Paard wil buiten de route bepalen, komt anders omhoog...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:51

FCSA schreef:
Apple schreef:
Amaris, achteruit er langs dat is hier ook meerdere malen een hele goede oplossing geweest :j

Same here!

Hier ook, heb volgens mij weleens een km achteruit gereden omdat er alleen nog maar een achteruit en omdraai knop op mijn paard zat, maar dan wel dus de kant op die ik wilde.

Muppett

Re: Paard wil buiten de route bepalen, komt anders omhoog...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 00:02

@Marjor, ja erg he! Ze lijkt een fijne neus te hebben voor vervelende situaties... Op plaatsen waar ik gerust een poosje de strijd aan kan gaan loopt ze gewoon door ;)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:06

Mijn Cassey wilde ook wel eens wat anders. Met name wanneer ze om wilde keren kwam ze omhoog (en dan draaien op de achterbenen). Wat ik deed: rustig blijven, gewoon weer het hoofd richting gewenste route draaien, opnieuw aansporen.
Zolang je paard er niet vandoor gaat en jij goed blijft zitten, gebeurt er helemaal niks. Herhalen, herhalen, herhalen. Telkens rustig zeggen: nee paardje, we gaan toch echt deze kant op. Dan blijft de situatie prettiger dan schreeuwen of slaan. Neem een flesje geduld mee voor onderweg. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:15

Muppett schreef:
@Marjor, ja erg he! Ze lijkt een fijne neus te hebben voor vervelende situaties... Op plaatsen waar ik gerust een poosje de strijd aan kan gaan loopt ze gewoon door ;)

Ze heeft geen fijne neus voor vervelende situaties, wel voor onzekerheid en onduidelijkheid van jouw kant uit. Probeer dus te denken aan: paard, jij gaat vooruit lopen. Ipv: oh, oliebol daar is een sloot, oh jee straks gebeurt er dit.

Al eens grondwerk on-line buiten (of in de bak) gedaan?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:18

Amaris schreef:
Die vriendin in kwestie is geen flauwe op paardengebied.

Ze kent het dier al vanaf kleins af aan en als die ergens niet langs wilt, dan gebeurt het niet. Om dat soort (gevaarlijke) toestanden te voorkomen zet ze hem dus in zijn achteruit. Het werkt, voor haar en voor het dier. Dus waarom niet?

haha ja dat heb ik ook nog geprobeerd met een merrie haha tot we bijna int kanaal lagen haha dus dat is iets minder gezellig :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 00:22

@Sassol; dat is de oorzaak ja, weet ik ;)
Ik heb nog nooit gegrondwerkt. Ik besteed al mijn beschikbare geld aan les in rechtrichten en de fysiotherapeut. Maar ik zou er als eerste graag een goed boek over lezen. (tips?)

Oeps Mendy dat wil je niet meemaken, paard en ruiter te water! Mijn vorige instructrice toeterde ooit naar ons buiten, toen lagen we bijna in de sloot :+

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:29

Volgens mij heeft het slaan en het schreeuwen nooit echt zin,
ze is gewoon koppig,
waarom doe je er niet even op die geen angst heeft,
en even durft doortezetten want doordat jij een beetje onzeker bent en beetje bang,
voelt ze dat en maakt daar dan ook pure misbruik van :) natuurlijk met lijn eraan voor zekerheid! :)

Succes

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 00:41

Dat denk ik ook. Het ligt ook echt aan mij, ze weet precies hoe ze mijn zwakke plek kan uitbuiten ;-) terwijl ze anderzijds zo braaf op t strand is dat ik haar bitloos kan rijden... Raar dier ;-)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:43

@Muppet, Je moet gewoon alles rustig opbouwen, en ik snap je angst ook, wel
auto's ,verkeer etc, maar daar help je zowel jou, als je pony niet mee,
en als er iemand opzit die ff doorzet,
die weet wat die moet doen,
kan ze jou dat vertrouwen ook geven , dan weet je op juiste manier te straffen en dan hebben jij&jepony weer plezier! :) alle 2

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:57

Ik wil je een héél simpele tip geven... Eentje waar wat tijd over zal gaan, maar hij verwart je paard, toont dat je begrip hebt maar toch door zal zetten, en is diervriendelijk.
Zorg eerst en vooral dat de plaats waar je het probeert veilig is, zonder auto's of grachten, ga er desnoods naast je parad heen...
Heel simpel.
Laat haar achteruitgaan. Vanaf het moment dat ze stilstaat, geef je haar simpelweg je staphulp. Alsof je niets gemerkt hebt.
Als ze omdraait, draai je haar zo snel mogelijk weer in de juiste richting. Je geeft gewoon je staphulp.

Ik heb met mijn verzorgpaard op die manier nog 20 minuten staan aanmodderen. Meneer gaat achteruit, stopt, ik geef hulp, hij twijfelt en gaat achteruit, gaat uit verwarring omhoog (en wordt daar wel op bestraft!), maar gaat uiteindelijk de juiste richting op.

De enige beloning die je je paard dan moet geven is, geen onnodige, oncomfortabele beenhulpen, en als het al een tijdje goed gaat kan je belonen.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:11

zondag nog meegemaakt..hij herkende de route die we regelmatig nemen, ik draaf in de berm het ruiterpad voorbij...
Vanuit het niets schiet hij de weg over naar het ruiterpad...
dat was voor mij het teken om voet bij stuk te houden..!!
na wat aandringen had ik hem voorbij het pad maar hij het stuk weer achteruit gelopen...dit heeft hij een aantal keren herhaald..en toen we bijna gezamelijk in de sloot belande heeft mijn man het halster touw vastgemaakt zijn fiets opzij gezet en is hem gaan begeleiden.. in eerste instante leek het meer op worstelen maar na verloop van tijd ging het beter..
Toch probeerde hij nog 1 maal te keren..
We zijn verder gelopen dan de bedoeling was omdat ik weet dat hij slim is en niet wil dat hij de conclusie trekt dat hij de route kan bepalen..
we hebben het hier over een Tinker van bijna 17 dus hij kent de ins en outs wel..!!
het is normaal een heerlijk buitenrijpaard maar wel een met eigen initiatieven...