Jong paard ziet happen als spelletje?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:22

Iriis_ schreef:
Het is een KWPN'er, hij is niet zo heel groot. Een gemiddeld maatje 1,65 of iets groter denk ik. Sinds hij bij ons is, is hij een stuk slanker geworden (gelukkig). Dit moest ook wel ivm met het vinden van een passend zadel. Hij had een hele ronde rug. Hij krijgt bij ons nu 3 x 1/2 schep biks en 2 keer per dag gras. Hij mocht de laatste week ook wel wat minder bewegen omdat hij moest wennen aan zijn nieuwe ijzers. Zouden we hem dan toch beter minder voer kunnen geven op de dagen dat hij minder doet?

Ronde rug vanwege spekkies of ronde rug vanwege zijn ribvorm? Er zijn ook WPN-ers met een rondere rug en/of brede schouders, wij hebben er twee staan die een zadel met vrij wijde boom hebben.
Wat bedoel je met 2 keer per dag gras, is dat het enige ruwvoer dat hij krijgt? In principe is zijn voeding gras en/of hooi, het krachtvoer is alleen aanvulling als het nodig is. Minder werken is altijd ook minder krachtvoer. Ik verbaas me altijd over voerschema's met vaker brok dan ruwvoer, ik zou regelen dat er vaker ruwvoer wordt gegeven. Vervang eventueel een keer brok door een portie wortelen.

LadyMadonna

Re: Jong paard ziet happen als spelletje?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:26

Ohjee, de zachte heelmeesters komen weer om de hoek, steeds vaker tegenwoordig....
Bjiten of happen is gewoon not done. Mijn twenter heeft me als veulen 1x in mijn been gebeten/gehapt/whatever.... Een brul en een knal voor dr harses, en ze heeft het niet meer gedaan. Maar ohjee, nu is ze natuurlijk zwaar getraumatiseerd... (as if....)

Ben ik trouwens de enige die de OP erg vervelend vind lezen?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:28

Ik heb een ook jong paard dat je vaak 'uitdaagd' met zijn mond open. Hij komt dan met zijn mond open steeds dichterbij. Als je niet reageert gaat hij heel zachtjes tegen je hand aan, en dan draait hij heel snel zijn hoofd weg. Wetend welke reactie hij normaal krijgt :P. En als je hem nog steeds negeert gaat hij steeds verder. Het beste werkt bij mij hoofd duidelijk weg duwen en geen aandacht besteden tot hij echt bijt en dan ook boos worden. Maar hij is hardleers en probeert het later weer opnieuw.

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 11:33

Waratje schreef:
Iriis_ schreef:
Het is een KWPN'er, hij is niet zo heel groot. Een gemiddeld maatje 1,65 of iets groter denk ik. Sinds hij bij ons is, is hij een stuk slanker geworden (gelukkig). Dit moest ook wel ivm met het vinden van een passend zadel. Hij had een hele ronde rug. Hij krijgt bij ons nu 3 x 1/2 schep biks en 2 keer per dag gras. Hij mocht de laatste week ook wel wat minder bewegen omdat hij moest wennen aan zijn nieuwe ijzers. Zouden we hem dan toch beter minder voer kunnen geven op de dagen dat hij minder doet?

Ronde rug vanwege spekkies of ronde rug vanwege zijn ribvorm? Er zijn ook WPN-ers met een rondere rug en/of brede schouders, wij hebben er twee staan die een zadel met vrij wijde boom hebben.
Wat bedoel je met 2 keer per dag gras, is dat het enige ruwvoer dat hij krijgt? In principe is zijn voeding gras en/of hooi, het krachtvoer is alleen aanvulling als het nodig is. Minder werken is altijd ook minder krachtvoer. Ik verbaas me altijd over voerschema's met vaker brok dan ruwvoer, ik zou regelen dat er vaker ruwvoer wordt gegeven. Vervang eventueel een keer brok door een portie wortelen.

Door spekkies. Hij krijgt 2 keer per dag kuilgras bedoel ik. En hij staat op stro dus kan daar ook aan knabbelen. Ik zal inderdaad ook eens overleggen met mijn lesgeefster. Ik sta op een manege waar een bepaald systeem in het geven van het voer zit. Dus altijd lastig als het dan anders wilt. Maar als dit echt beter blijkt te zijn zal er wel gezorgd voor kunnen worden.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:41

Ik heb ook zo'n knabbelkont gehad.
Niks meer uit de hand voeren helpt al heel wat.
Beet hij nog dan draaide ik zijn velletje om ,voelt als een beet terug.
Dan snapt hij dat het niet mag,zonder dat je echt een hand opricht om te slaan.

2x per dag hooi/kuil is erg weinig.Mijn paard kreeg 4 x per dag.
Zelfs mijn shetjes die niet veel nodig zijn krijgen 3 x per dag hooi.Anders zijn de tijden dat ze niks hebben ertussen zo lang. -O-

Lougino

Re: Jong paard ziet happen als spelletje?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:58

Heb ook een 4 jarige die alles in z'n mond stopt wat er langs komt, moet nog net niet het hele erf onder stroom zetten haha. Maar heel irritant en dus ook gevaarlijk. Het is inmiddels wel een stuk minder geworden, heel vlug reageren is belangrijk, hap is meteen!! een tik terug.

2 x per dag kuil is wel weinig idd, zou dan liever 1 x brok vervangen door een flinke portie hooi en idd iets van penen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:02

Op zich kan 2x per dag hooi/kuil wel, mits de porties voldoende groot zijn en daar zit vaak een probleem. Dus liever 3x hooi/kuil per dag en maar 2x (weinig) brok. Onze paarden krijgen nu ongeveer een halve schep brok per dag (als ze dat al halen), in het weideseizoen nog geen kwart. Wel krijgen ze een compleet suplement erbij waar geen energie in zit, maar wel de nodige mineralen.
Komt je paard ook nog buiten? En zo ja, hoeveel en hoe? Kan hij spelen met een maatje? Dat zijn allemaal factoren die helpen om het energieniveau van een jong! paard hanteerbaar te houden. Jonge ruinen zijn ook happerig uit speelgedrag, als hij zijn speelgedrag kan uiten met een maatje, hoeft hij het niet bij jou te uiten. Als hij zijn ei niet kwijt kan met een maatje en voldoende buitentijd, kun je hem niet kwalijk nemen dat jij dat ei voor je kiezen krijgt. /3