Drama drama...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eeeeef_x

Re: Drama drama...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:10

Ik heb een vriendin gevraagd en we gaan lopen, zij aan de ene kant, ik aan de andere kant. We doen het hoofdstel in en nemen 2 halstertouwen mee. Ik hoop zó dat het goed gaat... ik wil echt geen verkeersongelukken met mn pony.
Morgen gaan we ! Wens ons geluk. :)

PS; hoe doen jullie dat dan? met een pony die totaal NIET verkeersmak is?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:20

Hetzelfde als jou, enkel met halster. Ze bleef nog redelijk kalm, een vriendin om het verkeer tegen te houden, in draf onder de brug en over de snelweg, paard wou weglopen, trek ik haar in een cirkel terwijl de andere meeloopt. Ik raad dit niet aan maar wel hadden hetzelfde probleem als jou. Ik zou persoonlijk met halster gaan en hoofdstel er onder als laatste redmiddel, je wilt je pony niet in de mond trekken natuurlijk...

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:24

Dus eerst het hoofdstel om, daarna het halster er overheen en de touwen aan het halster vastmaken?
Er is mij heel vaak gezegt dat je mee steun hebt als je het aan het hoofdstel vastmaakt, maar ik vind alle tips goed ! Kun jij mij misschien vertellen wat het beste is?
Heb je nog meer tips?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:27

Ik zou zelf wel een hoofdstel in doen hoor. Zeker als je zegt dat hij niet goed verkeersmak is. Als hij echt wild wordt heb je echt geen tijd meer om je halster te verwisselen voor een hoofdstel. Met een bit heb je toch net wat meer te vertellen. Ik spreek uit ervaring ik dacht dat het wel ging om met een halster een stuk te gaan wandelen en toen ging hij dus terug in galop zonder mij }:0
Edit: Ik zie dat je het ook met een hoofdstel in wilde maar met een halster erover
Laatst bijgewerkt door Kidde op 29-10-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

franka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:28

ik weet niet wanneer je gaat maar ik woon in leeuwarden en wil anders ook wel komen helpen maar weet dus niet of ik het qua tijden red. anders in elk geval succes en geniet van de wandeling :-)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:29

Wanneer ga je weg? Zou je niet voor die tijd nog een klein stukje over de weg kunnen lopen met je pony om te kijken hoe hij reageert? Misschien is er wel helemaal niets aan de hand.

mmk58

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:31

Misschien is het verstandig om een longeerlijn te gebruiken onderweg i.p.v. een halstertouw en dan uiteraard wel kort houden Dan heb je meer lijn, zonder je paard los te moeten laten, omdat een halstertouw veel korter is en mogelijk uit je handen getrokken kan worden en draag veiligheidshesjes.
Handiger is het denk ik om er nog een persoon bij te regelen, die het eventuele verkeer in de gaten kan houden, zodat jij/jullie je op je paard kunnen concentreren. En blijf vooral zelf rustig en kalm om te voorkomen dat je jouw stress op je paard overbrengen.

Het gaat vast goedkomen. Veel succes morgen :j

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:33

Ik heb al eens met haar een stukje gelopen en dat ging best goed eigenlijk. Ja ze was een beetje gespannen maar dat is niet erg zolang er maar niets gebeurd.
Ik ga morgen gewoon lekker het hoofdstel indoen met een halster er overheen.
Jeetje ik ben wel heel zenuwachtig hoor... :):)

mmk58 bedankt voor de tip ! zat er zelf ook al aan te denken om een longeerlijn te gebruiken maar ben bang dat áls ze er vandoor gaat dat de longeerlijn meegaat. (denk aan vallende pony, blaren op mn handen.)
Laatst bijgewerkt door eeeeef_x op 29-10-12 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:33

eeeeef_x schreef:
Dus eerst het hoofdstel om, daarna het halster er overheen en de touwen aan het halster vastmaken?
Er is mij heel vaak gezegt dat je mee steun hebt als je het aan het hoofdstel vastmaakt, maar ik vind alle tips goed ! Kun jij mij misschien vertellen wat het beste is?
Heb je nog meer tips?

Je zou een touw aan het halster en eentje aan het hoofdstel kunnen doen. Probeer zelf niet te stressen!
Wij hebben ook op de stoep gelopen omdat dit veiliger is.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:36

tege blaren gewoon handschoenen aan doen veel veiliger met longeerlijn en gewoon zelf je paard leiden
je vriendin kan dan mooi voor jullie verkeer in de gaten houden en ruimte creeeren wel beide eventueel reflectie hesjes aan trekken
veel plezier

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:36

Maak je nou eens niet zo druk ;) dit is een beetje wishfull thinking.. Áls er maar niks fout gaat > dan gaat het juist fout!
Gewoon vast maken aan het halster/hoofdstel (of beide en hoofstel alleen gebruiken wanneer ze heftig is) en gaan met die banaan!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:46

