Naar een tweejarige pony kijken. Waar moet ik op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:26

In aanvulling op Tigra_: neem een nonconformiteitsclausule in het koopcontract op, maw: omschrijf het doel waarvoor je het paard koopt, dat verkoper verklaart dat het dier daar geschikt voor is en als in de praktijk blijkt dat dit niet overeenkomstig de werkelijkheid is, dit een reden is waarom de koop ongedaan gemaakt kan worden.

Kijk verder naar groeiringen op de hoefwand, dikke ringen = veel verschil in voedselaanbod tussen de seizoenen. Dit vertelt je bijv. dat er niet (voldoende) is bijgevoerd op een moment dat het nodig was, of juist dat er een periode is geweest met een overvloed aan voedsel en dat het paard dan mogelijk hoefbevangen zou kunnen zijn geweest. Kijk goed naar de stand van met name de voorhoeven in profiel (vanaf de zijkant): loopt de voorkant van de toon mooi rechtdoor met het kootbeen, of is de voetas gebroken? Het laatst kan duiden op een gekanteld hoefbeen.

Verder is al dat opgroeien in die natuurgebieden allemaal wel leuk en aardig, maar er is weinig controle op wat er daar allemaal groeit en bloeit. Kijk dus niet alleen naar de paarden, maar ook naar de lokale flora en dan met name naar bloemen en planten die giftig zijn voor paarden: taxus, kruiskruiden, nachtschades, st. janskruid, reuzenberenklauw etc. Wie weet waar ze in voedselschaarse periodes aan geknaagd hebben wat mogelijk al, op dit moment nog niet vast te stellen, schade aan organen heeft veroorzaakt?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:04

Toen ik ging kijken (eerste keer) had hij ook nog een 5 jarige te koop staan. En daar was ik wel gelijk verliefd op, had een heel andere bouw dan de tweejarige merrie. Als ik aankomende zaterdag ga vraag ik ook naar haar verleden en wat meer om over haar te vertellen.

irisje2

Re: Naar een tweejarige pony kijken. Waar moet ik op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 23:14

Hier mag een slotje op!