Instructeurs: Lessers die geen instructie 'willen'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Instructeurs: Lessers die geen instructie 'willen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:52

Wat vervelend!

Het probleem ligt natuurlijk dieper dan enkel op het gebied van paardrijden, mevrouw de ruiter zal dit ook op andere vlakken in haar leven doen. Ik vind het niet jouw taak om dit voor haar op te lossen, als iemand niet wil dan kun je zo weinig :+ Je kunt natuurlijk wel verder proberen met de ruiter.
De leidraad van het bedrijf helpt hier volgens mij ook niet aan mee. Persoonlijk vind ik dat je als instructeur de eindverantwoordelijkheid in de bak hebt, eventuele gevolgen moeten dan naderhand worden besproken met de leidinggevende om oplossingen te zoeken en eventueel de manier van handelen te veranderen. Echter, het gezaghebbende gedeelte mag je wmb weglaten. Een keiharde manier van aanpak is wmb alleen weggelegd voor de echte oude rotten in het vak.

Wat ik zou doen: Vraag of ze volgende keer een kwartiertje vroeger wil komen, zodat jullie het probleem samen door kunnen nemen (of maak een afspraak om het desnoods telefonisch door te nemen). Stel je gevoelig op, maar wel 'raak'. Vertel haar dat het jouw taak en wens is om haar verder te helpen en haar veiligheid te waarborgen, maar dat dat niet kan als zij muren om haar heen trekt. Vraag haar wat er op zo'n moment met haar gebeurd en wat er door haar heen gaat. Is ze bang? Boos? Speel hier gevoelig op in, aangezien mevrouw zich vijandig op stelt kunnen we er vanuit gaan dat dit een heel gevoelig punt voor haar is waar ze absoluut geen raad mee weet. Je doel is om op een open manier door te dringen tot de kern van het probleem.
Als je face to face met haar dit gesprek voert, zorg er dan ook voor dat je lichaamstaal 'open' is. Dus niet met je armen over elkaar met haar praten, dit komt bot en vijandig over. Raak haar afentoe aan bij haar elleboog als je ziet dat je een gevoelige snaar hebt geraakt, dat soort dingen. De algehele sfeer van het gesprek zou moeten zijn dat jij haar heel graag wil helpen.

Vraag je leidinggevende ook wat hij/zij denkt dat je hiermee moet doen. Ik neem aan dat je leidinggevende meer ervaring heeft dat jij :)

Succes ermee :)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 14:27

Tjee, iedereen denkt blijkbaar dat ik vamuit het niets ben daan schreeuwen. Al weken luisterd de ruiter niet, hebben we meerdere malen even 1 op 1 gesproken, heb ik haar vriendelijk toegesproken, met rust gelaten, Gecomplimenteerd wanneer het wel goed ging etc etc,. Dit is niet opeens uit de lucht komen vallen. Paarden worden nl vanaf het begin al wat gek bij haar, ook al voorgevallen in mindere mate en heb al meerdere keren uitgelegd wat te doen, waarom, psychologie v paard er achter, rijtechnisch vriendelijk corrigeren, etc. Deze mevrouw heeft alles van mij aangedragen gekregen, maar ze neemt het niet en creeerd daarbij gevaarlijke situaties in de les. Plus dat het paard ten onrechte keihard in de mond wordt gehangen terwijl ze dat door te luisteren had kunnen voorkomen.

Druk achter de ruiter zetten doe ik niet vaak, tenzij nodig en dat was het nu, na al die weken van liefdoen was het nu te erg voor woorden wat die ruiter deed en ook mee doorging, ook toen ik al vriendelijk aangaf te stoppen daarmee en het hoe,waarom heb uitgelegd tegen een muur.

