Hoe zorg ik dat mijn paard naar mij toe komt in de wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Hoe zorg ik dat mijn paard naar mij toe komt in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:47

Ik vond dat bij mijn paard altijd een goed teken, blijkbaar heeft hij het fijn in de wei met zijn kuddegenootjes, daar brengt hij de meeste tijd door en dat is dus veel belangrijker dan dat uurtje of die paar uurtjes per dag dat jij erbij bent..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:56

In de zomer, als ze geem brok krijgen, en ik kom blijven ze altijd in de wei.
Als ze hooi/brokken krijgen dan komen ze altijd.
Zo zie je maar dat het echt om het voer draait :Y)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:59

De grootste oorzaak van niet willen komen is je eigen houding.
Ga eens een paar uurtjes bij de wei zitten en ga kijken hoe paarden elkaar benaderen.

Wil een paard aandacht van een ander paard, hij loopt nooit recht naar dat paard toe.
Hij benadert het andere paard naar de zijkant.
Er is geen direkt ogen kontakt.
Wil een paard een ander paard verjagen, hij loopt recht naar hem toe, oortjes vaak naar achteren.
Dus ogen kontakt.
En onze oortjes staan naar achteren. :7

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:52

@Kimm. Elk paard is anders, sommigen kunnen wellicht gaan drammen, dan moet je niet werken met voedsel. Echter, zolang je de beloning pas geeft na een gevraagde actie, zal een paard (in de regel) niet verwachten dat het zomaar een beloning krijgt. En om daar zeker van te zijn, zeg ik altijd eerst 'snoepje' en dan pas krijgt mijn paard een brokje. Mijn paard mag niet eten zonder deze commando. Alles is aan te leren.

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:30

Misschien moet je een tasje meenemen met brood ofzo erin, daarmee rammelen en als ze dat herkent, en ze weet dat er iets lekkers inzit, komt ze vast wel naar je toe !

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:35

Sommige paarden komen gewoon niet. Mijn verzorgpaard kijkt altijd op als ik aankom. Hij heeft mij al gezien voordat ik hem gezien heb (toch lastig soms allemaal bruine paarden van een hele grote afstand :+ )
Maar hij verzet geen stap hoor. Ondanks ik meestal wel een worteltje bij me heb. Zelfde in de paddock, heb hem wel eens een beetje 'geplaagt' dat ik het hek open deed en net zo lang wachtte tot hij vanzelf kwam. Zit ie me heel stom aan te kijken, maar uiteindelijk komt ie dan wel op z'n dooie gemak aansloffen.
Iemand op de vorige stal bij ons had een speciaal fluitje, als ze daarop floot kwam dr paard aandraven. Misschien kan je zoiets proberen aan te leren?

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:44

Toen ik mijn pony nog had kwam hij er altijd op een sukkel-gangetje aanlopen, maar ik denk dat het bij hem ook een deel kwam doordat hij laag in de rangorde stond en erg mensgericht was :).

Ik gaf trouwens niks als ik hem uit het land haalde.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:48

Mijne tilt ook dr hoofd niet eens op. En als ze dat wel doet loopt ze weg :') Paar brokken mee nemen doet wonderen :j

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:57

de mijne kent zelfs het geluid van mijn auto, als ik aan kom gereden kijk ze op en gaat als een speer naar de poort. Want ze weet als ze naar binnen mag liggen er brokjes klaar.
Er wordt bij ons niet gevoerd met brokjes is de wei, staan in een kude van vijf en we willen geen voedernijd uitlokken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:07

Ik vind het wel eens fijn om door de wei te lopen en niet 6 van die merries in mijn nek te hebben hangen.
Ze willen allemaal een kriebel hebben van mij en dan is het dringen.

Dus, neem nooit iets te snoepen mee de wei in.
Levensgevaarlijk kan dat zijn.

Hier is het de gewoonte, de wei uit, poetsen, werken, enz.
En dan een schepje granenmix.
En dat weten ze ook heel goed, dat bijvoeren gebeurd op een kleine uitloop, en er zijn erbij die na gedane arbeid er los naar toe lopen.

Liisaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:22

@Arlebren; mijn paard staat apart van mijn merrie.. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:10

Dan doe je toch wat verkeerd.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:35

Eerlijk gezegd zou ik dit waarschijnlijk toch ook met wat voer/lekkers proberen... Maar dan misschien met de emmer met voer die je buiten de wei klaar zet (in het zicht)... en vervolgens pas buiten de wei of in de stal ook daadwerkelijk wat geven?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:45

Ariebren schreef:
Ik vind het wel eens fijn om door de wei te lopen en niet 6 van die merries in mijn nek te hebben hangen.

En dat weten ze ook heel goed, dat bijvoeren gebeurd op een kleine uitloop, en er zijn erbij die na gedane arbeid er los naar toe lopen.

Maar als ze dringen om een kriebel is het toch ook gevaarlijk om zonder brokjes het weiland in de komen?

Tsja ik denk dan; neem een uurtje les van een clickertrainer (35 tot 50e zoiets?) en je bent de rest van je leven van het 'levensgevaar' af. Dat lijkt mij dan toch een prima investering ;)

Ik vind het 'komen in de wei' echt de moeite waard om aan te leren TS; een paard dat naar je toe komt rennen is echt het mooiste wat er is <3

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:31

TS: waarom wil je dat je paard naar je toe komt als ik vragen mag uit nieuwschierigheid? :) Wellicht lees ik er over heen.
Mijn merrie is van de 7 jaar dat ik haar in bezit heeft 6 jaar lang elke dag naar mij toe gekomen. Sinds ik een jaar geleden van stal gewisseld ben komt ze vanaf dag 5 al niet meer naar mij toe. Ze kijkt eventjes en gaat dan weer verder eten. Voor mij is het een behoorlijk lang stuk lopen, maar ik feit dat ze blijft staan geeft in ieder geval aan dat ze daar op haar plek is.
Met eten geven heb ik weinig positieve ervaring gevolg is meestal dat je een halve vechtende kudde om je hebt staan. Maar dat is in mijn geval, vanwege een grote kudde. Misschien kan je haar toch 'n koekje geven of iets dergelijks klein, als je daar aan beginnen wilt natuurlijk. Of inderdaad wat iemand hierboven zegt: ga een beetje 'hangen' in het weiland en wek nieuwschierigheid op. Clickertrainer right ook een goede optie!
Mijne komt overigens wel als ik in normale dagelijkse kleding loop of ga rond 'hangen' of als ze blijkbaar honger heeft.
sallandval: haha helemaal waar. :) Soms denk ik oliebol had ik dat nou maar beter onthouden hoe dat er ook alweer uit zag haha.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:46

sallandval schreef:
Ariebren schreef:

Maar als ze dringen om een kriebel is het toch ook gevaarlijk om zonder brokjes het weiland in de komen?

Tsja ik denk dan; neem een uurtje les van een clickertrainer (35 tot 50e zoiets?) en je bent de rest van je leven van het 'levensgevaar' af. Dat lijkt mij dan toch een prima investering ;)

Ik vind het 'komen in de wei' echt de moeite waard om aan te leren TS; een paard dat naar je toe komt rennen is echt het mooiste wat er is <3

Wie moet er een clickertraining doen ??

Liisaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 18:50

wat is clickertraining?
en voor suus_romy ik wil dat mn paard komt omdat ik heel ver moet lopen.
naar sommige mensen dat hij t dan naar zn zin heeft mar hij staat alleenn en heeft alleen oog voor mijn friese merrie die verderop in t weiland staat.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:59

Normaal komt mijn paardje ook nooit, ze vindt het altijd te ver denk ik dan.
Maar sinds enkele weken komt ze meteen wanneer ze me ziet (zelfs in draf).
Hoe dit komt? Ze is eindelijk verliefd geworden op me neem ik aan <3 .
Och en als de liefde morgen terug over is, is dit goed voor me. Doe ik dan meer kilometers op een dag om haar te gaan halen :D .

davjuh1504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:57

Mijn pony komt de ene dag meteen. de andere dag wacht hij tot het paard van me moeder uit de wei is. weer een andere keer komt hij helemaal niet naar mij.. maar dan kan een ander hem wel pakken..
alsof ie soms spelletjes met me speelt.
gelukkig is weideseizoen nu bijna voorbij, kan hij niet meer met me spelen:p

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:35

Ariebren schreef:
Wie moet er een clickertraining doen ??

