Nare ervaring veulen met beentjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:53

eefjj22 schreef:
Ja, ik geef hem eigelijk al te veel snoepjes en extra'tjes door deze heisa haha maar hij moet die prikjes elke dag hebben en dat zalfje ook. Morgen komt de DA weer langs voor controle, maar als het wondje niet over is moet ze het ook nog eens zien te verbinden. Ik kan dus niet een dagje geen medicijnen geven.

Nee zo bedoel ik het niet -O- je moet zeker de medicijnen geven, maar je kan bijv als je de medicijnen hebt geven haar in de box zetten en daar na nog een keer naar m toe gaan en dan alleen een snoepje geven en weer weg gaan.
Ik weet uit ervaring dat het niet makkelijk is maar straffen zou ik nooit met een veulen, als je zekkkkkeeeeer weet dat het geen angst is kan je wel een keer je stem verheffen maar wat heeft zo'n veulentje nu meegemaakt in zijn leven

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:55

Overleg eens met de DA of de zalf ook in spuitbus verkrijgbaar is, dan hoef je niet met je handen aan het wondje te zitten.
Afspuiten van het wondje was geen probleem toch?

Ik denk dat de anderen niet bedoelen dat je niet moet behandelen, maar dat je ook dingen doet buiten die behandeling om.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:56

Ik denk dat je hem wel een stadje kan geven hoor, en van een stadje krijgen ze geen trauma's hoor :+ Dus gewoon je stem een keer verheven.
Is het niet misschien een idee om hem eerst een beetje op te jagen? Dus even te laten rennen in de bak, dan is ie lekker moe en staat hij, denk ik, sneller stil :D
En dingen buiten behandelen om moet je ook zeker doen! Anders denk hij elke keer dat ik mee moet doet het pijn

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:57

Sanne_com schreef:
Ik denk dat je hem wel een stadje kan geven hoor, en van een stadje krijgen ze geen trauma's hoor :+ Dus gewoon je stem een keer verheven.
Is het niet misschien een idee om hem eerst een beetje op te jagen? Dus even te laten rennen in de bak, dan is ie lekker moe en staat hij, denk ik, sneller stil :D
En dingen buiten behandelen om moet je ook zeker doen! Anders denk hij elke keer dat ik mee moet doet het pijn

Sorry maar ik denk dat jij van een andere planeet komt _-:(

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:59

Ow zo, okee ik dacht dat je bedoelde een dagje niet en dan dat doen. Ja, dat is wel een goede ja. Ik geef hem altijd wat te eten na de behandeling en dan is het weer helemaal goed.
Het is ook een super makkelijk veulen maar ik heb het gevoel dat zijn vertrouwen verpest wordt door die stomme medicijntjes. Echt heel zielig. Maar hoe weet je nou zeker dat het zenuwen zijn en dat hij niet gewoon staat te meuten. Want hij staat vast maar blijft gewoon heen en weer lopen en draaien en doen.
Hij draait dan bijvoorbeeld gewoon zijn kont tegen me aan terwijl ik daar sta en ik zeg tot 3 toe dat hij moet terugdraaien want hij kan niet door me heen. Maar hij blijft lekker terugduwen snap je?

Ja, de DA komt morgen, dat is een stuk beter. Afspuiten is inderdaad geen probleem, ik zal het morgen dan eens vragen.

@sanne_com Ik ga hem niet opjagen want hij mag niet teveel lopen met die wond op zijn been, dan blijft het openschuren. En als ik heel eerlijk ben zou ik hem sowieso niet opjagen. Ik denk niet dat dat heel goed is voor zo'n klein beest. Zijn benen strekken kan hij de hele dag doen als hij wil als hij buiten staat, daar heeft hij mij niet voor nodig.
Ik wil hem niet elke keer moe moeten maken zodat hij stil staan, ik wil eigelijk gewoon dat hij stil staat omdat hij mij vertrouwt dat ik hem niks doe en omdat ik dan gewoon wil van hem. Een standje zal hij inderdaad zeker niks van hebben, maar dan moet het wel terecht zijn.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:02

tellom schreef:
Sanne_com schreef:

Sorry maar ik denk dat jij van een andere planeet komt _-:(

? Wij laten de paardjes altijd hun benen strekken? Juist met die jonge paardjes. Natuurlijk moet je het niet doen met dat wondje daar moet je mee uitkijken.
En ik zeg ook niet dat je hem af moet tuigen, maar gewoon wat beweging geven, een paar minuutjes lekker laten draven/galoperen, of met de andere laten spelen. Vinden die van ons ook nog steeds heel leuk ookal staan ze de hele dag met elkaar in de wei :D En zo leren ze al vroeg om te reageren op stemhulpen, en te weten wanner ze mogen rennen en waneer niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:05

Ik heb meer het idee dat de DA een beetje doorslaat.
AB voor een wondje ???
En dan nog laten spuiten bij een veulen door een onervaren veulen houder ??
Er is zulks goed spul in de handel.
AB in poedervorm, schepje door het voer en klaar is TS.

