Buitenrij regels.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:15

Dan bel je die rijschool toch op dat ze gevaarlijk rijden? Als je er nooit wat van zegt zullen ze misschien ook nooit beseffen dat het anders moet.

Verder is de wet dat je als ruiter/menner op de weg rijdt of eventueel in de berm. Fietspad wordt in de praktijk vaak wel toegestaan, mits je geen hinder veroorzaakt voor de fietsers. De ruiter hoort er niet, dus de ruiter maakt direct plaats voor de fietser(s) en zorgt ook dat er geen poep op het fietspad achter gelaten wordt.......

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:21

MandyR schreef:
Luz_ElenaE schreef:
...anders op de weg maar als deze heel druk is mag je ook op het fietspad.

Nee, dan mag het nog steeds niet. ;) Maar, de meeste kiezen er dan wel voor omdat het veiliger is.

Mmm, situatie bij ons is |.....|.o.|.............|
Eerste linkerstrook is fietspad, midden (met het rondje als boom) is de berm (de bomen staan daar dus echt achter elkaar op een rijtje met weinig speling qua gras/berm), en rechts een 80KM-weg..

Berm is dus onmogelijk en om nou met een paard te stappen op een 80KM-weg lijkt me niet de bedoeling..
Houdt dat in dat ik gewoon niet van het erf af mag rijden dan? :+

biancavos

Re: Buitenrij regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:47

Zelfs de bereden politie rijd hier op het fietspad.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:00

Dat het wel gedaan wordt zegt niet dat het de regels zijn!! officieel mag het niet! maar veiligheid voor alles. geen rechter die je een straf op zal leggen (en geen agent die je ervoor zou bekeuren)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:54

suuzepuus schreef:
Dat het wel gedaan wordt zegt niet dat het de regels zijn!! officieel mag het niet! maar veiligheid voor alles. geen rechter die je een straf op zal leggen (en geen agent die je ervoor zou bekeuren)

Tenzij je natuurlijk fietsers het leven onmogelijk maakt met je aanwezigheid. Let wel, ruiters worden op een fietspad gedoogd, maar als er ongelukken met fietsers en ruiters gebeuren, ben ik vrij zeker wie er van het fietspad af zal moeten......

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:19

Je kunt een ruiterbewijs gaan halen, kun je halen op een FNRS manege (onderanderen). Dan leer je alle regels vanzelf.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:22

vuurneon schreef:
Rijd tegen het verkeer in als je op de weg moet rijden (bij een 1 baanswegs ) als het mogelijk is tenminste: dan zie je het goed aankomen :)

Verder natuurlijk de gewone verkeersregels in acht nemen; bedenk dat je een bestuurder bent en geen voetganger!

Dat hebben ze mij nooit geleerd bij mijn ruiterbewijs, ik denk ook dat ze je daar echt op laten zakken.

Als je paard er vandoor gaat rent ie vol in de richting van de aankomende auto. :=

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:23

biancavos schreef:
Zelfs de bereden politie rijd hier op het fietspad.

Ik ben ook wel eens een politie tegen gekomen die aan het bellen was achter het stuur.
Is het dan ineens legaal?

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:33

Het lijkt me oook niet de bedoeling dat je op een 80 of 60 km weg gaat rijden.
tenminste, waar ik woon daaar rijden ze allemaal op het fietspad.
ondanks dat we vaak gezeur krijgen van mensen.
Dat we daar niet met de paarden mogen rijden terwijl ze niet eens last van ons hebben :o

Waaar zouden wij dan moeten rijden?
ik weeet het ooook niet waar we moeten rijden of het nou het fietspad of de weg is, persoonlijk vind ik het het veiligst om op het fietspad te rijden :o

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:37

VeraaaBalloo schreef:
Dat we daar niet met de paarden mogen rijden terwijl ze niet eens last van ons hebben :o

ik weeet het ooook niet waar we moeten rijden of het nou het fietspad of de weg is, persoonlijk vind ik het het veiligst om op het fietspad te rijden :o

Ik zal je het even sterker vertellen, ik heb dit gevraagd aan een examinator van SSR.
Als ruiter moet jij eigenlijk over een rotonde rijden! ook als daar een fietspad naast ligt. Fietspad is verboden. Voetpad is verboden en poep dient binnen 24 uur te worden opgeruimd.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:40