Mijn lesgeven bestaat uit veel theorie, dat is waarop ruiters mij ook kiezen. Ik leg altijd uit waarom,wat en wanneer en geef daar ook altijd nog meer voorbeelden bij wanneer nodig. Alleen commanderen volgt altijd door uitleg achteraf en compliment mits de ruiter PROBEERT te doen, of het geheel lukt is me mindere zorg, als de gevaarlijke situatie maar afneemt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:33

Het klinkt alsof je zelf vind dat je er alles aan hebt gedaan. Dan zitten er maar twee dingen op: Negeren, of de ruiter naar een andere instructeur verplaatsen in overleg.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:34

Ik vind dat een manege mensen zoveel mogelijk moeite moet laten doen om klanten op een paard naar keuze te laten rijden. MAAR: Zodra de combinatie ruiter-paard niet goed blijkt of zelfs gevaar oplevert voor andere ruiters, mag een manege m.i. gewoon ingrijpen.

Ik rijd ook op een vast paard, maar wel met goedkeuring van instructeur, en als mijn instructeur vind dat ik eens wat anders moet proberen (en hij kan dat onderbouwen) stap ik met alle liefde op een ander paard. Hoe graag ik ook op 'mijn' vaste paardje rijd. Van andere paarden leer ik toch echt weer andere dingen, dus voor mijn ontwikkeling alleen maar beter volgens mij.

Toen ik net weer begon met rijden reed ik ook op een manege waar iedereen op een vast paard reed. Instructie was er nauwelijks en klant maakte de dienst uit. Gevolg: een les vol met klanten die een uurtje hobbelden op elke week hetzelfde paard, die stuk voor stuk vonden dat ze geweldig konden rijden en weigerden op een ander paard te stappen. Na 3 maanden leerde ik daar al niets nieuws meer. Maar omdat ik van mening was dat er veel meer te leren was, ben ik overgestapt naar een andere manege.

De beste stap ooit.

Maar in jouw geval TS, het lijkt mij erg moeilijk om nog door te dringen tot de klanten in jouw les. Deze mensen hobbelen al jaren op hetzelfde paard, terwijl jij probeert om les te geven. Terwijl jouw klanten daar (net als de mensen op mijn oude manege) geen behoefte aan hebben.

Misschien kun je eens vragen in de les wat zij van jou verwachten. Wil niemand echt les, zou ik als ik jou was de eer aan jezelf houden en stoppen op die manege. Is er verdeeldheid, kun je voorstellen dat in jouw les het op jóuw manier gaat. Ben je het daar niet mee eens, kun je naar een andere instructeur vertrekken. Op de manier zoals het nu gaat word niemand gelukkig. Jij niet, klant niet, maar ook paard niet.

Succes!!!!!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:56

Hier de andere kant van de les...

Ik heb naast mijn eigen paardje ook nog steeds les op een manege. Na ruim 20 jaar manege-ervaring weet ik inmiddels vrij goed hoe het op veel maneges gaat.

Wat jij aandraagt dat iedereen mag kiezen vind ik inderdaad een slechte zaak. Nu is het zo dat je daar dus niet wat aan kan veranderen dus heb je er mee te dealen. Wat je wel kunt doen is eens overleggen met de eigenaar van de manege of er een mogelijkheid is dat jij af en toe wel indeeld omdat je vind dat het belangrijk is dat mensen ook eens op een ander paard rijden.

Het aspect dat de ruiter niet luisterd is in mijn ogen een kwalijke zaak. Dit zou voor mij als lesklant ook erg vervelend zijn om mee ter rijden met zo'n ruiter. Naast dat het erg storend en irriterend werkt voor de overige klanten levert dit ook nog blijkbaar gevaarlijke situaties op. Ik vind dat je volledig in je recht staat als instructrice om je daar flink boos over te maken. Jou werk is les geven, dit moet je wel mogelijk worden gemaakt.