Vraag je dat aan mij? Van mij hoeft niemand aan clickertraining te doen.

Ik geef aan dat het een alternatief is voor de mensen die in dit topic aangeven dat ze niet fatsoenlijk het weiland in kunnen zonder dringende/bedelende paarden (met alle gevolgen van dien).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:40

Die van mij komt ook niet als ze zich nog goed vermaakt op de wei. Als ze het zat is staat ze al aan het hek, als ze het bijna zat is komt ze naar het hek als ze me ziet en als ze graag wil blijven dan loopt ze een keer of drie van me weg voor ze zich laat pakken.
Er is een tijd geweest dat ze in volle galop naar het hek kwam, maar dat doet ze nu nog maar zelden.

davjuh1504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:30

Dorus schreef:
Die van mij komt ook niet als ze zich nog goed vermaakt op de wei. Als ze het zat is staat ze al aan het hek, als ze het bijna zat is komt ze naar het hek als ze me ziet en als ze graag wil blijven dan loopt ze een keer of drie van me weg voor ze zich laat pakken.
Er is een tijd geweest dat ze in volle galop naar het hek kwam, maar dat doet ze nu nog maar zelden.

Zoiets doet die van mij dus ook.
Maar na me moeder gaat hij wel altijd meteen.
Rotzakje wat ie soms is

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:44

Mijn ouwetje komt altijd op me af gesukkeld zodra ik m'n gezicht laat zien. Eten heb ik nooit bij me, die komt gewoon uit nieuwsgierigheid en even een aai ophalen. Ko de shetlander is meestal te druk met gras vreten. Behalve als ze op haar horloge ziet dat het voertijd is, dan staat ze vooraan... :D Ko denkt altijd dat er iets "van de kar valt"
Suus (degene waar ik mee rijd) komt zo nu en dan, maar meestal niet. Wel kan ik ze makkelijk pakken, maar moet wel zeggen dat ik nooit lomp op haar af loop. Suus is wat verlegen in de omgang, en dat schrikt af. Als ik van de zijkant kom, blijft ze netjes op me staan wachten. Zo is het volgens mij bij elk paard anders. Het belangrijkste is dat je de rust er in houdt. Ik vind het ook niet erg om Suus op te halen, wij hebben een aantal kleinere weitjes (max 0.5 ha, dus hoef nooit ver te lopen..)

xxx_Esmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:23

Je moet vooral eerst veel oefenen in de bak. en je moet 1 ding hebben dat je doet als je je pony roept. ik fluit en ze komt altijd! als ze al een paar stapjes zet al goed belonen en eerst kleine afstanden doen. dus niet meteen 20 meter, maar bv. eerst even 2 meter en meestal komen ze dan. dus dan geef je wat lekkers en dan weet hij dat je wat lekkers hebt. Dan zorg je dat hij weer blijft staan ( niet dat hij je achterna loopt :P ) en dan weer 'm roepen of fluiten. en steeds grotere afstanden proberen en als het in de bak goed gaat ook in de wei gaan proberen! het lukt bij mij al redelijk goed! Veel succes nog :D

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:03

Wees blij dat je paard niet komt. Dit betekend dat hij/zij zich uitstekend vermaakt zonder jou. Prima toch! Mijn fjord kwam alleen maar naar mij toe als ze het niet naar haar zin had op haar stal. Bedenk wel dat je maar een paar uur per dag aanwezig kunt zijn op stal. De rest van de tijd is je paard op zichzelf aangewezen. Prima toch als je paard je niet mist? Alleen wanneer je paard wegloopt wanneer je er aan komt moet je je zorgen gaan maken ........