60 cm, kortom daar beginnen we net en krijgen we training van een gerenommeerde SGW trainer.
Feitelijk waren 2 van de 7 springwedstrijden die ik in mijn eerdere posting noemde, oefencrosswedstrijden (50-60 cm, parcours van 600 meter)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:28

grondig mss wel, maar niet negatief, als je dat denkt. Ik zag dat je niet in Nederland woonde, was dus benieuwd waar wel, en dan is oude berichten even doorkijken wel de snelste manier. Niet vervelend bedoeld dus.
Overigens was mijn reactie ook niet negatief bedoeld, ik vind oprecht dat je grondig nadenkt over waar je mee bezig bent (zie dus ook dat sgw topic over dikke benen). Alleen denk ik dat je er te licht over denkt, maar dat had ik inmiddels wel helder gemaakt.

Iig veel plezier met het crossen, een mooiere sport is er niet!

Frenchie155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:31

Ik heb toevallig mijn username net aangepast.
Het laat zich raden waar ik woon : Frankijk :)
Misschien mail ik je nog wel in een later stadium (voorjaar) als ik SGW vragen heb als je dat goed vindt !

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:33

tuurlijk, altijd welkom. En het sgw forum is ook een bron van informatie, net als de wiki sgw

(Frankrijk had ik idd al gevonden)