Heb je de mogelijkheid om die lesklant over te laten plaatsen naar een andere instructrice? Blijkbaar is jullie communicatie zo vast gelopen dat een 'eenvoudige' oplossing onderling niet meer mogelijk is.
Soms is dit soort situaties loslaten beter dan er tegen vechten. Voor jou, de overige lessers in die les en het welzijn van het paard lijkt me dat een verstandige keuze.

Aan de andere kant, ze rijdt daar al langer, lopen andere instructeurs hier niet tegen aan? Heb je hen al eens gevraagd naar ervaringen en/of oplossingen hiervoor?

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:16

Volgens mij ben jij een heel goede instructrice en ik snap je irritatie en wanhoop helemaal! Ik vind het heel goed dat je ook naar het welbevinden van het paard kijkt en ik vind dat dit nooit mag lijden onder het gedrag van de ruiter. En jij als instructeur kan heel goed zien wanneer dit gedrag in meer of mindere mate schadelijk is voor het dier. Vroeger was het inderdaad not done om tegen je instructeur in te gaan. Als je een goede ruiter wilde worden, hield je je mond en deed je gewoon wat de instructeur of commandant zei. En alleen de echte ruiters hielden dat vol. Het is jammer dat het bedrijf het "klant is koning" - principe hanteert, hoe begrijpelijk ook, vanuit economische perspectieven. Maar dan krijg je ook dit soort "ruiters". Ik zet het maar tussen aanhalingstekens, want iemand die met een defensieve houding en een kwaaie kop op een paard gaat zitten, kun je eigenlijk niet eens een ruiter noemen :+ .

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:49

Dan nog heeft het als instructrice totaal geen zin om te gaan commanderen als iemand er niet tegen kan! Dan wordt die persoon alleen kwader. Het heeft voor de rest helemaal niets te maken met de manegeMaar het is gewoon een "miscommunicatie"/niet met elkaar kunnen omgaan... Als dit bij een andere baan zou gebeuren, had je precies hetzelfde. Heeft 0,0 met een manege te maken en de mentaliteit die de "verwende" ruitertjes hebben.

Je moet luisteren naar je instructrice zeg je. Mee eens tot een bepaalde hoogte. Misschien dat jij wel goed les geeft, maar ik zie vooral (niet alleen op maneges) matige instructrices/instructeurs die dingen totaal verkeerd oplossen. Als ik dan op een manege rijdt en ze zeggen tegen mij iets, dan doe ik het ook op mijn eigen manier (Omdat ik vaak te horen krijg "SLAAN" ipv "probeer je benen eens wat anders te leggen, hou je ene hand iets hoger...") Ik rijd zeker niet de sterren van de hemel, maar ik heb wel genoeg ervaring om te weten dat sommige dingen niet werken zoals een instructeur zegt (je hebt maneges waar de paarden maar in galop mogen vallen... en dan gewoon beginnen met meppen, je hakken erin en dan gaat ie vanzelf wel een keer.... als ik ooit op zo'n manege ga rijden, dan pak ik mijn paard gewoon terug en laat hem aanspringen!) Even stom voorbeeldje van wat ik laatst zag ;) Ken ook pv instructrices, en als ik daarvan les zou hebben, was ik binnen een kwartier afgestapt en had ze het kunnen bekijken. Niet omdat ik brutaal ben, maar omdat ik het totaal niet met haar eens ben. (Twijfel of zij een diploma heeft... ) Maar zij lost ook dingen op met rukken, schoppen etc. Dan hoef ik in mijn ogen ook niet te doen wat zo iemand zegt.

Als jij de dingen gewoon rustig uitlegt, waarom je het zo wil doen, zodat het ook in de ogen van de klant "logisch" wordt en ze vertrouwen in jou gaan krijgen, waar zit dan nog het probleem? (Ik ben zelf heel sceptisch als iemand iets zegt, gewoon omdat ik mijn "eigen" visie heb en weet bij mijn paard hoe het werkt. Ik heb ooit een instructrice gehad die dingen heel makkelijk afscheepte met "ja, dat zit er nu eenmaal in." Want hij deed het bij haar ook. Dan is het toch niet logisch (terwijl ik weet hoe ik het probleem op kan lossen, reed toen niet zelf) dat ik zo iemand blindelings vertrouw. Ik heb vertrouwen nodig in iemand en dan wil ik echt wel alles doen wat diegene zegt. Maar dat is iets wat je niet 1,2,3 hebt.

