Iriis_ schreef:Het is een KWPN'er, hij is niet zo heel groot. Een gemiddeld maatje 1,65 of iets groter denk ik. Sinds hij bij ons is, is hij een stuk slanker geworden (gelukkig). Dit moest ook wel ivm met het vinden van een passend zadel. Hij had een hele ronde rug. Hij krijgt bij ons nu 3 x 1/2 schep biks en 2 keer per dag gras. Hij mocht de laatste week ook wel wat minder bewegen omdat hij moest wennen aan zijn nieuwe ijzers. Zouden we hem dan toch beter minder voer kunnen geven op de dagen dat hij minder doet?
Ronde rug vanwege spekkies of ronde rug vanwege zijn ribvorm? Er zijn ook WPN-ers met een rondere rug en/of brede schouders, wij hebben er twee staan die een zadel met vrij wijde boom hebben.
Wat bedoel je met 2 keer per dag gras, is dat het enige ruwvoer dat hij krijgt? In principe is zijn voeding gras en/of hooi, het krachtvoer is alleen aanvulling als het nodig is. Minder werken is altijd ook minder krachtvoer. Ik verbaas me altijd over voerschema's met vaker brok dan ruwvoer, ik zou regelen dat er vaker ruwvoer wordt gegeven. Vervang eventueel een keer brok door een portie wortelen.

. En als je hem nog steeds negeert gaat hij steeds verder. Het beste werkt bij mij hoofd duidelijk weg duwen en geen aandacht besteden tot hij echt bijt en dan ook boos worden. Maar hij is hardleers en probeert het later weer opnieuw.