Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Paardentango schreef:Het verschil tussen een paard en een mens is dat wij logisch nadenken, kunnen denken en een paard altijd terug valt op zijn instinct. Ze kunnen wel denken, maar niet zoals wij. Of je dat nu leuk vindt of niet, het is een dier. Wij sluiten hen op, niks mis mee, maar dat betekent ook zorgen voor je paard, ook als het paard aangeeft zich rottig te voelen.
Alleen achterblijven is voor een paard funest, het betekent je einde. Volgens zijn instinctieve denkvermogen. Wij kunnen ze leren om daar mee om te gaan, en wij zijn ook degenen die hen opsluiten en ik denk dat dit een verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Ik schrik nog altijd van het gedrag wat mensen 'voor lief' nemen terwijl vaak met wat geduld wijsheid en gezond verstand het leven voor veel paarden heel aangenaam zou kunnen zijn.
Een paard leeft in het hier en nu, niet in het verleden. Mijn advies zou zijn om je vriend te helpen.
Misschien een flauwe vergelijking, maar wat doe je met je kind als het op school zich rot voelt...
Nee een paard is geen kind, maar de lusten nemen betekent, m.i. ook de lasten dragen en je trouwe vriend helpen, wij zijn de verstandigen, zijn reageren op wat wij creëren.
Ik schrik nog altijd hoe laconiek mensen er over kunnen doen als een paard het moeilijk heeft, Deur dicht en het dier aan zijn lot overlaten, daar voel ik echt medelijden mee. er zijn namelijk heel veel oplossingen te bedenken, beetje nadenken, wat geduld slim zijn om hem/haar zo een fijn leven te kunnen geven.
Hij heeft verlatingsangst gecreëerd omdat hij in een enorme handelssleur terecht is gekomen omdat het zogenaamd een paard is waar niemand op kan rijden omdat hij iedereen eraf gooid (maar dat is een veel langer en ander verhaal
) Maargoed, hij stond met 2 andere (nu 1) en flipte totaal als ze allebei weggingen. Als er 1 wegging, flipte hij ietsjes minder.... Alleen hier staan ze niet op stal, ze hebben wel mogelijkheid om in stal te gaan, maar ze gaan alleen naar binnen om te eten :} Hier kon hij dus gewoon helemaal uitrazen zodra andere weggingen! Geheel bezweet was hij klaar toen de andere weer terugkwamen
Door het jaar heen werd het minder, omdat hij mij steeds meer ging vertrouwen en dus wist, als ik er was dat alles weer goed zou komen! Want ik wil gewoon een buitenrit kunnen maken. Nu is het dus zo dat hij gaat hinneken als er niemand bij is.
De meeste worden gestrest als hun paarden terug vechten, omdat wij meestal de paarden zien als (behoorlijk grof gezegd) 'dingen' die doen wat wij willen, en niet tegen stribbelen. Ga ze dan vooral ook niet opsluiten want voor een paard is dat onnatuurlijk en wordt daar niet echt rustiger op!
Marijse schreef:Super dat je zo je best doet voor zijn welzijn!
Ik heb precies hetzelfde momenteel. Ik heb mijn ruin nu een week of 6, en ineens flipt hij als hij alleen achter blijft in een paddock. S avonds al helemaal. Op stal wordt hij onrustig als zijn buren weggaan of als het licht en radio uitgaan. Ook buiten is hij nerveus en aan het hinniken. Het is ineens..
Ik denk dat hij in het begin nog overdonderd was, en nu veel steun zoekt bij zijn soortgenoten. Helaas kunnen ze in de winter minder samen zijn en staan ze meer in de box.
Ik stopt met krachtvoer, laat hem niet meer alleen staan of achter, en geef hem meer te knabbelen en spelen en meer afwisseling elke dag in activiteiten. Maar ik laat hem nu gewoon NIET meer alleen achter voorlopig waar dan ook. Ik vind het te zielig hem zo in de stress te zien.
Ik volg dit topic graag mee!