Maar in dit geval maakt het niet uit... Het ligt niet aan het feit dat het manegeruiter - instructrice is, maar gewoon heel de houding van die vrouw.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:38

Nogmaals, de situatie is niet te beoordelen vanaf hier, dus vind de conclusies wel snel getrokken.

Ik pas me aan, aan de klant, maar ga niet mijn eigen normen en waarden voorbij. Bij mij staat het paard voorop. Begrijp je dat niet, moet je misschien niet op een rug willen zitten. Ik breng het anders, maar feitelijk komt het daar wel op neer.

Zelf ben ik eerst verwend op een manege en heb ik weinig geleerd. Daarna kwam ik op een manege met een eigen pony en daar stond het welzijn van het paard voorop. Die manege had voldoende klanten, dus het kan wel dat er goed op het paard wordt gelet en de ruiter.

Mensen die nu zeggen dat men alleen plezier wil maken, zitten een beetje in de verkeerde sport. De insteek van een manege moet zijn dat je mensen wat leert waar zij en de paarden beter van worden. Manegepaarden hebben genoeg te lijden en dat mogen klanten best beseffen.

Zonder goede paarden en goed materiaal kun je geen lesgeven, dus je moet zuinig zijn op je paarden en spullen. Mensen zijn ook zuinig op hun dure tennisracket.

Je ziet helaas echt heel veel mensen van maneges afkomen die niks nuttigs hebben geleerd en een waardeloze houding hebben. Ja, een les met 15 man is best pittig om te geven, maar zo is het nou eenmaal.

Ik denk dat er veel spanning in deze vrouw zit. Ze wil vast wel rijden, maar komt door haar eigen spanning niet toe aan het paard en zijn welzijn. Als je wat didactische achtergrond hebt, moet je dat aanpakken op de manier die bij haar past.
Dat zij de hele les aandacht vraagt is ook omdat jij je nu teveel irriteerd aan haar en jouw focus daar teveel komt te liggen.

Probeer toch echt een paar privelessen met haar af te spreken. Dan kun je net even meer bereiken en als ze jou begrijpt, in alle rust, komen jullie misschien wel meer op 1 lijn.
En zo niet, tja....Je kan niet iedereen plezieren dan. Dan moet je werkgever maar beslissen hoe en wat. Ik zou toch in deze tijd zuinig zijn op mijn baan en als je haart dara ligt, het niet laten verknallen door 1 persoon.

Ik heb ook weleens dat ik denk, het is nutteloos dat iemand les wil, want ze doen toch niet wat je zegt. Vaak is dat toch angst van mensen. Dat kost tijd en rust. En ook zat mensen die niet bij het begin willen beginnen en alles binnen een maand willen kunnen. Ik had eerst 10 ritten kaarten en had echt mensen die binnen die 10 lessen klaar wilde zijn, tja..........Dan moet je dus goed je huiswerk maken en heel veel gevoel hebben voor paarden en rijden ;-)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:42

Het is heel makkelijk: de klant is ook koning en dat schijn jij een beetje te vergeten. Mensen komen daar voor hun lol en niet om afgebekt te worden.
Je zou aan mij een hele verkeerde hebben, alles gaat nu eenmaal niet zoals jij zou willen. Aan jou de taak het mensen naar de zin te maken, niet om ze af te bekken. Ik lees in je verhaal een jonge meid die mensen die daar al jaren rijden wel even de les gaat lezen. Daar zouden mijn haren ook recht van overeind gaan staan.
Ik zou als ik jou was daar weg gaan aangezien je je niet kunt vinden in het 'de klant is koning ' principe.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:44

Veulen84 schreef:
Ik herken dit wel hoor TS. Merk steeds vaker dat er bewust of onbewust getwijfeld word aan instructeurs.