Maar de gedrags oefening ben je nog wel een tijdje meebezig.
En juist doordat wat er nu gebeurd is. kan je helemaal overnieuw beginnen.

En zijn zijn achterbenen zo franse stand dat de sprongen tegen elkaar aanschuren ??

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:10

Interessant topic, ik blijf even volgen..

Heb een soortgelijk geval waar ik sinds een week mee werk. is bijna 4 jaar en niet aan de medicijnen. Maar zodra ik ook maar naar de achterbenen toe wil lopen dan begint ze al te hangen, trekken en te schoppen. Voorbenen zijn geen probleem.. De hoefsmid krijgt het ook niet voor elkaar om de achterbenen te doen, dus ben wel benieuwd naar nog meer tips.

Ik zat zelf ook inderdaad aan een verlengstuk te denken wat als arm moet verder gaan.. maar het beestje loopt al te trekken als ik alleen al met borstels aan kom..

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:11

eefjj22 schreef:
Ow zo, okee ik dacht dat je bedoelde een dagje niet en dan dat doen. Ja, dat is wel een goede ja. Ik geef hem altijd wat te eten na de behandeling en dan is het weer helemaal goed.
Het is ook een super makkelijk veulen maar ik heb het gevoel dat zijn vertrouwen verpest wordt door die stomme medicijntjes. Echt heel zielig. Maar hoe weet je nou zeker dat het zenuwen zijn en dat hij niet gewoon staat te meuten. Want hij staat vast maar blijft gewoon heen en weer lopen en draaien en doen.
Hij draait dan bijvoorbeeld gewoon zijn kont tegen me aan terwijl ik daar sta en ik zeg tot 3 toe dat hij moet terugdraaien want hij kan niet door me heen. Maar hij blijft lekker terugduwen snap je?

Dan denk ik toch dat hij ook een gebrek aan respect heeft voor je. Het omver willen lopen en duwen doet hij ook als je nog niet direct zijn wondje aan het zalven bent? Dan is dat toch een beetje 'klooien' en in dat geval denk ik dat een standje wel op zijn plek is.
Maar hij doet dit alles niet als je helemaal niet aan zijn benen zit?
Jonge paarden spelen ook met elkaar door naar elkaars benen te gaan happen, en in reactie daarop gaan kunnen ze bijvoorbeeld op hun knieën zakken of heel fel wegtrekken. Als het hierop lijkt, ziet hij je júist als dominant want dan wijkt hij juist voor de 'druk' die je op hem uitoefent. Dat kun je desensibiliseren - aanraken en niet wegtrekken tot hij stilstaat.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 18:27

@sanne_com: ze spelen al wel veel samen, dus benen strekken en opjagen doe ik maar even niet. Stemhulpen leert hij met ho en kom en verder wacht ik wel tot hij twee is. Dan leer ik het hem met behulp van longeren. Heeft hij nu niet echt nodig.

@Ariebren: Nee, het is niet alleen het wondje waar de antibiotica voor is, voor het wondje is de zalf. Hij heeft ook een virusje, voelt zich niet zo lekker en beetje koortserig dus daarvoor is de antibiotica. Ik geef de prikjes ook niet zelf, maar de eigenaar van de veulenopfok, maar ik hou het paard gewoon vast. Dus het is wel echt nodig, die medicijnen. Bovendien is het lastig om hem apart te voeren omdat hij in een groep staat en die eten allemaal uit dezelfde bakken.
Zijn benen staan niet heel erg frans, maar hij heeft bij zijn spronggewrichten een soort bot dat een beetje uitsteekt aan beide kanten en dat schuurt tegen elkaar aan (ik weet niet of dat hetzelfde is als frans) maar dat moet er gewoon uit groeien. Maar dat is wel de reden dat het elke keer open blijft gaan.
En overnieuw beginnen vind ik niet erg met die oefeningen, het heeft geen haast, maar ik wil niet dat hij er slechte herinneringen aan overhoudt, snap je?

@TeSs2411: Het gekke is dat bij de hoefsmid de voorbenen een groter probleem waren dan de achterbenen. Hoe ga jij er mee om tot nu toe?

