haren overeind = koud ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Re: haren overeind = koud ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:04

En als het paard nou wel iets moet doen om warm te BLIJVEN maar het daardoor niet meteen koud heeft of heeft gehad?

Als er dan genoeg energie (ruwvoer) wordt geleverd om het kacheltje aan te houden is er toch niks aan de hand.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:10

femo schreef:
ze zetten hun vacht overeind omdat ze het koud hebben, doen wij ook met kippenvel, wij hebben alleen niet zoveel haar.

hij heeft het dus koud

Paarden zijn geen mensen..
En ja dat klopt wij hebben kippenvel als we het koud hebben, als we veel haar zouden hebben zou dat rechtop gaan staan als we het koud hebben. En dan zouden we het warm krijgen. Maar dat haar hebben we niet meer omdat we nu allemaal andere dingen hebben om ons warm te houden. (evolutie enzo)
Andere dieren hebben dit wel, (dus ook paarden) die krijgen als het waren ook kippenvel, dan gaan hun haren rechtop staan. Komt er lucht tussen en tada daar is het isolatie laagje en blijven ze warm.
Lucht houd je namelijk warm, als je het warm wilt hebben doe je veel verschillende laagjes aan zodat er lucht tussen kan komen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:10

NeverGiveUp schreef:
En als het paard nou wel iets moet doen om warm te BLIJVEN maar het daardoor niet meteen koud heeft of heeft gehad?

Als er dan genoeg energie (ruwvoer) wordt geleverd om het kacheltje aan te houden is er toch niks aan de hand.

Ligt een beetje aan het weer. Een paard wat met tien graden met z'n haren uit staat klopt niet helemaal.

Er zijn ook mensen die beweren dat een paard wat staat te rillen het niet koud heeft, doet ie om warm te worden...
Klopt, dús heeft ie het koud, anders hoefde hij ook niet warm te worden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:25

rillen gaat mij te ver, maar op het moment dat een paard met zijn haren overeind staat hheeft hij het niet koud (meer), tenzij de aanzet van de oren ook koud zijn, dan werkt zijn vacht dus niet naar behoren.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:35

stef schreef:
NeverGiveUp schreef:

Ligt een beetje aan het weer. Een paard wat met tien graden met z'n haren uit staat klopt niet helemaal.

Er zijn ook mensen die beweren dat een paard wat staat te rillen het niet koud heeft, doet ie om warm te worden...
Klopt, dús heeft ie het koud, anders hoefde hij ook niet warm te worden.

Zo klinkt het beter :D Ipv haren overeind = koud.

Ik vind rillen ook een beetje te ver gaan eigenlijk.. Maar misschien stel ik me aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:20

Paarden zijn geen mensen wordt er dan gezegd. Spijbelen jullie allemaal tijdens de lessen biologie? Zoogdieren hebben veel eigenschappen met elkaar gemeen, zeker waar het om lichaamsfuncties gaat. Kippenvel bij mensen is net hetzelfde als de rechtopstaande haren bij paarden. Alleen is dat bij ons met onze vijf haartjes op iedere arm :D niet effectief en bij paarden met dikke vacht en verschillende haarlagen wel.
Het systeem van warm houden zal dus beter, langer en sneller werken dan bij mensen maar die initiële koudeprikkel, die ervaren paarden ook. Geen koudeprikkel, geen rechtopstaande haren.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:27

Gini schreef:
Paarden zijn geen mensen wordt er dan gezegd. Spijbelen jullie allemaal tijdens de lessen biologie? Zoogdieren hebben veel eigenschappen met elkaar gemeen, zeker waar het om lichaamsfuncties gaat. Kippenvel bij mensen is net hetzelfde als de rechtopstaande haren bij paarden. Alleen is dat bij ons met onze vijf haartjes op iedere arm :D niet effectief en bij paarden met dikke vacht en verschillende haarlagen wel.
Het systeem van warm houden zal dus beter, langer en sneller werken dan bij mensen maar die initiële koudeprikkel, die ervaren paarden ook. Geen koudeprikkel, geen rechtopstaande haren.

Ik zeg toch hetzelfde als jou (: of had je het niet tegen mij haha?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:50

Nee hoor. In het algemeen. Jij zegt idd hetzelfde als ik. :)

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:57

Okee :) haha ja omdat ik die zin gebruikte "paarden zijn geen mensen"