Dat is ook niet zo gek en zeker ook niet onverstandig. Er lopen behoorlijk veel slechte instructeurs rond. (nu en vroegah)
Zelf nadenken vind ik ook juist goed. Niet klakkeloos iets doen. Begrijpen waarom, zodat je het wil leren om dat op die manier te doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:49

Serendip90 schreef:
Als jij de dingen gewoon rustig uitlegt, waarom je het zo wil doen, zodat het ook in de ogen van de klant "logisch" wordt en ze vertrouwen in jou gaan krijgen, waar zit dan nog het probleem?

Eens, net als bij paarden moet je een leider zijn, geen baas.

Citaat:
Nou vind ik dat mijn gezag als instructeur.....
En dat is imo geen voorbeeld van leiderschap.

Er zijn verschillende soorten manegeruiters, die moet je ook verschillend benaderen. :j

Het lessen op een gekozen paard, vind ik vrij logisch want ik ga niet betalen om een uur te rijden op een paard wat niet fijn rijd.
(gelukkig ben ik manegeruiter af, maar toch..... ben ook zo begonnen.)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 00:15

superpony schreef:
Ik heb ook weleens dat ik denk, het is nutteloos dat iemand les wil, want ze doen toch niet wat je zegt. Vaak is dat toch angst van mensen. Dat kost tijd en rust.

Omdat zij telkens voor dezelfde paarden kiest en die paarden meer dan bijv. het paard wat ik voorstelde, gevoelig zijn op de spanningen van de ruiter, komt zij naar mijn mening door te weigeren op een ander paard te rijden in een vicizeuze cirkel van angst/actie/reactie terecht. Waarbij ze dus niet alleen zelf niet lekker rijdt, maar ook de overige lessers en paarden reageerden er op. Ik denk dat het juist goed voor haar zou zijn om daarom op een ander paard te zitten, eens iets anders, om ook zelf weer in het zadel te kunnen ontspannen.. of ze het paard echt leuk vindt is voor mij een 2e, eerst ontspannen en hopelijk doorbreekt ze de cirkel en stapt tóch met een glimlach van 'dat stomme paard' af. Dat was mijn insteek, en dus wat ik zei: hoopte dat ze het als hulp zou beschouwen.

Veulen84 schreef:
Dat is ook niet zo gek en zeker ook niet onverstandig. Er lopen behoorlijk veel slechte instructeurs rond. (nu en vroegah)
Zelf nadenken vind ik ook juist goed. Niet klakkeloos iets doen. Begrijpen waarom, zodat je het wil leren om dat op die manier te doen.

Dat vind ik ook.. heb collega's waar ik het niet mee eens ben. Feit blijft dat ik als instructeur altijd het hoe, wat, waarom, wanneer uitleg en ook graag de mening en ervaringen van mijn lessers hoor. Zij zitten op dat moment op dat paard, hoe goed ik ook probeer te kijken en in te schatten, zíj kunnen het echter voelen. Als zij mij iets voorleggen vraag ik ook altijd wat het gevoel er bij is, en ruiters weten ook dat ze altijd vragen mogen stellen. zijn er veel die komen met 'maar van de vorige instructeur moest het zus en zo' , dan wil ik dat eerst zien, ondertussen leg ik uit wat mijn visie daar in is, stel voor dat ze nogmaals de oefening inzetten, proberen het op mijn manier te doen en dan is mijn vraag: wat voel je nu?