@Kimmsel Ja, dat denk ik soms ook, maar dat is dus alleen als ik naast zijn buik sta, niet als ik naast zijn voorhand sta of voor zijn hoofd, dat is het gekke. Met lopen en andere dingen heeft hij wel respect voor me want ik hoef maar naar zijn borst te wijzen of hij gaat al achteruit.
Het is geen dominantie, wat jij zegt. Het is echt angst want zijn ogen trekken helemaal wit weg en door zijn knieen zakken doet hij helemaal niet. Ik ga sowieso desensibiliseren, maar dat probeerde ik tot nu toe met mijn handen en dat gaat bijna niet.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:45

eefjj22 schreef:
@TeSs2411: Het gekke is dat bij de hoefsmid de voorbenen een groter probleem waren dan de achterbenen. Hoe ga jij er mee om tot nu toe?

Ze kan soms ook wel behoorlijk miepen bij de voorbenen.. als ik haar hoef vast heb dan gaat ze naar achter lopen hangen en heen en weer lopen.. dan kan ik niet veel anders doen dan haar been los laten. wachten tot ze weer stil staat. En net zolang proberen door te gaan totdat ze blijft stilstaan en niet meer loopt te miepen met haar voorbenen. ( ik heb gister een kwartier staan wachten totdat madam stil stond. uiteindelijk gaf ze het op maar het heeft veel geduld gekost) Daarbij heb ik ook veel lopen praten tegen haar.

Helaas gaat dit niet op voor de achterbenen:( heb geen zin in blauwe plekken omdat ze gericht trapt of een halster / touw kapot trekt) Dus moet daar een andere methode voor zoeken. Los staan zodat ze niet kan hangen was ook niet zo'n succes. Ze wijkt voor me met haar achterhand zodat ik er niet bij kom.

van de week komt de hoefsmid weer, maar kan daar helaas niet bij zijn. ( wilde hem bestoken met vragen, zou de eerste keer voor mij zijn om de hoefsmid bezig te zien met haar)

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 18:51

Ja, dat had ik eerst ook, toen ben ik tot vijf keer toe achteruit de stalhal uit gelopen met hem. Maar toen heb ik hem met het touw om een stang (boven een schot) vastgezet, gewoon een keer eromheen gewikkeld en het uiteinde zelf vasthouden. Steeds als ze dan gaat lopen, dan kan je haar terugtrekken naar de stang, desnoods tegen haar kontje duwen zodat ze naar voren gaat. Dat hielp bij de mijne heel goed! Nu kan hij gewoon vaststaan, dan heb ik twee handen en kan hij niet al te ver naar achteren.

Die achterbenen heb ik inderdaad ook zo en veel mensen hebben het ook over leren tillen met een touwtje, maar dat lijkt mij helemaal niks.
Jammer dat je er niet bij kunt zijn als de smid er is! Misschien kun je vragen of degene die er wel is, jouw vragen kan stellen? Of gewoon mailen haha

En ze hebben bij mijn veulen (om toen te kijken naar die wond) zijn voorbeen opgetild. Als dat wel kan, dan kan hij niet schoppen want dan valt hij om. Zo kun je het misschien nog proberen als je een keer haar achterbeen wil aanraken. De mijne deed toen ook niet schoppen maar die sprong met 3 benen van de grond haha.. Misschien heb je er toch iets aan!

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:57

haha dat is inderdaad een optie ja! zal mijn vragenlijst eens gaan opschrijven :P

Ja het vervelende bij mijn verzorgpaardje is momenteel, dat als je haar corrigeert dat ze omhoog komt. ( wilt ze ook wel eens doen als ze haar zin niet krijgt) Daar wil ik dus mee gaan werken om dat af te leren.. want het is een ramp als de achterbenen van een 4 jarig paardje niet uitgekrabt of bekapt kunnen worden.

Een touwtje lijkt mij ook niks. Denk dat ze daar flink van in paniek raakt, met schaafwonden/snijwonden tot gevolg..

eefjj22

Re: Nare ervaring veulen met beentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:02

Doet ze dat ook als je gewoon corrigeert dan? Ik heb hem juist met een halstertouw aan het schot gezet, omdat hij dan niet omhoog kan komen. Je trekt hem namelijk met het touw weer naar beneden. Ik vind het wel een hele fijne methoden.

Het is inderdaad een ramp als het niet uitgekrabt kan worden en met 4 zijn ze een stuk sterker, die van mij is nog maar 6 maanden namelijk! Ik kan me dat wel voorstellen ja!

