mijn paard ijsbeert uren lang als hij op stal wil...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:38

Hij word door andere paarden gejaagd denk ik.mindim ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:39

Ik zeg alleen dat die zo constant kan eten, als het in een net zit met fijne mazen zal het wss ook niet op gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:31

Gentlegiant schreef:
Hij word door andere paarden gejaagd denk ik.mindim ;)

Nou dat lees ik nergens anders hoor. Paard ijsbeert uit zichzelf omdat hij naar binnen wil, niet omdat hij wordt opgejaagd door andere paarden. Die andere paarden vinden het gedrag alleen maar vervelend.

Gentlegiant

Re: mijn paard ijsbeert uren lang als hij op stal wil...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 02:40

Ik doelde op jou reactie op de poster voor jou ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 03:06

Ik denk dat het om half 4 in Arabië gewoon etenstijd is :D

Zonder dollen; hier op stal alleen maar Arabieren en rond die tijd gaan ze allemaal lopen dralen. Die van mij was op den duur de nattigheid buiten zó zat dat ie zn stal helemaal niet meer uitwilde. Inmiddels een regenjasje aan en weer helemaal happy en blij naar buiten (ipv zielig bij het hek staan de hele dag), maar rond half 4 heeft ie t meestal wel gehad. Merrie glipt steeds langs me haar stal in als ik de kruiwagen eruit haal (en die komt van weide met schuilstal dus is zeker geen gewenning..).

You tell me.... Ik zou hem lekker om half 4 naar binnen halen. :) Kennelijk wil hij dat graag, waarom zou hij dan met alle geweld buiten moeten blijven?

T is ook gewoon veel te nat de laatste tijd voor woestijnpaarden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:33

Gentlegiant schreef:
Ik doelde op jou reactie op de poster voor jou ;)

Aha, ik dacht op mij, want je noemt mijn boktnaam in je post namelijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:34

TS, hoe reageert het paard als je hem dan naar binnen zet en de rest buiten laat staan, vindt ie dat prima?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:42

Jouw paard houdt niet van de schemering, dat is instinct, jachtdieren gaan met de schemeing jagen, want dan is het zicht minder....dan wordt je paard bang en ongerust.

Mijn paard heeft dat ook, ook voelt hij zich dan verantwoordlijk voor de andere paarden...

Voor die tijd binnen halen, naarmate ze ouder worden raken ze iets meer gewend, maar het gaat nooit over......heb meermalen meegemaakt dat mijn paard uit de wei sprong in blinde paniek, met ale gevolgn van dien....

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:54

Dit paard vind in de stal zijn ontspanning en rust...geestelijk, lichamelijk óf beide !
Heeft helemaal niks met eten te maken maar met zijn gevoel en intuitie !
Gewoon op stal zetten en het respecteren.
Het ijsberen en angst in de ogen zijn signalen van uiting door ongemak of het bij de groep weg willen...maar ik denk niet dat dat laatste het geval is, want hij wordt zo te lezen niet opgejaagd...
Zie je hem weleens liggen buiten ?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 11:22

Mindim schreef:
TS, hoe reageert het paard als je hem dan naar binnen zet en de rest buiten laat staan, vindt ie dat prima?

hij houd er echt niet van om alleen op stal te staan, en de merrie die ook bij hem in de groep staat heeft verlatingsangst.
dus als iemand van de groep weggaat lukt dat ook niet echt goed..

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 11:23

broadway schreef:
Dit paard vind in de stal zijn ontspanning en rust...geestelijk, lichamelijk óf beide !
Het ijsberen en angst in de ogen zijn signalen van uiting door ongemak of het bij de groep weg willen...maar ik denk niet dat dat laatste het geval is, want hij wordt zo te lezen niet opgejaagd...

hij wordt niet opgejaagd door de kudde.
maar echt liggen in de blubber doet hij nu niet, rollen dan weer wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:06

Je zult er toch iets mee meoten doen...als ze al een paar uur buiten hebben gestaan, is het niet erg ze binnen te halen met een plukje hooi...zoveel soeps is het buiten momenteel ook niet...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:56

Nou twee uurtjes minder op stal lijkt me minder belastend, als hij het op stal prettig vindt, dan dat heen en weer geloop.... zeker als er angst bij is.
Je zegt dat ze om 10.00 uur naar buiten gaan? Dan staat hij dan om 16.00 uur toch 6 uur buiten... blijkbaar vindt hij dat genoeg.

Mijn merrie heeft dat al na een uurtje of twee, drie die vindt er gewoon niets aan in een paddock staan, ook al hangt er hooi bij en staat ze met andere paarden. Totaal geen plezier doe ik haar daarmee. Ze gaat gewoon gaten graven en met een beetje pech zand eten 8)7 hooi gaat er niet meer in en ze toont totaal niet 'blij'. Helemaal niet als het regent of de grond nat is...

