kvika schreef:Gewoon Thermometer erin Simpeler kan het niet.
Als ik koorts heb dan heb ik het koud maar de thermometer iets anders beweren.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Speedster schreef:En rillen doen ze dus als de lichaamstemperatuur te laag wordt. Het stopt als het lichaam zich voldoende opgewarmd heeft. Volgens deze stelling kunnen paarden het dus nooit koud hebben, want alle paarden zullen gaan rillen indien nodig, en dan is het probleem ineens op magische wijze opgelost. Ik persoonlijk vind dit een invalshoek die meer aan de theorie vasthoudt en alle paarden over 1 kam scheert, dan dat er daadwerkelijk naar het paard gekeken wordt (wat overigens op wel meer vlakken gebeurt, maar dat terzijde). Dus laat jij je paard buiten staan rillen, prima, is jouw paard en jouw keuze.
.
Speedster schreef:Helemaal mee eens! Geldt dat niet voor alles? Zelf blijven kijken en nadenken en niet zomaar iets doen omdat iemand anders het zegt?
Gini schreef:Die site van paardnatuurlijk vind ik heel onduidelijk. De doorsnee, niet-kritische lezer leest grofweg "rillen betekent niet dat het paard het koud heeft".
En dat is wel zo. Een rillend paard heeft het koud en wordt dus getriggerd om te rillen (ik moet terug warm worden). Zeker wanneer je in het achterhoofd houdt dat dit al het tweede zichtbare niveau is van warm houden (het eerste zijnde haren rechtop). Een rillend paard negeren omdat "het juist de natuur is die ervoor zorgt dat het paard terug warm wordt.", is in mijn ogen dom. Want het is diezelfde natuur die de zwakke paarden een dodelijke les 'survival of the fittest' leert, iets wat hopelijk niet past in onze paardenhouderij.
HorseTopShop schreef:Nouja, dat ik vorige week een telefoontje kreeg van een vrouw die een 500 grams deken zocht, want haar paard had het koud.... Ik vroeg wat ze er in de winter dan op wilde gaan gooien.
Maar ze MOEST een 500 grams deken hebben, want dat hadden stalgenoten haar verteld.
In mijn ogen worden paarden tegenwoordig niet meer als paarden behandeld, maar als poedels.
(En dan heb ik het inderdaad over de mensen met paarden)
lindahertha schreef:Maar Gini, dat zet ik ook in mjin laatste zin...voor ons is je beestje je kind, je huisdier, natuurlijk doe je er dan wat aan.. je zet hem op stal, of doe ff een regendekje op...maar dat wil niet zeggen dat bij de eerste koude moment de dekenparade hoeft te beginnen....ik denk dat een hele winter een zware, strakke meestal te warme deken voor veel meer onconfortabele momenten zorgt dan het even koud hebben in het najaar...
maar is mijn bescheiden mening