En volgens de recensies die ik al mijn privé klanten laat schrijven over mijn lessen eens per jaar (> om op mijn website te kunnen zetten) ben ik echt geen instructeur met weinig gevoel of kennis of slechte communicatieve vaardigheden tijdens de les. Ook nog nooit gehoord dat ik vijandig of te bot ben of wat dan ook in die trant..
Ook manege ruiters vraag ik om de zoveel tijd feedback te schrijven, ook de klanten waar ik een moeilijkere start mee heb gehad. Echter wel alleen de volwassenen.
Ook heb ik eens per jaar dat ik alle ruiters uit met lessen vraag zélf een les voor te bereiden, dit mag ook een spel zijn of wat dan ook. Dit moeten ze dan (elke week een andere ruiter in de les) wel goed uitwerken, het doel omschrijven (en dat mag ook gewoon 'lol' zijn) en mij mailen. Dan heb ik een half uur losrijden, waarbij ik al oefeningen geef als inleiding voor de bedachte les van de leerling voor het laatste half uur.

superwoman schreef:
Het lessen op een gekozen paard, vind ik vrij logisch want ik ga niet betalen om een uur te rijden op een paard wat niet fijn rijd. (gelukkig ben ik manegeruiter af, maar toch..... ben ook zo begonnen.)

Ik heb vroeger nooit mogen kiezen, alleen als ik jarig was. :D

Hier gaat het naar mijn mening niet meer om 'betalen en ik mag dus op mijn zelf gekozen paard rijden'.. Want ik sta deels achter deze keuze van het bedrijf. (want ja, ik zie ook dat de ruiters met veel plezier op hun gekozen paard stappen, en dat is voor de paarden en pony's ook echt fijn. Een ruiter die positief omgaat met het dier, en niet al begint om het dier af te wijzen door alleenmaar al te denken 'maar ik heb geen zin om op jou te rijden'. En het is voor het behoud van de paarden en pony's eigenlijk ook fijn wanneer de ruiter ze in de loop van tijd steeds beter aanvoelt, en dit uit zich op Bedrijf A enorm in ontzettend fijne, grotendeels superbrave en werkwillige paarden. Meer dan op de andere manege waar ik werk. Ik sta er dus deels zeker achter, maar niet wanneer een ruiter zoals deze de veiligheid van het paard, zichzelf en mede ruiters in mogelijk gevaar brengt, dan liever op een ander paard eens proberen, wie weet.. is mijn mening dus. Iedereen moet fijn in mijn lessen kunnen rijden en achteraf met goed en voldaan gevoel huiswaarts keren. Dus ook de lessers die met haar de groep vormen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:12

muiszje schreef:
Ik sta er dus deels zeker achter, maar niet wanneer een ruiter zoals deze de veiligheid van het paard, zichzelf en mede ruiters in mogelijk gevaar brengt, dan liever op een ander paard eens proberen, wie weet.. is mijn mening dus. Iedereen moet fijn in mijn lessen kunnen rijden en achteraf met goed en voldaan gevoel huiswaarts keren. Dus ook de lessers die met haar de groep vormen.

Ik denk wanneer je dit redelijk vroegtijdig had gecommuniceerd met de manege-eigenaar, dat het misschien wel anders was verlopen. Zoals je zegt moet iedereen het naar z'n zin hebben. Een vervelende klant kan er voor zorgen dat andere klanten weggaan en dat is niet de bedoeling.
Ik denk ook dat je een volgende situatie met een "vervelende klant" ook anders zal benaderen :P
Een groep lesgeven op een manege vraagt toch een ander soort lesgeven dan prive, omdat er veel verschillende soorten manegeruiters zijn. Niet iedereen wil graag veel leren,maar gewoon een uurtje ontspannen bewegen met het paard, terwijl anderen juist gelijk "anky willen zijn"....
Ik zou geen manegelessen willen geven, daar ben ik te fanatiek voor en vind het sneu voor de paarden die zoveel te verduren krijgen :P
Nu geef ik ook geen les voor m'n werk, al heb ik wel eens wat combi's geholpen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:14

