Wie heeft zijn paard geheel geschoren en toch lang buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjarlien

Re: Wie heeft zijn paard geheel geschoren en toch lang buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:56

K zou ze gewoon helemaal scheren, met een dekentje op gaat t vast wel goed zo koud is t nu nog niet,
Wanneer t kouder is nog een extra deken erop leggen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:59

Mijn sportpaarden zijn ook helemaal geschoren (ook hoofd + Benen ) en lopen gewoon in weer en wind minimaal 7 uur buiten. Wel met een dikke halsdeken. :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:03

Mijn paarden zijn ook geschoren en staan van 8 tot het donker wordt buiten. Ze staan wel met een halsstuk.

Met rijden doe ik een warme rijdeken en een waterdichte fleece rijdeken op.
Met buitenritten doe ik alleen de waterdichte fleece op en als ik in het duin aan het rijden ben dan doe ik hem over het zadel heen en als ik weer uit het duin stap doe ik de deken weer goed, werkt perfect!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:03

Je paard kan prima naar buiten als ie geschoren is :j goede deken op en klaar

Vor de mensen die met deken rijden; waarom doe jullie dat eigenlijk? Je haalt de vacht weg en doet er daarna weer een 'vacht' op voor het rijden? Of alleen met in en uitstappen?
Ik rij zonder dekens met mn geschoren paarden, zorg wel dat het in- en uitstappen iets korter is zodat ze niet teveel afkoelen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:06

Ik heb 'm alleen op met in- en uitstappen :j
En met een stapritje buiten, want dan vind ik het toch ook wat te fris.
Maar zodra ik ga draven gaat hij af :j

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:09

jahoor kan, ik scheer die van mij al jaren, doe alleen de benen niet en het hoofd. Staan nu met 200gr deken op. Die van mij staan wel s nachts op stal overdag op een paddock

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:09

Ik heb de 2 dekens alleen op met instappen en uitstappen op en als ik ga losrijden haal ik er één af en als ik ben losgereden doe ik de 2e ook af.

(ligt natuurlijk wel een beetje aan het weer, met regen laat ik de waterdichte erop liggen en als het nog een lekker temperatuurtje is doe ik er maar eentje op met in/uitstappen)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:20

Ik heb ook alleen met in en uitstappen een zweetdeken over de achterkant liggen. Rij wel binnen, dus altijd droog en uit de wind.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:20

De mijne is zondag ook helemaal kaal geschoren, ook zijn hoofd.
Ik heb hem onder een deken met hals staan en als het nog verder afkoelt gaat er nog iets onder en eventueel nog een dikkere onder.
Zo kan ik opbouwen van 0-gram tot 150 tot 200, tot 350 en zelfs tot 500/650 maar dat is met mijn effectieve beestje nog nooit nodig geweest, hij heeft een goede climat-control ;)

Hij staat hele dagen buiten, ze kunnen we schuilen voor de regen wat ze ook wel doen.
En s avonds gaat hij op stal rond een uur of 18.00 uur.

Met rijden rijdt ik met een uitrijdeken en bij in en uitstappen nog met een zweetdeken over zijn hals. Die hang ik er als een soort gordijn overheen.
Want hij is nu nog wel heel kaal omdat het zo recent gedaan is en ik zie aan hem dat het koud is zonder jasje

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:35

die van mij staat helemaal geschoren buiten 24/7.
doe dit al voor t 3e jaar, nog geen problemen gehad.

staat nu onder 400 grams met hals.
onder t vriestpunt snachts 200 gram erbij.
dag en nacht vriezen, 300 gram erbij of wollen deken.

was met de pony's.
paard staat nu nog dag en nacht geschoren buiten maar stal wordt gebouwd. merk dat hij meer moeite heeft met zich warmhouden

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:37

Voor buitenritten ga ik trouwens een 300 grams waterdichte ophalen vanavond bij iemand. En ik zag op MP advertenties van volledige dekens. Daar kun je een borststuk aanritsen en eventueel zelfs een hals met hood

