Wat doen jullie met een afstandelijk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:29

Ja ook heel apart: ik longeer drie jonge Arabo Merries voor iemand op de paardenhouderij VDBos even bij mij verderop, 2 er van zijn half zusters, geen groter verschil merkbaar!
T. is het kleinste van stuk, nerveuzig maar heeft de beste gangen Schitterend, zowel ruim als zweef. Laat zich prima hanteren en sturen: zolang je haar behoorlijk aan het werk houdt, maar is erg OVERijverig: je moet opletten dat ze zich niet te veel geeft
F. is de grootste, heeft ook fikse gangen, is de liefste qua karakter, echter het minste zelfvertrouwen, zij heeft echter wel de beste fysieke conditie: van haar kan je echt iets vragen, ze groeit al werkende, zeg maar
B. is een lastige: die heeft geen zin in het werk, en heeft ook streken (zo als gericht naar je slaan, en naar binnen willen komen, bit niet in willen,etc.) Ze heeft ook de minst goede gangen, ze had ook een hakende knie, dus ik heb wel begrepen dat ze niet echt met die achterbenen wilde doorkomen, men heeft een hele tijd terug die knie laten inspuiten, en inmiddels loopt ze inplaats van met achter krabbelend,achter weer lekker ruim aan de longe.Ze doet ook lastig met aansingelen: maar ik kan het ghoe met haar vinen, we doen het rustrig en vriendelijk aan.
B. is mijn favoriet: ik wist dat ze die ruime gangen toch wel kon, maar ze was geremd.
Ze heeft uberhaupt een lastige aard, maar ik kan er goed mee om.
Ik longeer deze drie Arabo Friese merries(die allen al veulentjes gehad hebben), zo heb ik ze heel erg goed leren kennen, behalve naar de wei brengen, uit de stal halen,etc.

Tsja en wat een karakterverschil!

Rijden doe ik ze niet ik rijd alleen mij eigen B.J. (avatar)Qua kuffelgehalte?
Dan is F degene met het hoogste knuffelelbehoefte.
T. moet er ook niet veel van hebben.
B. alleen als ze je echt vertrouwt. Dan kun je er ook bij wijze onder gaan liggen.
Mijn eigen paarden, Bonte Jaopie: wil je dood? Niet doen met Japie, ook ik niet, dat wordt "pletten", hij wil gewoon normaal, laten we zeggen "op gelijke voet" met je omgaan(helaas heb ik er maar 2 en hij 4)... Leuk paard, maar wel een tank die jou voor een andere tank aanziet (en helaas... dat blijk je dan niet te zijn whahahaha) Alle gekheid op een stokje: zo doet hij het natuurlijk niet meer met mij, maar zeker wel met vreemden in zijn wei. Op af denderen en pletten die hap!

De jonge merrie Khavanna: die komt meteen naast je liggen, zou je in de wei gaan liggen.Dat is zo een super sociale schat, in tegenstelling tot Japie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:57

max66 schreef:
ieder paard heeft zijn eigen karakter natuurlijk. Je kunt het toch wel jammer vinden als je paard een "afstandelijk" karakter heeft (zoals ik)?!
Ik had liever een knuffeliger paardje gehad, maar ja, dit weet je vooraf niet altijd en voordat je elkaar een beetje leert kennen ben je een aantal maanden verder (bij mij was dat zo tenminste).
Mijn merrie is zeker geen allemansvriendje en maakt niet makkelijk contact (of heeft er geen behoefte aan).

Als je bij mijn paardjes komt merk je gelijk dan mijn bruine wat gereserveerd is, ze wil een aai over haar neus, maar zodra je verder probeert te aaien loopt ze weg.
Mijn Fjord, daar en tegen, is een echte knuffelkont en komt gelijk bij je staan en wilt je volledige aandacht.
Blijft net zo lang "zeuren" tot dat ze lekker overal gekriebeld is en vind een poetsbeurt (= aandacht) heerlijk.

Beide waren bij aankoop al zo verschillend in karakter, en dat is niet veranderd.
Je kan bij de oude eigenaren al redelijk goed zien wat voor type het paard (in grote lijnen) is.

max66

Re: Wat doen jullie met een afstandelijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:08

de koop van mijn paard is snel gegaan, heb haar toen maar een half uurtje gezien en even op gereden..... Toen had ik nog niet zo door hoe ze was, wel dat ze heel braaf was.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 21:09

Mijn hafje is wel braaf naar andere paarden, stampt niet en valt niet aan, maar ook paarden moeten van haar lijf blijven.. Tenzij het een hengst is, dan vindt ze het altijd best.. :D

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:22

Mijn tink is ook erg afstandelijk, nu is het al iets beter maar echt knuffelen wil ze niet.

