Hoe weet je wanneer je pony het koud heeft.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:01

kvika schreef:
Gewoon Thermometer erin Simpeler kan het niet.

Als ik koorts heb dan heb ik het koud maar de thermometer iets anders beweren.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:02

Speedster schreef:
En rillen doen ze dus als de lichaamstemperatuur te laag wordt. Het stopt als het lichaam zich voldoende opgewarmd heeft. Volgens deze stelling kunnen paarden het dus nooit koud hebben, want alle paarden zullen gaan rillen indien nodig, en dan is het probleem ineens op magische wijze opgelost. Ik persoonlijk vind dit een invalshoek die meer aan de theorie vasthoudt en alle paarden over 1 kam scheert, dan dat er daadwerkelijk naar het paard gekeken wordt (wat overigens op wel meer vlakken gebeurt, maar dat terzijde). Dus laat jij je paard buiten staan rillen, prima, is jouw paard en jouw keuze.

Ja maar dat wil niet zeggen dat als ze staan te rillen, ze het koud hebben en er een deken op moet. Door te rillen zorgen ze er zelf voor dat ze het weer warm krijgen.
Staan ze de hele dag te rillen, krijgen ze hun temperatuur niet genoeg omhoog en zullen er maatregelen genomen moeten worden. Maar even rillen is dood normaal.

Jibbel

Re: Hoe weet je wanneer je pony het koud heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:03

Ik voel altijd hoog tussen de achterbenen, in de lies zeg maar. Oren voelen altijd koud bij die van mij.
En als ze nat geregend zijn, is het lastig beoordelen of de haren overeind staan om warmte vast te houden. :=

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:09

Zolang het paard rilt, heeft hij het nog niet warm genoeg. Dat kan zo over zijn of de hele dag duren. Als het maar even is, dan kun je je inderdaad afvragen of het meteen nodig is om een deken te gebruiken, daar heb je gelijk in.

Het risico van dit soort "stellingen" vind ik echter dat er (helaas zie ik dat steeds vaker) klakkeloos geroepen wordt, dat als een paard rilt, hij het niet koud heeft en er dus niks aan de hand is. Dat is toch echt te kort door de bocht (en zo zijn er nog meer kort-door-de-bocht-stellingen die zonder blikken of blozen voor waar aangenomen worden omdat het op internet staat, zonder dat er naar het individuele paard gekeken wordt). Vandaar dat mijn nekharen hiervan een beetje omhoog gaan staan, ik ben er een beetje allergisch voor inmiddels, niet persoonlijk bedoeld ;-).

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:11

Ik begrijp je volkomen Speedster ;)

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:11

ik voel ook vaak in de oksels van mijn merrie. Dat paarden gaan trillen om zichzelf warm te houden klopt. maar dat ze beginnen met trillen betekend dus dat ze het anders te koud zullen krijgen. ik zou dus absoluut geen risico nemen en dan een deken overdoen. ik denk dat dit is wat Speedster aan HorseTopShop probeert duidelijk te maken. dus trillen, helemaal niet erg! maar voor mij wel een reden om met dekens te beginnen :)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:12

Gelukkig :-).

lisselotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:45

Het rillen komt vooral voor in de herfst, dan gaan de paarden hun metobolisme verhogen . (dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag gaan omhoog ) Hij krijgt dan ook zijn wintervacht..Is dit eenmaal gebeurt, dan zullen ze in de winter niet meer rillen. Ga je hem dan een deken omgooien past hij zich aan aan die jas, net als hij zich had aangepast aan een koudere temp. zonder jas. Per saldo maakt het dus niet uit.

Ik moet zeggen, als hij nog dag en nacht buiten staat en het gaat nachts regenen en het is onder de 10 graden hij voor die nacht van mij ook een ongevoerde regendeken opkrijgt..meer ook voor mijn nachtrust en omdat hij niet kan schuilen... maar tegen de gewone kou niet, en staat hij in de winter bij min 10 ook zonder deken, en ik zie nooit wat aan hem (dan staat hij snachts wel binnen) terwijl hij niet eens een dikke vacht krijgt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:50

Voel even onder de vacht hoe warm zijn huid is. Regen komt meestal niet door de vacht heen. kan je paard zelf kiezen of hij binnen of buiten staat? Als hij het koud heeft zoekt hij wel een warmer plekje op.

lisselotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:54

Wat mij dan weer tegen staat met dekens is dat over het algemeen totaal niet gekeken wordt of je paard het misschien te warm heeft, vaak in Sept gaan de dekens al op, en wat voor dekens, nog dikker dan mijn dekbed...onder het mom van ik heb het koud, dus mijn paard ook, terwijl ze dan ook nog op stal staan... en dan zie je die beestjes gebukt staan onder kilo's deken, bloedheet te hebben....maar koud vinden we allemaal zielig maar te warm vinden we heel normaal

Terwijl moet jezelf maar eens liggen zweten onder een dekbed, dan wil je hem ook van je af gooien, en zo beesje kan dat dan niet...