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:42

voor buitenritten zo'n dikke deken?
voor een stapritje zou dat wel kunnen maar vergeet niet dat die dekens vaak te slecht ademen als er ook mee gedraafd en gegaloppeerd wordt en dat ze dan juist zeiknat van t zweet worden onder zo;n deken.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:15

Ja ik ken het ja, maar het gaat dan inderdaad om veel stappen. Hij is minder dik dan 300 grams voelde ik en hij is waterafstotend en niet waterdicht. Dus het valt best mee. Daarbij dek je alleen zijn rug en kont af (en het waait er meestal mooi onderdoor,helaas) en verder helemaal niks dus ik denk dat het een goed idee is. Je paard is geschoren natuurlijk nog kaler als in zijn zomervacht... En het water loopt er normaal vanaf en geschoren valt het bijna recht op de huid. Ik denk altijd: liever te warm als te koud! :j

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:17

Dat laatste weet ik niet hoor, te warm is ook echt niet goed...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:17

Hals stuk past niet op mijn fjord, dik kort nekkie, geen deken tegen opgewassen.
Is geschoren hoe? foto bovenste in profiel.
Hals dus zo, omdat er geen halsdeken op past.
Ze staat in een uitloop stal, en staat bijna altijd buiten haar stal, wel deken erop.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:20

Weet ik maar wat is erger: te koud of te warm? Ik denk te koud. Is voor mezelf ook slechter dan te warm. Zolang ik geen zweet zie verschijnen denk ik dat we goed zitten :j

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:22

Moet gewoon lukken, geschoren en dagelijks buiten..

Mijn vriendje is ook geheel geschoren, staat de gehele dag buiten en heeft de rambo-duo op, dat is dus met hele hals..

als ik buiten ga rijden loopt mijn paard op dit moment gewoon bloot.. hij loopt zichzelf vanzelf warm.. gaat het echt vriezen en wordt het ijzig, dan gewoon uitrijd-deken, van fleece, de silvano, super fijn, incl. borst-stuk en zadeluitsparing, lekker warm..

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:24

Gaat dat goed met zo'n borsttuk eraan? Geen schuurplekken?

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:25

heel goed, zacht fleece.. nooit geen schuurplekken..

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:12

Geheel geschoren en de hele dag buiten. Ligt wel aan het weer hoelaat ze naar buiten en binnen gaan maar gewoon bij goed weer de hele dag in de paddock. Voel altijd wel even als ik er ben onder de deken maar niets aan de hand.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:08

Die van mij is helemaal geschoren en staat van 8 tot 6 buiten. Wel met een halsdeken op.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:13

Ik heb zelfs 2 paarden 24/7 buiten gehad die geheel geschoren waren.
De laatste met hals,maar aangezien je die vroeger niet had stond de 1ste altijd zonder.
Maakt niets uit hoor,gewoon lekker inpakken!

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:46

Mijn bijrijdpaard word ook helemaal geschoren. Staat 7 dagen in de week ong. 7/8 uur op de weide. Vorig jaar stond ze eerst met deken zonder hals, met de echte kou kwam er een deken met hals bij.

Nu heeft ze direct na het scheren een deken met hals opgekregen. Werkt prima, word het kouder, gaat er gewoon een onderdeken er bij onder.

Met buitenrijden zou ik nu nog geen deken opdoen, tenzij je alleen stapt. Mocht het wat kouder worden, kun je denken aan een uitrijddeken. Ikzelf doe het overigens vrijwel nooit, mevrouw werkt zich gauw genoeg in het zweet :+ Met rijden heb ik nu bij het in en uitstappen wel een fleecedeken op.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:33

de mijne is ook geschoren en komt van 8 tot 5 op de wei , heb er nu 600 grams opliggen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:42

Die van mij loopt de hele dag buiten. Is geschoren en heeft een deken van 300gram +hals van 150 gram