Paard wil niet stilstaan met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:28

Mijn jubelpuber kan dit ook goed.. het is een grenzen verhaal...

Ik doe het volgende,
Ik ga niet de hele bak door met een krukje no way...ik parkeer het paard naast het krukje zodra hij ook maar een stap naar voor of opzij doe zet ik hem direct terug..ho is ho en ho is stil blijven staan ongeacht hoelang! De teugels neem ik kort(niet in zijn mond hangen met opstappen, dus ook weer niet zo kort) zodat de buitenteugel wat langer is dan de binnenteugel hierdoor kan hij alleen op een volte in beweging komen, Zodra ik er op zit en hij is keurig stil blijven staan beloon ik dat..

Trouwens mijn jubelpuber kan gewoon stilstaan naast het krukje maar heeft een duidelijk nee instelling t.a.v werk in de bak...moet hem echt overtuigen :')

Ik doe dat heel consequent want dat is het toverwoordje voor het opvoeden...van o.a. jubelpubers :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-10-12 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Re: Paard wil niet stilstaan met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 15:31

Ik laat de teugels zelfs helemaal los, bij het opstappen pak ik die wel met 1 hand maar ik trek ze niet aan of wat dan ook want dan vererger ik het alleen maar bij hem.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:32

Dat deed die van mij ook TS. Ik zette hem steeds terug totdat hij het zo zat was dat ik normaal kon opstappen.

Je moet consequent zijn, teugels niet te los en 1 stap verkeerd is terug. En op dat moment maakt het me niet uit hoe maar hij gaat terug naast het krukje netjes vierkant.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:00

Mijn paard deed precies hetzelfde.. Ook van alles geprobeerd, vast laten houden in een hoek parkeren en net zoals jij heb ik alles na laten kijken..
Als ik wil opstappen en meneer wilt weglopen krijgt hij een tik met de zweep op zijn borst of been (net waar ik hem raken kan) zet hem een paar passen achteruit om hem vervolgens weer bij mijn krukje neer te zetten. Blijft dit net zolang herhalen totdat hij stil staat.
Ik heb nu bijna geen problemen meer met opstappen. * klopt gelijk af* Mocht hij beginnen te klooien (en dat begint al bij de beugels naar beneden te doen) dan laat ik hem als waarschuwing even mijn zweepje zien.. En meneer blijft stil staan bij het krukje.
Ik kan alleen maar zeggen word niet boos en blijf rustig en zet hem iedere keer terug bij het krukje en begin weer rustig opnieuw.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:04

Dus gewoon volhouden, korte teugel en elke keer terug zetten?
Dat is wat ik eigenlijk nu al doe. Na 5 minuten dan blijft ze ook wel staan maar dit moet toch meteen kunnen of wil ik nu te snel?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:11

@Nivada gewoon volhouden. En blijven herhalen, mijn paard snapte redelijk snel dat weglopen een tik opleverde..

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:12

flitzz schreef:
@Nivada gewoon volhouden. En blijven herhalen, mijn paard snapte redelijk snel dat weglopen een tik opleverde..

idd

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:27

fjordjes schreef:
Ik laat de teugels zelfs helemaal los, bij het opstappen pak ik die wel met 1 hand maar ik trek ze niet aan of wat dan ook want dan vererger ik het alleen maar bij hem.

In hoeverre vererger je het?

Gaat hij dan in zn achteruit?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:13

Het corrigeren van het verkeerde gedrag (terugzetten en/of tikje en/of laten ronddraaien totdat het paard stil staat) kan bij de meeste paarden werken. Bij mijn paard werkte het niet, die vond het niet erg om elke keer teruggezet te worden of rond te draaien. Bij mijn paard werkte het beter toen ik juist het goede gedrag beloonde. Ik gaf steeds één brokje, ze gaat niet bedelen. Je kunt er ook voor kiezen om een klopje of aardig woordje te geven.

Verdeel het proces van opstijgen in hele kleine stappen. Dus:
Stap 1. Stilstaan. Wanneer goed uitgevoerd: beloon en stop de oefening. Pauze.
Stap 2. Langer stilstaan en naast het zadel gaan staan. Beloon en stop de oefening. Pauze.
Stap 3. Het voorgaande + voet in stijgbeugel. Beloon en stop de oefening. Pauze.
Stap 4. Het voorgaande + opstappen. Beloon en stop de oefening. Pauze.
Stap 5. Het voorgaande + wegstappen. Beloon en stop de oefening. Pauze.