Die laatste over mest opruimen heb ik nou echt nog nooit van gehoord, denk ook niet dat dat klopt.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:50

Dan heb jij vast een andere examinator gehad dan wij. Waar als het even kon we over het fietspad moesten rijden.
Van binnen 24 uur de mest op ruimen heb ik ook nooit gehoord

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:51

Sababber schreef:
VeraaaBalloo schreef:

Ik zal je het even sterker vertellen, ik heb dit gevraagd aan een examinator van SSR.
Als ruiter moet jij eigenlijk over een rotonde rijden! ook als daar een fietspad naast ligt. Fietspad is verboden. Voetpad is verboden en poep dient binnen 24 uur te worden opgeruimd.

oh oke! dan ga ik dat vooortaan doen! dat vind ik wel leuk! rondje om de rontonde! haha
oke, aan de ene kant verbaast het me niks dat poep binnen 24 uur weg zou moeten zijn! wij zelf doen het altijd even aan de kant, (in het gras)
of mensen die zien het als voedingsstoffen voor de tuin dus die zeggen dan: laaaaaat maaar liggen wij ruimen het wel op! is goed vooor de tuin!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:53

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:53

Trouwens hoe duuur is z'n paardenrijbewijs ding iets? :o
tenminste het lijkt me wel wat om dat te hebben!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:55

VeraaaBalloo schreef:

Ik was voor 2 dagen (1 dag training+1 dag examen= 1 overnachting) 210 euro kwijt.

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:56

Sababber schreef:
VeraaaBalloo schreef:

Ik was voor 2 dagen (1 dag training+1 dag examen= 1 overnachting) 210 euro kwijt.

Zoiets is het ook bij ons.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:57

Als je niet in een gebied woont waar het verplicht is (geloof 6 plaatsen in nederland) dan zou ik het niet halen, is zonde van je geld.
In de link van de knhs staat dat ze proberen aan te sporen om op te ruimen.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:00

Oke, dat is toch wat meeer dan dat ik verwacht!
Maar zal er over na denken!

Bedankt! :*

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:26

biancavos schreef:
Als je niet in een gebied woont waar het verplicht is (geloof 6 plaatsen in nederland) dan zou ik het niet halen, is zonde van je geld.

Zonde van je geld is het zeker niet, het is een investering in jezelf. En zeker goed voor de veiligheid van het verkeer.
Ik woon ook niet in zo'n gebied, maar ik weet nu wel veilig op de weg te rijden. Als ik naar andere kijk is dat vaak echt niet het geval.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:27

VeraaaBalloo schreef:

Dit is eigenlijk nog goedkoop. Als je naar grote stallen gaat kijken die dit vaker doen kom je vaak toch op een hoger bedrag uit..

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:42

Sababber schreef:
VeraaaBalloo schreef:

Dit is eigenlijk nog goedkoop. Als je naar grote stallen gaat kijken die dit vaker doen kom je vaak toch op een hoger bedrag uit..

Jaaa, dat is waaar. Een meisje bij mij uit de klas die loop stage bij een Manege die heeft het gratis gekregen van die manege want anders mocht ze daar niet op de paardenrijden. Dus daardoor had k ook wel gedacht dat het goedkoper was!

(ik weet niet of het waar is wat ze zegtt :oo )

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:43

Sababber schreef:
biancavos schreef:

Zonde van je geld is het zeker niet, het is een investering in jezelf. En zeker goed voor de veiligheid van het verkeer.
Ik woon ook niet in zo'n gebied, maar ik weet nu wel veilig op de weg te rijden. Als ik naar andere kijk is dat vaak echt niet het geval.

Je kan ook best zelf een keer de regels doorlezen ofzo, daar hoef je echt geen 200 euro voor uit te geven.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:47

Dat zou je met de auto ook kunnen doen, dat betekend niet meteen dat het verantwoord is ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:50

Autorijbewijs is wel iets heel anders, met autorijlessen leer je auto rijden.
Bij het ruiterbewijs leer je niet om paard te rijden.