Dat touwtje lijkt mij ook niks, maar ik weet niet hoe ik anders bij die achterbenen kan komen. Heb het ook niet geprobeerd hoor, maar misschien heeft iemand nog andere tips?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:10

Ik heb helaas geen optie om haar laag vast te zetten, ze trekt haar hoofd zodanig omhoog dat het touw of halster gewoon een keer gaat breken.. ik kan flink mijn stem verheffen en een corrigerende tik geven.. maar ze blijft het doen. ( ik weet niet wat er afgelopen jaar allemaal heeft gespeeld natuurlijk.. maar ik weet wel dat het vroeger geen probleem was om de achterbenen te doen) We zullen het zien wat de komende maanden mee brengt :j

Ik denk dat een verlengstuk.. zoals een pvc buis met zacht schuim eromheen, toch nog het beste is om uit te proberen.. en dan eventueel met een ronding/ hoekprofiel op het eind zodat je kan inhaken dat het been opgetild wordt. Heb hier wel eens een workshop over gezien. Zag er wel prettig en effectief uit. ( ging om een shetlander toen)

Je begint met een lang verlengstuk.. en stukje bij beetje pak je hem steeds korter vast. uiteindelijk kan je als ze niet gaat stribbelen met je eigen hand er langs gaan.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:14

Ja, dat probleem had ik vanmorgen dus inderdaad. Hij stond zoals het tot nu toe al twee weken goed gaat, maar het halstertje brak waardoor hij achterover kukelde. Maar je kunt beginnen met proberen als er niets engs in de buurt is. Of misschien kun je een kaptoom proberen? Ik doe het ook liever niet, maar als hij die steiger tik nog steeds heeft als hij geen medicijnen meer nodig heeft of als het echt uit de hand gaat lopen, dan zal hij er toch aan moeten geloven.

Een pvc buis voor aan te raken is wel een goed idee inderdaad, lekker zacht ook en wel makkelijk weg te trekken maar ik zou er zijn hoefjes niet meer durven optillen. Als hij dan gek gaat doen, dan weet ik niet hoe je dat ding snel kan weghalen?

Ik ga zo toch even door mijn huis zoeken of ik nog een nuttig lang ding kan vinden haha

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:15

Ariebren schreef:
Ik heb meer het idee dat de DA een beetje doorslaat.
AB voor een wondje ???
En dan nog laten spuiten bij een veulen door een onervaren veulen houder ??
Er is zulks goed spul in de handel.
AB in poedervorm, schepje door het voer en klaar is TS.

Maar de gedrags oefening ben je nog wel een tijdje meebezig.
En juist doordat wat er nu gebeurd is. kan je helemaal overnieuw beginnen.

Precies!!! Vond het erg vreemd dat niemand dit eerder heeft opgemerkt...
Wat een gedoe om een klein wondje, en AB in poedervorm!

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:17

@Veersche: Ik had al toegelicht waarom hij die AB krijgt en wat er voor dat wondje gegeven werd :P Maar ik geef zelf die prikken niet hoor. De eigenaar van de opfok weet heel goed hoe dat moet en ik moet gewoon zorgen dat het paard goed blijft staan, ik zou daar zelf ook niet aan beginnen!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:19

Ik heb ook wel intra musculair moeten beginnen met AB, die werkt sneller dan AB (cubarmix) via het maagdarmkanaal, DA zal beslist een goede reden hebben gehad om IM AB te geven.
AB via het voer tast overigens ook de darmflora aan. Bij onze pony met heftige koliek tot gevolg, was er bijna niet meer geweest.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:21

eefjj22 schreef:
Ja, dat probleem had ik vanmorgen dus inderdaad. Hij stond zoals het tot nu toe al twee weken goed gaat, maar het halstertje brak waardoor hij achterover kukelde. Maar je kunt beginnen met proberen als er niets engs in de buurt is. Of misschien kun je een kaptoom proberen? Ik doe het ook liever niet, maar als hij die steiger tik nog steeds heeft als hij geen medicijnen meer nodig heeft of als het echt uit de hand gaat lopen, dan zal hij er toch aan moeten geloven.

Een pvc buis voor aan te raken is wel een goed idee inderdaad, lekker zacht ook en wel makkelijk weg te trekken maar ik zou er zijn hoefjes niet meer durven optillen. Als hij dan gek gaat doen, dan weet ik niet hoe je dat ding snel kan weghalen?

Ik ga zo toch even door mijn huis zoeken of ik nog een nuttig lang ding kan vinden haha

Dat is inderdaad wel een idee om over na te denken, die kaptoom.