Dus dekens ok, maar voel eens onder zo'n deken en bedenk zelf of hij het nodig heeft, informeer jezelf over hoe een paard zijn temp. regelt, en doe het niet omdat al je stalgenoten het doen..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:11

Helemaal mee eens! Geldt dat niet voor alles? Zelf blijven kijken en nadenken en niet zomaar iets doen omdat iemand anders het zegt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:15

Die site van paardnatuurlijk vind ik heel onduidelijk. De doorsnee, niet-kritische lezer leest grofweg "rillen betekent niet dat het paard het koud heeft".
En dat is wel zo. Een rillend paard heeft het koud en wordt dus getriggerd om te rillen (ik moet terug warm worden). Zeker wanneer je in het achterhoofd houdt dat dit al het tweede zichtbare niveau is van warm houden (het eerste zijnde haren rechtop). Een rillend paard negeren omdat "het juist de natuur is die ervoor zorgt dat het paard terug warm wordt.", is in mijn ogen dom. Want het is diezelfde natuur die de zwakke paarden een dodelijke les 'survival of the fittest' leert, iets wat hopelijk niet past in onze paardenhouderij. ;)

lisselotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:46

Speedster schreef:
Helemaal mee eens! Geldt dat niet voor alles? Zelf blijven kijken en nadenken en niet zomaar iets doen omdat iemand anders het zegt?

yep..maarja werkelijk is meestal anders, alle mensen met een paard zijn nog geen paardenmensen...in het land der blinden is eenoog koning zal maar zeggen..de meeste luisteren naar stalgenootjes en zelf ergens in verdiepen doen er weinig...Ik denk dat zelfs heel weinig mensen gewoon een gesprek aangaan met hun DA mbt verzorging en wat hun paard daadwerkelijk nodig heeft...

en waar is waar, zoveel vragen zoveel meningen, maar gebruik je gezonde verstand en lees je in..

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:50

Mijn pony gaat onwijs stijf lopen en krijgt dikke achter benen.. Betekend voor haar dat ze het koud heeft.
Oren is echt een verzinsel.. Pony heeft wel vaker koude oren maar voelt heerlijk warm onder der dekentje!

lisselotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:51

Gini schreef:
Die site van paardnatuurlijk vind ik heel onduidelijk. De doorsnee, niet-kritische lezer leest grofweg "rillen betekent niet dat het paard het koud heeft".
En dat is wel zo. Een rillend paard heeft het koud en wordt dus getriggerd om te rillen (ik moet terug warm worden). Zeker wanneer je in het achterhoofd houdt dat dit al het tweede zichtbare niveau is van warm houden (het eerste zijnde haren rechtop). Een rillend paard negeren omdat "het juist de natuur is die ervoor zorgt dat het paard terug warm wordt.", is in mijn ogen dom. Want het is diezelfde natuur die de zwakke paarden een dodelijke les 'survival of the fittest' leert, iets wat hopelijk niet past in onze paardenhouderij. ;)

Dat staat er niet, het staat wel dat het koud heeft, dit dus zo oplost, en dat dit een tijdellijke reactie is voordat zijn lichaam is aangepast op de koudere temp. wat zo is een paard gebouwd.
En natuurlijk is je paard je huisdier en wil je hem niet zo zien, en zal je dus ook kunnen zorgen dat hij wel kan schuilen (of als je geen schuilstal hebt, misschien een regendekentje als het echt te nat wordt)in die periode en dat hij voldoende ruwvoer tot zijn beschikking heeft om warm te worden...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:11

Lindahertha: dit staat er letterlijk op de site:
"Help, mijn paard heeft het koud. Ok, je bedoelt waarschijnlijk dat je je paard hebt zien bibberen. Allereerst: dit is geen reden voor paniek. Bibberen is een normale en efficiente manier om extra warmte te produceren. Bij de mens is bibberen het laatste stadium voor we onderkoeld raken en daarom vinden we het zo alarmerend. Een paard heeft echter nog een hele trukendoos om warmte te produceren (zie boven) dus als hij eens een keer aan het bibberen is betekent dat niet dat je onmiddellijk moet ingrijpen."