Je gaat pas naar de volgende stap als het voorgaande correct is uitgevoerd. Waarschijnlijk moet je ook meerdere dagen doen over het correct aanleren van deze stappen. Ik ben benieuwd wat je gaat doen en of het werkt, succes!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:57

Nivada schreef:
fjordjes schreef:

In hoeverre vererger je het?

Gaat hij dan in zn achteruit?

Als ik de teugels pakt loopt hij meestal een paar passen opzij.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:34

Mijne deed het ook, die liep ook gewoon dwars door me heen, of duwde me even met haar schouder aan de kant. Toen ik er helemaal klaar mee was, brokjes geen oplossing boden. Heb ik haar even flink gestraft. De keer daarop had ze genoeg aan een tikje tegen haar schouder. En nu zeg ik alleen nog maar ' Eh, denk er om!' Gaat prima nu! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:51

Nivada schreef:
Dus gewoon volhouden, korte teugel en elke keer terug zetten?
Dat is wat ik eigenlijk nu al doe. Na 5 minuten dan blijft ze ook wel staan maar dit moet toch meteen kunnen of wil ik nu te snel?

Jij wil niet te snel....het is uitproberen het verkennen van de grenzen...als je dit niet vol blijft houden zit je paard achter zijn hoef jou uit te lachen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:16

Stalgenoot van mij had hetzelfde probleem.
Dit is opgelost door het paard door een 2e persoon een hand vol brokken te geven als zij opstapte.
Dit een paar weken volgehouden en nu kan m'n stalgenoot zonder hulp opstappen, en ook nog met het opstapkrukje.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:37

Ik had hetzelfde probleem met mijn ijslander. Ze deed het altijd en als ze echt enthousiast was wilde ze zelfs nog weleens wegdraven/tolten. Toen was de maat dus vol.
Als ze wegliep nam ik de teugels aan tot ze stil stond, ondertussen bleef ik dus in een beugel hangen. Als ze dan stilstond stapte ik weer af en stapte ik opnieuw op. Als ze dan weer weg liep deed ik hetzelfde weer overnieuw. Stond ze stil kreeg ze meteen van mij een brokje. Na eventjes oefenen had mevrouw het snel door en nu stap ik op met de teugels helemaal los en ze zet geen stap, ze wacht netjes tot ze een brokje krijgt en blijft daarna ook netjes wachten tot ik been geef en ze mag gaan.

Rooszazou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:26

Je kunt hem bijv. straffen met een zweepje als hij probeerd te lopen en vaak oefenen met opstappen. als hij stil blijft staan beloon hem dan extra goed zodat hij weet dat hij iets goed doet.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:37

Het paard wat ik huur heeft dit toen ze 4 was in de winter ook gedaan. 2 weken vol gehouden. Toen was de instructrice het zat en heeft haar zolang achteruit gezet tot ze netjes kon blijven staan en daarna uitbundig beloont.
Ze heeft het nooit meer gedaan daarna en nog steeds staat ze braaf, staat soms zelfs te slapen wanneer je opstap (ogen dicht, hanglipje).
* Zadel paste netjes en ook geen klachten aan der rug.

Helena24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:02

Mijn jong paard deed dit ook, dit heb ik opgelost door hem in het begin te laten vasthouden en eens ik erop zat een suikertje te geven. Hierdoor had hij heel rap door dat als hij braaf stilstond als ik opstapte hij beloond werd. Daarna suikertjes afgebouwd en beloond met een schouderklopje en ik moet zeggen dat ik een paard heb dat perfect blijft stilstaan bij het opstappen..

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:48

Als ik dit probleem zou tegenkomen zou ik er waarschijnlijk ook voor kiezen om juist het goede gedrag te belonen. Om zoveel mogelijk goede associaties te creëren met het opstappen.
Je zegt dat je paard meer dominante trekjes vertoont. Ik zou er dan niet voor kiezen het paard in een hoek te parkeren, om jezelf zoveel mogelijk buiten eventueel gevaar te houden. En je paard ook.
Terugzetten... tja. Je hebt het geprobeerd en als het voor jou werkt is dat prima, maar beloon goed gedrag dan ook voldoende en houd het niet alleen bij afstraffen van het drentelen. En geduld hebben...
Dat is hoe ik het zou doen en ik wens je veel succes :)