Komt vast goed morgen. Zelf vind ik een longeerlijn onhandiger dan een halstertouw. Maar dat is misschien omdat ik met die lijn zelf altijd in de knoop raak -.- Ik heb een vrij lang halstertouw om als ik met mijn paard ga lopen vind ik persoonlijk fijner dan een kort touw waar die toch bij een schrikreactie dichtbij je staat en de lijn waar ik altijd mee in de knoop raak.
En wees gerust als je pony in paniek op zijn touw/lijn staat breekt meestal de musketon wel.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 20:47

Bedankt allemaal voor de tips !
Ik laat jullie morgen weten hoe het ging...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:50

Is het misschien een idee dat je er zelf op gaat zitten? Dan heb je toch net even iets meer te vertellen dan ernaast. En je vriendin ernaast met de longeerlijn (en voor de zekerheid wat brokjes in de jaszak bij je vriendin voor het geval het toch echt spannend wordt :o )

Succes morgen, gaat echt wel goed komen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:53

Loop of fiets je route eerst een keer, dan weet je precies waar je naar toe moet. Met paard is het dan gewoon doorlopen waar je naar toe wil en je niet druk maken op wat er onderweg langs komt. ga je aarzelen of stilstaan krijg je eerder problemen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:54

Is er iemand van stal die een verkeers makke pony heeft en mee rijd als buffer tussen het verkeer en jouw pony? Geeft je pony ook meer rust en trekt jouw pony wel mee als iets eng is. Het blijven kuddedieren. :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:58

Bravura schreef:
Is er iemand van stal die een verkeers makke pony heeft en mee rijd als buffer tussen het verkeer en jouw pony? Geeft je pony ook meer rust en trekt jouw pony wel mee als iets eng is. Het blijven kuddedieren. :)

Dat lijkt mij ook een goed idee, het is wel kort dag, maar misschien kan je je door een bomproof paard met ruiter laten begeleiden. Anders had ik waarschijnlijk het liefst zondagochtend gegaan, dan is het meestal erg rustig op de weg.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:07

succes morgen!

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:16

dank jullie wel ! :D

Trouwens, ik hoorde vandaag dat; omdat mijn pony nog nooit in een binnenbak heeft gereden dat ze daarom wel eens gek kon worden?
Wat is daar van waar?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-10-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:32

Ik zou het niet doen, regel een trailer!
Ook op een stuk van 2 km kunnen ongelukken gebeuren, vooral als je onder en over een snelweg doormoet met een niet-verkeersmak beest.
Een vriendin van mij is zo in het ziekenhuis beland een jaar geleden.
Doe het alsjeblieft niet, nu kun je nog voorkomen dat je een ongeluk krijgt!
Bij de divoza kun je trailers huren, er bestaan ook paardentaxi's.

En als je het toch gaat doen: ga niet allebei aan één kant van je pony lopen. Dan moet hij sowieso naar de kant van één van jullie opspringen als hij schrikt, en dat wil je niet!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:47

44Myrthe44 schreef:
Ook op een stuk van 2 km kunnen ongelukken gebeuren, vooral als je onder en over een snelweg doormoet met een niet-verkeersmak beest.

En als je het toch gaat doen: ga niet allebei aan één kant van je pony lopen. Dan moet hij sowieso naar de kant van één van jullie opspringen als hij schrikt, en dat wil je niet!

Ik heb het exact zo gedaan met een twenter, niet verkeersmak, en die sprong enkel vooruit, ook als er een vrachtwagen passeerde..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:49

TeckTonie schreef:
44Myrthe44 schreef:

Ik heb het exact zo gedaan met een twenter, niet verkeersmak, en die sprong enkel vooruit, ook als er een vrachtwagen passeerde..

Jawel, maar niet elk paard zal net zo reageren als jou twenter.

Natuurlijk kan het zijn dat je geluk hebt en dat het goed gaat, maar net zo groot de kans dat het fout gaat..
Ik zou het risico gewoon niet nemen..

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:52

Ik ben toevallig gisteren verhuisd met mijn pony en heb hem toch even in de trailer gezet (ging van m'n huidige stal terug naar m'n vorige stal, dicht bij elkaar) :')

Maar toen ik 3 jaar geleden wegging, ben ik wel gaan lopen omdat er toen geen trailer tot onze beschikking was.
Pony was ook niet verkeersmak maar ben op zondagochtend weggegaan, dan is het in ieder geval rustig.
Had hem eerst gelongeerd, met hoofdstel en longeerlijn meegenomen en natuurlijk wat lekkers in m'n zak voor als hij onrustig werd.
Ging eigenlijk hartstikke goed. :)

Ook ik zou als ik jou was het risico niet nemen hoor, een ongeluk zit in een klein hoekje en als dat gebeurt dan sla je jezelf voor je kop.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:17

Gek worden van een binnenbak nog nooit van gehoord ze zal vast wel raar opkijken maar laat der rustig je nieuwe stal afsnuffelen en alle hoekjes en kiertjes ontdekken morgen.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 22:28

Het liefst ga ik ook in een trailer maar ze wil de trailer niet in, en de mensen bij de stal waar ik nu sta willen geen drama en willen me ook geen trailer lenen. Nouja dan ga ik lekker lopen.