Met andere woorden: relax, bibberen is niet zo erg. Een paard kan heus wel voor zichzelf zorgen.

Hier ben ik het niet mee eens. Bibberen is al het tweede stadium voor paarden om zich warm te houden, een opgezette vacht werkt blijkbaar niet meer afdoende. Bibberen is voor mij dus een reden om een paard langer binnen te houden tijdens de koudste momenten, een deken op te doen,....
Dat Paardnatuurlijk dat meteen onder de term "panikeren" schaart, is hun zaak. Ik noem dat gewoon voor je paard zorgen. Wij leven in het rijke Westen, wij hebben de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat dieren nooit meer gevoelens moeten hebben zoals honger, dorst, kou, pijn,.... Waarom dan altijd willen teruggrijpen naar die ruwe en harde natuur?

Ik gewoon niet snap. Als ik een paard in de wei zie bibberen en de eigenaar zegt: dat is de natuur. Dan denk ik: goh, arm dier, zou niet nodig moeten zijn!
Shoot me. ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:10

Nouja, dat ik vorige week een telefoontje kreeg van een vrouw die een 500 grams deken zocht, want haar paard had het koud.... Ik vroeg wat ze er in de winter dan op wilde gaan gooien.
Maar ze MOEST een 500 grams deken hebben, want dat hadden stalgenoten haar verteld.

In mijn ogen worden paarden tegenwoordig niet meer als paarden behandeld, maar als poedels.
(En dan heb ik het inderdaad over de mensen met paarden)

lisselotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:36

Maar Gini, dat zet ik ook in mjin laatste zin...voor ons is je beestje je kind, je huisdier, natuurlijk doe je er dan wat aan.. je zet hem op stal, of doe ff een regendekje op...maar dat wil niet zeggen dat bij de eerste koude moment de dekenparade hoeft te beginnen....ik denk dat een hele winter een zware, strakke meestal te warme deken voor veel meer onconfortabele momenten zorgt dan het even koud hebben in het najaar...

maar is mijn bescheiden mening :P

lisselotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:42

HorseTopShop schreef:
Nouja, dat ik vorige week een telefoontje kreeg van een vrouw die een 500 grams deken zocht, want haar paard had het koud.... Ik vroeg wat ze er in de winter dan op wilde gaan gooien.
Maar ze MOEST een 500 grams deken hebben, want dat hadden stalgenoten haar verteld.

In mijn ogen worden paarden tegenwoordig niet meer als paarden behandeld, maar als poedels.
(En dan heb ik het inderdaad over de mensen met paarden)

wat op zich nog niet zou uitmaken als het beest er geen last van heeft,, maar als ik die beestjes op stal ziet staan met zo'n zware deken op, veel te warm hebbende...ik geloof er niets van die beesten happy in dr vel zitten...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:44

1 van onze pony's kan niet tegen harde wind en regen.
Dan krijgt ze een regendeken op, overigens zonder voering.
Zonder deken staat ze er dan heel ellendig bij, idd. rillen maar ook helemaal in elkaar gedoken, hoofd laag en staat dan maar wat stil in de wei.
Doe ik haar een deken op, op zo'n moment, gaat het koppie weer omhoog staat ze weer gewoon en vrolijk om zich heen te kijken, en gaat ze weer eten of wat stuiteren door de wei.
Op zo'n moment zonder deken staat ze er echt als een hoopje ellende bij.
En dan heeft ze het in ieder geval voor mijn gevoel echt te koud, zeker gezien de gedragsverandering met deken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:27

lindahertha schreef:
Maar Gini, dat zet ik ook in mjin laatste zin...voor ons is je beestje je kind, je huisdier, natuurlijk doe je er dan wat aan.. je zet hem op stal, of doe ff een regendekje op...maar dat wil niet zeggen dat bij de eerste koude moment de dekenparade hoeft te beginnen....ik denk dat een hele winter een zware, strakke meestal te warme deken voor veel meer onconfortabele momenten zorgt dan het even koud hebben in het najaar...

maar is mijn bescheiden mening :P

En dat mag uiteraard, ieder zijn mening. En in die van jou kan ik me nog zeer goed vinden (eigenlijk zeggen we praktisch hetzelfde toch). Maar de anti-deken brigade die standaard de Paardnatuurlijk-site bovenhaalt en iedere persoon die een bibberend paard een deken oplegt een dommerik noemt, daar kan ik zeer moeilijk tegen. En zo zijn er jammer genoeg veel.