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:56

Mijn paard liep vanaf het begin dat ik hem heb gekocht ook altijd meteen weg met opstappen. Dit is een hele tijd goed gegaan, totdat ik er nu zo'n 3x ongelofelijk hard afgevallen ben met opstappen. Mijn paard is er eentje die het spannend vind, dus wanneer ik te langzaam opstapte ging hij alvast lopen, raakte ik uit balans, paard schrok en zette het op een rennen.
Ik durf nu niet meer alleen op te stappen, ik vraag altijd iemand om me te helpen. Wat bij mijn paard super werkt zijn toch de snoepjes... Hij is echt zo vreselijk dol op snoepjes dat hij het principe nu prima snapt. Degene die mij helpt met opstappen geef ik wat snoepjes, ondertussen weet mijn paard uiteraard al lang waar de snoep zich bevind ;) Terwijl ik opstap is hij alleen maar bezig met die snoepjes, en zodra ik zit krijgt hij deze ook. Hij staat nu zelfs een hele tijd stil zodra ik zit. Misschien niet de ideale oplossing voor anderen maar ik ben er gelukkig mee!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:09

4 balken neerleggen in een vierkantje. Je paard erin parkeren. Krukje er naast en oefenen. Net zolang tot hij stilstaat en dan ook onvoorwaardelijk stil staat!!! Heel streng. Geen enkele pas links, rechts, voor of achteruit accepteren. En niet 10 seconden, maar minuten lang. Neem de tijd ervoor.

Dan zelf op het krukje gaan staan en herhalen.

En als dat goed gaat, pas je voet in de beugel.

Wees heel streng.

Wij mennen en onvoorwaardelijk stilstaan is voor een menpaard heel belangrijk. Dat maakt dagelijks deel uit van de training. Te gevaarlijk als je paard in ene vooruit gaat als een passagier op de koets stapt.

Het is dus heel goed aan te leren, als je maar streng en consequent bent. Het ligt meestal aan de ruiter die soms wel en soms niet accepteert.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:18

Als je zeker weet dat het aanstelleritus is (dus geen medische oorzaak of bangheid!) mag je hem best een paar keer flink aanpakken. Dus zweep erbij als hij begint te lopen zonder dat jij het wilt (dit sta je tijdens het rijden immers ook niet toe). Aan de andere kant heel duidelijk zijn in belonen, staat hij stil dan beloon je hem uitvoerig.
Wat ook wil helpen is in de omgang en tijdens het rijden zelf ook goed er op letten dat ho ook echt ho is en niet "oooooh, ik doe nog even 1,2,3 onee toch 4 pasjes".

Wat mijn instructie een keer met Mirte heeft gedaan (zij wou vroeger ook niet stil staan, tegenwoordig wel nu ik echt op het bovenstaande ben gaan letten) is uit evenwicht brengen. Ben er persoonlijk géén grote voorstander van maar het heeft wel geholpen. De rechter teugel kort pakken op de kap, zodra ze dan begint te lopen en jij zit met 1 voet in de beugel raakt ze uit evenwicht, dan gaat ze wel stil staan. Loopt ze dan nog door valt ze gewoon om.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:30

Heeft de tinker waar ik op rij ook, maar laatst een tip van een meid uit mijn les gehad,
teugels aan zijkant van hals pakken, endan teugel dichtste bij jou strakker pakken dan de andere,
zodat haar hoofd recht blijft en dan niet loslaten maar aangespannen houden.
zo blijft de tinker tenminste wel staan, alleen is die wel iets kleiner :o

Anne_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:49

Mijn pony heeft er ook wel is last van. Zo doet ie het dagen braaf en dan opeens begint ie weer, soms krijg ik zelfs het gevoel dat ie me uitlacht :D
Afentoe spreek ik hem is streng toe, maar voor de rest neem ik het maar voor lief :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:59

Mijn paard stond keurig stil tijdens het opstijgen toen ik hem zadelmak maakte, tot ik er iemand op had rijden die absoluut niet consequent was.
Je moest er bijna al rennend opkomen -:(-
Het heeft heel wat tijd gekost, ze loopt soms nog wat achteruit als ik er naast sta, maar tijdens het opstijgen staat ze stil +:)+ als ik er op zit loopt ze wel iets niet echt weg, maar op een andere manier.
Wat ik er aan gedaan heb is niet veel stemverheffing en zeer consequent zijn.

Tessa_Pro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:22

Mijn verzorgpaard staat ook niet graag stil, moet via bankje omdat het zadel anders scheef trekt (ze zet dr buik nogal uit dus kan niet in 1x aansingelen moet vanaf dr rug) door haar een snoepje te geven als ik klaar ben gaat het al een stuk beter. Dan krijg je wel dat ze gelijk dr hoofd draait als je zit maarja dat liever dan dat eindeloze weglopen...