Die van mij gaat gewoon weer naar binnen, vindt ze heerlijk. Kauwt ze lekker haar hooi op en staat ze rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:14

russel schreef:
Je zult er toch iets mee meoten doen...als ze al een paar uur buiten hebben gestaan, is het niet erg ze binnen te halen met een plukje hooi...zoveel soeps is het buiten momenteel ook niet...

Probleem gaat dan waarschijnlijk zijn dat ze ook onrustig wordt op stal, omdat de rest nog buiten staat. Rondjes lopen in een stal of druk doen, is nog belastender dan buiten. Je kan ook niet verwachten van stalgenoten, dat zij hun paarden maar binnenhalen, omdat die van jou moeite heeft met buiten staan.

Mijn paard wil ook noaar bennen, ze gallopeert haar stal praktisch in, voerbak vol en hooi erbij. Allemaal leuk en aardig, zodra de deur dicht is en de rest staat nog buiten, is ze helemaal onrustig en heeft totaal geen aandacht meer voor haar voer, het krachtvoer wel, maar niet voor het hooi hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:41

Gewoon alles naar binnen rond dat uur, als ze overdag naar buiten gaan is 16.00 uur echt niet erg....mijn paarden zijn het dan ook meer dan zat rond die tijd hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:37

Fijn dat dat kan, alleen wil niet iedereen dat.
Zo zou ik persoonlijk niet willen dat mijn paard 2 uur eerder naar binnen zou moeten, omdat een ander paard dan naar binnen moet.
Mijn paard was vroeger onafscheidelijk van een ander paard, helaas was dat paard bevangen, mijn paard werd telkens bij dat paard gezet op schraal land. Anders werd dat paard dol. Met het gevolg dat mijn paard harstikke mager werd.
Heel vervelend voor dat andere paard, maar dat is nu eenmaal niet mijn probleem. In principe hetzelfde principe als het binnen zetten. Als een anders paard niet langer buiten kan staan, moet de eigenaar daar wat op verzinnen, maar niet van anderen verwachten dat alle paarden ten behoeve van die ene onder dak gaan.

Ik weet niet of alle paarden in het weitje van TS zijn?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:26

Het paard krijgt op zijn stal zijn krachtvoer, dus niet raar dat hij dan naar binnen wil. Is het geen optie om hem buiten z'n krachtvoer te geven, zodat hij de stal niet meer met zijn voer in verband brengt? Als hij dan na een week nog blijft dralen weet je in ieder geval zeker dat dat het niet is.

Mijn paard vond naar stal gaan ook niet erg, omdat daar z'n voer lag. Als ik de staldeur echter open liet (met hooi in de stal) liep hij eruit en ging er niet vrijwillig in. Nu staat hij altijd buiten (ook snachts) en we lopen nog wel eens langs de stallen, waar hij wat naar binnen kijkt maar hij zet geen voet binnen...

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:49

Mindim schreef:
Fijn dat dat kan, alleen wil niet iedereen dat.
Zo zou ik persoonlijk niet willen dat mijn paard 2 uur eerder naar binnen zou moeten, omdat een ander paard dan naar binnen moet.
Mijn paard was vroeger onafscheidelijk van een ander paard, helaas was dat paard bevangen, mijn paard werd telkens bij dat paard gezet op schraal land. Anders werd dat paard dol. Met het gevolg dat mijn paard harstikke mager werd.
Heel vervelend voor dat andere paard, maar dat is nu eenmaal niet mijn probleem. In principe hetzelfde principe als het binnen zetten. Als een anders paard niet langer buiten kan staan, moet de eigenaar daar wat op verzinnen, maar niet van anderen verwachten dat alle paarden ten behoeve van die ene onder dak gaan.

Ik weet niet of alle paarden in het weitje van TS zijn?

ik vind inderdaad ook niet dat alle paarden naar binnen moeten omdat die van mij naar binnen wil.
dat kan ik ook niet verwachten van de eigenaar van de andere paarden...

er zijn 4 paarden en ze staan nu in de winter met zn allen in de bak overdag met hooi..

het gaat de laatste 2 dagen wel goed. hij begint nu rond 16:45 te lopen en soms doen we ze dan net naar binnen omdat het
al eerder donker wordt.
eigenlijk wil ik proberen dat we ze op stal krijgen voordat hij begint te lopen zodat hij weet dat hij ook wel op stal
komt zonder te lopen..
maar tips zijn nog zeker welkom (als die er zijn) :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:08

Hier valt het kwartje uiteindelijk en went ze er aan. Tis jammer voor haar, maar het is niet anders. In het voorjaar staat ze na een uur al bij het hek te brullen. We hebben het wel eens geprobeerd hoor, haar er uit halen en op stal zetten. Krachtvoer ging dan wel op, maar dan werd ze onrustig en verliep ze al het hooi in haar box. Na een half uur compleet bezweet, omdat de rest nog buiten stond. Ook de rest van de paarden werd onrustig, omdat ze stond te brullen in haar stal. Uiteindelijk kan het buiten minder kwaad dan binnen en lieten we haat staan. Uiteindelijk kreeg ze wel door dat ze niet eerder naar binnen ging.
Als je eigen paard rustig blijft op stal terwijl de rest buiten staat, is het geen probleem. Maar meestal werkt het idd niet zo. Even jammer voor het paard dan, gewoon volhouden, uiteindelijk komt de gewenning wel.