De hoefjes optillen is een stukje behendigheid. Maar aangezien de buis een verlenging van je arm is en je hem dus vast houdt, kan je hem ook heel makkelijk weghalen. Als je net niet snel genoeg bent met weg trekken en hij schopt ernaar, zal er niets ergs gebeuren omdat die schuimlaag er omheen zit.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:34

@tiwi1969: Precies! Haha, wat jij zegt. En het kan ook niet door het eten, omdat er dan nog 7 veulens AB krijgen die het helemaal niet nodig hebben.

@TeSs2411: Ja, ik vind het altijd vervelend om naar dat soort hulpmiddelen te kijken, maar als het uit de hand loopt is het ook voor je eigen veiligheid (en plezier) een stuk fijner als ze dan niet meer omhoog kan komen.
Ja, daar heb je ook wel gelijk in, met die buis. Ik zal het eens gaan proberen. Mag van mij de hele winter duren en ik hoef ze niet perse op te tillen, maar die strijd elke dag ben ik zat. Hij mag best bang zijn, maar ondertussen weet hij wel wat er gaat gebeuren en hij gaat daarna met een volle muesli buik en zonder negatief gevoel weer terug dus ik vind het gezeur wel weer leuk geweest haha.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:49

Ja kan me goed voorstellen dat je die strijd zat begint te worden. Als bij mij de strijd al begint met poetsen.. zie ik het daarna ook terug in het grondwerken en longeren en dat is jammer,Maargoed.. ook ik moet eraan geloven dat mijn geduld op de proef gesteld gaat worden haha. Ondanks haar kuren blijft ze een schat van een paard.

Hoop dat de buis voor jou een positieve uitkomst heeft, ik denk dat ik er binnenkort ook maar eens mee ga beginnen.( mevrouw belonen met eten is niet altijd zo'n goed idee hier :') dan blijft ze bedelen.. )

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:53

Ja, haha, als ik nog eens een briljante ingeving heb, dan hoor je het wel van me!
Ik doe met hem nog geen grondwerk of longeren dus ik hoop dat het voor die tijd opgelost is, zal ook wel.
Ik ga die buis eens even uittesten! haha

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:00

dankje! :P kan ze wel gebruiken die tips ^^
Succes met het uittesten! ben benieuwd naar het resultaat.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:46

De reactie die je veulen geeft is heel normaal en volkomen begrijpelijk, besteed nu maar niet te veel aandacht aan het in jou ogen negatieve gedrag, maar ga daar pas mee aan het werk als je hem niet hoef te pesten met zalf ed.
Negeer het gewoon doe je ding en klaar, je gaat nu niks bereiken je beloont hem nl niet als hij stil staat want juist als hij nu stil staat doe je hem pijn.
Dit moet even daar kun je niet omheen, maar verwacht van je veulen dan ook geen goed gedrag dat is nl niet echt eerlijk vooral niet voor zo'n uk.
Wijken voor druk kennen ze nog niet op deze leeftijd en zal hij dit in dit geval ook niet gaan begrijpen.

Als je klaar ben met behandelen dan laat je hem een poosje met rust niet wandelen, niet borstelen helemaal niets, je laat zien dat hij nu niets hoef en lekker even veulen mag zijn.
Daarna als hij zelf weer naar je toe komt dan word het weer tijd wat te gaan doen en niet dagelijks dat kunnen ze helemaal niet aan.
Een kwartier is veel en veel te lang in denk dat 5 max 10 minuten ruim voldoende is.
Oefenen met benen aanraken kun je idd met een buis doen, je kan een bezemsteel nemen en daar bijvoorbeeld van dat isolatie spul omheen doen, verkrijgbaar bij gamma, karwei, fixet etc.
Je begin met aanraken op het lichaam, borst rug, zijkant etc. je wrijf met de stok langs het lichaam blijf contact houden zolang hij weg probeer te lopen zodra dat hij stil staat haal je de stok weg, het weg halen is de beloning.
Zo ga je verder naar de moeilijkere delen van het lichaam, maar blijf contact houden zolang hij beweegt, als jij die stok bij die benen hou en hij slaat daar naar en jij haalt hem snel weg dan leert hij dus dat als hij slaat het object zal verdwijnen en dat wil je juist niet hebben, laat maar slaan maakt niet uit hoe hard jij blijf die stok daar houden en als hij maar 2 tellen stil staat dan haal je hem weg, timing is zeer belangrijk.
Beloning met eten is niet nodig en eigenlijk vaak onzin, want eer dat jij hem wat gegeven heb ben je al meer dan 3 seconde verder en kunnen ze die link niet meer leggen.
Beloon met je stem op een vriendelijke zachte toon.