Ik probeer het te negeren, maar als ik merk dat dat geen effect heeft, ga ik even stil staan om het aan het paard te laten zien. Ik blijf gerustellend tegen hem praten en beloon goed zodra hij er braaf langsgaat. Werkt prima! Al moet ik zeggen dat ze soms ook een extra beenhulp of klein tikje nodig hebben als aanmoediging, maar ik blijf er dan wel geruststellend bij praten.
Katyatje
Geplaatst: 29-10-12 22:46
Negeren. Na het schrikken moet paard van mij wel altijd kijken naar hetgeen waar ie schrik van heeft en daarna netjes doorlopen. Als dat lukt wordt ie beloond.
NeverGiveUp
Geplaatst: 30-10-12 00:11
Meestal negeer ik het...
Soms kalmeer ik hem.. Niet vaak maar in bepaalde gevallen helpt het wel geloof ik. En vaak na het enge dan. Dan is hij erlangs, draai hem om om ernaar te kijken en dan zeg ik wel iets van 'rustig maar'
En als hij echt aan het piepen is wil ik wel eens zeggen van hup erlangs nu. Dan is het ook wel duidelijk dat hij er gewoon langs moet en het allemaal wel meevalt. Dan belonen natuurlijk.
Het is weleens anders in bepaalde gevallen maar dat kan ik niet echt uitleggen. Net als dat het soms goed is om hem even te laten kijken, zonder pushen en hij dan zelf ziet dat het niks is. Of dat je soms de focus er even af moet halen en de leiding moet nemen en dat dan ook fijn en duidelijk voor hem is.