Krachtvoer gaan voeren in de wei met andere paarden erbij zou ik ook niet doen.

Momenteel heb ik het als ik haar uit de stal haal. Haar buurman wordt helemaal knetter, slaat zo hoog dat ik bang ben dat hij door de tralies komt. De eerste keer schrok ik er zo van, dat ik mijn merrie terug heb gezet. Maar goed dat is ook geen oplossing. Tja, jammer dan. Hij springt maar, ik roep hem vermanend toe en dat helpt even, hooi helpt ook wat. Maar in realiteit is dat mijn probleem niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:19

broadway schreef:

Hier ben ik het mee eens, ik denk dat dit klopt. Mijn paard is de wei ook altijd eerder zat dan de rest. Ze wil naar binnen, maar alleen binnen staan kan ze ook niet. Ja dat is wel lastig ja, maar toch een constructie verzinnen waarop ze naar binnen mag en niet alleen staat. Misschien is er nog een ander paard die het wel best vindt om een beetje op tijd naar stal te gaan? Ik zie ook niet in waarom een paard persé zo lang mogelijk buiten moet blijven als ie dat niet wil. Mijn paard kan ook helemaal flippen als ze een tijdje heeft staan dralen en niemand daar op reageert.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:29

Dit doet mijn paard ook, ze gaan half 5 op stal, maar rond 4 uur gaat hij al heen en weer lopen. Hij krijgt onbeperkt hooi:) hij heeft al een mooi zwart pad gemaakt langs het draad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:15

Volgens mij is het minstens in 9 van de 10 gevallen gewoon een kwestie van paarden die weten dat ze op stal weer / lekkerder voer krijgen, waardoor ze naar binnen willen zodat ze daar aan kunnen beginnen.

Hele hordes van dat soort paarden die hele loopgraven langs de draad slijten, talen er niet meer naar om naar binnen te gaan 's middags als ze gewoon lekker in een situatie komen waar ze de hele dag buiten rond kunnen lopen en kunnen schuilen tegen zon / regen, de hele dag kunnen eten, en niet meer op stal gezet worden voor hun brokjes of ruwvoer.

Er zijn natuurlijk altijd paarden die echt graag op stal staan, maar meestal is dat maar voor even of voor voer, en willen ze er dan toch wel weer erg graag uit....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:55

Dat moet ik toch ontkrachten...
Heb mn merrie nu net een week, die heeft bij de fokker zelden op stal gestaan en kwam van 24/7 buiten met schuilstal.
Dag 1 en 2 hier vond ze het even gek om haar stal in te gaan, nu moet ik echt héél snel zijn om haar staldeur na het uitmesten dicht te doen, maar ze is al een paar keer toch gauw langs me haar stal in geglipt (paddock ligt gelijk aan de stallen). Ze kan van buitenaf bij haar hooi, daar ligt het niet aan. Toen het me laatst gebeurde heb ik haar stal gewoon open gelaten en ben wat anders gaan doen, na 2,5 uur stond ze nog steeds binnen :+
Bij ander paard hier was de staldeur stuk, die bleef gewoon open en denk maar niet dat paard er ook maar aan dácht om naar buiten te wandelen hoor...

Kan zo nog wel een heleboel voorbeelden geven (mn hengst wilde tijdje terug zn stal dus helemáál niet meer uit) maar vooral bij mn merrie vind ik het zo tekenend omdat het geen gewenning is en er ook geen sprake is van ander hooi oid in haar stal :) Zij staat overigens niet echt te drammen om naar binnen te mogen, maar zodra ze de kans krijgt...... :P

Wil daar aan toevoegen dat dat natuurlijk voor ieder paard weer verschillend is :) Wil zeker niet beweren dat alle paarden dolgraag naar binnen willen, alleen dat ze er wél zijn die dat gewoon graag willen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:17

Ja, het ene moment willen ze naar binnen...en het volgende moment weer naar buiten :P

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 19:39

pmarena schreef:
Ja, het ene moment willen ze naar binnen...en het volgende moment weer naar buiten :P

haah hetzelfde als je op buitenrit gaat. vinden ze hartistikke leuk maar ze willen ook altijd weer graag terug :')