Het "probleem" met maneges is dat het een vergaarbak is van verschillende types ruiters. Je hebt de ambitieuze, wilskrachtige ruiters wiens doel het is om ver te geraken en voor wie de manege maar een zeer tijdelijk beginpunt is, je hebt zij die goed willen leren rijden maar dit in de aangename sfeer van een manege willen doen, je hebt zij voor wie de wekelijkse manegeles gewoon een uurtje rondhobbelen is of zij voor wie paardrijden een gewone hobby is naast dansen, tekenen en zwemmen, enzovoorts. Allemaal verschillende soorten ruiters met verschillende wensen en doelen die toch op die ene plek samenkomen. Daar moet jij dan als instructeur mee kunnen omgaan. Mensen kunnen inschatten. Wat willen ze en hoe kan ik ze daarbij helpen? Niet: wat wil ik dat ze als instructeur bereiken?

Wanneer de bedrijfsmentaliteit niet aansluit bij jouw visie, dan denk ik dat de samenwerking nooit vlot gaat verlopen en dat je er beter een punt achter kunt zetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:24

Gelukkig ben ik geen instructrice zeg Pfoei.. ik zou daar slecht tegenkunnen, zo iemand :n

Ik ben nog steeds van mening dat paarden geen speelgoed zijn, en mensen die niet kunnen luisteren moeten vooral gaan tennissen of kantklossen :Y) Ze zijn te groot en het is te gevaarlijk om te makkelijk mee om te gaan.

Als ik zou voorstellen om niet meer langs een kantineraam te rijden, en de ruiter doet het toch en grijpt daarna volkomen verkeerd in, dan was ik zelf gestopt :D

Sterkte ermee, je zal t vast vaker gaan meemaken...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:50

Ik ben van mening dat de instructrice aangeeft wat er moet gebeuren en je als leerling je daarin moet schikken. Tenslotte kom jij er om iets te leren, ben je de leerling in de paardrijLES. En dan mag de klant wel koning zijn, maar wanneer je met levende have in de weer bent, is dat in mijn ogen ook maar tot op zekere hoogte: veiligheid voor alles en de instructrice is daar verantwoordelijk voor. Die verantwoordelijkheid kun je alleen nemen als je die ook van je werkgever en de mensen in je les krijgt toevertrouwd. Anders heeft het geven van les maar weinig zin.

Raar hoor dat de mensen in je les zo hun eigen plan mogen trekken en dat ook doen, waarom gaan ze dan naar les? Ik ga ook naar paardrijles om plezier te hebben, maar dat plezier haal ik uit het elke keer weer iets te leren, iets aan te nemen en me te schikken in dat wat op het programma staat. Voor zover dat kan, neem ik wel mijn vrijheid daarin (ik heb meer ervaring dan mijn lesgenootjes), maar de instructrice is en blijft toch de baas. Lijkt me niet meer dan logisch. Maar dat ziet niet iedereen schijnbaar zo.

TS: je moet maar een keer met je werkgever om de tafel om dit helder te krijgen, jouw verwachtingen uit te spreken. Misschien is het ook goed dit een keer met je lesklanten te doen: wat verwachten ze van jou en wat verwacht je van hen. Ligt dat mijlenver uit elkaar, dan kun je dat bespreken. Sterkte ermee/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:12

Ik zie het al helemaal gebeuren, bijv bij autorijden: "u moet hier rechts houden", "ja maar dat wil ik niet".. :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:21

Na het topic gelezen te hebben heb ik eigenlijk twee vragen.
- Je geeft aan dat je vindt dat de ruiter last heeft van spanning/angst en dat overbrengt op het paard (dat ze zelf kiest). Is de ruiter het hiermee eens? Vind de ruiter zelf dat ze angst/spanning heeft tijdens het rijden?
- Je zegt dat deze combinatie de veiligheid van paard, ruiter en andere lessers in gevaar brengt. Zien anderen dat ook zo? (lessers, collega's, eigenaar)