De enige reden dat ze naar me komt is omdat ik misschien wel eten bijheb.
Als ze op de wei staat en ik kom opstal negeert ze me terwijl de anderen naar me hinikken ;(
de andere paarden komen dan af maar zij eet verder zonder eens op te kijken.
Behalve als het etenstijd is, dan komt ze wel afgelopen.

Als we in de bak willen werken heeft ze der ook niet veel zin in, maar naar het bos vind ze wel fijn.

Verder is het een heel braaf beesje maar soms zou ik eens lekker lang willen knuffelen :)
maar hou zo ook van haar hoor!

ze heeft overigens de eerste jaren van der leven niet veel sociaal contact gehad, niet veel met paard en mens. denk dat dit ook wel meespeelt, wat denken jullie?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:51

ik denk zelf dat je mensen paarden hebt en paarden paarden. Veel paarden zijn heel mens gericht en lijken alles leuk te vinden. Andere paarden, zijn alleen maar bezig met waar zijn mijn soort genoten, blijf ik niet alleen achter en is mijn eten wel op tijd :) .
helaas heb ik zelf nu ook zo'n laatste soort; een paarden paard. Zij is perfect voor mij, ik kan alles met haar ,wat ik wil en toch... Ze heeft geen band met mij of wie dan ook. houd niet van knuffels en poetsen en zeker niet in de wei. Is alleen maar geinteresseerd in eten en andere paarden. Haar maatje echter is een mensen paard. Loopt iedereen tegemoet en is ontzettend nieuwsgierig naar de mens. Zit in je zakken en lijkt je volledig te vertrouwen. Hij is gek op alle aandacht die hij maar krijgen kan :) .

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 10:43

Nuja,, de jouwe in nog geïnteresseerd in andere paarden ;) Ik heb een "eten paard" in dat geval :D
Ik moet wel zeggen, nu ze drachtig is, ze meer om aandacht komt vragen en zelf af en toe bij mij komt staan voor een aai over haar hals.. :)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:09

Mijn bijrijdpaard is ook een vrij afstandelijke merrie naar mensen toe. Ze is superbraaf, iets wat dominant -zeker naar de andere paarden toe-, en in de wei komen de ruintjes allemaal naar je toe voor wat aandacht, eten en kriebeltjes. Madame loopt de andere kant op en gaat staan grazen. Tenzij ze door heeft dat ik eten bij me heb en jaagt ze de rest weg :') Als ik haar eenmaal op de poetsplaats heb, vind ze bijna alles wel prima, maar het is er niet een die van lang kroelen houdt. Poetsen en wat kriebels prima, en als t te lang duurt ook prima maar om nou te zeggen dat ze het super vind? Hiervoor had ik een ruin daar kon ik urennnn mee tutten en knuffelen...hij vond t heerlijk... Stond er zelf half bij te maffen :Z :=

Het heeft even geduurd bij deze dame voor ik mijn weg ermee gevonden heb, maar ben wel super gek met haar.Ik weet niet of het andersom ook zo is _O- of dat ze me associeert met eten :+
Ik laat haar in haar waarde ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:23

santos, ik heb ook zo' paarden-paard. Vind ik soms wel jammer eigenlijk...

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:29

heel herkenbaar dit ik heb 7 paarden( en pony's) waarvan er 6 knuffel konten zijn en 1 de vreemde vogel van het stel.
gek op eten maar verder moet ze nergens wat van weten.
soms moet ze gewoon gepoetst worden je merkt gewoon aan haar dat ze dit helemaal niks vindt ze is niet gemeen of slaan niet maar het gaat allemaal ook niet van harte.
met andere paarden is het eigenlijk ook een ramp op de een of andere manier botert het gewoon niet.
ze staat nu met een andere merrie die iets dominanter is en die haar gewoon met rust laat en dit gaat redelijk goed.
we hebben haar nu 4 jaar en dit is eigenlijk nooit veranderd maar als je het weet weet je ook wat je eraan hebt kinderen kunnen er niks mee(b pony) dus mag ze lekker hele dagen de wei op en heerlijk paard zijn:-))