Trouwens als jij terecht vindt dat ze met haar gedrag anderen in gevaar brengt en niet luistert naar je instructie... dan hoort ze niet in jouw les. Ik hoop dat je dit goed met je werkgever kan bespreken.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:30

Wat een vervelende situatie, kan je niet met de eigenaar van de manege/werkgever hierover praten? Hij/zij snapt toch ook wel denk ik dat dit zo niet kan. En wat de gene boven mij al zei, heeft ze zelf door dat ze gespannen en met angst rijd en zijn andere mensen dit ook? En als het werkelijk gevaarlijk is dan heb jij toch het recht om te zeggen dat het zo niet kan, het kan wel klant is koning zijn maar je wil ook geen ongelukken bij je manege als eigenaar lijkt me. Verder heb ik geen tips voor je maar ik kan wel zeggen dat ik graag een lesgeefster als jij zou willen ;) En kinderen die zich zelf geweldig vinden tja, iets laten doen waardoor ze hier anders over gaan denken, het liefst iets wat eigenlijk te moeilijk is, maar tegelijk niet gevaarlijk en ook zoiets dat ze de pony's niet de schuld kunnen geven.

Misschien zie ik het verkeerd maar zo denk ik erover.
Ik wens je veel succes er mee!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:04

Heb je al met je werkgever gepraat ondertussen? Ben benieuwd naar zijn reactie!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:42

Evelijn schreef:
Na het topic gelezen te hebben heb ik eigenlijk twee vragen.
- Je geeft aan dat je vindt dat de ruiter last heeft van spanning/angst en dat overbrengt op het paard (dat ze zelf kiest). Is de ruiter het hiermee eens? Vind de ruiter zelf dat ze angst/spanning heeft tijdens het rijden?
- Je zegt dat deze combinatie de veiligheid van paard, ruiter en andere lessers in gevaar brengt. Zien anderen dat ook zo? (lessers, collega's, eigenaar)

Trouwens als jij terecht vindt dat ze met haar gedrag anderen in gevaar brengt en niet luistert naar je instructie... dan hoort ze niet in jouw les. Ik hoop dat je dit goed met je werkgever kan bespreken.

Als je beetje goede instructrice bent zie je wel of een ruiter spanning heeft en ook de andere in gevaar brengt of hun les verpest.

Normaliter zitten mensen bij elkaar in de les van gelijk niveau, dus zou je als instructrice van ieder ongeveer gelijk kunnen vragen. De en is serieuzer of pikt het sneller op etc etc. Maar grote verschillen mogen er doorgaans niet zijn.

Ik blijf erbij dat voor deze mevrouw een aantal privelessen het beste is.

Dat zij overigens die paarden kiest die niet bij haar passen is 1 ding. Maar blijkbaar heeft zij toch een bepaald idee of gevoel bij die paarden. Iemand met angst op een voor haar vreemd paard zetten, ook al is die makkelijker, is ook niet altijd ene goed plan. Een hele angstige ruiter kan het meets brave paard nog gekke dingen laten doen soms.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:52

Dat je dit als instructrice zo inschat... hoeft niet te betekenen dat de ruiter in kwestie ook voldoende zelfkennis heeft en dat ook zo ziet...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:09

heb niet alles gelezen maar wel een deel... maar ik vind dat je wel aan je instructie mag twijfelen, als dit een goede reden heeft en gewoon niet luisteren
( bijvoorbeeld het geen gelul pony in de krul pricipe )
maar zoals hier, waar het wel zinnig is, moet je gewoon luisteren

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:12

Komt nog bij dat het toch om een volwassene gaat, dus dat kun je dan toch gewoon als 'grote mensen' met elkaar bespreken?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:08

Ondertussen al een gesprek gehad? :)